Šta je novo?

Žensko zdravlje

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Menstrualni ciklus menja ženski mozak

07. 08. 2010. 11:32h| Vestionline


Menstrualni ciklus menja ženski mozak


Veličina mozga kod žene menja se tokom menstrualnog ciklusa, tvrde austrijski stručnjaci. Neki delovi mozga uvećavaju se i do dva odsto neposredno pred ovulaciju, što lepšem polu olakšava snalaženje u prostoru, ali i odabir potencijalnog partnera.

84033_ciklus_kf.jpg


Profesorka Belinda Plecer sa Univerziteta u Salcburgu, u Austriji, uverena je da se tokom plodnijih dana veličina određenih delova mozga menjaju pod uticajem hormona.

Tim saradnika, ginekologa i neurologa, sa profesorkom Plecer na čelu obavio je skeniranje mozga žena u periodu njihovog redovnog mesečenog ciklusa.



Kod žena koje nisu koristile kontraceptivne pilule naučnici su ustanovili povećanje volumena moždane sive mase u regijama mozga "zaduženim" za orijentaciju i snalaženje u prostoru, ali i prepoznavanje lica.

Sve ovo pojačava sposobnost žena da prepoznaju lica, tela i okolinu, tvrdi Plecerova, i dodaje da im ovo pomaže da u periodu ovulacije, to jest tokom perioda najveće plodnosti, "lociraju najpogodnijeg partnera za parenje", prenosi časopis Nju sajentist (New Scientist).


Austrijski naučni tim je takođe otkrio da je ovaj efekat ipak kratkotrajan. Jer, posle ovulacije, porast nivoa progesterona izaziva "skupljanje" uvećanih delova na prvobitan volumen.


Naučnici su konstatovali da žene koje koriste antibebi pilulama imaju veći hipokampus i cerebelum, regije mozga odgovorne za memoriju i pokrete. "Pilule mogu intenzivirati tipično žensko ponašanje kao što su superiorna elokvencija i pamćenje", zaključila je profesorka Plecer.




 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Strategija za eliminaciju PMS-a

Strategija za eliminaciju PMS-a

Femina.hr 24.08.2010 12:35



Svaki mesec ista priča - naduti trbuh, bolne dojke, promjene raspoloženja, plačljivost, želja za slatkim, glavobolje...

Kako ublažiti dosadne simptome PMS-a bez sintetičkih lijekova? Dr. med. Ksenija Krajina Pokupec savjetuje vam prehranu, aromaterapiju i fitoterapiju za liječenje predmenstrualnog sindroma.

PMS (predmenstrualni sindrom) je zapravo naziv za niz simptoma koji se kod djevojaka i žena mogu pojaviti svaki mjesec neposredno prije početka menstruacije. Smatra se da simptome izazivaju promjene razine ženskih spolnih hormona - estrogena i progesterona. Znanstvenici tvrde, što je veća razina estrogena, to je veći i rizik od pojave PMS-a te su i simptomi nešto jače izraženi.

Simptomi PMS-a


Najčešći su: nadutost trbuha, zadržavanje vode, osjetljive ili bolne dojke, razdražljivost, melankolično raspoloženje, glavobolje, depresija, potreba za slatkim, povećanje tjelesne težine, pojačana zabrinutost i općenito blaže promjene raspoloženja.

Liječenje PMS-a

Moguće ga je provesti u tri smjera:

Dijeta i prehrana - valja ograničiti unos zaslađenih gaziranih pića, kofeina, soli i šećera jer mogu otežati sve navedene simptome. Jedite više zelenog povrća i salate, manje slatko voće i orašaste plodove. Smanjite i unos mliječnih proizvoda, masne hrane i „brzih" ugljikohidrata. Možete u prehranu uključiti i vitamine C i E te magnezij.

Aromaterapija - kupke s eteričnim uljima citrusa ili geraniuma mogu vas emocionalno smiriti. Preporučam i povremene odlaske na profesionalnu aromamasažu kojom će se uravnotežiti sustav i ublažiti simptomi. Aromamaser će za vas odabrati neka od ovih ulja: borovicu, čempres, kadulju, rimsku ili njemačku kamilicu, sandal, geranij, neroli, ylang ylang, lavandu, ružu, esencije citrusa... Najbolja je masaža cijelog tijela, a u suprotnom glave, vrata i ramena ili samo leđa. Neka od ovih ulja možete si nakapati na papirnatu maramicu, a možete ih upotrijebiti i kao osobni parfem. Uvijek će biti uz vas i pomagati vam u tzv. suhoj inhalaciji.

Fitoterapija - od ljekovitih biljaka srećom nam mnoge mogu pomoći kod PMS-a. Diuretici (maslačak, preslica, zlatnica, peršin i dr.) olakšat će izlučivanje viška nakupljene vode u organizmu i blago smanjiti simptome bolnih grudi i nadutosti. Za usklađivanje hormona tu su konopljika, ulje noćurka, kadulja, anđelika, malina, kopriva, lavanda ... Bilje se naravno kombinira ovisno o prisutnim simptomima jer jednu kombinaciju pripremam kod nervoze, a drugu kombinaciju kod depresije jer su to suprotni simptomi pa je i odabir ljekovitog bilja različit. Za smirenje i bolji san: lavanda, kamilica, matičnjak, valerijana , bosiljak i sl.

Dnevno treba popiti pola litre do litru čaja (od gore navedenih biljaka koje pripremama za svaku pacijenticu posebno), i uz čaj svaki dan po 40 kapi tinkture konopljike. U slučaju jakih predmenstrualnih i menstrualnih bolova i probadanja u donjem dijelu trbuha, izuzetno su se dobrim i djelotvornim pokazale i dokazale u mojoj terapiji biljne kapi petasitesa - lopuha.





 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Žitarice ublažavaju PMS

Žitarice ublažavaju PMS

08. septembar 2010. 11:17 | Večernje novosti

Predmenstrualnom sindromu se pripisuje čak stotinak simptoma, ali nutricionisti tvrde da oni mogu da se ublaže



Čak se jednim od dva glavna uzroka PMS-a smatra nedostatak hranljivih materija izazvan hormonalnim promenama u danima pred menstruaciju.
- Alkohol i pića s kofeinom mogu da pogoršaju napetost i depresiju, pa ih tih dana treba izbegavati - kaže Jasna Anđelković, nutricionista. - Pojačajte ishranu namirnicama s dosta kalcijuma (mleko i sir, ribe i jestive riblje kosti, integralne žitarice, mahunarke, koštuničavo voće, kelj), magnezijuma (riba, školjke, meso, integralne žitarice, koštuničavo voće, zeleno lisnato povrće, semenke, kakao). Unosite više vitamina B 6 (žitarice) i E (biljno ulje, jaja, riba, sočivo, pasulj, koštuničavo voće).
Naša sagovornica preporučuje više biljnih hormona u ishrani, pre svega soje, tofua i sojinog mleka, jer biljni izoflavoni uravnotežavaju hormone i umanjuju simptome PMS-a. Bitno je da se zbog sklonosti tela da zadržava vodu, smanji količina soli u ishrani nekoliko dana pred menstruaciju.
Treba ograničiti hranu bogatu životinjskim mastima i šećerom. Umesto toga poželjno je ubaciti više voća, povrća i složenih ugljenih-hidrata, integralnog hleba i testenine, koji će stabilizovati nivo šećera u krvi i ublažiti želju za slatkišima i nagle promene raspoloženja.







 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Mit ili istina: 5 otkrića o menstrualnom ciklusu

Mit ili istina: 5 otkrića o menstrualnom ciklusu

Blic žena

Da li su grčevi i obilni ciklusi nasledni, da li se hormoni obnavljaju, a žene koje žive zajedno imaju menstruacije u isto vreme? Otkrićemo vam šta su bapske priče o menstrualnom ciklusu, a šta istina.

10303_bol_if.jpg


Antibebi pilule su hormonski šok za organizam, pa ako nameravate da zatrudnite prestanite da ih koristite makar dva meseca pre želje da začnete


HORMONI SE OBNAVLJAJU NA 6 GODINA - Neistina
Objašnjenje:
Ne postoji takva satnica jer se hormoni menjaju, obnavljaju sa svakim ciklusom. Velike promene se događaju u skladu sa opštim zdravstvenim stanjem, a ne sa satnicom. Razlog zašto se menja hormonska slika je zato što se s godinama menjaju rezerve jajnika – broj jajašaca u jajnicima utiče na nivo hormona. Preciznije, ako se broj jajnih ćelija smanjuje – nivo hormona raste. To može uticati na obimne menstruacije.

ŽENE U ZAJEDNICI IMAJU USKLAĐENE MENSTRUACIJE - Istina

Objašnjenje:
Deluje možda zapanjujuće primitivno, ali ovo je istina! Za to su „krivi“ feromoni, hemikalije koje žene proizvode i oslobađaju. Naša tela detektuju i reaguju na njih i to utiče na sinhronizaciju ciklusa.

NE MOŽETE ZATRUDNETI TOKOM CIKLUSA - Delimična istina

Objašnjenje:
U medicini ništa nije 100 odsto nemoguće i ništa nije 100 odsto sigurno, pa je zato moguće i da, ako imate odnos tokom ciklusa – zatrudnite. Sperma, u retkim slučajevima, može da „sačeka“ jajašće i po nedelju dana u jajovodima. Ako imate kratke ili produžene menstruacije, ovulacija se dešava čim ona prestane ili još tokom faze krvarenja, što otvara mogućnost za oplođenje.

I MUŠKARCI IMAJU SVOJ PMS - Neistina
Objašnjenje:
Muškarci imaju svoj hormonalni ritam, ali daleko ređi nego kod žena. Takođe, oni nemaju problema sa variranjem nivoa hormona sve do 60. godine kada počinju da gube testosterone.

BOL JE NASLEDAN - Delimična istina
Objašnjenje:
Doktori tvrde da vide generacijsku povezanost, ali je jasno da to zavisi od slučaja do slučaja. Ako ste svakog meseca gledali majku kako se previja od bolova, leži i pije lekove za smirenje bolova, verovatno ćete i vi tako reagovati na menstrualne grčeve. To ima veze i sa genetikom, ali i sa prihvaćenim ponašanjem.



 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Bolan signal plodnosti

Bolan signal plodnosti

B. CARANOVIĆ | 22. septembar 2010. 16:57 | Večernje novosti

Bolovi se javljaju sa leve ili desne strane u zavisnosti od toga koji jajnik ispušta jajašce



POSLE predmenstrualnog sindroma, tvrde lekari, na drugom mestu po bolnosti među „ženskim problemima“ je ovulacija. Proces oslobađanja jajašceta iz jajnika radi moguće oplodnje, predstavlja fazu menstrualnog ciklusa koja se dešava u proseku jednom mesečno sve do menopauze. Ginekolozi kažu da je uglavnom sama ovulacija bezbolna za većinu žena, ali svaka peta ovulaciju oseti kao nelagodu koja da može varira čak i do višesatnog bola.

Običan kratkotrajan bol u vudu probadanja s jedne strane u predelu jajnika, bol u leđima, koji se oseća i u donjem stomaku, blizu boka, ali i u karličnom delu donjih leđa, neke su od tegoba tokom ovulacije. Bolovi se javljaju sa leve ili desne strane u zavisnosti od toga koji jajnik ispušta jajašce.
- Ukoliko bolnost potraje, treba posetiti ginekologa kako bi se utvrdio razlog - kaže ginekolog dr Dušan. M. Protić. - Kod nekih žena bol nije lokalizovan na predeo jednog jajnika, već može da ide od struka do trtične kosti i sve do prepona. Tada je saginjanje nemoguće, javljaju se bolovi pri sedenju, ležanju, a vaginalni iscedak je krvav.
Mnoge pacijentkinje se u tom periodu žale i na bolove u grudima ili u digestivnom traktu. Kako naš sagovornik kaže, uzročnici ovih problema su izbijanje, oticanje i pucanje folikula, grčenje jajovoda ili materice kojim se potpomaže izlazak jajašceta.
- Uzrok može da bude i postojanje raznih patoloških stanja u maloj karlici kao što su funkcionalne ciste - folikularne ili ciste žutog tela - kaže dr Protić. - Osim toga, bolove mogu da izazivaju endometrioze, razne vrste cisti na jajnicima, varikoziteti karlice, zadebljala kapsula jajnika, razni hormonski poremećaji, zapaljenski procesi male karlice, priraslice oko jajnika.

HORMONSKI MEHANIZAM
Telo žene proizvodi FSH - hormon hipofize, koji za vreme prvog dela ciklusa stimuliše rast folikula i sazrevanje jajne ćelije. U ovo vreme telo proizvodi i visoke količine estrogena, koji podstiču otpuštanje LH hormona, koji svojim delovanjem izaziva sazrevanje jajne stanice i izbacivanje jajne ćelije iz folikula, odnosno ovulaciju.

LEČENJE
Nema leka ili zvanične metode za suzbijanje ove vrste bola, ali neki stari načini, topla obloga ili topla kupka, svakako su od pomoći - kaže dr Protić. - Lekovi protiv bolova će takođe pomoći. Ako tegobe ne prestaju, javi se visoka temperatura, konsultujte svog lekara. Neki lekari preporučuju joga vežbe, baš za probleme sa ženskim organima. Narodna medicina preporučuje čajeve: macinu travu, očajnicu, virak, vrkutu, odnosno gospin plašt.



 
Član
Učlanjen(a)
18.05.2010
Poruka
378
Ne znam gde staviti ovaj stari narodni lek, proveren je i deluje.

Ovaj napitak služi za otklanjanje raznih problema abdomena. Mogu ga piti osobe oba pola.
To je stari narodni lek i značajan je i kažu vrlo efikasan.Izmedju ostalog služi za otklanjanje raznih miona, cista i ranica kod žena.
Priprema
U litar proključale vode dodati 1,5 šoljice ječma (ovas) i pola čašice suvog lista breze. Posle pola časa procediti i piti u toku dana. Jedna tura traje 20 dana.

ps.Šoljica kafe je veličine onih iz kojih se nekada pila kafa, znači manja od današnjih a malo veća od kao one u Bosni iz koje se pije kava.

Ječam mora biti sa ljuskom, neobradjen. Imate ga u zdravoj hrani a list breze se može naći u biljnim apotekama.

dodato / JEČAM
 
Poslednja izmena:
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Mislim da se i list breze može naći u prodavnicama zdrave hrane, naravno, onim boljim, koje čajeve prodaju na meru.
Ali da preciziramo, ječam ili ovas? To su dve različite žitarice.
A za lek, hvala. :)
 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Lek za PMS-stres: kalcijum i vitamin D

Lek za PMS-stres: kalcijum i vitamin D

Ljepota.ba 24.09.2010 12:29



Predmenstrualni sindrom skup je simptoma koji se pojavljuju između ovulacije i menstruacije, uključuje česte promjene raspoloženja, nervozu, napetost u grudima, grčeve u trbuhu, umor, depresiju i glavobolju.

Kad iznenada planete zbog neke sitnice ili grcate u suzama bez vidljivih razloga, apetit vam je beskonačan i stalno balansirate na rubu eksplozije znajte da patite od predmenstrualnog sindroma.

Umjerene emocionalne ili fizičke tegobe, za vrijeme PMS-a ima većina žena, no 8-20% slučajeva simptomi su tako teški da mogu utjecati na njihovu sposobnost za dnevne aktivnosti i međuljudske odnose.

Istraživanja. Rezultati studije koje je provela Elizabeth R. Bertone-Johnson sa Univerziteta u Massachusettsu pokazala su da promjena prehrambenih navika može efikasno pomoći smanjenju tih neugodnih simptoma.

Usporedivši prehrambene navike žena koje pate od PMS-a i onih koje nemaju takvih problema, istraživači su primjetili kako se rizik od PMS-a značajno manje pojavljuje kod žena čija je prehrana bogata mlijekom i mliječnim proizvodima - hranom koja je važan izvor kalcija i vitamina D.

Preporučena doza. 1000 mg kalcija dnevno, što odgovara količini od 3-4 čaše mlijeka ili jogurta, a ako vaša prehrana ne sadrži toliko kalcija, nadomjestak možete naći i u tabletama.



 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Poboljšajte cirkulaciju tokom menstrualnog ciklusa

Poboljšajte cirkulaciju tokom menstrualnog ciklusa

Večernje novosti 08.10.2010 13:26



Loša cirkulacija česta je pojava kod žena tokom menstrualnog ciklusa. Tih dana treba jesti zeleno povrće, ribu i crveno meso

Istraživanje sprovedeno početkom godine pokazalo je da nedostatak sna povećava rizik od depresije i suicidnih misli. Međutim, to je samo jedna u nizu pojava koje se javljaju ukoliko telo nije odmorno. Nesanica, recimo, negativno utiče i na cirkulaciju. Evo nekoliko metoda za rešavanje ovog problema:

* Izbegavajte promene temperature. Da biste izbegli nagle temperaturne promene, naročito na prelasku iz jednog u drugo godišnje doba, oblačite se slojevito, a posebnu pažnju obratite na noge.


* Loša cirkulacija česta je pojava kod žena tokom menstrualnog ciklusa. Tih dana treba jesti zeleno povrće, ribu i crveno meso.


* Telesna temperatura naglo opada posle jela, kada velike količine krvi odlaze ka želucu. Ukoliko želite da izbegnete takve probleme, jedite manje količine hrane, raspoređene u više obroka.


* Lošu cirkulaciju sprečiće i prestanak pušenja, redovna telesna aktivnost i kontrola krvnog pritiska.



 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
37.730
Hrana za "one" dane

08. 09. 2010 PRESS

Hrana za "one" dane


U danima PMS-a žudite za slatkom i slanom hranom? To se događa velikom broju žena, a dobra vest je da se ne morate previše odricati. Pametnim izborom namirnica pobedite tegobe i ostanite vitki

ONI-DANI.jpg


Ženama koje se svakog meseca suočavaju s PMS-om nije lako. Osim naglih promena raspoloženja, muči ih i žudnja za hranom. Slatko, slano ili kiselo? Zavisi od trenutka. Baš zbog tih žudnji žene se tokom PMS-a često udebljaju. Doskočite predmenstrualnom sindromu pametnim izborom namirnica koje će ublažiti sve tegobe.

Orašasti plodovi

Tokom PMS-a žene su izuzetno emocionalno osetljive i zato su sklone naglim promenama raspoloženja. Da biste smirile živce, birajte hranu koja će vas umiriti. To su orašasti plodovi bogati magnezijumom i omega-3 masnim kiselinama koje će vam omogućiti potrebno smirenje. Naoružajte se, dakle, spanaćem, celovitim žitaricama, orasima i drugim orašastim plodovima koji će vam tokom PMS-a biti najbolji prijatelji.

Voće i povrće

U dane PMS-a organizam i sam traži mnogo zdraviju hranu da bi se zaštitio od stresnih hormona. Zato svakako unosite u organizam mnogo voća i povrća, a posebno se preporučuje ono koje obiluje vodom. Iako je telo u tim danima ispunjeno tečnošću, dodatni unos teraće ga na čišćenje.

Konkretna hrana za jedan obrok

Da se ne biste mučili, nemojte sebi uskraćivati konkretnu ukusnu hranu za kojom žudite. Ne morate da preterujete, ali za jedan obrok dnevno priuštite sebi sjajnu hranu u kojoj uživate. To može da bude jastog, sir i fino vino. Ili teleća šnicla s ukusnom salatom. Izbor je vaš, ali budite umereni.

Hrana bogata vlaknima

Jedna od neugodnijih propratnih pojava tokom PMS-a je opstipacija, odnosno zatvor. To izaziva nadutost i može da bude bolno. Da se s tim ne biste mučili, birajte hranu bogatu vlaknima poput smeđeg pirinča, mahunarki i drugog vlaknastog povrća. Osim što ćete pomoći crevima, organizam ćete napuniti i potrebnom energijom.

Sladoled

Organizam tokom PMS-a traži i takozvanu "hranu za utehu". U tu kategoriju ulaze poslastice i ugljenohidrati. Mnogo žena tokom tih dana žudi za čokoladom ili testeninom s punomasnim sirom. Nastojte da jedete takvu hranu jer ćete sebi napraviti medveđu uslugu. Posle brzog zasićenja, samo ćete se još lošije osećati. Kada vas uhvati želja za hranom za utehu, jedite sladoled. On će vas zadovoljiti, a neće ostaviti loše posledice.



 
Top