Zakoni, operativni planovi i propisi
Proglašavanje i upravljanje u vanrednim situacijama, sistem zaštite i spasavanja, nadležnosti državnih organa, pokrajina, jedinica lokalne samouprave, učešće policije i Vojske u zaštiti i spasavanju, kao i prava i dužnosti građana u vanrednim situacijama uređuje Zakon o vanrednim situacijama.
Prema ovom zakonu -
Osnovni zadaci sistema zaštite i spasavanja, u smislu ovog zakona su:
- programiranje i planiranje mera i aktivnosti na zaštiti i spasavanju;
- zaštita, kao skup preventivnih mera usmerenih na jačanje otpornosti zajednice, otklanjanje mogućih uzroka
- ugrožavanja, smanjenje uticaja elementarnih nepogoda, sprečavanje drugih nesreća i u slučaju da do njih dođe,
- umanjenje njihovih posledica;
- koordinacija pri uspostavljanju, izradi i realizaciji Nacionalne strategije za zaštitu i spasavanja;
- spasavanje i pružanje pomoći, pod čime se podrazumevaju operativne aktivnosti koje se preduzimaju u cilju
- spasavanja ljudi, materijalnih dobara i životne sredine;
- ublažavanje i otklanjanje neposrednih posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, pod čime se
- podrazumevaju mere i aktivnosti koje se preduzimaju radi uspostavljanja neophodnih uslova za život građana na
- postradalom području;
- organizovanje, opremanje i osposobljavanje snaga zaštite i spasavanja;
- organizovanje, opremanje i osposobljavanje državnih organa, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika
- za zaštitu i spasavanje;
- organizovanje i osposobljavanje građana za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu;
- pružanje i traženje pomoći i saradnja sa drugim zemljama i međunarodnim organizacijama;
- upravljanje, rukovođenje i koordinacija subjektima i snagama sistema zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i
- drugi poslovi i zadaci zaštite i spasavanja.
Subjekti sistema zaštite i spasavanja su:
- organi državne uprave, organi autonomne pokrajine i organi jedinica lokalne samouprave;
- privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica);
- građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.
Subjekti iz stava 1. ovog člana, obezbeđuju izgradnju jedinstvenog sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Republike
Srbije, u skladu sa ovim zakonom i drugim propisima, kao i programima, planovima i drugim dokumentima kojima se
uređuje organizacija, razvoj, pripremanje i upotreba snaga i sredstava zaštite i spasavanja.
Subjekti iz stava 1. ovog člana sprovode preventivne mere zaštite i spasavanja.
Nadležnosti državnih organa
Zakonom su predviđene i nadležnosti državnih organa:
Vlada
Član 10.
Vlada u oblasti zaštite i spasavanja, obezbeđuje izgradnju i razvoj sistema zaštite i spasavanja Republike Srbije i
plansko povezivanje delova sistema i zadataka u jedinstvenu celinu, a naročito:
- predlaže Nacionalnu strategiju zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- usvaja Dugoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja Republike Srbije;
- prati i koordinira sprovođenje mera predviđenih Nacionalnom strategijom za zaštitu i spasavanje u vanrednim
- situacijama;
- usvaja Procenu ugroženosti Republike Srbije od elementarnih nepogoda i drugih nesreća (u daljem tekstu: Procena
- ugroženosti Republike Srbije);
- obrazuje Republički štab za vanredne situacije;
- imenuje komandanta, načelnika i članove Republičkog štaba za vanredne situacije, na predlog Ministra nadležnog za
- unutrašnje poslove (u daljem tekstu: Ministar);
- donosi Nacionalni plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije;
- naređuje opštu mobilizaciju jedinica civilne zaštite i drugih neophodnih ljudskih i materijalnih resursa sistema zaštite i
- spasavanja na nivou Republike Srbije;
- prati i usmerava pripreme za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
- donosi odluku o pružanju, traženju i prihvatanju međunarodne pomoći u oblasti zaštite i spasavanja;
- izveštava Narodnu skupštinu o vrsti, uzroku i razmerama vanrednih događaja i vanrednih situacija, o
preduzetim merama i aktivnostima sistema zaštite i spasavanja i o procenama daljeg razvoja situacije.
Ministarstvo unutrašnjih poslova
Član 11.
Ministarstvo unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo), u okviru svog delokruga, predlaže i sprovodi politiku u
pitanjima zaštite i spasavanja, izvršava potvrđene međunarodne ugovore, zakone, i druge opšte akte Narodne skupštine
i Vlade.
Ministarstvo u oblasti zaštite i spasavanja:
- izrađuje Nacrt nacionalne strategije zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- izrađuje Predlog dugoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja;
- organizuje izradu Procene ugroženosti Republike Srbije od elementarnih nepogoda i drugih nesreća i dostavlja Vladi
- na usvajanje;
- izrađuje predlog Nacionalnog plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije;
- koordinira rad sa svim subjektima sistema zaštite i spasavanja po pitanjima organizacije, planiranja, pripreme i
- sprovođenja mera i aktivnosti prevencije i smanjenja rizika, zaštite i spasavanja (organizuje telekomunikacione i
- informatičke sisteme za potrebe rukovođenja i koordinaciju zaštite i spasavanja i prenos podataka i informacija i njihovu
- zaštitu);
- organizuje sistem osmatranja, obaveštavanja, ranog upozoravanja i uzbunjivanja na teritoriji Republike Srbije;
- obezbeđuje učešće policije i drugih organizacionih jedinica Ministarstva u sprovođenju mera i izvršavanju zadataka
- zaštite i spasavanja;
- priprema i sprovodi bezbednosnu zaštitu prostora, infrastrukture i objekata od značaja za preduzimanje mera i
- izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
- organizuje obučavanje i proveru operativne spremnosti štabova i službi za vanredne situacije, kao i specijalizovanih
- jedinica civilne zaštite, u skladu sa programima i planovima obuke (pruža stručnu pomoć i instrukcije za rad organa
- zaštite i spasavanja autonomnih pokrajina, jedinica lokalne samouprave, privrednih društava i drugih pravnih lica);
- obrazuje, organizuje i oprema specijalizovane jedinice civilne zaštite za teritoriju Republike Srbije i upravne okruge,
- organizuje i nabavlja, servisira, održava i skladišti opremu za potrebe zaštite i spasavanja;
- organizuje i uklanja, deaktivira i uništava neeksplodirana ubojna sredstava (u daljem tekstu: NUS);
- sprovodi obuku i izdaje uverenja o osposobljenosti kadrova za uklanjanje NUS, izdaje ovlašćenja privrednim
- društvima i drugim pravnim licima za uklanjanje i uništavanje NUS;
- obrazuje Nacionalni i regionalne trening centre za zaštitu i spasavanje u Republici Srbiji;
- priprema i donosi tehničke propise za sredstva i opremu za zaštitu i spasavanje i, kada mu je povereno, izrađuje
- predloge srpskih standarda za sredstva i opremu za zaštitu i spasavanje;
- inicira i finansira naučna istraživanja u oblasti zaštite i spasavanja;
- vodi evidencije o ljudskim i materijalnim resursima za potrebe zaštite i spasavanja i naređuje delimičnu mobilizaciju
- neophodnih ljudskih i materijalnih resursa;
- ostvaruje međunarodnu saradnju u oblasti zaštite i spasavanja i smanjenja rizika od katastrofa;
- učestvuje u traganju i spasavanju prilikom saobraćajnih udesa u drumskom, železničkom, rečnom i vazdušnom
- saobraćaju;
- vrši nadzor nad primenom ovog zakona i propisa donetih na osnovu ovog zakona;
- obavlja i druge poslove određene zakonom.
Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije
Član 12.
U uslovima kada druge snage i sredstva sistema zaštite i spasavanja nisu dovoljni za zaštitu i spasavanje ljudi,
materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine od katastrofa izazvanih uticajem elementarnih nepogoda i drugih nesreća,
na zahtev Ministarstva–organizacione jedinice nadležne za vanredne situacije (u daljem tekstu: nadležna služba),
Ministarstvo odbrane obezbeđuje učešće organizacionih delova Ministarstva odbrane, komandi, jedinica i ustanova
Vojske Srbije za pružanje pomoći u zaštiti i spasavanju, u skladu sa zakonom.
Kada u zaštiti i spasavanju učestvuju jedinice Vojske Srbije, njima komanduju njihove nadležne starešine, u skladu sa
odlukama štaba za vanredne situacije koji rukovodi i koordinira zaštitom i spasavanjem.
Ministarstva, drugi organi i posebne organizacije
Član 13.
Ministarstva, drugi organi i posebne organizacije Republike Srbije, u okviru svog delokruga, u oblasti zaštite i
spasavanja:
- organizuju, planiraju i obezbeđuju sprovođenje mera i izvršavanje zadataka civilne zaštite i predlažu mere i aktivnosti
- za njihovo unapređenje;
- vrše stručne poslove koji se odnose na angažovanje službi, privrednih društava i drugih pravnih lica u prevenciji i
- zaštiti i spasavanju od katastrofa, u skladu sa Nacionalnom strategijom za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama;
- obaveštavaju nadležnu službu o podacima koji su od značaja za planiranje, organizovanje i sprovođenje mera i
- zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja;
- izrađuju Procenu ugroženosti Republike Srbije, u delu koji se odnosi na njihov delokrug i dostavljaju je Ministarstvu;
- učestvuju u izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije; - 6 -
- izrađuju i sprovode plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja utvrđene planovima i opštim aktima Narodne skupštine i Vlade.
Nadležnosti autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave
Autonomna pokrajina
Član 14.
U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja autonomna pokrajina, preko svojih organa:
- donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji autonomne pokrajine i obezbeđuje njeno
- sprovođenje, u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja Republike Srbije;
- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji autonomne pokrajine, u skladu sa Dugoročnim
- planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne
- zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji autonomne pokrajine;
- obrazuje Štab za vanredne situacije;
- neposredno sarađuje sa nadležnom službom, drugim državnim organima, jedinicama lokalne samouprave,
- privrednim društvima i drugim pravnim licima;
- ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa ovim i drugim zakonima;
- usklađuje svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike
- Srbije;
- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
- obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u
- telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuju se sa njim;
- izrađuje i donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
Procenu ugroženosti autonomne pokrajine nadležni organ autonomne pokrajine izrađuje u saradnji sa nadležnom
službom, pokrajinskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima autonomne pokrajine i predlaže
nadležnom organu autonomne pokrajine njeno donošenje.
Jedinice lokalne samouprave
Član 15.
U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja jedinice lokalne samouprave, preko svojih organa
obavaljaju sledeće poslove:
- donose odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave i obezbeđuju
- njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;
- donose plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa
- Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
- planiraju i utvrđuju izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne
- zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave;
- obrazuju Štab za vanredne situacije;
- neposredno sarađuju sa nadležnom službom, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim
- licima;
- ostvaruju saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa ovim i drugim zakonima;
- usklađuju svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike
- Srbije;
- određuju osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
- obezbeđuju telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u
- telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuju se sa njim;
- izrađuju i donose Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
- prate opasnosti, obaveštavaju stanovništvo o opasnostima i preduzimaju druge preventivne mere za smanjenje rizika
- od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u
- izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju jedinice lokalne samouprave;
- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
- formiraju, organizuju i opremaju jedinice civilne zaštite opšte namene;
- usklađuju planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave.
Procenu ugroženosti jedinice lokalne samouprave nadležni organ jedinice lokalne samouprave izrađuje u saradnji sa
nadležnom službom, nadležnim organima autonomne pokrajine, opštinskim, odnosno gradskim štabom za vanredne
situacije i drugim stručnim organima jedinice lokalne samouprave i predlaže nadležnom organu jedinice lokalne
samouprave njeno donošenje.
b92.net