Poplave u regionu

MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
U Obrenovcu u toku čišćenje, juče izbačeno 400 tona otpada
Tanjug | 27. maj 2014. 17:30 |

Nemoguće je pranje ulica, a potom ni dezinfekcija, dok se kompletan otpad (po kućama i lokalima) ne izbaci iz grada


OBRENOVAC - U Obrenovcu u toku je stvaranje uslova za bezbedan povratak građana a samo u jednom dana je izbačeno je oko 400 tona otpada.

"Najveći problem je ogroman otpad koji je (po kućama i lokalima) prouzrokovan poplavama a samo juče je 400 tona otpada izneseno iz grada", rekao je komandant Žandarmerije Milenko Božović.

On je objasnio da ne može se da se vrši pranje ulica a potom ni dezinfekcija dok se kompletan otpad ne izbaci iz grada.

"To je sada osnovni problem i prioritet svih prioriteta", rekao je Božović, dodavši da se stvaraju uslove da profunkcionišu opština, Policijska stanica i Dom zdravlja.

On je istakao i da će tamo gde bude utvrđeno da je kanalizacioni sistem ispravan biti puštena voda i struja i "pozvaćemo sukcesivno narod na povratak".

"Najpotrebnije je da se izvrši kvalitetno dezinfekcija, deratatizacija, dezinsekcija prostora i da se spreči (eventulano) širenje zaraznih bolesti a posle toga da se stvore uslovi za povratak ljudi svojim kućama", dodao je on.

Prema njegovim rečima, uz stvaranje uslova za povratak neophodno je i onima koji su ostali bez svojih kuća da se obezbedi krov nad glavom.

Komandant Žandarmerije, koji je u Obrenovcu od početka poplava, smatra da je najgore prošlo i ističe da "sada stvaramo uslove za bezbedan uslovan i normalan povratak građana".

Božović je objasnio da zbog bezbednog povrataka građana mora da se ispoštuje potpuna procedura svih stručnih službi nadležnih ministarstava koji rade u Obrenovcu.

U Obrenovcu, gde još nije dozvoljeno vraćanje garđana situacija se polako noramalizuje a oni koji su zbog poplave ostali bez dokumenata, mogu od danas da to prijave i dobiju nova u lokalnom hotelu.

Načelnik Policijske stanice u tom gradu Goran Nedeljković kaže da građanima čija dokumenta su izgubljena u poplavi treba samo potvrda od Crvenog krsta i izjava da su ostali bez dokumenata u elementarnoj nepogodi.

U Obrenovac su se danas vratili vlasnici kuća, ali samo da bi prisustvovali izbacivanju prehrambenih namirnica i drugih stvari iz svojih objekata, a koji bi mogle uzrokovati zaraze.

Oni će, kada se završi sa tim aktivnosti, kao što je bio slučaj i sa vlasnicima ugostiteljskih objekata, potom napustiti Obrenovac.

Gradonačelnik Beograda Siniša Mali izjavio je ranije danas da se "agresivno iznosi đubre i kabasto smeće tako da se polako stvaraju uslovi za povratak tog grada u normalu".

Mali je izrazio očekivanje da ć se situacija normalizovati do kraja nedelje, dodavši da u Obrenovcu ima struje i tehničke vode dok je ministar zdravlja Zlatibor Lončar izjavio da će povratak biti bezbedan tek pošto se u tom gradu osposobi kanalizacija.

Lončar je rekao novinarima u Moroviću da je žiteljima već stigao apel da se ne vraćaju u svoje kuće dok se ne popravi kanalizacija.

Protekle sedmice, u noći između četvrtka i petka poplavni talas zahvatio je Obrenovac kad je iz tog grada evakisan veliki broj građana čiji povrtak iz bezbednosnih uslova nije dozvoljen.
 
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
Jako nevreme u Valjevu


Jako nevreme uz pojavu sitnog grada, oko 15.30 časova, zahvatilo je Valjevo i pojedina sela.

Dejstvovali su strelci Protivgradnog centra "Blizonjski vis" i ispalili oko stotinu raketa.

BopySzdIcAAgG8n.jpg




Za sada nema informacija o štetama od grada. Međutim, pravi mini tornado zahvatio je valjevska sela Kotesicu i Golu Glavu. Jak olujni vetar nosio je crep sa kuća i oštetio krovove.

U samom Valjevu usled prave provale oblaka gradske ulice bile su poplavljene, a na nekim od njih, saobraćaj je bio u kraćem zastoju.

Rečna korita Kolubare i njenih pritoka za sada ne predstavljaju opasnost od izlivanja.


RTS
 
Poslednja izmena:
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
OEBS kritikovao vlasti u Srbiji zbog cenzure medija tokom poplava!
Predstavnica OEBS za slobodu medija Dunja Mijatović izrazila je danas zabrinutost zbog cenzure sadržaja na internetu u Srbiji i pozvala srpske vlasti da neguju necenzurisanu debatu o pitanjima od javnog interesa.

Dunja%20mijatovic.JPG

Prema saopštenju OEBS, taj trend je postao zabrinjavajući tokom prošle nedelje, kada su u kriznim trenucima kada su poplave pogodile region, neki sajtovi i onlajn sadržaji blokirani.

"Duboko sam zabrinuta zbog navoda da su sajtovi i onlajn sadržaji blokirani. To je jasno kršenje prava na slobodu izražavanja. Onlajn sadržaj protumačen kao kritički prema vlastima uklonjen je sa nekoliko sajtova u Srbiji", navela je Mijatović u saopštenju.

Prema njenim rečiam, sajtovi "Druga strana" i "Teleprompter" bili su nedostupni, a sa sajta "Blica" izbrisan je prošlonedeljni blog Dragana Todorovića.

"Pozivam srpske vlasti da stave tačku na ovo i da prestanu da se mešaju u rad onlajn medija. Moja kancelarija je spremna da pomogne vlastima da se obezbedi njeno delovanje u skladu sa obavezama OEBS o slobodi medija", istakla je Dunja Mijatović tokom internet foruma u Stokholmu.

Izvor: Tanjug
 
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
KATASTROFA: Otrovan mulj stigao čak i do reke Drine
Srbija 07:49, 28.05.2014.


Rezultati analize zemljišta u selu Kostajniku još nisu gotovi. U ovom kraju tvrde da je sva obradiva zemlja zatrovana


Meštani očajni... Ugroženo celo selo

BEOGRAD - Ekološka katastrofa u lozničkom kraju.
- Pod otrovnim muljem od antimona i teških metala je skoro sva obradiva zemlja pored reke Kostajnice u dužini od dvadesetak kilometara. Jedino je na tim poljima u ovom brdskom kraju moglo nešto da se poseje, sada je propala pšenica, kukuruz, ječam, soja - kaže Dobrosav Dobrić, član lozničkog operativnog štaba.

Zaustavljeno izlivanje

Do juče po podne niz reku je oticao materijal iz jalovišta rudnika antimona, cinka i olova „Stolice“. Na jalovištu je bio pepeo nastao posle prerade rude i ruda koja je bila siromašna metalima.

Ekipe rudnika „Zajača“, koji je kao i „Stolice“, s timom RTB „Bor“ uspele su juče da zaustave izlivanje jalovine, a u toku su analize vode i zemljišta.
- Ostale su posledice, jalovina je u priobalju reke, negde i do pedesetak metara od vode, u visini i do 70 centimetara. Taj pepeo je veoma sitan i zatvara fizički pristup vazduha - gde ga ima, tu nema života. Analize se rade, ali antimon, njegova jedinjenja, i drugi teški metali su toksični, pa je i jalovina toksična - ističe Dobrić i dodaje:

Teška jalovina

- Na sreću, jalovina je teška, pa se brzo taloži, ali deo je sigurno otišao u Jadar i Drinu.
U Ministarstvu poljoprivrede juče nisu mogli da nam kažu kad će biti gotovi rezultati analiza. U beogradskom Zavodu za javno zdravlje potvrdili su da je njihova ekotoksikološka ekipa uzela uzorke i da se rezultati očekuju u narednih nekoliko dana.





Poplave
ŠTETA 1,6 MILIJARDI DINARA

Dobrić kaže da je šteta zbog poplava u lozničkoj opštini po osnovu neostvarene dobiti procenjena na 1,6 milijardi dinara. Tu, kako kaže, nije uključena razrušena infrastruktura, kuće i druga imovina.
- Tih 1,6 milijardi je više nego što je opštinski budžet - dodao je on.



kurir-info.rs
 
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
Čelnici najveće vladajuće partije o tvrdnjama o cenzuri tokom vanredne situacije
SNS ne vidi pritiske na medije
Autor: Bojan Cvejić

Beograd - Funkcioneri vladajuće Srpske napredne stranke nisu primetili da je bilo ikakvih pritisaka na izveštavanje medija tokom vanredne situacije u Srbiji nastale zbog poplava. Oni to, između ostalog, objašnjavaju za Danas time Å¡to su sve vreme radili i obilazili poplavljena područja.



S druge strane, pokret „Udruženi građani za Srbiju“, organizacije civilnog društva i pojedinci u Srbiji pozvali su medije da objave pismo blogera, tviteraša, fejsbukaša i drugih građana protiv cenzure u Srbiji napominjući da „cenzura svakoga dana postaje sve važnija tema“.

Potpredsednica SNS i ministarka građevinarstva i saobraćaja Zorana Mihajlović kaže za Danas da ne želi da komentariše navode o cenzuri, jer ne zna ništa o tome. „Nisam videla ništa pošto sam radila najviše što sam mogla poslednjih dana. Neka kažu ti koji su pritiskani“, navodi Mihajlovićeva.

I ministarka bez portfelja zadužena za evropske integracije Jadranka Joksimović naglašava za Danas da nema utisak da je bilo pritisaka na medije. „Situacija je bila takva da verujem da su mediji dobro procenili koliko je važno ispratiti sve i animirati najširu javnost u pravcu razumevanja i solidarnosti sa ugroženim građanima i rizicima po funkcionisanje vitalnih infrastrukturnih sistema i bezbednosti“, objašnjava Joksimovićeva.

Na, kako kaže, „zlurade komentare“, nema šta da izjavi ni Bratislav Gašić, ministar odbrane i potpredsednik SNS. „Nemam komentar na zlurade komentare nesavesnih pojedinaca. A šta smatraju pritiskom - blagovremenu informisanost? Da su im bili zatvoreni ulasci u opasne zone, rekli bi da gušimo slobodu medija. Kako god da uradite, nekome ne valja“, naglašava Gašić za Danas.

Zaštitnik građana Saša Janković podsetio je da je u Srbiji građanima zagarantovano pravo na slobodu mišljenja i izražavanja i da je u Srbiji cenzura zabranjena Ustavom. „Svako ima slobodu da bude kritičan, da bude kritizer, da bude optimista i pesimista, da veruje ili ne veruje, da podržava ili osporava, da nipodaštava, veliča ili bude ravnodušan, da ćuti ili govori i da stavove i ideje slobodno i javno traži, prima, daje, razmenjuje i širi“, podseća Janković.

U pismu blogera, organizacija i građana, koji zahtevaju da vlast prestane sa cenzurom, navodi se da su za samo nekoliko dana privremeno onesposobljeni blog „Druga strana“ i portal „Teleprompter“, a obrisan je ceo blog Dragana Todorovića na portalu „Blica“ nakon što je Todorović preneo tekst u kome se navode razlozi za ostavku Aleksandra Vučića.

Ministarstvo kulture: Nismo nadležni

Povodom tvrdnji o cenzuri u medijima, u Ministarstvu kulture i informisanja kažu za Danas da oni nemaju nadležnosti da se mešaju u uređivačku politiku medija, već da se to nalazi u nadležnosti regulatornih i samoregulatornih tela. „Uzrok brojnih problema na medijskoj sceni, među kojima je i percepcija prisustva cenzure, jeste nepostojanje odgovarajuće zakonske regulative koja bi obuhvatila sve promene nastale od kada je donesen poslednji medijski zakon pre 11 godina“, ukazuju u Ministarstvu i dodaju da će usvajanje medijskih zakona, koji su u pripremi, „stvoriti bolje preduslove za rad i funkcionisanje medija“.


danas.rs
 
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
Tužilaštvo prikuplja obaveštenja o eventualnoj odgovornosti za poplave u Srbiji
Za sada bez smene ministara
Autor: S. Čongradin

Beograd - Vlada Srbije raspravljaće sutra o odgovornosti i eventualnim propustima, pre i tokom poplava. Kako saznajemo, pojedini ministri već su podneli pisane izveštaje premijeru Aleksandru Vučiću o tome kakve su poteze povlačili i kakve su odluke donosili tokom elementarne nepogode, a neki će to učiniti usmeno na sutrašnjoj sednici Vlade.



Iako se u javnosti spekulisalo da bi premijer mogao da smeni neke članove svog kabineta, čiji rad nije bio na zadovoljavajućem nivou u vanrednoj situaciji, kako saznajemo od izvora bliskih predsedniku Vlade, to se neće dogoditi.

„U ovom trenutku nije realno očekivati smenu ministara ili nekih drugih članova Vlade“, rečeno je Danasu u vrhu vlasti.

Tokom jučerašnje posete Krupnju, premijer Aleksandar Vučić izjavio je da Tužilaštvo prikuplja obaveštenja o eventualnoj odgovornosti za poplave u Srbiji.

„Sve će biti ispitano“, rekao je on.

Vučić je, na pitanje novinara da li tu misli na odgovornost funkcionera na lokalnom nivou, rekao da uglavnom misli na njih. Međutim, premijer nije precizirao na koga se te sumnje odnose.

Poplave su u opštini Obrenovac odnele najviše žrtava, a njeni čelnici našli su se na udaru najžešćih kritika javnosti. Pitanje je aktuelizovano i izjavom načelnika Sektora za vanredne situacije MUP Srbije Predraga Marića da su nadležne službe i lokalni nivoi vlasti obavešteni o velikoj verovatnoći prelivanja reka čak 48 sati ranije. Međutim, i predsednik opštine Obrenovac Miroslav Čučković i gradonačelnik Beograda Siniša Mali, pod čijom ingerencijom se nalazi i navedena opština, odbacili su tvrdnje o njihovoj odgovornosti zbog nepravovremene evakuacije stanovnika Obrenovca.

Predsednik Skupštine grada Beograda Nikola Nikodijević nije želeo da za Danas komentariše činjenicu da je Tužilaštvo počelo da prikuplja obaveštenja o eventualnoj odgovornosti za poplave u Srbiji, odnosno da se odredi prema nesreći koja je pogodila beogradsku opštinu Obrenovac.

„Svi dokumenti, sve informacije su dostupne nadležnim organima. Neka nadležni organi ispitaju kako je radio i gradski centar za vanredne situacije i opštinski štab. Država bi trebalo, bez pritisaka, da proceni da li je bilo grešaka u komandnom lancu. Hronologija događaja i zapisnici postoje i dostupni su svim organima, neka se oni bave time“, ističe Nikodijević.

danas.rs
 
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
ČEKAJU POVRATAK KUĆI: Obrenovčane preselili u Krnjaču

Oko 400 evakuisanih koji su bili smešteni u hotelu „Slavija“ juče bilo ogorčeno zbog selidbe i novog životnog prostora


obrenovac-obrenovcani-krnjaca-smestaj-1401219526-505503.jpg

obrenovac-obrenovcani-krnjaca-smestaj-1401219526-505501.jpg

obrenovac-obrenovcani-krnjaca-smestaj-1401219682-505505.jpg




Oko 400 raseljenih Obrenovčana koji su bili smešteni u hotelu „Slavija“ juče su iseljeni iz ovog prihvatnog centra i prebačeni u Krnjaču. Među raseljenima bile su porodice s bebama, trudnice i stari, koji nisu bili zadovoljni uslovima u novom smeštaju.

- Imam troje dece, a najmlađa ćerkica Jana (7) srčani je bolesnik. Ona pola sata ne bi smela da bude u ovakvim uslovima, a moraće. Znam samo da ćemo se zaraziti ako ostanemo ovde - kaže Nenad Stefanović. Međutim, gradski menadžer Goran Vesić izjavio je da iseljenje evakuisanih građana Obrenovca iz hotela „Slavija“ nije bilo iznenadno, kao i da su neki građani u hotelu napravili štetu od 100.000 evra.

- Među građanima koji su iseljeni, ima i onih koji žive u Bariču koji nije potopljen - rekao je Vesić i dodao da su hoteli ponudili pomoć i besplatan smeštaj na sedam dana.
Jasmina Ivanović, gradska sekretarka za socijalnu zaštitu, izjavila je da hoteli više nisu u mogućnosti da besplatno smeštaju evakuisane, ali je Grad svima našao smeštaj na Paliluli, u Zrenjaninu i Novom Sadu. Ona je dodala da se bez prekida traga i za novim kapacitetima.


- U ovom trenutku imamo ograničene resurse i ulažemo napore da svima i dalje budu obezbeđeni nužni uslovi.
Kako saznajemo, zabeleženi su i primeri da su se u beogradske hotele kao ugroženi u poplavama prijavljivali ljudi koji nisu uopšte poreklom iz Obrenovca. Tako je među ljudima koji su premešteni u hotel „Sibila“ u Zrenjaninu bilo nekoliko porodica za koje je na osnovu dokumenata utvrđeno da su iz Krnjače i da su se lažno predstavljali kao evakuisani. Koristili su besplatni hotelski smeštaj, hranu, pakete i svu drugu pomoć.

.kurir-info.rs
 
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
Obrenovačka deca. Optimizam uprkos nesreći


97D05D2C-48FA-474F-A06E-5C40857128CF_w640_r1_s_cx0_cy14_cw0.jpg



Tri sestre iz Obrenovca, Ivana (14), Ana (12) i Tanja (10) Matić, našle su utočište u Čačku nakon što im je poplava u rodnom gradu odnele gotovo sve što su imale. One ne znaju kada će se vratiti u svoj dom i šta će tamo zateći, ali i pored toga nisu izgubile optimizam.

Put iz poplavljenog Obrenovca sestre Matić je do Čačka vodio preko prihvatnog centra u rodnom gradu, Bariča i Beograda. Umorne i preplašene stigle su u grad na Moravi i odsele kod tetke.

Nisu želele da propuštaju nastavu i odmah su krenule u nova odeljenja sedmog, petog i trećeg razreda škole ’’Sveti Sava’’ u Atenici. Ivana i Ana kažu da ne znaju do kada će ostati u Čačku:

"Još malo pa će mama i tata da se vrate kući, a mi ćemo da ostanemo ovde. Hoćemo da završimo školu, bićemo ovde do kraja godine, dok se ne sredi situacija u Obrenovcu."

Sestre objašnjavaju da su na fotografijama videli da je njihova kuća u Obrenovcu potopljena iznad prozora i vrata i da u njoj praktično ništa nije ostalo. Svesne su da još dugo neće moći da se vrate u svoj dom, a najviše im nedostaje pas Žuća.

"Gledali smo slike i kuća je u lošem stanju. Na više mesta je napukla. Igračke mogu da se bace."

Direktor škole ’’Sveti Sava’’ Miroslav Mandić naglašava da je primer iz Čačka među prvima u Srbiji da su se deca ugrožena poplavama odmah uključila u nastavni program u drugim gradovima. On ističe da su ih vršnjaci u novoj sredini prihvatili otvorenog srca.

"Mislim da su se već savršeno uklopile u svojim novim odeljenjima. Novi drugari su ih prihvatili na pravi način i zaista se trude da im olakšaju sve probleme u kojima su se našli preko noći", navodi Mandić.

Iako su preživele teške i dramatične trenutke, bez obzira što ne znaju kada će se vratiti kući i šta će tamo zateći, devojčicama ne silazi osmeh sa lica. Prema rečima njihovog oca Jovana, on i supruga trude se da deca ne osete razmere traume koja ih je zadesila.

"Pokušavali smo da stalno budemo nasmejani, da ne razmišljamo o tome i to je to. Jasno im je da neće biti isto kad se vrate, neće biti stvari, ali šta je tu", kaže Jovan Matić.



slobodnaevropa
 
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
Obrenovac: Rampa se diže za vikend?
Izvor: B92
Obrenovac -- Velika kolona se formirala na putu ka Obrenovcu, ali policija i dalje pušta samo vlasnike lokala zbog čišćenja. Normalizacija se očekuje do kraja nedelje.

131452015753859da81324e400253520_orig.jpg

Tanjug
Kako za B92 kažu u Ministarstvu zdravlja, ulasci i izlasci iz Obrenovca su strogo kontrolisani kao preventiva od zaraze, jer kanalizacija još ne funkcioniše.

Kako nam je rečeno, deo kanalizacije je danas proradio, a ceo sistem bi mogao da bude uspostavljen u naredna dva dana, tako da bi ulazak u više delova grada mogao da bude dozvoljen tokom vikenda.

Podsetimo, ministar zdravlja Zlatibor Lončar, apelovao je juče na žitelje Obrenovca da se ne vraćaju u svoje kuće dok se ne popravi kanalizacija.

Reporter B92 koji se nalazi na policijskom punktu udaljenom nekoliko kilometara od samogulaska u Obrenovac javlja da se radi epidemiološka analiza situacije, kako ne bi došlo do zaraze.

Međutim, prema rečima našeg reportera, još nije moguće dati preciznu informaciju kada je moguć potpuni povrtak Obrenovčana svojim kućama, jer najpre mora da se očisti grad i da se potpuno osposobi kanalizacioni sistem, što je primarno za normalno funkcionisanje grada.

Kako javlja reporterka B92, danas bi trebalo da proradi i Dom zdravlja, a stigla je tehnička voda, ali ne u sve delove.

Voda je puštena pod velikim pritiskom da bi se videlo kakvo je stanje cevi. Proradio je i deo kanalizacije, a još uvek ima delova grada koji su pod vodom.

Popisivanje štete na objektima nastavlja se i u današnjem danu.

Podsetimo, gradonačelnik Beograda Siniša Mali takođe je rekao da se "normalizacija situacije očekuje do kraja nedelje".
 
MODERATOR
Učlanjen(a)
02.05.2009
Poruka
30.866
Zakoni, operativni planovi i propisi
Proglašavanje i upravljanje u vanrednim situacijama, sistem zaštite i spasavanja, nadležnosti državnih organa, pokrajina, jedinica lokalne samouprave, učešće policije i Vojske u zaštiti i spasavanju, kao i prava i dužnosti građana u vanrednim situacijama uređuje Zakon o vanrednim situacijama.

99721705053786d103ffbc369962896_orig.jpg
Prema ovom zakonu - Osnovni zadaci sistema zaštite i spasavanja, u smislu ovog zakona su:

  1. programiranje i planiranje mera i aktivnosti na zaštiti i spasavanju;
  2. zaštita, kao skup preventivnih mera usmerenih na jačanje otpornosti zajednice, otklanjanje mogućih uzroka
  3. ugrožavanja, smanjenje uticaja elementarnih nepogoda, sprečavanje drugih nesreća i u slučaju da do njih dođe,
  4. umanjenje njihovih posledica;
  5. koordinacija pri uspostavljanju, izradi i realizaciji Nacionalne strategije za zaštitu i spasavanja;
  6. spasavanje i pružanje pomoći, pod čime se podrazumevaju operativne aktivnosti koje se preduzimaju u cilju
  7. spasavanja ljudi, materijalnih dobara i životne sredine;
  8. ublažavanje i otklanjanje neposrednih posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, pod čime se
  9. podrazumevaju mere i aktivnosti koje se preduzimaju radi uspostavljanja neophodnih uslova za život građana na
  10. postradalom području;
  11. organizovanje, opremanje i osposobljavanje snaga zaštite i spasavanja;
  12. organizovanje, opremanje i osposobljavanje državnih organa, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika
  13. za zaštitu i spasavanje;
  14. organizovanje i osposobljavanje građana za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu;
  15. pružanje i traženje pomoći i saradnja sa drugim zemljama i međunarodnim organizacijama;
  16. upravljanje, rukovođenje i koordinacija subjektima i snagama sistema zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i
  17. drugi poslovi i zadaci zaštite i spasavanja.


Subjekti sistema zaštite i spasavanja su:
  1. organi državne uprave, organi autonomne pokrajine i organi jedinica lokalne samouprave;
  2. privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica);
  3. građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.


Subjekti iz stava 1. ovog člana, obezbeđuju izgradnju jedinstvenog sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Republike
Srbije, u skladu sa ovim zakonom i drugim propisima, kao i programima, planovima i drugim dokumentima kojima se
uređuje organizacija, razvoj, pripremanje i upotreba snaga i sredstava zaštite i spasavanja.
Subjekti iz stava 1. ovog člana sprovode preventivne mere zaštite i spasavanja.
Nadležnosti državnih organa
Zakonom su predviđene i nadležnosti državnih organa:

Vlada

Član 10.

Vlada u oblasti zaštite i spasavanja, obezbeđuje izgradnju i razvoj sistema zaštite i spasavanja Republike Srbije i
plansko povezivanje delova sistema i zadataka u jedinstvenu celinu, a naročito:

  1. predlaže Nacionalnu strategiju zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
  2. usvaja Dugoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja Republike Srbije;
  3. prati i koordinira sprovođenje mera predviđenih Nacionalnom strategijom za zaštitu i spasavanje u vanrednim
  4. situacijama;
  5. usvaja Procenu ugroženosti Republike Srbije od elementarnih nepogoda i drugih nesreća (u daljem tekstu: Procena
  6. ugroženosti Republike Srbije);
  7. obrazuje Republički štab za vanredne situacije;
  8. imenuje komandanta, načelnika i članove Republičkog štaba za vanredne situacije, na predlog Ministra nadležnog za
  9. unutrašnje poslove (u daljem tekstu: Ministar);
  10. donosi Nacionalni plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije;
  11. naređuje opštu mobilizaciju jedinica civilne zaštite i drugih neophodnih ljudskih i materijalnih resursa sistema zaštite i
  12. spasavanja na nivou Republike Srbije;
  13. prati i usmerava pripreme za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
  14. donosi odluku o pružanju, traženju i prihvatanju međunarodne pomoći u oblasti zaštite i spasavanja;
  15. izveštava Narodnu skupštinu o vrsti, uzroku i razmerama vanrednih događaja i vanrednih situacija, o


preduzetim merama i aktivnostima sistema zaštite i spasavanja i o procenama daljeg razvoja situacije.

Ministarstvo unutrašnjih poslova

Član 11.

Ministarstvo unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo), u okviru svog delokruga, predlaže i sprovodi politiku u
pitanjima zaštite i spasavanja, izvršava potvrđene međunarodne ugovore, zakone, i druge opšte akte Narodne skupštine
i Vlade.

Ministarstvo u oblasti zaštite i spasavanja:
  1. izrađuje Nacrt nacionalne strategije zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
  2. izrađuje Predlog dugoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja;
  3. organizuje izradu Procene ugroženosti Republike Srbije od elementarnih nepogoda i drugih nesreća i dostavlja Vladi
  4. na usvajanje;
  5. izrađuje predlog Nacionalnog plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije;
  6. koordinira rad sa svim subjektima sistema zaštite i spasavanja po pitanjima organizacije, planiranja, pripreme i
  7. sprovođenja mera i aktivnosti prevencije i smanjenja rizika, zaštite i spasavanja (organizuje telekomunikacione i
  8. informatičke sisteme za potrebe rukovođenja i koordinaciju zaštite i spasavanja i prenos podataka i informacija i njihovu
  9. zaštitu);
  10. organizuje sistem osmatranja, obaveštavanja, ranog upozoravanja i uzbunjivanja na teritoriji Republike Srbije;
  11. obezbeđuje učešće policije i drugih organizacionih jedinica Ministarstva u sprovođenju mera i izvršavanju zadataka
  12. zaštite i spasavanja;
  13. priprema i sprovodi bezbednosnu zaštitu prostora, infrastrukture i objekata od značaja za preduzimanje mera i
  14. izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
  15. organizuje obučavanje i proveru operativne spremnosti štabova i službi za vanredne situacije, kao i specijalizovanih
  16. jedinica civilne zaštite, u skladu sa programima i planovima obuke (pruža stručnu pomoć i instrukcije za rad organa
  17. zaštite i spasavanja autonomnih pokrajina, jedinica lokalne samouprave, privrednih društava i drugih pravnih lica);
  18. obrazuje, organizuje i oprema specijalizovane jedinice civilne zaštite za teritoriju Republike Srbije i upravne okruge,
  19. organizuje i nabavlja, servisira, održava i skladišti opremu za potrebe zaštite i spasavanja;
  20. organizuje i uklanja, deaktivira i uništava neeksplodirana ubojna sredstava (u daljem tekstu: NUS);
  21. sprovodi obuku i izdaje uverenja o osposobljenosti kadrova za uklanjanje NUS, izdaje ovlašćenja privrednim
  22. društvima i drugim pravnim licima za uklanjanje i uništavanje NUS;
  23. obrazuje Nacionalni i regionalne trening centre za zaštitu i spasavanje u Republici Srbiji;
  24. priprema i donosi tehničke propise za sredstva i opremu za zaštitu i spasavanje i, kada mu je povereno, izrađuje
  25. predloge srpskih standarda za sredstva i opremu za zaštitu i spasavanje;
  26. inicira i finansira naučna istraživanja u oblasti zaštite i spasavanja;
  27. vodi evidencije o ljudskim i materijalnim resursima za potrebe zaštite i spasavanja i naređuje delimičnu mobilizaciju
  28. neophodnih ljudskih i materijalnih resursa;
  29. ostvaruje međunarodnu saradnju u oblasti zaštite i spasavanja i smanjenja rizika od katastrofa;
  30. učestvuje u traganju i spasavanju prilikom saobraćajnih udesa u drumskom, železničkom, rečnom i vazdušnom
  31. saobraćaju;
  32. vrši nadzor nad primenom ovog zakona i propisa donetih na osnovu ovog zakona;
  33. obavlja i druge poslove određene zakonom.


Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije

Član 12.

U uslovima kada druge snage i sredstva sistema zaštite i spasavanja nisu dovoljni za zaštitu i spasavanje ljudi,
materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine od katastrofa izazvanih uticajem elementarnih nepogoda i drugih nesreća,
na zahtev Ministarstva–organizacione jedinice nadležne za vanredne situacije (u daljem tekstu: nadležna služba),
Ministarstvo odbrane obezbeđuje učešće organizacionih delova Ministarstva odbrane, komandi, jedinica i ustanova
Vojske Srbije za pružanje pomoći u zaštiti i spasavanju, u skladu sa zakonom.
Kada u zaštiti i spasavanju učestvuju jedinice Vojske Srbije, njima komanduju njihove nadležne starešine, u skladu sa
odlukama štaba za vanredne situacije koji rukovodi i koordinira zaštitom i spasavanjem.

Ministarstva, drugi organi i posebne organizacije

Član 13.

Ministarstva, drugi organi i posebne organizacije Republike Srbije, u okviru svog delokruga, u oblasti zaštite i
spasavanja:
  1. organizuju, planiraju i obezbeđuju sprovođenje mera i izvršavanje zadataka civilne zaštite i predlažu mere i aktivnosti
  2. za njihovo unapređenje;
  3. vrše stručne poslove koji se odnose na angažovanje službi, privrednih društava i drugih pravnih lica u prevenciji i
  4. zaštiti i spasavanju od katastrofa, u skladu sa Nacionalnom strategijom za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama;
  5. obaveštavaju nadležnu službu o podacima koji su od značaja za planiranje, organizovanje i sprovođenje mera i
  6. zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja;
  7. izrađuju Procenu ugroženosti Republike Srbije, u delu koji se odnosi na njihov delokrug i dostavljaju je Ministarstvu;
  8. učestvuju u izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije; - 6 -
  9. izrađuju i sprovode plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
  10. obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja utvrđene planovima i opštim aktima Narodne skupštine i Vlade.
Nadležnosti autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave
Autonomna pokrajina

Član 14.

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja autonomna pokrajina, preko svojih organa:

  1. donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji autonomne pokrajine i obezbeđuje njeno
  2. sprovođenje, u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja Republike Srbije;
  3. donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji autonomne pokrajine, u skladu sa Dugoročnim
  4. planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
  5. planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne
  6. zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji autonomne pokrajine;
  7. obrazuje Štab za vanredne situacije;
  8. neposredno sarađuje sa nadležnom službom, drugim državnim organima, jedinicama lokalne samouprave,
  9. privrednim društvima i drugim pravnim licima;
  10. ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa ovim i drugim zakonima;
  11. usklađuje svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike
  12. Srbije;
  13. određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
  14. obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u
  15. telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuju se sa njim;
  16. izrađuje i donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.


Procenu ugroženosti autonomne pokrajine nadležni organ autonomne pokrajine izrađuje u saradnji sa nadležnom
službom, pokrajinskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima autonomne pokrajine i predlaže
nadležnom organu autonomne pokrajine njeno donošenje.

Jedinice lokalne samouprave

Član 15.

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja jedinice lokalne samouprave, preko svojih organa
obavaljaju sledeće poslove:
  1. donose odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave i obezbeđuju
  2. njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;
  3. donose plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa
  4. Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
  5. planiraju i utvrđuju izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne
  6. zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave;
  7. obrazuju Štab za vanredne situacije;
  8. neposredno sarađuju sa nadležnom službom, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim
  9. licima;
  10. ostvaruju saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa ovim i drugim zakonima;
  11. usklađuju svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike
  12. Srbije;
  13. određuju osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
  14. obezbeđuju telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u
  15. telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuju se sa njim;
  16. izrađuju i donose Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
  17. prate opasnosti, obaveštavaju stanovništvo o opasnostima i preduzimaju druge preventivne mere za smanjenje rizika
  18. od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
  19. nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u
  20. izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju jedinice lokalne samouprave;
  21. organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
  22. formiraju, organizuju i opremaju jedinice civilne zaštite opšte namene;
  23. usklađuju planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave.


Procenu ugroženosti jedinice lokalne samouprave nadležni organ jedinice lokalne samouprave izrađuje u saradnji sa
nadležnom službom, nadležnim organima autonomne pokrajine, opštinskim, odnosno gradskim štabom za vanredne
situacije i drugim stručnim organima jedinice lokalne samouprave i predlaže nadležnom organu jedinice lokalne
samouprave njeno donošenje.



b92.net
 

Prilozi

  • Zakon o vanrednim situacijama-lat.pdf
    296,4 KB · Pregleda: 1
  • uredba-o-utvrdjivanju-opsteg-plana-za-odbranu-od-poplava.pdf
    224,7 KB · Pregleda: 0
  • Nacionalna_strategija_zastite_i_spasavanja_u_vanrednim_situacijama_lat.pdf
    247,7 KB · Pregleda: 0
Poslednja izmena:
Natrag
Top