Da, treba reći, bog se promenio, i ovde i na zapadu. Iznosim svoje mišljenje. Ranije, ovde i na zapadu, to je bio hrišćanski bog, onaj koji je dobar, nasuprot zlu... Za koji nas, između ostalag, veže snaga uverenja. Naravno, ako se prihvati da je religioznost, uverenje, barem osećanje (ono je uvek na nečemu bazirano), ako ništa drugo. Ali vežu nas i njegove objektivne strane, na primer, tip privrede i svojine, običnoje to naturalna privreda, odnos prema životu-smrti itd. A onda su se dogodile promene... Ta dualnost, kvalitet, je evoluirala je u kvantitet (ovaj pojam, kao i kvalitet, ovde je nešto drugačiji nego u Hegela ili Marksa), broj koji je mnoštvo, pojam koji nije do sad, po meni, postojao, uz njegovu objektivnu, realnu stranu-novac, i kvantifikaciju života-smrti (opet novi pojam: život-smrt, shvaćen kao, celina i delovi, sa delovima, koji nisu samo dve mogućnosti, naprotiv, on podrazumeva raznolikost, ponekad haotičnost, uverenje, medijalnost i mnogo, mnogo toga drugog...). Treba naglasiti da se u okviru klasičnog kvantiteta formalno može modelovati dualitet. Takođe, ljudski život je moguće, prema sadašnjim zamislima, novčano kvantifikovati; a neki su išli do toga da su i izračunali njegovu tržišnu vrednost. Onda, zna se, postoje i skuplje stvari... Slično je i za obrazovanje. Humanizam (kao i odgovarajuće nauke), kvalitativan, kakav je, u tom smislu pretrpeo je analogne promene. Interesantno, da oni koji se bave ovakvim tokovima jedva da su načeli način ovakvog mišljenja. Po pravilu, čini mi se, više se bave mehanizmom ove evolucije, a u vezi za pragmatičnim, užim vidovima navedenih pojava. Ovaj početnički zapis ima i funkciju da izrazi čuđenje nad tom činjenicom. Vidljivo je, promenili su se gospodari i robovi, način proizvodnje, pa i smisao stvari. Ima li iz ovog stanja snižavanja sveopšteg standarda većine, kao i humanizma, generalno, nasuprot izuzetno nejednake preraspodele novca, izlaska? Da li je moguće makar i načelno razmišljati o prelasku u nešto bolje za ''običnog'' i onog ''elitnog'' čoveka? Kako jasno učiniti prodor u nova shvatanja i predstaviti ih? To između ostalog, znači, da onda treba i planirati promenu sadašnjeg (humanističkog) obrazovanja...