Citati književnih dela

LEGEND
Učlanjen(a)
14.12.2009
Poruka
29.042
"... Pomislio sam da vreme nije samo reka, koja se neprestano izliva iz korita, tako da covek mora da bezi, dok ona plavi sve iza njegovih ledja, da ne mora da bezi u buducnost, praznih ruku, bez icega, dok mu reka brise tragove sa svakim korakom, neprestano, kada iz jedne sekunde ulazi u drugu. Samo nasa beznadezna uskladjenost, umor cula, nestvarna snaga secanja i navika, koja nas stiti, vidi to nepoznato u ocima kada ih otvorimo ujutru, izbaceni talasima na obalu jos jednog nepoznatog dana. Svakog jutra stupamo na nepoznato mesto, i ostaju nam samo slaba i prevrtljiva sesanja, koja nam govore ko bismo mogli da budemo. Nepovezana, pohabana secanja, koja vise ne prave razliku izmedju sveta kroz koji smo usput prosli i senki koje je on bacio na izbusenu vetrovitu glavu, dok smo bezali napred, sve dalje. Ponekad savladamo strah od spoticanja i okrecemo se da pogledamo poslednji put, jer ne razumemo to nepoznato sto nam ide u susret, i reci kojima cemo ga nazvati, ipak ce biti beznadezno neadekvatne, i tako bezimo od razaranja vremena, unazad, dok ne postanemo nista drugo do prica koja govori o svemu sto smo propustili...."

Jens Kristian Grendal - Tisina u oktobru

 
Učlanjen(a)
19.09.2009
Poruka
27.630
Što se, pak, tiče moje podele ljudi na obične i neobične, priznajem da je ona donekle proizvoljna, ali ja i ne insistiram na tačnim brojčanim podacima. Ja samo verujem u svoju glavnu misao. A ona se sastoji u tome da se ljudi već po prirodnom zakonu dele na dve kategorije: na nižu (na obične), to jest na materijal koji služi samo za rađanje sebi sličnih, i na ljude u pravom smislu, to jest ljude koji imaju dara ili talenta da u svojoj sredini kažu novu reč.
Tu, razume se, postoji beskonačno mnogo podela, ali osobne crte obe kategorije su dovoljno izrazite: prvu kategoriju, to jest materijal, uopšteno govoreći, čine ljudi koji su po svojoj prirodi konzervativni, uljudni, ljudi koji žive u poslušnosti i vole slušati.
Po mom mišljenju, njima je i u obavezi da budu poslušni, jer to je njihova namena i u tome nema apsolutno ništa što bi ih ponižavalo. Čitava druga kategorija gazi zakon, to su rušitelji, ili su, sudeći po njihovim sposobnostima, naklonjeni rušenju. Zločini tih ljudi su, razume se, relativni i vrlo različiti; u većini slučajeva, u veoma raznolikim izjavama, oni traže obaranje postojećeg u ime nečeg boljeg. Ali ako je jednom od tih ljudi potrebno zbog svoje ideje pregaziti i preko mrtvog tela i krvi, po mom mišljenju, on sam sebi to može dopustiti – uostalom, sve u zavisnosti od njegove ideje i njenih razmera – to imajte u vidu.
Prva kategorija je uvek gospodar svog vremena, a druga – gospodar budućnosti. Prvi održavaju svet i brojčano ga umnožavaju; drugi pokreću svet i vode ga ka cilju. I jedni i drugi imaju potpuno ista prava na postojanje.

Dostojevski-Zlocin i kazna
 
LEGEND
Učlanjen(a)
14.12.2009
Poruka
29.042
Nemati prošlosti je ostati bez budućnosti. Ali ako tamo ostanemo, ako se tamo zaglibimo, budućnost zbog koje smo se u nju vratili postaće nedostižna. Proći će prije nego što shvatimo da je sve – sadašnjost. Da je sve uvijek u istoj ravni. Da je nerazumijevanje onoga što je bilo juče jemstvo da ćemo još manje razumjeti ono što nas čeka, a najmanje ovo što danas radimo.
 
Član
Učlanjen(a)
20.12.2010
Poruka
892
"Staviti sve na čekanje kako bi postigao nešto što misliš da će te usrećiti zapravo znači da ćeš biti tužan cijelo vrijeme na putu do tamo, i kad napokon stigneš, mogao bi saznati da te ono što si htio ne usrećuje toliko koliko si mislio da hoće. Ili, još gore, da si potpuno zaboravio što znači biti sretan."

Dorothy Koomson- "Žena koju je volio prije mene"



"Ljudi uvijek najviše mare za ono što je najmanje stvarno."

Jed Rubenfeld- "Tumačenje umorstva"


- Pa zar ti se sviđa takav život?
- A što da radim? Da se ispišem iz ovoga i upišem neki drugi?

Hrvoje Šalković- "Zec na mjesecu"
 
Član
Učlanjen(a)
20.12.2010
Poruka
892
"Nikada nisam prestala voljeti tvoga oca, niti jedan jedini dan", zaključi ona. "Uvijek je bio uz mene, pružio mi je najbolje što je mogao i želim ostati uz njega do kraja života. Ali srce je misterij, i ja još ne razumijem što se dogodilo toga popodneva. Ono što znam jest da me je taj susret učinio samopouzdanijom, uvjerio me da još uvijek mogu voljeti i biti voljena i naučio me nešto što nikada neću zaboraviti: kada u životu pronađeš nešto bitno, to ne znači da se trebaš odreći svega ostalog. Ja ga se ponekad sjetim. Voljela bih znati gdje je, je li pronašao ono što je tražio toga popodneva, je li živ, ili je Bog preuzeo brigu o njegovoj duši. Znam da se nikada neće vratiti i samo sam ga zbog toga mogla tako jako i iskreno zavoljeti- jer ga nikada neću moći izgubiti; on mi se posve predao toga popodneva."


Paulo Coelho- "Brida"
 
Član
Učlanjen(a)
17.02.2012
Poruka
115
...Svaka knjiga, svaki svezak koji vidiš, ima dušu. Dušu onoga ko ju je napisao i dušu onih koji su je pročitali i živeli sa njom. Svaki put kada neka knjiga promeni vlasnika, svaki put kada neko klizi pogledom po njenim stranicama, njen duh raste i jača...


Karlos Ruis Safon - Senka vetra
 
TMF
Član
Učlanjen(a)
09.07.2011
Poruka
1.433
„Добро дете иде из школе право кући, мирно, ногу пред ногу, гледа преда се, а не звера лево и десно. Кад дође кући, остави пажљиво своје књижице, пољуби старије у руку, па седне на своје место.”
„Кад полази од куће у школу, опет тако исто: иде мирно, ногу пред ногу, гледа преда се, и, чим дође у школу, остави своје књижице и седа мирно на своје место, а ручице опружи на клупи.”
Видите ђаче: мирно, слабачко, десном руком држи књижице, а леву приљубило уз бутину; лице му смирено, глава му повијена земљи (пун класић знањца), гледа с толиком пажњом преда се да већ лишце добива смешан израз; иде, то јест помиче ножицама по један сантиметар, не звера ни лево ни десно, иако мимо њега врви свет на све стране. Никакав предмет не сме, нити може, привући његову пажњу. Тако иду и друга деца; пуна их улица, али једно друго и не виде. Улазе тако, управо умиле нечујно у школу, седају свако на своје место, испруже ручице и седе тако мирно и таквог израза лица као да их је фотограф спремио за сликање. Ту туве сваку реч учитељеву, и опет на исти начин измиле из школе. Ето, такви бисмо ми изгледали да смо били сасвим добра деца. Стрини се та поука много допадала, али ми нисмо могли потпуно по њој да се управљамо. Сваки је од нас грешио, ко мање ко више, и због тога је, у ствари добар, учитељ кажњавао ког мање ког више.
— Молим, господине, овај трчао путем!
— да клечи! — пресуди учитељ.
— Молим, господине, овај гледао кроз прозор!
— да клечи!
— Молим, господине, овај се разговарао!
Пљус шамар.
— Молим, господине, овај скакао!
— Без ручка!
— Молим, господине, овај певао!
Опет шамар.
— Молим, господине, овај играо лопте!
— да стоји!
„Било једно несташно дете, па се попело на дрво и с дрвета се омакне, падне и сломи ногу, и тако целог века остаде богаљ.”
„Било једно неваљало дете, није слушало савете, већ је трчало улицом, па се јако озноји, дохвати га хладан ветар, те назебе и падне у постељу од тешке болести. Његова сирота мати је многе ноћи бдила над њим и плакала. После дугог боловања дете умре и уцвели своје добре родитеље. Тако не раде добра деца.”
„Једно, опет, несташно дете шетало по улици, па га ухвати нека зверка и свега га рашчерупа.”
После сваке прочитане поучне причице учитељ нам објасни и протолкује поуку.
— Шта смо сад читали? — пита.
— Ми смо сад читали како је било неко неваљало дете, па шетало само по улици, а искрсне нека зверка и дете рашчерупа.
— Чему нас учи та прича?
— Та нас прича учи како не треба шетати.
— Тако је.
— А какво је то дете што је шетало?
— Оно је неваљало и опако дете.
— А шта раде добра деца?
— добра деца не шетају, па их воле родитељи и учитељ.
— Врло добро!
„Било опет једно дете, па седело у соби крај прозора, али друго дете гађало голуба каменом из своје праћке, и не погоди га. Голуб одлете весело, а камен удари у прозор, разбије га и погоди оно прво дете у око, тако да му око исцури и остане довека без ока!”
— Какво је оно дете што је седело у соби близу прозора?
— Оно је неваљало и опако дете!
— Чему нас учи прича?
— Прича нас учи да не треба седети, јер то раде само зла и неваљала деца.
— А шта чине добра деца?
— Добра деца не седе у соби где има прозора!
Свака се причица тако лепо објасни и из ње извуче корисна поука како треба да се владају добра и послушна деца.
Добра деца не иду, не трче, не разговарају, не пењу се на дрвеће, не једну воће, не пију хладну воду, не излазе у шуму, не купају се, и — већ ко ће све то набројати.

Радоје Домановић - МРТВО МОРЕ
 
Član
Učlanjen(a)
20.12.2010
Poruka
892
"Odvući ženu riječima u krevet bilo je sigurno jer bi moje riječi isparile s izgovorenim dahom; napisati ženi pjesmu značilo je stvoriti oružje koje će kasnije moći upotrijebiti da me napadne. Dati nekome ono što ste napisali značilo je da će to biti tamo negdje u svijetu zauvijek, spremno obiti mi se o glavu u bilo kojem trenutku."

"Cijela povijest sastoji se od toga da jedan čovjek pokušava oduzeti nešto nekom drugom čovjeku, a to obično ne pripada nijednome od njih."

"Nesreće zaskoče one koji ništa ne slute, često silovito, baš kao i ljubav."

"Kako se usuđuješ pomisliti da poznaješ moje srce kad ne razumiješ ni vlastito?"


Andrew Davidson- "Vodoriga"
 
Član
Učlanjen(a)
17.02.2012
Poruka
115
...Svačiji život je posebna priča.(Ona ne sme da propadne, da nestane bez traga, zbog toga sam te čekao da dođeš ovamo da ti je ispričam)...Svako u životu , a da to i ne zna čeka nekog da mu preda na čuvanje te stvari. Obično se to prenosi deci i unucima, ko ih ima, a može to da bude i neko sasvim slučajan, koga si upoznao u vozu ili u čekaonici. Znaš, neki moji drugovi su to osećali čitav sat pre bitke. Nisu znali kako, ali znali su... Uhvatili bi prvog na kog bi naišli i počeli da mu nezadrživo pričaju.Ma šta...Bilo šta, shvataš ? Morali su nekome da sve to kažu pre nego odu...

Momo Kapor - Tabor
 
LEGEND
Učlanjen(a)
14.12.2009
Poruka
29.042
"Teško je za dušu što osećaji koji su vezani uz dogadjaje našeg života, ne umiru zajedno sa njima, nego i kada nestane lica i krajeva, oni ostaju živi i sveži, istiniti i moćni kao u dan doživljaja. A kako su izgubili svaku realnu podlogu, bude bol i čežnju, tresu dušom kao nezaštićenim stablom, hrane se nemirom srca, kradu sadašnjost i truju budućnost."
[h=3]Ivo Andrić - "Ex Ponto"
[/h]
 
Natrag
Top