- Učlanjen(a)
- 25.08.2009
- Poruka
- 39.023
Gradovi mističnog crvenila, lepih ljudi i gnava muzike
Gradovi mističnog crvenila, lepih ljudi i gnava muzike
Moj početni entuzijazam splasnuo je kao i moja kosa na ovom vlažnom vazduhu. Kazablanka odiše bedom, a miris buđi prisutan je i u mom hotelu s četiri zvezdice. Vlaga dolazi od okeana, a okean izgleda moćno. Ne bih se usudila da plivam u njemu. Iznenadilo me je što miriše. Miriše poznato, kao more u Crnoj Gori.
Večera me donekle vraća u dobro raspoloženje. Mesna supa koja se služi s urmama pravi je delikates!
Grad je ružan, nema ni naznaka romantične predstave koju većina nas ima o mestu u kojem su Hemfri Bogart i Ingrid Bergman razmenjivali strasne i tužne ljubavne reči. Ali, lica ljudi su izuzetna. Mogla sam da se zakunem da sam videla Žanu Moro u marokanskoj đelabi kako sedi i ćaska na trgu Muhameda Petog! Boje đelaba koje žene nose vesele su, što ostavlja utisak da je prostor istačkan žutom, crvenom, narandžastom, plavom i zelenom bojom. Deca su prelepa i isto tako obučena u odeću živahnih boja. Želim da kupim sebi jednu lepu đelabu.
Rabat, glavni grad
Pravo je osveženje posle ružne Kazablanke. Ulice su široke, čiste i oivičene palmama. I ponovo boje – mnoštvo tačkica u raznim bojama igra oko mene kao čestice prašine na suncu. U ovom gradu te šarene čestice nisu samo vesele đelabe već i cveće. Slapovi bugenvilija raznih boja vise s prozora i zidova kojima su bašte kuća okružene. Na nekim kućama ulazna vrata su poluotvorena i ja krišom zavirujem u jednu, kao lopov koji hoće da ukrade jedan trenutak, jednu sliku. Čujem klepet ženskih papučica i brzo se povlačim. Utisci padaju na mene kao lagana kiša i ja ih upijam kao sunđer. Ne treba mi fotoaparat. Ove slike će ostati zapamćene.
Meknes, grad Mule Ismaila
Gradić izgleda vanvremenski, kao da je poklopljen staklenim zvonom koje ga čuva od promena. Dopada mi se. Sve u njemu obeleženo je likom njegovog najvećeg vladara, Mule Ismaila. Ismail je romantičan lik čija je velika ljubav, jedna hrišćanka, sahranjena pored njega u veličanstvenoj grobnici. U grobnici su takođe izloženi i satovi koje je Kralj Sunce, Luj Četrnaesti, poklonio Muli Ismailu koji je bio njegov savremenik. Ostaci carskih konjušnica i dalje deluju monumentalno. Konji su bili velika strast ovog vladara i priča kaže da ih je ponekad voleo više od svojih ljubavnica kojih je imao na stotine!
Ulice su prašnjave i bučne i osim ostataka carske palate nema šta da se vidi. Međutim, energija mesta ima magično dejstvo i ja stojim na ulici dok mi vetar nanosi prašinu na lice i u kosu i osećam da ne želim još da odem odavde.
Ipak, pokrećem se i kupujem sebi u jednoj maloj radnji par marokanskih papučica u boji tirkiza. Priča se da je hiršćanska ljubavnica Mule Ismaila imala oči boje tirkiza.
Fes, centar duhovnosti
Budi me mujezinov poziv vernicima da ustanu i pomole se Bogu. Slušam njegovo pevanje, a zatim ponovo padam u san. Drugi put me bude glasovi raznih ptica. Jutro je divno prohladno. Stara medina otvara mi svoje kapije i ulazim u drugačiju vremensku dimenziju. Uske uličice, u kojima se dvoje jedva mimoilaze, ispunjene su raznim mirisima. Gužva je, ljudi užurbano prolaze, nose tovare na leđima ili glavama, dovikuju se. Ovo je pravi lavirint. Jedan trenutak nepažnje i već mogu da se nađem u sokaku u koji nisam želela da uđem! Svaki čas nailazim na vrata. Mala vrata, velika vrata, kapije. Neke od njih su prava arhitektonska remek-dela, ali u njima ima najviše simbolike. Prolazak kroz nova vrata, prolazak kroz još jedan ciklus života sve do onih zadnjih vrata, na kraju puta, kroz koja ćemo svi proći.
Povremeno srećem gnava muzičare (gnava muzika je kombinacija podsaharske, berberske i arapske ritualne muzike i sastoji se od muzike i akrobatskog plesa. Izvodi se uglavnom u Maroku i Alžiru - prim. autora) i svaki put me prožmu žmarci kada ih čujem. Potpuno razumem da je nekada ta muzika mogla da ima isceliteljsko dejstvo kada bi je pevali
afrički plemenski vrači.
Marakeš, crveni grad
Pejzaž se menja kako idemo na jug ka Marakešu. Puno je crvene boje. Kuće u naseobinama pored kojih se vozimo napravljene su od gline crveno-roze boje. Ovo je već pejzaž koji prepoznajem, koji sam viđala u filmovima snimljenim u Maroku. Zaista deluje pomalo hipnotički. Marakeš je sav obojen ovom crvenkastom bojom. U njemu se nalazi, kako kažu, najveći trg u Africi, Džema el Fna. Prvog dana u Marakešu na trgu vrvi kao u košnici. Tu su krotitelji zmija i majmuna, fijakeristi koji čekaju mušterije, proročice, slikarke kanom koje će za pola minuta nacrtati šaru na nadlanici neke turistkinje, gnava muzičari, tezge s hranom, restorani i mnogobrojni turisti iz celog sveta. Kao deo ove velike košnice tu sam i ja pred veličanstvenim zalaskom sunca. Ceo trg emituje hipnotičku energiju, a zalazak sunca izgleda mistično.
Drugog dana u Marakešu ulazim u medinu. Kao i svaka medina, i ova ima svoj suk koji je tematski raspodeljen. Suk začina i lekovitih biljaka, suk ćilima, suk grnčarije, itd. Kupujem ogledalo u jednom dućanu i pokušavam da razgovaram s prodavcem na arapskom. On je oduševljen, a ja se naprežem da se setim davno naučenih reči i fraza na ovom jeziku, koji sam studirala na Filološkom fakultetu u Beogradu davnih osamdesetih godina. Prodavac je veoma zadovoljan što neko iz Srbije govori njegov jezik, a ja odlazim iz prodavnice zadovoljna jer sam dobila dobar popust na cenu divnog ogledala sa intarzijom od sedefa u mahagoniju!
Ostavljamo Marakeš i njegovo mistično crvenilo i krećemo put Agadira.
Agadir, grad na okeanu
Pejzaž se ponovo menja. Prolazimo pored Visokog Atlasa, čiji se pejzaž dosta razlikuje od pejzaža Srednjeg Atlasa kroz koji smo prolazili do tada. Boje nisu tako intenzivne, ali planine i rastinje plene svojom lepotom i zelenom bojom. Agadir je potpuno moderan i nov grad. Ništa od starovekovnih starina i mističnosti nema u njemu. Ali sam ja, došavši u njega, imala priliku da prvi put u životu prošetam obalom Atlantskog okeana. Iako ne volim pesak, bilo je zadovoljstvo osetiti ga pod stopalima i šetati se bosih nogu dok su mi talasi okeana zapljuskivali stopala. U jednom tržnom centru kupujem par srebrnih minđuša sa karneolom. Izrada je gruba, prava afrička i deluju magično, skoro kao talismani. Izradili su ih ljudi koji pripadaju jednom saharskom plemenu i koji su, po rečima prodavca, prilično divlji. Ja ih odmah stavljam na uši i dobro se osećam, jer želim da verujem u reči proroka Muhameda, kome je karneol bio omiljeni kamen, da ovaj kamen ima isceliteljsku moć.
Raznobojne i raskošne bugenvilije spuštaju se niz zidove, balkone i kapije ovog grada. Grad ima i neobičan zoološki vrt u kojem ima mnoštvo egzotičnih ptica i zelenila sa potočićima. Najviše liči na neki mali rajski vrt. Zelena pijaca u Agadiru je otkrovenje. Velika je i puna raznog voća, povrća i drugih poslastica. Kupujem ukusne urme i masline uz obavezno cenkanje i prodavac mi daje kompliment za tu veštinu! Moje minđuše ne ostaju neprimećene. Dvojica muškaraca iznenadila su se videvši ih na mojim ušima, uz primedbe koje su se odnosile na one koji su ih izradili. Shvatam da, zapravo, stanovnici ovog grada malo zaziru od plemena koje pravi ovaj nakit i zbog toga mi se još više sviđaju!
Esauira - sardele, marihuana i purpuna boja
Putujemo duž obale i okean izgleda fascinantno i zastrašujuće na pojedinim mestima. Esauira je mali lučki grad koji posećuju mnogobrojni turisti, a najviše oni koji vole da jedre u vazduhu, jer su vetrovi ovde za to idealni, i oni koji vole da uživaju marihuanu. Zapravo, marihuana se ovde toliko konzumira da se njen miris meša sa vaduhom koji se udiše tako da i oni koji ne žele da je konzumiraju nisu izuzeti iz opšteg uživanja. Sardele koje probam po preporuci najveće su sardele koje sam ikada videla! Inače, one se smatraju specijalitetom ovog mesta. Istorijski, Esauira je poznata kao luka u kojoj su se prodavali robovi iz Afrike i mesto u kojem se proizvodila skupocena tkanina purpurne boje. Boja se dobijala iz određene vrste školjki koje su živele u okeanu. Robova više nema, hvala bogu, samo se još na trgu mogu videti ostaci lanaca kojima su bili vezivani. Razni komadi tkanine u purpurnoj boji mogu se videti u skoro svim prodavnicama, ali se ona više ne dobija od školjki. Ja sebi kupujem jednu ešarpu u nekoliko boja među kojima je i purpurna.
Sutra ujutru se vraćamo u Kazablanku i tako će se krug zatvoriti tamo gde je započeo.
Kada sad pomislim na svoj prvi dan u Kazablanki, setim se prvo pojedinih ljudi koje sam videla, a neke od njih i fotografisala. Njihova lica su mi se urezala u sećanje. Oni nose u sebi nešto posebno, nešto što ne mogu da definišem, ali dopire do mene i dotiče me. Rano je jutro. Slušam kako mujezin poziva vernike na molitvu. Vreme je da se krene na put.
Gradovi mističnog crvenila, lepih ljudi i gnava muzike
Moj početni entuzijazam splasnuo je kao i moja kosa na ovom vlažnom vazduhu. Kazablanka odiše bedom, a miris buđi prisutan je i u mom hotelu s četiri zvezdice. Vlaga dolazi od okeana, a okean izgleda moćno. Ne bih se usudila da plivam u njemu. Iznenadilo me je što miriše. Miriše poznato, kao more u Crnoj Gori.
Večera me donekle vraća u dobro raspoloženje. Mesna supa koja se služi s urmama pravi je delikates!
Grad je ružan, nema ni naznaka romantične predstave koju većina nas ima o mestu u kojem su Hemfri Bogart i Ingrid Bergman razmenjivali strasne i tužne ljubavne reči. Ali, lica ljudi su izuzetna. Mogla sam da se zakunem da sam videla Žanu Moro u marokanskoj đelabi kako sedi i ćaska na trgu Muhameda Petog! Boje đelaba koje žene nose vesele su, što ostavlja utisak da je prostor istačkan žutom, crvenom, narandžastom, plavom i zelenom bojom. Deca su prelepa i isto tako obučena u odeću živahnih boja. Želim da kupim sebi jednu lepu đelabu.
Rabat, glavni grad
Pravo je osveženje posle ružne Kazablanke. Ulice su široke, čiste i oivičene palmama. I ponovo boje – mnoštvo tačkica u raznim bojama igra oko mene kao čestice prašine na suncu. U ovom gradu te šarene čestice nisu samo vesele đelabe već i cveće. Slapovi bugenvilija raznih boja vise s prozora i zidova kojima su bašte kuća okružene. Na nekim kućama ulazna vrata su poluotvorena i ja krišom zavirujem u jednu, kao lopov koji hoće da ukrade jedan trenutak, jednu sliku. Čujem klepet ženskih papučica i brzo se povlačim. Utisci padaju na mene kao lagana kiša i ja ih upijam kao sunđer. Ne treba mi fotoaparat. Ove slike će ostati zapamćene.
Meknes, grad Mule Ismaila
Gradić izgleda vanvremenski, kao da je poklopljen staklenim zvonom koje ga čuva od promena. Dopada mi se. Sve u njemu obeleženo je likom njegovog najvećeg vladara, Mule Ismaila. Ismail je romantičan lik čija je velika ljubav, jedna hrišćanka, sahranjena pored njega u veličanstvenoj grobnici. U grobnici su takođe izloženi i satovi koje je Kralj Sunce, Luj Četrnaesti, poklonio Muli Ismailu koji je bio njegov savremenik. Ostaci carskih konjušnica i dalje deluju monumentalno. Konji su bili velika strast ovog vladara i priča kaže da ih je ponekad voleo više od svojih ljubavnica kojih je imao na stotine!
Ulice su prašnjave i bučne i osim ostataka carske palate nema šta da se vidi. Međutim, energija mesta ima magično dejstvo i ja stojim na ulici dok mi vetar nanosi prašinu na lice i u kosu i osećam da ne želim još da odem odavde.
Ipak, pokrećem se i kupujem sebi u jednoj maloj radnji par marokanskih papučica u boji tirkiza. Priča se da je hiršćanska ljubavnica Mule Ismaila imala oči boje tirkiza.
Fes, centar duhovnosti
Budi me mujezinov poziv vernicima da ustanu i pomole se Bogu. Slušam njegovo pevanje, a zatim ponovo padam u san. Drugi put me bude glasovi raznih ptica. Jutro je divno prohladno. Stara medina otvara mi svoje kapije i ulazim u drugačiju vremensku dimenziju. Uske uličice, u kojima se dvoje jedva mimoilaze, ispunjene su raznim mirisima. Gužva je, ljudi užurbano prolaze, nose tovare na leđima ili glavama, dovikuju se. Ovo je pravi lavirint. Jedan trenutak nepažnje i već mogu da se nađem u sokaku u koji nisam želela da uđem! Svaki čas nailazim na vrata. Mala vrata, velika vrata, kapije. Neke od njih su prava arhitektonska remek-dela, ali u njima ima najviše simbolike. Prolazak kroz nova vrata, prolazak kroz još jedan ciklus života sve do onih zadnjih vrata, na kraju puta, kroz koja ćemo svi proći.
Povremeno srećem gnava muzičare (gnava muzika je kombinacija podsaharske, berberske i arapske ritualne muzike i sastoji se od muzike i akrobatskog plesa. Izvodi se uglavnom u Maroku i Alžiru - prim. autora) i svaki put me prožmu žmarci kada ih čujem. Potpuno razumem da je nekada ta muzika mogla da ima isceliteljsko dejstvo kada bi je pevali
afrički plemenski vrači.
Marakeš, crveni grad
Pejzaž se menja kako idemo na jug ka Marakešu. Puno je crvene boje. Kuće u naseobinama pored kojih se vozimo napravljene su od gline crveno-roze boje. Ovo je već pejzaž koji prepoznajem, koji sam viđala u filmovima snimljenim u Maroku. Zaista deluje pomalo hipnotički. Marakeš je sav obojen ovom crvenkastom bojom. U njemu se nalazi, kako kažu, najveći trg u Africi, Džema el Fna. Prvog dana u Marakešu na trgu vrvi kao u košnici. Tu su krotitelji zmija i majmuna, fijakeristi koji čekaju mušterije, proročice, slikarke kanom koje će za pola minuta nacrtati šaru na nadlanici neke turistkinje, gnava muzičari, tezge s hranom, restorani i mnogobrojni turisti iz celog sveta. Kao deo ove velike košnice tu sam i ja pred veličanstvenim zalaskom sunca. Ceo trg emituje hipnotičku energiju, a zalazak sunca izgleda mistično.
Drugog dana u Marakešu ulazim u medinu. Kao i svaka medina, i ova ima svoj suk koji je tematski raspodeljen. Suk začina i lekovitih biljaka, suk ćilima, suk grnčarije, itd. Kupujem ogledalo u jednom dućanu i pokušavam da razgovaram s prodavcem na arapskom. On je oduševljen, a ja se naprežem da se setim davno naučenih reči i fraza na ovom jeziku, koji sam studirala na Filološkom fakultetu u Beogradu davnih osamdesetih godina. Prodavac je veoma zadovoljan što neko iz Srbije govori njegov jezik, a ja odlazim iz prodavnice zadovoljna jer sam dobila dobar popust na cenu divnog ogledala sa intarzijom od sedefa u mahagoniju!
Ostavljamo Marakeš i njegovo mistično crvenilo i krećemo put Agadira.
Agadir, grad na okeanu
Pejzaž se ponovo menja. Prolazimo pored Visokog Atlasa, čiji se pejzaž dosta razlikuje od pejzaža Srednjeg Atlasa kroz koji smo prolazili do tada. Boje nisu tako intenzivne, ali planine i rastinje plene svojom lepotom i zelenom bojom. Agadir je potpuno moderan i nov grad. Ništa od starovekovnih starina i mističnosti nema u njemu. Ali sam ja, došavši u njega, imala priliku da prvi put u životu prošetam obalom Atlantskog okeana. Iako ne volim pesak, bilo je zadovoljstvo osetiti ga pod stopalima i šetati se bosih nogu dok su mi talasi okeana zapljuskivali stopala. U jednom tržnom centru kupujem par srebrnih minđuša sa karneolom. Izrada je gruba, prava afrička i deluju magično, skoro kao talismani. Izradili su ih ljudi koji pripadaju jednom saharskom plemenu i koji su, po rečima prodavca, prilično divlji. Ja ih odmah stavljam na uši i dobro se osećam, jer želim da verujem u reči proroka Muhameda, kome je karneol bio omiljeni kamen, da ovaj kamen ima isceliteljsku moć.
Raznobojne i raskošne bugenvilije spuštaju se niz zidove, balkone i kapije ovog grada. Grad ima i neobičan zoološki vrt u kojem ima mnoštvo egzotičnih ptica i zelenila sa potočićima. Najviše liči na neki mali rajski vrt. Zelena pijaca u Agadiru je otkrovenje. Velika je i puna raznog voća, povrća i drugih poslastica. Kupujem ukusne urme i masline uz obavezno cenkanje i prodavac mi daje kompliment za tu veštinu! Moje minđuše ne ostaju neprimećene. Dvojica muškaraca iznenadila su se videvši ih na mojim ušima, uz primedbe koje su se odnosile na one koji su ih izradili. Shvatam da, zapravo, stanovnici ovog grada malo zaziru od plemena koje pravi ovaj nakit i zbog toga mi se još više sviđaju!
Esauira - sardele, marihuana i purpuna boja
Putujemo duž obale i okean izgleda fascinantno i zastrašujuće na pojedinim mestima. Esauira je mali lučki grad koji posećuju mnogobrojni turisti, a najviše oni koji vole da jedre u vazduhu, jer su vetrovi ovde za to idealni, i oni koji vole da uživaju marihuanu. Zapravo, marihuana se ovde toliko konzumira da se njen miris meša sa vaduhom koji se udiše tako da i oni koji ne žele da je konzumiraju nisu izuzeti iz opšteg uživanja. Sardele koje probam po preporuci najveće su sardele koje sam ikada videla! Inače, one se smatraju specijalitetom ovog mesta. Istorijski, Esauira je poznata kao luka u kojoj su se prodavali robovi iz Afrike i mesto u kojem se proizvodila skupocena tkanina purpurne boje. Boja se dobijala iz određene vrste školjki koje su živele u okeanu. Robova više nema, hvala bogu, samo se još na trgu mogu videti ostaci lanaca kojima su bili vezivani. Razni komadi tkanine u purpurnoj boji mogu se videti u skoro svim prodavnicama, ali se ona više ne dobija od školjki. Ja sebi kupujem jednu ešarpu u nekoliko boja među kojima je i purpurna.
Sutra ujutru se vraćamo u Kazablanku i tako će se krug zatvoriti tamo gde je započeo.
Kada sad pomislim na svoj prvi dan u Kazablanki, setim se prvo pojedinih ljudi koje sam videla, a neke od njih i fotografisala. Njihova lica su mi se urezala u sećanje. Oni nose u sebi nešto posebno, nešto što ne mogu da definišem, ali dopire do mene i dotiče me. Rano je jutro. Slušam kako mujezin poziva vernike na molitvu. Vreme je da se krene na put.