Južnoafrička Republika

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Kulturna različitost i lepote Južne Afrike

Kulturna različitost i lepote Južne Afrike

Ljepota.ba



Kulturna različitost, sa 11 različitih oficijenlnih jezika koji se koriste, kompleksnom tradicijom, te bojom kože koja ide od crne do tamno-roze, nacija Afrike je prava rainbow nacija.

Smješten između oceana i planina, sa nacionalnim parkom u svom središtu, Cape Town je jedan divlji i predivni grad koji zasigurno morate posjetiti. To je majka Južne Afrike, najstariji grad, sa kulturnim naslijeđem od preko 300 godina.
Upravo ovdje se može osjetiti sva pristunost rainbow nacije – tradicionalni plesači sa maskama i bojama na licu koji nastupaju na ulici, miris začinjenje malajske kuhinje i domaćeg vina, sigurno će nadražiti vaša osjetila.
U Cape Townu vam nikad neće biti dosadno. Surfanje, ronjenje, planinarenje, planinski biciklizam, ili pak vožnja kajakom, a ne zaboravimo i blješteći noćni život.
Ako vam ovo ipak ne zvuči dovoljno dobro, ne brinite. Shopping, shopping, shopping! Cavendish, Canal Walk, ili Waterfront. Mnogo žive muzike, umjetničkih izložbi, muzeja, predstava, pa čak i opera, baleti ili simfonisjki koncerti – tokom čitave godine.



 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
14. decembar 2009.
Izvor: B92


Johanesburg, insajderski vodič 2010 (1)


Ako odete na Svetsko prvenstvo u fudbalu 2010, neke stvari u Johanesburgu ne smete da propustite, piše Guardian

10344282924b25f54d0e72d326823352_extreme.jpg

Photo: ign11 / Flickr

TV prezenter iz Johanesburga, Ed Džordan otkriva tajne najvećeg grada u Južnoj Africi.

Volim ovaj grad jer ...
Johanesburg je rudarski grad. To je grad zlata koji još uvek u sebi nosi taj pionirski duh. U njemu postoji energija, puls, ritam, i osećanje da je sve moguće. Johanesburg ima i najveću šumu na svetu kreiranu ljudskom rukom.

To je i grad koji ima užasnu prošlost – ulice su natopljene krvlju – ali postoji i neka unutrašnja lepota ako ste spremni da je potražite. To je moj rodni grad i ja ga volim svim srcem.

Omiljena mesta za izlazak
Giles' Restaurant (9 Grafton Avenue, Craighall Park; +27 11 442 4056) ima atmosferu pravog engleskog paba. Imaju savršeno točeno pivo, baštu, i pet velikih plazma ekrana.

The Crazy 88 in Norwood (114 William Road, corner of Grant Avenue; +27 11 728 8417; 88.co.za) je hip klub sa živom muzikom i trendi publikom. Crazy 88 je dobro mesto i za one koji planiraju da izađu sami. Ovde bez problema možete piti do kasno u noć.

Za dobru klopu napolju u bašti, probajte Cnr Café Bistro & Deli (ugao Buckingham i Rothesay Avenue, Craighall Park; +27 11 880 2244).

Najbolja mesta za gledanje fudbala
Ako planirate izlazak u Johanesburgu, vodite računa da sve bude bezbedno, naročito kada kasno u noć završite sa zabavom. Idite do trga Montecasino (Montecasino Boulevard, ugao William Nicol and Witkoppen, Fourways, Sandton; +27 11 510 7000) gde postoji ogroman i odličan plazma ekran, okolo ima nekoliko dobrih barova, kao i bezbedan parking. Nalazi se u predgrađu koji je nekada bio afrički buš, a onda je tu sagrađen ovaj italijanski trg sa popularnim kafeima. Računajte da će atmosfera sigurno biti dobra, a i auto ćete naći tamo gde ste ga ostavili.

Da bi ste osetili afrički vajb u centru grada, obiđite trg Mary Fitzgerald Square u kvartu Newtown. To je kolosalan trg odmah pored fantastičnog Market Theatre (56 Margaret Mcingana Street; +27 11 832 1641). Kad lokalci gledaju fudbal, to je atmosfera koju nećete osetiti nigde drugde na svetu – po stolovima pljoske s brendijem i džointi smotani u novine koji kruže od jednog do drugog. Samo vodite računa ako vam ponude walkie-talkie – pileći kljun i nogice, koje je najbolje izbegavati.

Najbolja mesta za piće
Radium Beer Hall u orange Grove (282 Louis Botha Avenue; +27 11 728 3866; theradium.co.za) jedan je od najstarijih pabova u Johanesburgu, a publika je krajnje raznolika – od bajkera preko advokata do levičarskih novinara – čak i Bob Geldof ovde izlazi. Šef paba je jedan sjajan Portugalac po imenu Manny. Obratite pažnju na uramljene stare isečke iz novina, fotografije, i postere.

8 @ The Towers (5th Street, Sandton; +27 11 884 1333) vrlo trendi mesto, omiljeno među klasom koju ovde zovu “black diamonds”: bogati crnci, pripadnici srednje klase, koji piju samo Hennessy konjak. Zlatne kajle ovde samo šljašte.

Katzy's Bar (The Firs Mall, Oxford Road, Rosebank; +27 21 880 3945;) se nalazi u centru, ima odličnu atmosferu i uvek je pun. To je cigar-bar u njujorškom stilu sa afričkim šmekom.

Najbolja mesta za živu muziku
Za autentičnu muziku Južne Afrike idite u mesto The Bassline (10 Henry Nxumalo Street; +27 11 838 9145) koje se nalazi ispod zgrade radija Kaya FM u kvartu Newtown. Svi najpoznatiji jazz muzičari ovde imaju nastupe – može se desiti da dođe čak i Hugh Masakela. Ako ste u prilici, zbog bezbednosti idite sa nekim lokalcem. Ako niste, uzmite taksi do tamo i nazad. Preporučujemo taxi udruženja Maxi Taxis (+27 11 648 1212), Rose Radio (+27 11 403 9625) i Metro (+27 11 484 7975).

Još jedna dobra opcija je levičarski Tanz Café u kvartu Bryanston (Riverside Mews, ugao River Road i Bryanston Drive; +27 11 463 3128) gde često nastupa neki bend ili komičar za mikrofonom. Zatim se u restoranu prepustite čarima argentinske hrane.

 
Poslednja izmena:
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Johanesburg, insajderski vodič 2010 (2)

14. decembar 2009.
B92

Johanesburg, insajderski vodič 2010 (2)


Ako odete na Svetsko prvenstvo u fudbalu 2010, neke stvari u Johanesburgu ne smete da propustite, piše Guardian

12999040694b26bcdb66dcf802889168_extreme.jpg

Photo: J@M€S / Flickr


TV prezenter iz Johanesburga, Ed Džordan otkriva tajne najvećeg grada u Južnoj Africi.

Najbolja ulična hrana u gradu
Tradicionalna hrana koja se prodaje po kioscima je pap en vleis – kačamak s mesom – ali to ćete verovatno želeti da izbegnete, jer se klanje pilića retko izvodi higijenski.

Bolja opcija je da odete u Wandies (+27 11 982 2796), najpoznatiji shebeen (nelicencirani pab iz perioda Aparthejda) u kvartu Soweto. Tu se služi odlična lokalna pikantna hrana, kao i sjajan braaivleis

Verovatno ćete tokom boravka u Johanesburgu često imati prilike da vidite lokalni specijalitet, ovčiju glavu – jedite je sa puno soli, ako uošte budete imali hrabrosti. U suprotnom, navalite na vetkoek (piroške) sa mesom i slatkim sirupom koje se prodaju na svakom ćošku.

Po mom mišljenju, najbolji snek na ulici je rolnica boerewors – johanesburška varijanta hot-doga, sa sve senform, slatkim voćnim sosom, i čilijem. Prodaju se ispred svakog stadiona, kao i na trgu Montecasino.

Najbolja mesta za finu hranu
Južna Afrika je s pravom čuvena po svom mesu, a odlično mesto da se to meso proba je The Butcher Shop & Grill (Shop 30, Nelson Mandela Square, Sandton; +27 11 784 8676). Zaposednite jedan sto sa svojim društvom, i tu možete provesti celo popodne, pogotovo ako budete uživali u odličnoj selekciji vina ovog restorana.

Za afričke specijalitete, pravac u Moyo – jedan se nalazi u Melrose Arch (Shop 5 Melrose Square; +27 11 684 1477), a drugi kod jezera Zoo Lake (1 Prince of Wales Drive, Parkview; +27 11 646 0058). Oba mesta će se dopasti i deci, koji odmah na ulasku dobiju belu boju plemena Tswana koju mogu u tradicionalnom stilu da nanesu na lice. Ovo je pan-afrički restoran, tako da ćete naći svašta: i marokanska jela i začinjeno meso i razne salate.

Za italijansku hranu, probajte Assaggi in Illovo (Post Office Centre, 30 Rudd Rd, Illovo, +27 11 268 1370).

Najbolje od besplatnog
Najbolja stvar sa ovim gradom je ta što ako znate kuda idete, za 45 minuta možete biti u bušu. Ako budete imali slobodan dan, odvezite se severno ka Kolevki čovečanstva (Kromdraai Road, Gauteng; +27 11 659 1622) i rezervatu divljih životinja Pilanesberg Game Reserve (+27 14 555 1600http://www.pilanesberg-game-reserve.co.za/), i nesumnjivo će vas zateći taj divni osećaj divljine.

Ukoliko ne bude previše vetrovito, bukirajte piknik kod Kolevke čovečanstva i istražite okolna brda.

Najbolje prodavnice i pijace
Najbolji tržni centri su Sandton City i Hyde Park Corner. Za zanimljiv nakit, svratite u Orpheo Twins' (Shop LM 53A, Hyde Park Corner Shopping Centre, Jan Smuts Avenue; +27 11 325 5048http://www.orpheotwins.com/).

Najbolja pijaca u gradu je Rosebank nedeljom ujutro. Tu dolaze pijačni prodavci iz Angole, Mozambika, zambije, malavija, i Etiopije koji prodaju najrazličitije afričke proizvode. Ako dolazite taksijem, tražite da vas odveze do hotela Hyatt (191 Oxford Road, Rosebank; +27 11 280 1238).

Upozorenje: pijace u centru u blizini taksi stanica NISU bezbedne.

Šta obavezno treba videti
Muzej Aparthejda (ugao Northern Parkway i Gold Reef Road, Ormonde; +27 11 309 4700) je nešto što svako ko poseti Johanesburg mora da vidi; dizajn muzeja je umetnost za sebe.

Obiđite statuu Nelsona Mendele na trgu Nelson Mandela Square. Sama statua je sporna, jer pojedini trvde da mu je glava nesrazmerno mala. Povremeno se na tom mestu održavaju dečji koncerti.

Pogled sa bazena hotela Westcliff je spektakularan (67 Jan Smuts Avenue, Westcliff; +27 11 481 6000http://www.westcliff.co.za/). Sve pop zvezde odsedaju ovde, od Bee Gees do Robbie Williamsa.


 
Poslednja izmena:
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Durban: urbana afrička egzotika

15. avgust 2009.

Durban: urbana afrička egzotika


Široke tropske plaže, izraziti šmek Indije, luka, sudar različitih kultura, miris karija, rikše…

Izvor: B92


4081397814a869c49ba8f7273824714_extreme.jpg

Photo: mickeymox / Flickr


Durban je pre svega prometna luka, more i prostrane plaže. U centru grada je ugnježden čvor biznisa i zabave. Najviše se dolazi zbog odličnog surfinga, krstarenja, ronjenja i dominantnog indijskog šmeka.

Durban: Južnoafrička Republika, provincija Kvazulu-Natal. Jedino godišnje doba za koje se zna je leto, srednja godišnja temperatura 23°C.

Krajem 15. veka portugalski moreplovac Vasko da Gama doplovio je do današnjeg Durbana i nazvao ga Rio de Natal (Božićna reka, s obzirom da je u tom periodu bio Božić). Kasnije je naziv promenjen u Porto Natal

Polovinu stanovništva čine Indijci koji su zbog nekadašnjih prostranih plantaža šećera masovno dolazili u ovaj kraj. Odlučili su da se zadrže i da ovu afro-oblast začine Indijom. To pada u oči čim se kroči u grad.

Turisti prvo čekiraju The Golden Mile, poznati dugačak lanac hotela smeštenih na obali Indijskog okeana, sa peščanim plažama u koje su zaljubljeni surferi, ali i ajkule. Plaže su isparčane, pa je jedan deo prilagođen za sportove na vodi (pre svega surfing), a drugi za plivanje na kome leškare preplanuli turisti. Da bi se suzbila opasnost od ajkula, duž čitave obale postavljene su zaštitne mreže.

Plaže nisu jedina atrakcija. Na pijaci Victoria Street Market načičkane su tezge po kojima se razležu mirisi indijskih začina, i koje šljašte od indijskog unikatnog kitnjastog nakita i raznoraznih đakonija. Prođite i kroz prometnu ulicu Grey Street gde se nalazi Juma - najveća džamija na južnoj hemisferi.

Durban vrvi od rikši. Odeveni u neobične kostime, Zulu vozači rikši kažu za svoj posao da je prirodno propisana dužnost. To je, inače, najteži i najmanje plaćen posao, ali oni uporno čekaju zainteresovane turiste kako bi im ponudili svoju vožnju. Turisti u tome vide više zabavu nego korist.

Berea je greben sa pogledom na luku, centar i plaže. Smešten je zapadno od jezgra grada i predstavlja jedan od najstarijih i najbogatijih kvartova. Poznat je po botaničkim baštama koje spadaju u must see mesta. U okviru njih je herbarijum, kuća orhideja, kolekcija biljne vrste Cycid, jedne od najređih palmi na svetu, bašta za slepe… Nalaze se na istočnom delu spruda Berea.

Shaka Marine World je hiperveliki akvarijum, odnosno, okeanski svet u malom. Dominiraju ajkule, pa ih detaljno razgledajte kroz debelo staklo, ako vam je do toga. U jednom delu ovog okeanskog parka svakodnevno se izvode akrobacije sa delfinima i morskim psima.

City Hall izgrađen 1910. lepi se uz Muzej prirodnih nauka sa markantnim ulazom nad kojim se nadvijaju palme i unutar koga je izložena bogata kolekcija prepariranih afričkih životinja. U njemu se čuva i jedina egipatska mumija pronađena na ovim prostorima.

Odmah pored, nalazi se glavna biblioteka i Art Gallery, jedan od prvih muzeja koji okuplja dela nacionalnih umetnika i prezentuje afričke umetničke slobode. Iza ovih zgrada, koje turisti najčešće fotkaju, nalazi se stara zgrada Tourist Junction poznata kao turistički čvor i orijentir, odakle se planira dalji obilazak.

Za Durban mnogi kažu da je kosmopolitski grad u kome je život uvek dobro zezanje.

Florida road je definitivno mesto za dobar provod, sedenje na otvorenom uz dobru klopu i piće i šoping maniju. Vrvi od barova, restorana, klubova, art galerija..

Ako ste raspoloženi za šoping, na raspolaganju su tržni centri Gateway Mall (najveći na južnoj hemisferi) i The Pavilion.

Bogata kuhinja Durbana

Indiju srećete i u restoranima gde je kari veoma popularan. Kari u originalu znači sos ili umak, ali se reč koristi i za začin i za jela koja se prave od povrća u kojima se koristi kari začin. Lokalci će vam predložiti da probate njihov specijalitet bunny chow curry - polovina hleba prelivena karijem po vašoj želji. Ako ste više privrženi srpskoj kuhinji, sigurno će vas obradovati biltong – južnoafričko sušeno meso, slično našem pršutu.

Probajte i tradicionalnu kašu smućkanu od kukuruznog brašna, mogodusmiley’s (kuvane ovčije glave), morogo (afrički spanać).

Ukoliko budete prolazili pored prometne pijace Warwick Triangle nemojte se iznenaditi prizorom. Muškarci, ali i žene, vredno seckaju i čiste ovčije i kravlje glave koje prodaju gotovo za džabe. Prodaje se i samoniklo bilje, zmijska koža, krokodilski zubi, krila ptica, majmunske šape i još sijaset artikala sa kojim ne biste znali šta ćete.

Jako ukusnim smatraju se i kokošje noge, prethodno dobro očišćene, prokuvane i začinjene. Nazivaju ih i walkie-talkie. Ako zakoračite u okolinu Durbana naići ćete na one koji se slade šećernom trskom. Dopada im se sočni deo. Kažu da je odlična za jačanje zuba.

Jedan od interesantnih načina da stignete do ovog grada je da koristite Blue Train koji saobraća na relaciji Pretorija – Durban preko Johanesburga. Ovaj luksuzni voz poznat je kao pokretni hotel sa 5 zvezdica. Elitni profil voza privlači putnike punog džepa koji će uživati uz izvrsnu klopu i pijuckati najbolja vina koja Južnoafrička Republika ima da ponudi.
 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Kejptaun

17. mart 2007.

Kejptaun

Čak i ako u ovom gradu provedete samo jedan vikend, bićete prinuđeni da nekoliko miliona svojih moždanih ćelija posvetite skladištenju bezbrojnih prizora koji se graniče sa naučnom fantastikom: neverovatan oblik planine Table Mountain, predivne plaže, i očaravajući vinogradi, divlji pejzaž, i retko gde viđene vrste biljaka i životinja.

Izvor: Wkitravel, Lonely Planet


178766750445fb55c53aab5831523863_extreme.jpg


Kejptaun je poznat po gostoljubivosti. Miks prijateljski nastrojenih lokalaca i savremene države može da se meri sa velikim kosmopolitskim centrima. Kulturna scena je živopisna, naročito kada je reč o muzici, koja kao da izvire iz svakog kutka. Opšta atmosfera je otvorenog duha i opuštena.

Kejptaun je drugi najveći grad u Južnoj Africi i ima oko tri miliona stanovnika. Tu se nalazi parlament Južnoafričke republike, i mnoge vladine kancelarije. Metropoliten područje grada pokriva veliku površinu, dok je centar relativno mali, smešten između planine Table Mountain i zaliva Table Bay.

Ovo mesto je hiljadama godina bilo naseljeno narodom Khoi, a novija istorija počinje od 1652, kada je Jan van Riebeeck osnovao trgovačko mesto na putu ka Indiji. Bilo je to više od 200 godina pre nego što je prokopan Suecki kanal.


95805558545fb55c5573a5030130976_extreme.jpg


Prvi stanovnici bili su Holanđani i Nemci, a bilo je i francuskih Hugenota koji su izbegli iz Francuske. Ubrzo su u današnjem Cape WInelands osnovali naselja Stellenbosch i Paarl. Voortrekkers (Pioniri evropskog porekla) odatle su nastavili da istražuju i naseljavaju ostatak Južne Afrike.

Kada otići
Klima u principu nije problem, i u glavnom je prijatna. Ipak, zimi se dešava da bude hladno, i prilično vetrovito.

Leta su topla i duga, i traju od novembra do marta, pa čak i do aprila. Dani su obično vrlo topli, ali je vlažnost niska, tako da vrućina nije neprijatna.

Iako je špic sezone oko Nove Godine, kada su plaže krcate lokalcima i turistima, to je i dalje najzahvalniji trenutak za posetu ovom gradu.

Zimski meseci (jul i avgust) su takođe prijatni, a u zavisnosti od sezone, dešava se da zima bude vrlo sunčana, sa kratkim kišnim intervalima. Danju je od 15-20 C, a noću temperatura često padne i do 5-6 stepeni. Ali, zalasci i izlasci sunca su ovde najlepši zimi, a tada je i sezona lova na morske plodove.


52998472545fb55c57221e557959965_extreme.jpg


U oktobru i novembru se vreme prolepšava, manje je kiše, ali je vetar jak. Ipak, lokalci proletnji vetar nazivaju Cape Doctor, jer uspeva da oduva veliki deo zagađenja.

Put
Valuta Južne Afrike je rand, a kurs u martu 2007. iznosio je nešto manje od 10 randa za 1 euro.

Avionom
Na Cape Town International Airport sleću sve velike svetske kompanije, a najčešći letovi iz Evrope su sa aerodroma u Frankfurtu i Londonu. Tokom leta (od oktobra do marta) veliki broj čarter letova se organizuje iz gradova širom Evrope. Ipak, oko Božića i Nove godine, gužve su velike, a i cene karata značajno skaču.

Vozom
Ukoliko imate vremena, obiđite južnoafričke gradove vozom. Železnička stanica se nalazi u samom centru grada, a svakoga dana organizovani su polasci za Johanesburg (25 sati), Kimberli (16.5 sati), i Pertoriju (27 sati).

MetroRail vozovi su odličan način za komunikaciju između Kejptauna i susednih gradova kao što su Stellenbosch, Simon's Town, Strand, Paarl, kao i do plaža Fish Hoek, Muizenberg i Glencairn.

Ipak, budite oprezni kad putujete vozom, naročito noću. Uđite u vagon u kojem ima najviše ljudi, potrudite se da putujete prvom klasom, i pazite da ne ostanete sami u vagonu.


214135675345fb55c5894e0550106662_extreme.jpg


Linija od Kejptauna do Simon's Town je veoma zanimljiva, jer pruga je veliki deo puta pored samog mora. Lako se može desiti da vidite kitove koji iskaču iz mora, a ukoliko je vetar jak, more će zapljuskivati prozore vašeg vagona. Na ovoj liniji postoji odličan vagon restoran.

Autom
Putevi u okolini Kejptauna su vrlo dobrom stanju, tako da je putovanje autom lako i prijatno. Ipak, vodite računa o sumnjivim likovima, naročito na semaforima. Opasnost nije toliko velika kao što mediji pokušavaju da prikažu, ali opreznost je uvek dobro došla.

Autobusom
Postoji nekoliko velikih autobuskih kompanija, autobusi su generalno udobni, a mreža razgranata. Polasci u veće gradove su nekoliko puta dnevno.

Obiđite grad

Javni autobusi
Javni prevoz u Kejptaunu, a i u čitavoj Južnoj Africi je prilično loš. Osim ukoliko niste na pešačkoj distanci od plaže u Camps Bay ili delova grada koje nameravate da obilazite, shvatićete koliko je frustrirajuće biti bez sopstvenog prevoza.

TaksiTaksisti su pod kontrolom gradske vlasti, i mogu se smatrati bezbednom i pouzdanom opcijom. Cena po kilometru je od R8 do R10, ali za dužu vožnju probajte da ugovorite fiksnu cenu.



35558592245fb55c5afbaf432518997_extreme.jpg


Minibus taksi

Lokalci sve više koriste linijske minibuseve, ali turistima se obično preporučuje da ih izbegavaju. Pokrivaju gotovo ceo širi centar Kejptauna, i vrlo su jeftini, mada su često prepuni ljudi, i sasvim sigurno manje bezbedni od klasičnog taksija. Osim toga, vozači voze kao ludi.

U poslednje vreme su se pojavili takozvani minibusevi više klase, koji su shvatili da i od turista mogu da zarade. Skuplji su od tradicionalnih minibuseva, ali i dalje značajno jeftiniji od taksija. Ni oni nisu garancija da ćete do svoje destinacije stići direktno, ali su u principu bezbedni, zabavni, a vozači su nezaboravni likovi.

Probajte: Rikkis Taxis, 43 New Church Street, +27 (0)21 418-6713

Atrakcije

Bo-Kaap
Ovaj kvart, koji se nalazi na uzvišenju jugoistočno od centra grada, odavno je naseljen u glavnom muslimanskim potomcima robova iz jugoistočne Azije, a među lokalcima je poznat kao Malajski kvart. Jedno je od najzanimljivijih delova Kejptauna, sa zgradama šarmantne staromodne arhitekture, živopisnim džamijama, i pogledom koji puca na downtown Kejptauna.

Posetite muzej Bo-Kaap gde ćete moći da vidite kako su u 19. veku živele bogate muslimanske porodice.

Zamak Dobre nade (The Castle of Good Hope), Buitenkant Street, +27 (0)21 464-1260. Lokalci ga zovu samo 'Zamak', a unutra ćete videti zanimljivu izložbu vojne opreme, umetničke zbirke, kao i kolekciju Williama Fehra. U Zamku postoji i restoran, kao i vinoteka. Ulaz: R20.

Botanička bašta Kirstenbosch (Kirstenbosch Botanical Gardens), Rhodes Drive, Newlands, +27 (0)21 799-8899. Ovo je jedna od najzanimljivijih botaničkih bašti na svetu, sa nebrojenim primercima biljaka koje rastu oko Rta Dobre nade, među kojima je i gigantski baobab.


14979444645fb55c5d159a910237011_extreme.jpg


Ostrvo Robben (Robben Island), +27 (0)21 413-4200, nalazi se u samoj blizini obale, i tu su za vreme apartheida bili zatočeni politički zatvorenici, među kojima i Nelson Mandela. Neki od današnjih vodiča kroz bivši zatvor su i sami nekada bili politički zatvorenici. Ulaz: R150.

Nacionalni Parlament. Kejptaun je zakonodavna prestonica Južne Afrike – sedište predsednika je u Pretoriji, a Vrhovnog suda u Bloemfonteinu. Tura kroz parlament predstavlja zanimljiv pregled novije istorije zemlje i njenog političkog sistema. Ulaz besplatan.

Akvarium "Two Oceans", +27 (0)21 418-3823. Sjajan moderan akvarijum. otvoren od 9.30 am do 6 pm. Ulaz R70.

Victoria and Alfred Waterfront, +27 (0)21 408-7600. Ogroman tržni i zabavni centar pod planinom Table, odmah pored luke. Veoma je popularan među turistima zbog izobilja prodavnica, restorana, i zanimljivosti kao što su akvarijumi ili pomorski muzej. Vožnje brodom po luci Kejptauna, i izleti do ostrva Robben polaze odvade, kao i letovi helikopterom do Rta Dobre nade.

Vino

Ako volite južnoafričko vino, kupite ga ovde pre nego što odete, jer je znatno jeftinije, a postoji i mnogo bolji izbor nego u drugim zemljama. Najbolji južnoafrički vodič za vina je John Platter's Guide, a kako se ovde proizvodi nekoliko hiljada vrsta, vodič će vam sigurno biti potreban.

Evo nekoliko dobrih vinoteka:

Vaughan Johnson's Wine Shop, Dock Road, V&A Waterfront, +27 (0)21 419-2121. Kvalitetan izbor, ali za poznavaoce i relativno ograničen. Osoblje savršeno poznaje materiju.

Caroline's Fine Wines, 15 Long Street, +27 (0)21 419-8984. Bolji izbor, iskusno osoblje.

Wine Concepts, Cardiff Castle Building, ugao Main Street & Kildare Road, Newlands (Southern Suburbs), +27 (0)21 671-9030. Još jedna odlična vinoteka, potrudite se da je obiđete.


102088274745fb55c6187a4373390301_extreme.jpg


Restorani


Hrana u Kejptaunu je generalno visokog kvaliteta, a vino je vrhunsko. Za morsku hranu može se reći sve u superlativu, ali nažalost veliki deo ulova izvozi se u inostranstvo gde se prodaje po višoj ceni.

Najpoznatiji specijaliteti su losos sa Rta Dobre nade, i ostrige.

Townships

"Townships" su geta u kojima su crnci bili primorani da žive tokom aparthejda. Mnogi "townships" su i danas zadržali svoj rasni izgled iz perioda aparthejda, iako danas obuhvataju znatno veću površinu nego nekada, što je posledica ubrzane urbanizacije tokom prethodnih 10-15 godina. Obilazak "towhips"-a može na prvi pogled delovati neumesno, ali to je jedan od najboljih načina da se čovek upozna sa istorijom Južne Afrike, kao i da doživi siromaštvo u kojem mnogi i danas žive. Ako imate vremena provedite noć u nekom od mnogih privatnih pansiona i motela.

Za organizovane ture javite se jednoj od ovih agencija:

Sam's Cultural Tours, 45 Mshumpela Way, Langa, +27 (0)21 694-6370.

African Experience, 70 Loyolo Street, Kayamandi, +27 (0)21 889-5562. Langa Heritage Walk, Lenotholi Avenue, Langa, +27 (0)21 695-0093.


42298284445fb55c65048e221392756_extreme.jpg


Bezbednost


Iako je Kejptaun poznat po visokoj stopi nasilnog kriminala, bićete bezbedni ako povedete računa. Ako idete u neki od townships, obavezno to učinite u pratnji lokalca, ili još bolje, u većoj grupi ljudi.

U centru grada ima dosta džeparenja i otimanja tašni i mobilnih telefona na ulici. Ostavite vredne stvari u hotelu, na sigurnom, i probajte da što manje izgledate kao turista. Imajte u vidu da turisti koji su meta sitnih kriminalaca upečatljivi, da obično nose fotoaparate, bermude, i šešire za golf. Probajte da ne izgledate tako i da se što više utopite u okolinu. Ako vas napadnu, nemojte da izigravate heroja; dajte te im ono što traže i izvucite živu glavu.

Manje bezbedni kvartovi su obično Seapoint, Greenpoint, Salt River, Observatory, Mowbray, i Cape Flats.

Smeštaj

Izbor je ogroman, od bezbrojnih hostela, do luksuznih hotelskih apartmana.

Razmotrite i mogućnost da odsednete u nekom od predgrađa. Noći su tiše, a cene niže od hotela u centru. Južna predgrađa, kao što su Camps Bay, Simon's Town, ili Cape Winelands u blizini vinograda, mogu da budu izuzetno prijatna.

Hostela ima najviše duž ulice Long Street.

Preporučujemo:

Ambiens Backpackers, 3 Upper Union Street, Gardens, + 27 (0)21 424-2292. Cena: od R70 u spavaonici sa više kreveta, do R240 za dvokrevetni bungalov.

Carnival Court Backpackers, 255 Longstreet. Spavaonice i privatne sobe su prilično jeftine. Hostel je izuzetno čist, osoblje prijatno, a u baru je uvek dobra atmosfera. Cena: od R70 u spavaonici, do R250 u dvokrevetnoj sobi.

A Whale of a Time, Fantastičan, mada nešto skuplji hotel, sa pogledom od 180 stepeni na False Bay. Apatmani su potpuno opremljeni. Pet minuta hoda do plaže.

Cactusberry Lodge, 30 Breda Str, +27 (0)21 461-9787. Hotel sa 3 zvezdice, 200m od Gardenc Shopping Centra. Vrlo je komforan i tih, u centru grada. Dobra cena, odličan doručak. Cena: R250.

 
Poslednja izmena:
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Johanesburg

8. maj 2006.

Johanesburg

Za dvanaest godina od otkrića zlatne žice na mestu današnjeg Johanesburga, iskopano je više zlata nego do tada u čitavim Sjedinjenim Američkim Državama zajedno. Bilo je jasno da je samo pitanje vremena kada će blato koje je dočekalo prve avanturiste biti zamenjeno najmoćnijim finansijskim centrom čitave Afrike. Johanesburg je grad novca, ideja i uspeha. Simbol je aparthejda i borbe za slobodu, ali pre svega, Johanesburg je svetska prestonica zlata. Ukratko, evo kakva atmosfera u njemu vlada...

Željko Tomičević
Izvor: Travel Magazine


29955930445ebbb73100a917952516_extreme.jpg


Zlatna groznica


"Te noći je po prvi put do nas došla vest da je otkriveno zlato u Australiji. Ni o čemu drugom nije se pričalo sledećeg dana. Obuzela nas je požuda i nemir. Pismo za pismom je stizalo sa detaljima o bogatim nalazištima, visokim cenama i opštoj navali. Rasli smo u svojoj izolaciji i nemoći da delimo zaradu. Svaki čovek i neuspešan doseljenik otišao je brodom..."

Ovaj zapis iz 1852. godine, Džordža Rasela (George Russell), legendarnog kopača zlata, najbolje opisuje duh Zlatne groznice i čitave druge polovine devetnaestog veka. 1849. je otkriveno zlato u Kaliforniji, 1851. u Australiji; zatim u Tatiju u Južnoj Africi 1868. godine. To je bilo doba snova, avanturista i naseljavanja pustih kolonijalnih prostranstava.

Takođe, istorija Johanesburga počinje 1886. godine, onoga trena kada je Džordž Voker (George Walker) zapeo za komad zlatne rude na svom imanju u Vitvotersendu (Witwatersand). Gospodin Voker je zapeo na mestu na kojem će kasnije biti iskopano 40% svog svetskog zlata.

Zlato se na teritoriji Južne Afrike i Johanesburga traži još od 1852. sa promenljivim uspehom jer su ga svi očekivali u grumenastom ili peskovitom stanju, kao na drugim sličnim nalazištima širom sveta. Međutim ono je bilo tu, pod nogama, u crvenoj zemlji po kojoj su hodali, samo u malo drugačijem obliku. Džordžu Vokeru i njegovom prijatelju Džordžu Hanibolu (Honeyball) je zbog ovoga trebalo dosta truda da sakupe ljude i sredstva za ulaganja. Probleme su stvarale i tadašnje burske vlasti koje su i same donekle strahovale od pronalaska zlata, jer su sumnjale da bi u slučaju njegovog otkrića teritoriju morale prepustiti tada moćnijim Britancima, što se kasnije i desilo.


1762816691445ebbb772d40718289111_extreme.jpg


Kada je bilo jasno o kakvom se velikom nalazištu radi, za veoma kratko vreme ovu je teritoriju naselilo više od stotinu hiljada kopača i njihovih porodica, iako do Randa nije bilo nikakvih puteva. Vrlo brzo se iz haosa stvorio grad velikog potencijala, čiji ritam i danas mnogi ne mogu da savladaju.

Ipak, nisu se svi obradovali zlatu. Crno domicilno stanovništvo je odmah porobljeno i oterano u rudnike, a tih su se navika belci, u ovom ćošku sveta, teško odvikavali.

Aparthejd
Teritorija Južnoafričke Republike kolonizovana je od strane Engleza i Holanđana, tj. Bura, kako se na ovom prostoru nazivaju, u sedamnaestom veku. Postaje posebno interesantna tek sa otkrićem dijamanata u Kimberliju 1867. godine i otkrićem zlata u Randu 1886. Nakon toga, obe ove kolonijalne sile su htele preuzeti dominaciju na ovom prostoru, tako da je dolazilo do neprestanih sukoba. Na kraju su ovi sukobi prerasli u takozvani Burski rat 1899.-1902., posle kojeg su Britanci povratili izgubljeni uticaj. Pored mnogih sporazuma i dogovora, sukobi i tenzije između ove dve nacionalne grupe nisu prestajali sve do pojave Afričke nacionalne partije 1940. godine, koja je preuzela političku većinu na obe strane. Ova partija, sa za to vreme popularnim i veoma jakim rasističkim predznakom, kao glavnu stavku u svom programu imala je donošenje mnogih zakona nazvanih "aparthejd", kojima se ozvaničava bela dominacija i vlast u Južnoafričkoj Republici (JAR). Svo stanovništvo podeljeno je u tri grupe: beli odnosno "osobe koje se očigledno mogu smatrati belim"; obojeni tj. Azijati ili osobe kojima jedan roditelj nije beo i crni kojima su oba roditelja afričkog porekla. Postojali su poslovi samo za belce; zabranjeni su mešoviti brakovi; uspostavljana je stroga restrikcija kretanja crnog i obojenog stanovništva, a u praksi se tolerisalo maltretiranje pa čak i ubijanje crnog stanovništva. Između ostalih, uspeli su isprovocirati jednog mladog advokata, Mahatmu Gandija, da se bavi politikom. Ponižen zbog nijanse kože, upravo u Johanesburgu, Gandi pravi svoje prve političke korake, okupljanja naroda i prve političke proteste. Kao opasan po sistem svojim nenasilnim metodama, biva izbačen iz zemlje i vraćen u rodnu Indiju. U šali se često kaže da im to Britanci nikada nisu oprostili.


2062965264445ebbb7849a3450766233_extreme.jpg
Johanesburg 1931. godine

U posleratnom periodu zbog pritiska zemalja pobednica nad fašizmom, ovi zakoni su se delimično menjali i prilagođavali, ali samo "kozmetički". Smisao i rezultat je bio uvek isti: jaka rasna segregacija. Režim je bio toliko neumoljiv da su formirali nezavisne crnačke države unutar JAR, tzv. Domovine, kako tamnoputi ne bi ostvarivali svoje glasačko pravo u republici belih ljudi.

Zbog ovoga je JAR sve vreme trpela kritike Ujedinjenih nacija i dugo je bila pod sankcijama. Pritisak spolja i iznutra bio je veliki. Borcima za slobodu crnaca sudilo se po zakonima protiv kojih su se borili, ili su njihovi politički skupovi bili brutalno prekidani, sa velikim brojem žrtava. Mnogo je ljudi izgubilo život u borbi za slobodu crnog stanovništva, koja neprekidno traje još od stupanja na snagu aparthejda. Najpoznatiji među borcima za slobodu bio je doskorašnji predsednik Nelson Mandela, koji je zbog svojih stavova najveći deo te borbe proveo u zatvoru i izrastao u simbol patnje i borbe crnog čoveka. Aparthejd je 1990. godine konačno propao...

Nakratko je došlo do osipanja belog stanovništva, uglavnom onih nesavesnih, ali su jak nacionalni ponos i unutrašnji interesi sprečili anarhiju i sačuvali državu, čija je vlast izborima 1993. potpuno prešla u ruke "crnih", tačnije Afričkog nacionalnog kongresa predsednika Nelsona Mandele.

Savremeni i ekskluzivni centar grada, simbol bele dominacije u JAR, u kojeg su crnci mogli ući samo uz dozvole gazda za koje su radile, preko noći su naselili crni stanovnici. Kao i svaki drugi prelazni period i ovaj je bio obeležen visokom stopom kriminala, ubistava i nesigurnosti. Paralelno se odvijao proces pomirenja na svim nivoima, a pored prvobitnog razočaranja i apatije, belo stanovništvo ipak nije napustilo svoju zemlju, mada su mnogi otišli. Teško je ponovo naći tako bogatu domovinu i kompromis je vrlo brzo postignut.


1435920433445ebbb797a4e690308027_extreme.jpg


Sukobi između bele i crne rase bili su neminovnost. Iz ugla belaca to bi izgledalo ovako: mi smo došli i otkrili zlato sa kojim crnci nisu znali šta da rade, a doneli smo i civilizaciju sa sobom. Zašto bismo delili zaradu kad ovi nemaju pojma?! Sa strane crnaca to izgleda ovako: zlato i vama služi samo za minđuše kao i nama, i došli ste ovamo da nam smetate da mirno igramo uz tam-tam, što i vi vrlo rado radite. Jedino što vam vredi jeste škola. Mi vama zlato - vi nama školu?!

Ali, "bledoliki" nisu hteli ni da čuju da mali crnci idu u istu školu sa njihovim sinovima i došlo je do velike pobune u Sovetu 1976. godine, koja je skrenula presudnu pažnju sveta na ovaj njegov nesretni deo. Gradić Soveto, sada sastavni deo Johanesburga, simbol je borbe protiv aparthejda. Iz soveta se nekada izlazilo sa pasošem, a uterivalo silom, da bi danas uz previsok stepen ubistava sloboda možda bila pogrešno shvaćena. Johanesburg bez Soveta je kao Njujork bez Bronksa i Harlema. U njemu danas živi skoro milion stanovnika i nema belaca. Brojna su turistička mesta, uglavnom vezana za dugogodišnju borbu za slobodu, a najpoznatiji je Memorijal Hektoru Petersenu, prvoj žrtvi pobune učenika iz 1976. godine.

Grad
Johanesburg je i po površini i po broju stanovnika ogroman grad. Sa periferijom je prečnika oko 50 km i broji preko tri miliona stanovnika. Disproporcija je zbog toga što su retka naselja sa kućama naslonjenim jedne na druge. Po pravilu su okružene velikim brežuljkastim dvorištima i okućnicama, projektovanim tako da niko nikoga ne vidi i ne uznemirava. Obavezno su sa bazenima, što se vidi iz oglasa za nekretnine, gde se ne može naći kuća bez bazena.

Ceo grad je prepun drveća i to najčešće drveta džakarande (Jacaranda), koja u proleće ceo grad svojim cvetom boji u ljubičasto. Centar, koji obeležava visoki antenski toranj sa vidikovcem, svojim poslovnim zgradama arhitektonski nalikuje na severnoameričke gradove. U njemu se nalazi Muzej Afrike, najznačajniji muzej kulture i istorije Johanesburga, gde možete upoznati istoriju grada iz svih uglova, ili naprimer naučiti koja je razlika između Bantu i Zulu plemena, razliku između Bura i Holanđana itd.


1253240552445ebbb7a6f90848805312_extreme.jpg


Južnije od centra se nalazi "Grad zlatnog grebena", rudnik zlata, koji je tek skoro otvoren za turiste, jer je bio u upotrebi. Kažu da iz aviona čitav ovaj predeo na suncu sija zlatnim sjajem, jer je veliki deo rude dosta bogate zlatom, kao jalovina odlagan i rasipan po okolini. Na istom mestu se nalazi i Muzej aparthejda.

U zapadnom delu grada nalazi se Njutaun; neki ga nazivaju azijskom četvrti, gde je Gandi otpočeo svoju nenasilnu borbu protiv kolonijalista i dosta je spomenika iz tog doba. Lavove možete videti u Parku lavova (Lion Park), a ostalu afričku faunu u gradskom zoološkom vrtu. Obavezno iskoristite sve izlete van grada i u prirodu. Johanesburg je bogat velikim parkovima i oazama mira, na kojima se možete približiti Africi, koju očekujemo da vidimo na ovakvom mestu...

Život

U jednom od zvaničnih propagandnih turističkih letaka piše: "Johanseburg je mesto gde možete da doživite Afriku i pijete čistu vodu iz česme". Čitavo mesto je čisto i uredno i zapadni standardi u higijeni su jedino na šta ćete ovde naići.

Većinu turista i novajlija odmah fascinira kvalitet i standard života. Cene su dosta niže od evropskih, a kvalitet robe i namirnica je isti, ili čak i viši. Jednostavno, pije se najbolja kafa, hrani najkvalitetnijim namirnicama i sa te strane nemaju premca. Na primer, u supermarketu možete kupovati sve što je najjevtinije na polici i opet da jedete marmeladu kakvu nigde drugo niste probali. Sve je ekstra i po prihvatljivoj ceni. U Johanesburgu standard belaca se može uporediti sa zapadnoevropskim ili bolje rečeno sa sličnim gradovima u SAD. Bela manjina i dalje živi i uživa veće ekonomske privilegije i bilo bi nerealno očekivati da se standard preko noći poravna, pa je nemoguće pričati o nekoj srednjoj vrednosti kao merilu kvaliteta života. Međutim, niko vas, bez obzira na poreklo, neće sputavati u svojim poslovnim idejama, ako vrede naravno, a prava i pravila ponašanja su slični američkim. Cene rada su dosta pale poslednjih godina, jer je sve veći broj gazda koji prave kompromise sa svojim egom, zarad zarade i jevtinijeg crnog radnika.


764487457445ebbb7b81e6902133466_extreme.jpg


Noćni život je nešto posebno. Inače ovo je onaj deo Afrike koji nije do kraja pokidao veze sa svojim kolonijalistima i poznat je po dobrom provodu. Valjda stoga što su tu tradicionalno dolazili većinom avanturisti; ljudi koji nisu mogli "s mirom sedeti kući". U Johanesburgu noćni provod počinje posle 10 sati, a najpoznatija je ulica Roki strit (Rocky Street), sa velikim brojem noćnih barova i koktel klubova i ne bi je trebalo izostaviti iz sopstvenog turističkog vodiča, uz obavezno korišćenje taksija u dolasku i odlasku.

Život bez automobila je jednostavno nezamisliv i zbog toga što do skoro u gradu nije bilo nikakve vrste javnog prevoza. Danas postoji uspostavljen autobuski saobraćaj, ali je i dalje glavni gradski prevoz taksi. Vozi se levom stranom; većinom su vozila evropskih marki, koje imaju svoje fabrike u JAR. To je bio način da se zaobiđu ondašnje sankcije Ujedinjenih nacija, uvedene zbog aparthejda, pa je JAR dugo vremena bila jedina zemlja u kojoj se pored Nemačke proizvodio "Mercedes".

Postoji i znatan broj ljudi naše emigracije. Kako iz opravdanih razloga nismo "preležali" Zlatnu groznicu, uglavnom su to iseljenici iz vremena komunizma na našim prostorima, čija je brojnost "osvežena drugom turom" iz ere nacionalizma istih. Svake nedelje je okupljanje u Crkvi svetog Save, gde i pored svih naših originalnosti, nije loše otići i razmeniti koju sa zemljacima, pogotovo ako ste emigrant. Stvarno, kad čovek ovako na papiru pogleda, JAR izgleda i zvuči kao obećana zemlja, što mnogima on i jeste, ali sam dužan da napomenem za neke buduće iseljenike u ovu prelepu zemlju, da su do pre ukidanja aparthejda mnogi otišli sa rukama u džepovima i vrlo brzo se snašli, ali da su danas karte podeljene i da ih znam bar deset koji su naseli na priču o favorizovanim belcima i vratili se nazad iz tog drugačijeg sveta.

Danas je Južnoafrička Republika potpuno nova zemlja, koja se iz korena promenila. Mržnje i dalje ima i bila bi to laž da se kaže da se preko noći svi uhvate u Užičko kolo, pa da se posle ponovo "ganjaju" kao neka bela plemena. Verovatno se neki nikada neće izlečiti od predrasuda, ali velika većina o tome više ne razmišlja. Beli i dalje gunđaju jer su dosta privilegija sa kojima su se rodili sada izgubili, pa se to može razumeti, ali se moraju pomiriti sa sudbinom. Ni sada im nije loše, naprotiv. Situacija je toliko drugačija da je i domaćinima sve ovo novo i neobično, baš kao i novajlijama, a Johanesburg je sve lepši i lepši. Zime nema, jeseni nema, leta nema - samo vlada proleće. Kao leti na Zlatiboru. Takođe na 1.700 metara nadmorske visine Johanesburg je idealno mesto za krvne zrnce i petnaestak dana "visinskih priprema" za novu radnu sezonu. Jeste li bili nekad u Africi? A na Svetskom prvenstvu u fudbalu? Mislite da se sve može opisati u turističkom časopisu? 2010. će "dole" biti nešto što svet do sada sigurno nije video...
 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Port Elizabet - plaže i more za uživanje

Port Elizabet - plaže i more za uživanje

B92 28.03.2010 11:48



Port Elizabet, peti po veličini grad u Južnoj Africi, važi za prestonicu vodenih sportova, a posebno se ta činjenica ističe kada se on poredi sa Kejptaunom.

Oba grada se nalaze na obali okeana, ali Port Elizabet je na Indijskom, a ne na Atlantskom. Osim toga on nije na samoj granici dva mora, što je razlog zbog kojeg Port Elizabet ima stabilnu klimu, a Kejptaun vrlo nepredvidivu.

Vode Zaliva Algoa gde je smešten Port Elizabet tople su i mirne manje-više tokom cele godine, ali je lokalni vetar jak i neprekidno duva, što je idealno za jedrenje i wind surfing. Grad se nalazi na samoj Garden ruti, najlepšem delu obale Južne Afrike, dugom 300 kilometara.

Orijentacija


Port Elizabet je udaljen 800 km od Kejptauna i 1.000 km od Johanesburga. Peti je po broju stanovnika (preko 1 milion), a drugi po površini koju zauzima.

Plaže


Istočno do centra Port Elizabeta je Zaliv Algoa, sa preko 50 kilometara veoma atraktivnih plaža. Voda je ovde mirna i topla tokom cele godine, a vetar je idealan za surfovanje.

Prostora ima na pretek, tako da ćete osim plaža sa muzikom i žurkama lako naći i usamljene delove bez buke i drugih ljudi.

Muzeji


Glavna atrakcija Port Elizabeta su plaže i priroda, a ako uspete da se od toga makar malo odvojite, obiđite skromne, ali sasvim autentične muzeje o istoriji ovog kraja i ranim evropskim naseljenicima.

Ne propustite Muzej aparthejda, koji je manji od onog u Johanesburgu, ali svakako vredan obilaska, kao i Muzej južnoafričke ratne avijacije, sa eksponatima iz oba svetska rata.

Lokalna kuhinja


Port Elizabet se nalazi izvan glavnog vinogradarskog rejona Južne Afrike, ali i pored toga u ponudi ima odlična lokalna vina, naročito u kombinaciji sa tradicionalnom morskom hranom.

Imajte u vidu da izvikani restorani ne moraju da budu i najbolji – pojedine male kafane često imaju iznenađujuće originalne specijalitete.

 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Pretorija, insajderski vodič

29. mart 2010.

Pretorija, insajderski vodič


Čuveni južnoafrički ugostitelj Fortunato Mazzone posetiocima svetskog prvenstva savetuje kako da izvuku najbolje od Pretorije, a prenosi Guardian

18082781254bb05fbfcc762028941586_extreme.jpg

Photo: girolame / Flickr


Iako je Pretorija prilično veliki grad, sa preko dva miliona stanovnika, u njemu ćete imati utisak kao da ste u jednom velikom selu punom fakulteta, škola, i vladinih institucija.

Gde provesti slobodno vreme

Za opušteni, polu-ulični vajb, svratite u Carlton Café (Shop 71, 13th Street, Menlo Park; +27 12 460 7996, čija izuzetna i savremeno spremljena hrana nikada ne omane. Ostavite mesta za desert.

Tržni centar Duncan Yard (1204 Prospect Street, Hatfield; +27 12 362 2224) vrvi od zanimljivih nekomercijalnih prodavnica i cool umetničkih tipova.

Trenutno najpoznatiji kafe bar u gradu je BICCCS café (Prodavnica 5A, Tržni centar Waterkloof Heights, 103 Club Avenue; +27 12 346 3203). Osim toga, njegov vlasnik je niko drugi do Fortunato Mazzone. Najbolja mesta za gledanje fudbala

Bar odmah pored restorana Godfather Steakhouse u kvartu Centurion ima odlične šnicle, savršeno hladno pivo, i veliki ekran (Prodavnica 2, Biella Centre, ugao Heuwel Street i Mike Crawford Street, Centurion; +27 12 663 1859/3302)

Eastwoods Tavern (391 Eastwood Street, Arcadia; +27 12 344 0243) ima nekoliko velikih ekrana, jeftino točeno pivo, jednostavnu hranu i glasne goste koji vole fudbal. Udaljen je samo 100 metara od stadiona Loftus – gde igraju utakmice Svetskog prvenstva 2010 – tako da očekujte da ćete atmosferu osetiti u punoj meri. Ovo je definitivno mesto za bučan i uzbudljiv izlazak. Najbolja mesta za piće

Rhapsody's (ugao Glen Manor i Lois Avenue, Menlyn; +27 12 348 6000) je mesto gde je često gužva, dolazi uglavnom mlađa ekipa, a zatvara se tek duboko u noć.

Bar u okviru restorana Pachas u kvartu Hazelwood (Club 2 Centre, 22 Dely Road, Hazelwood; +27 12 460 5063) uređen je sa stilom. Pored toga što je smešten odmah pored dobrog restorana, i sam ima veoma udobne sofe, i idealan je za tiho piće u sitne sate. Najbolja mesta za živu muziku

U poređenju sa Johanesburgom, Pretorija malo kaska kada je reč o živoj muzici, ali dobre žive reggae i alternativne svirke možete čuti i videti u Tings an' Times (1065 Arcadia Street; +27 12 430 3176) u kvartu Hatfield, gde u glavnom žive studenti. Mesto je malo ofucano, a hrana prilično prosečna, ali je atmosfera odlična i bar je pun studenata kad bendovi nastupaju. Po gradu ima više sjajnih džez klubova, ali odlazak u zabačene delove grada može da bude opasan, jer ima dosta kriminala. Bolje ne idite tamo sami. Najbolja mesta za uličnu hranu

Ulična hrana u Pretoriji je, iskreno rečeno, loša, i to najviše zbog loših higijenskih standarda. Ipak, ako baš morate, potražite kioske sa nacionalnim specijalitetom, kobasicom boerewors. I obavezno tražite da vam natrpaju crnog luka. Najbolja mesta za finu hranu

La Madeleine u kvartu Lynnwood (122 Priory Road, Lynwood Ridge; +27 12 361 3667) je mesto sa nesumnjivo jednom od najboljih francuskih specijaliteta u Južnoj Africi. Okruženje je izuzetno, a restoran ima pravu porodičnu atmosferu, s jelima koja zadovoljavaju visoke međunarodne standarde.

Ritrovo Ristorante (Waterkloof Heights Shopping Centre, 103 Club Avenue; +27 12 450 5173) je najnagrađeniji italijanski restoran u Južnoj Africi, a u njemu jela sprema autor ove liste, čuveni južnoafrički kuvar Fortunato Mazzone. Ovde ćete naći fenomenalne specijalitete i izuzetan izbor vina, ali bez pompe koja obično prati ovakve ekskluzivne restorane. Najbolje od besplatnog

Tokom Svetskog prvenstva će malo toga biti besplatno. Ipak, ulaz u većinu južnoafričkih muzeja se plaća minimalno, a poseta memorijalu Park slobode (Freedom Park) može da bude prilično potresna.

Farm Inn, na oko 15 minuta vožnje od Pretorije, (Lynnwood Rd; tel: +27 12 809 0266) ima odličan zatvoren rezervat za divlje životinje, gde možete direktno komunicirati sa gepardima i ostalim velikim mačkama. Najbolje prodavnice/pijace

Menlyn Park (ugao Afterbury Road i Lois Avenue, Menlo Park; +27 12 348 8766) je tržni centar u klasičnom stilu, sa ogromnim izborom prodavnica – tačnije, preko 500. Brooklyn Mall (ugao Fehrsen Street i Lange Street, New Muckleneuk; +27 12 346 1063/4) je manji, ali i prefinjeniji.

Ulična pijaca ispred zoološkog vrta (232 Boom Street; +27 12 328 3265) je odlično mesto za kupovinu suvenira – ali ne zaboravite da se cenjkate, jer će vas u suprotnom trgovci odrati do gole kože. I pazite na novčanik.

Irene Village Mall (ugao Nellmapius Avenue i Van Ryneveld Drive, Irene; +27 12 662 4446) je sjajno mesto za decu, sa velikom centralnom fontanom po kojoj se pentraju životinje, tako da možete na miru da idete iz prodavnice u prodavnicu. Omiljeno među lokalcima

Union Buildings (Government Avenue; +27 12 300 5200) je sedište vlade, a tu se nalazi i kancelarija predsednika. U ovom delu se nalazi nekoliko divnih parkova, a pogled na panoramu Pretorije je veličanstven. Šta još videti u okolini

Ljupko malo ribarsko selo Dullstroom nalazi se dva i po sata vožnje ka istoku. Atmosfera je kao iz prošlih vremena, a u centru ima mnoštvo zanimljivih prodavnica.

Nešto bliže je grad Cullinan, do kojeg autom treba oko 30 minuta. Cullinan je grad kod kojeg se nalazi najpoznatiji aktivni rudnik dijamanata na svetu, u kojem su iskopana dva najveća dijamanta u istoriji. Tu je i odličan grčki restoran.

• Fortunato Mazzone više puta nagrađivani kuvar iz Južne Afrike i vrsni gastronom.

Izvor: B92

 
Poslednja izmena:
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Rustenburg, grad za odmor

30. mart 2010.

Rustenburg, grad za odmor


Rustenburh važi za prestonicu platine, obećava uzbudljiv safari, nudi prijatnu klimu i relaksirajuću atmosferu.

Izvor: B92


6740995424bb18f867d22e046483150_extreme.jpg

Photo: hmvh / Flickr


Zahvaljujući izbalansiranoj klimi i opuštajućoj atmosferi, Rustenburh je sasvim opravdano poznat i pod nazivom Stad van rust, što bi prevedeno sa afrikansa i holandskog značilo 'grad odmora'.

Originalni naziv je Rustenburg, ali transkripcija sa afrikansa zahteva da se 'g' na kraju reči, transkribuje sa 'h'. Isto važi i za Johanesburg, iako se kod nas udomaćio oblik sa 'g'.

Iz Rustenburha je za prilično kratko vreme lako doći i do susednih zemalja Zimbabvea i Bocvane.

Grad je relativno mali i prilično miran, a smešten je na oko 100 km severozapadno od Johanesburga, u podnožju planine Magaliesberg. Poznat je po rudnicima platine, ali i kao mesto u kojem je živelo jedno od najbogatijih plemena Južne Afrike.

Istorija


Rustenburh je jedan od najstarijih gradova ovog dela sveta i u istoriji zauzima odvažno mesto, naročito kada je reč o beloputom delu afričkog stanovništva.

Poznat je po bojištima, spomen-grobnicama i ruiniranim utvrđenjima iz perioda Anglo-burskog rata. Područje je takođe bogato arheološkim nalazištima iz gvozdenog i kamenog doba.

Za vreme 19. veka Rustenburh je bio sedište taktičkih borbi. Ne samo da je Paul Kruger, bivši predsednik republike Transvaal, 1863. kupio svoj posed Boekenhoutfontein (Bukenhautfontejn), koji je danas pretvoren u muzej, već je ova oblast bila značajno bojište tokom Burskog rata koji se vodio između Engleza i afričkih Bura.

Zainteresovani mogu napraviti jednu tematsku šetnju duž svih mesta na kojima su se vodile legendarne borbe.


579322294bb18f8918254079599929_extreme.jpg

Photo: derekkeats / Flickr


Grad platine


Rustenburh gaji prestižnu reputaciju svetske prestonice platine. Oko grada postoji gomila rudnika i rafinerija u kojima se ovaj plemeniti metal prerađuje. Najviše se koristi u auto industriji.

Pilanesberg, nacionalni park


Na 50 km od grada smešten je četvrti po veličini divlji park Južne Afrike, u nekadašnjem vulkanskom krateru. Pilanesberg je odličan za jedan brzopotezni safari u pauzama između utakmica, ukoliko u Rustenburh odete za vreme Svetskog fudbalskog prvenstva.

Park je vrlo prohodan, putevi su sasvim dobri, tako da vam za jednu ovakvu avanturu nisu potrebna 4x4 terenska vozila.

I onda sledi upoznavanje sa divljinom, pre svega sa takozvanom velikom petoricom (big five): slon, bizon, leopard, lav i nosorog. Safari je naročito pogodan za vreme suvih zimskih meseci u Južnoj Africi. Zima se generalno više preporučuje za safari nego leto.

Drveće i rastinje zimi imaju mnogo manje lišća, nego za vreme kišnih meseci tokom prelaznih godišnjih doba. Na taj način životinjama ne preostaje mnogo dobrih skrovišta kako bi se sakrile od očiju nenajavljenih posetilaca.

U sušnom periodu veliki broj prirodnih pojila znatno presuši. Iz tog razloga životinje se uvek sjate na mesta gde vode ima.

U Pilanesberg možete stupiti sopstvenim autom. Slonovi, žirafe, zebre i antilope vam neće promaći. A uz malo sreće opazićete i lavove koji se izležavaju na rubu puta ili leoparda kako planduje na drvetu.


8038603974bb18f898e234184489847_extreme.jpg

Photo: ThisParticularGreg / Flickr


Parkovi i hajking


Smešten iznad grada na obroncima planine, prirodni rezervat Rustenburha, obiluje hajking stazama koje cik-cak presecaju površinu od 4,500 hektara. Na ovom području nalazi se preko 800 antilopa, i drugih divljih životinja poput leoparda, hijene i crnog šakala.

Sun City


U neposrednoj blizini Rustenburha nalazi se i Sun City, južnoafrički Las Vegas, koji u sebi objedinjuje sijaset kazina, vodeni park, 25 hektara džungle, 2 golf terena, pozorišta, restorane, prodavnice nakita.

Leglo stila i luksuza, jedna od najtraženijih destinacija Južne Afrike. I ne samo stranci, i Južnoafrikanci odlaze u Sun City u potrazi za savršenim vikendom i odmorom.

Obavezno okusite golf, posetite vodeni park Dolina talasa, koji je otvoren svakog dana od 9-18h.


16144968654bb18f89e03f0809881267_extreme.jpg

Photo: shurav / Flickr


Noćni život


U Rustenburhu noćni provod nije preterano aktivan, ali postoji nekoliko barova u blizini puta Beyers Naudè. Posetite i pabove u ulici Heystek i bar u ulici Leyds u koji navraćaju isključivo bekpekeri.

U ulici Burger, nedaleko od autobuske stanice, nalazi se veliki broj restorana.

Kuhinja


Mampoer
je domaći brendi napravljen od voća, tipično južnoafričko piće.

Za hranu birajte potjiekos, jelo dobro prokrčano u loncu na vatri potpaljenoj napolju. Sastojci su najčešće meso, krompir ili pirinač, i razno drugo povrće, a ponekad i voće.

Najčešće se dodaju indijski začini poput karija i crnog bibera. S obzirom da priprema ovog jela traje satima, često su prisutna mnoga dodatna jela koja se najčešće pripremaju za vreme roštiljanja (što bi na afrikansu glasilo - braai).

Na kraju dolazi desert, melktert (mlačna torta). To je, zapravo, nafilovani kolač posut po vrhu cimetom. Druga opcija je koeksister - krofna umočena u slasni sirup.

U Rustenburgu postoji i veliki broj fast food prodavnica u kojima se prodaju regularno nezdravi burgeri, pizza, masne pite, koje su tu da utole glad halapljivima.

Kultura


Rustenburški muzej u Gradskoj većnici je mali, ali zanimljiv. U njemu je prikazana lokalna istorija i autentični arheološki pronalasci.

Anglikanska crkva datira iz 1871. i predstavlja nacionalni spomenik.

Taxi službe


New Era Taxis. Tel +27-14- 592-2929.
Dinki Bus and Taxi. Tel +27-14-597-3645.

Izvor: B92

 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.978
Polokvane, uspavani grad se budi

30. mart 2010.

Polokvane, uspavani grad se budi


“Prašnjavi Polokvane”, kako mnogi ne propuštaju da naglase, danas ima 500,000 stanovnika, ali relativno malu urbanu turističku ponudu i pravi je “uspavani grad”. Među turistima je popularan pre svega zbog blizine rezervatima divljih životinja i razvijenog safari turizma.

10628347124bb21ad07825f103377206_extreme.jpg

Novi stadion sagrađen za Svetsko prvenstvo 2010 - Photo: Shine 2010 - 2010 World Cup good news / Flickr


Polokvane, poznat i kao Pitersburg, glavni je grad severne pokrajine Limpopo, na samo 200 kilometara od granice sa susednim Zimbabveom. Od Johanesburga je udaljen 320 km i povezan je dobrim autoputem.

I pored toga što se nalazi na južnom povratniku, zbog nadmorske visine od 1.230 metara, klima je ovde gotovo idealna, sa minimalnim oscilacijama preko godine. Leti je dnevna temperatura oko 27, a zimi oko 20. U glavnom je suvo sa nekoliko kišnih meseci tokom leta – u decembru i januaru.

OKOLINA


Na deset kilometara od grada nalazi se živi muzej na otvorenom, tradicionalno plemensko selo koje je ostalo nepromenjeno u proteklih 250 godina.

Do sela postoje redovne turističke ture, a posetioci mogu direktno da učestvuju u svakodnevnom životu plemena Bakone, podgrupe većeg plemena Soto na severu.

Tokom celog dana turisti imaju prilike da posmatraju demonstraciju tradicionalnog paljenja vatre, vršenja kukuruza, pravljenja plemenskih bubnjeva i lovačkog oružja.

Ostale turističke atrakcije u okolini Polokvanea su rezervat divljači, krokodilska farma Čuene, koncentracioni logor iz anglo-burskog rata, pećine Makapansgat, i stanište ptica Molecie.

DA LI ĆE BITI DOVOLJNO SMEŠTAJA ZA SVETSKO PRVENSTVO


Ušuškan među talasastim farmama koje se prostiru do granice sa Zimbabveom, uspavani Polokvane se užurbano priprema za svojih pet minuta koje će imati tokom Svetskog kupa u fudbalu.

Kako piše AFP, najveći problem lokalaca je trenutno smeštaj – najveći gradovi Južne Afrike imaju velike hotele, ali mesta kao Polokvane i Nelspruit (srp. Nelspreut) prinuđeni su da budu kreativni. U iščekivanju velikog broja turista, lokalne vlasti su odlučile da tokom prvenstva isprazne studentske domove i ponude ih kao alternativni smeštaj. Dižu se i nova kamping mesta za šatore, a lokalcima se sugeriše da ponude privatan smeštaj.

Na novom stadionu Peter Mokaba sa 46.000 mesta, igraće se četiri utakmice, a očekuju se i dva jaka tima – Francuska i Meksiko – koji će privući ogroman broj gostiju navijača.

Sa samo nekoliko hotela, ovaj grad od pola miliona ljudi uspeo je da obezbedi više od 30.000 kreveta – od kojih su mnogi u privatnim kućama.

U turist birou pokrajine Limpopo, čiji je Polokvane glavni grad, kažu da su zvanično registrovane porodice koje su spremne da iznajmljuju sobe ili čitave kuće ili stanove, a posetioci već mogu da počnu da rezervišu.

Gradske vlasti planiraju i da kod manjeg stadiona podignu tent city (grad šatora), u kojem će bekpekeri imati i pravu kampersku infrastrukturu – vodu, kupatila, pa čak i gas za grejanje kad u zimskom junu osveži na 1.300 metara nadmorske visine.

Univerzitet Limpopo tokom prvenstva iznajmljuje svojih gotovo 7.000 kreveta u studentskim domovima. Ipak, najveći broj soba je rezervisan za dodatne policijske snage, kao i za ostale radnike angažovane tokom prvenstva.

Među oniima koji se nadaju da će zaraditi dodatne pare tokom Svetskog prvenstva je i Hondlandla Masuku, stanovnik Polokvanea. Ona je svoj dom u blizini centra grada pretvorila u pansion sa četiri spavaće sobe, nakon što je shvatila da u Polokvaneu raste potražnja za smeštajem.

Njena uštirkana bela posteljina i šik afrički dekor obezbedili su joj nagradu za najbolji privatni pansion u zemlji, a danas rezervacije prima preko velikog lanca hotela Southern Sun.

“Ljudi rezervišu iz raznih zemalja, a najviše me je zvalo iz Francuske. Sarađujem i sa lancem hotela Southern Sun i sa sekretarijatom za turizam, i preko njih primam rezervacije,” kaže Masuku.

Povećana potražnja za smeštajem tokom zime koja je u Južnoj Africi mrtva sezona dovela je i do skoka cena. Usledile su i brige da li će skok cena dodatno obeshrabriti turiste koji su i sami pogođeni globalnom recesijom.

ISTORIJA


Holandski emigranti, poznati kao pioniri ili Fortrekeri, su 1840. pod vođstvom Andres Hendrik Potgetera osnovali su Zoutpansbergdorp, grad 100 km sverozapadno od današnjeg Polokvanea.

Zbog žestokih sukoba sa lokalnim plemenima, Fortrekeri su bili primorani da se povuku južnije gde su 1886. godine osnovali novi grad i nazvali ga Petersburg u čast lideru Fortrekera Pjetu Žubertu. Britanci su ovde tokom Burskog rata izgradili koncentracioni logor u kojima je bilo zatočeno skoro 4.000 burskih žena i dece.

Izvor: B92

 
Natrag
Top