- Učlanjen(a)
- 25.08.2009
- Poruka
- 39.023
Међу чемпресима и катедралама
Белешке с пута - ТОСКАНА
Међу чемпресима и катедралама
Непоновљива је и такорећи дрско разметљива лепота природе и градова ове брдовите италијанске регије која је изнедрила неке од најчувенијих ренесансних уметника, песника, мислилаца и истраживача, и удомила драгуље светског сликарства, вајарства и средњовековне архитектуре
Здружене лепоте предела и аритектуре нигде у свету нису толико згуснуте као у Италији: готово на свакој стопи, од дубоког југа и живописне Сицилије до високог севера и раскошне Венеције, поглед намерника је заробљен плаветнилом неба и воде, зеленилом башти и воћњака, белином камена античких форума и ренесансних скулптура и пламтећим бојама средњовековних палата и савремених трговина, које све опстају у необичном складу као јединствена слагалица стилова, раздобља и неимарског умећа. А та непоновљива и такорећи дрско разметљива красота природе и човекових прегнућа нарочито је уочљива у брдовитој Тоскани, према којој су, изгледа, једнако дарежљиви били богови древних Етрурака и античког Рима, као и следбеници хришћанства. У крајолику омеђеном с једне стране Апенинима, а с друге Тиренским морем, међу тамним разиграним чемпресима, стрпљивим миром маслињака и богатством винограда (Тоскана је постојбина „кјантија“) рођени су и ту су – понети божанским надахнућем, али и подстицани жељама и новцем имућних мецена и славољубивих владара – стварали неки од највећих уметника у историји.
У маленој Винчи, родном месту свестраног генија Леонарда (1452-1519), сликара, вајара, научника, проналазача, инжењера, геолога, математичара, картографа, ботаничара, писца и зачетника ренесансе, чији радови су увелико допринели слави Италије, налази се музеј – смештен у замак из 13. века – са изложеним дрвеним моделима разних справа направљених по Леонардовим визионарским скицама. Међу њима су претече савременог бицикла, аутомобила, летелица, па чак и – митраљеза!
Фирентинска чудеса
Из овог, средишњег дела Апенинског полуострва је родом и Микеланђело Буонароти (1475-1564), уметник који је успео да удахне живот камену као мало који скулптор пре и после њега.
Микеланђело је оставио трага по целој Италији, али посебно у Фиренци, престоници регије Тоскане (од 1865. до 1871. и Краљевине Италије), где је и сахрањен у цркви Светог крста (Санта кроче). Његов камени Давид, симбол победе (над библијским Голијатом), драгуљ Фиренце, до данас је остао идеал лепоте мушког тела. Редови за улазак у галерију Академије финих уметности, у којој је изложена оригинална статуа, толико су дугачки, да су градске власти поставиле копију на тргу испред зграде, како би сви могли (бесплатно) да уживају у Микеланђеловом ремек – делу и, наравно, неометано се крај њега сликају.
У родној Фиренци је Сандро Ботичели (1445-1510) насликао „Рођење Венере” (палата Уфици), Данте Алигијери (1265-1321) писао своје бесмртне стихове а Николо Макијавели (1469-1527) „Владара”. У кугом заробљеном граду на реци Арно је у 14. веку настао и „Декамерон”, збирка стотину голицавих прича Ђованија Бокача (1313-1375).
Скоро да нема ренесансних мислилаца, научника и уметника - сликара, вајара, градитеља, песника… који бар неко време нису провели у Фиренци, дивећи се Катедрали Свете Марије од цвећа (Санта Марија дел фјоре) и њеној високој крстионици саграђеној по Ђотовој замисли, шетајући Господским тргом (Пјаца дела Сињорија) и парком палате Питијевих, лутајући по ходницима палате Уфици, уздишући на Старом месту и сладећи се чувеним колачићима „фирентинцима“.
Све тргове, цркве, палате претворене у музеје, галерије, ресторане и скупе продавнице Фиренце сада су запоселе непојамне хорде туриста, опијених толиком лепотом и уморних од мноштва знаменитости које би требало видети и упамтити. Свака од њих заслужује посебну причу, а једну би радо испричали и данашњи житељи града, чије су жеље да окрече, обнове и дограде неке од старих стамбених зграда где живе често онемогућене или бар обесхрабрене откад је историјски центар Фиренце под заштитом Унеска (од 1982) као светска културна баштина.
Иди
Романтично путовање Тосканом, најбоље споредним путевима, и то аутомобилом који може да застане кад год се путници ужеле одмора у питорескном крајолику, али и да савлада узане и изувијане успоне до високих средњовековних утврђења, обавезно укључује и Луку, Сијену, Пизу, Арецо и Сан Ђимињано. Да бисте највише тога видели за најкраће расположиво време, притом неометани хладноћом, падавинама, врућином и, најстрашнијим од свих непогода, саобраћајним гужвама, најбоље је да изаберете сезону кад нису празници и годишњи одмори.
Можда ћете пропустити понеки фестивал, као што су извикане костимиране трке коња (палио) са средњовековним заставама на великом тргу у Сијени (2. јула и 16. августа) или новогодишњи карневал у Вјаређу, али ћете се на миру посветити осталим чудесима задивљујуће Тоскане.
У рану јесен или касно пролеће нема превише туриста ни у Луци, граду чувеном у 11. и 12. веку по својој школи сликарства и вајарства, који је, као дотле независна република, постао део Тоскане 1847. године, и то вољом народа. На најпространијем тргу, названом Наполеонов у част његове сестре Елизе која је владала Луком од 1805. до 1815, спокојно недељно јутро почиње мирисом свежег пецива и звецкањем шољица капучина у бару, главном састајалишту локалних пензионера, шкрипом дечијих колица и бицикала по шљунку око фонтане, и цвркутом птица у крошњама кроз које се једва назире звоник катедрале Светог Мартина.
Стари део града је опкољен величанственим зидинама из 17. века, које подсећају на београдску тврђаву и на располагању су шетачима, осим у делу који се наставља на музеј и одвојен је јарком с водом.
Лука је, иначе, била и дом генерацијама музичара из породице Пучини, чијем је најмлађем и најпознатијем представнику Ђакому (1858-1924) ту подигнут и споменик.
Тоскана је изнедрила и једног од највећих истраживача свих времена, морепловца Америга Веспучија (1445-1510), по којем је новооткривени свет добио име Америка (мада га је први, у ствари, открио Ђеновљанин Кристифор Колумбо). У Колодију, по којем је касније узео презиме, рођен је „отац“ Пинокија, Карло Лоренцини (1826-1890), а у Пизи физичар и астроном Галилео Галилеј (1564- 1642): крива кула која је прославила овај град, грађена пуна три века (1173-1350) послужила му је за експериментлно проучавање брзине падајућих објеката.
Данашњим посетиоцима – а има их на хиљаде из целог света, свакога дана, без обзира на сезону и временске прилике – висока и витка искошена грађевина служи као „реквизит” за духовиту али већ овешталу фотографију на којој туриста „придржава” торањ да не падне. Какве све позе не заузимају ради једног снимка: балансирају на огради, скакућу по травњаку, извијају се и један другоме подупиру леђа… А све то уз сталне повике милиције и обезбеђења у узалудном покушају да звиждуцима пиштаљки и махањем руку „уведу у ред” непослушне госте Поља чудеса, како се зове мермерни комплекс на пространој ливади који, поред кривог торња, обухвата облу, чипкасту крстионицу са пространом куполом, катедралу из 1064. године и нешто млађу зграду гробља из 13. века.
„Димњаци” Сан Ђимињана
Мермер из чувене Караре краси многобројне цркве и споменике по Тоскани, али не и 13 необично високих кула – „димњака” Сан Ђимињана, који се виде километрима далеко од овог градића подигнутог на врху неприступачног, стеновитог брда. Куле су у 12. и 13. веку подигле племићке породице утркујући се да тако покажу своје богатство, стечено од ходочасника из северне Европе који су се ту заустављали на путу у Рим.
Пут је измештен након куге која је у том крају избила 1348. године, имовина имућних аристократа се истопила, па је престало и надметање ко ће изградити вишу кулу. Само једна од њих („Велика”) је данас отворена за посетиоце, али варош је и без мукотрпног пењања унутар „димњака” довољно занимљива да вреди дугачког заобилажења са главног пута и напорног успона.
У ствари, свако тосканско месташце је завредело да му се посвети бар неколико сати разгледања, пар пасуса у путопису и који милион евра за вилу окружену виноградима, какве су себи већ приуштиле неке славне личности као што су Стинг, Џорџ Клуни или Хелен Мирен. Имати кућу у Тоскани је постао врхунски доказ припадности светском „џет - сету”. Није нам познато, мада се помињу извесна имена, да ли се тамо заиста доселио и неки од српских и балканских тајкуна.
Александра Мијалковић
Под заштитом Унеска
На листи заштићене светске културне баштине под окриљем Унеска налази се шест локалитета у Тоскани: историјска гтрадска језгра Фиренце (од 1982), Сијене (од 1995), Сан Ђимињана (од 1990) и Пијенце (од 1996), Поље чудеса у Пизи и Вал д'Орча (од 2004.).
У Тоскани је и чак 120 заштићених резервата природе, што је чини додатно примамљивом за туристе. Само Фиренцу годишње обиђе у просеку десетак милиона туриста!
објављено: 12/09/2010
Извор: Политика Магазин
Белешке с пута - ТОСКАНА
Међу чемпресима и катедралама
Непоновљива је и такорећи дрско разметљива лепота природе и градова ове брдовите италијанске регије која је изнедрила неке од најчувенијих ренесансних уметника, песника, мислилаца и истраживача, и удомила драгуље светског сликарства, вајарства и средњовековне архитектуре
![tosk.jpg](http://static.politika.co.rs/uploads/rubrike/148688/i/1/tosk.jpg)
Здружене лепоте предела и аритектуре нигде у свету нису толико згуснуте као у Италији: готово на свакој стопи, од дубоког југа и живописне Сицилије до високог севера и раскошне Венеције, поглед намерника је заробљен плаветнилом неба и воде, зеленилом башти и воћњака, белином камена античких форума и ренесансних скулптура и пламтећим бојама средњовековних палата и савремених трговина, које све опстају у необичном складу као јединствена слагалица стилова, раздобља и неимарског умећа. А та непоновљива и такорећи дрско разметљива красота природе и човекових прегнућа нарочито је уочљива у брдовитој Тоскани, према којој су, изгледа, једнако дарежљиви били богови древних Етрурака и античког Рима, као и следбеници хришћанства. У крајолику омеђеном с једне стране Апенинима, а с друге Тиренским морем, међу тамним разиграним чемпресима, стрпљивим миром маслињака и богатством винограда (Тоскана је постојбина „кјантија“) рођени су и ту су – понети божанским надахнућем, али и подстицани жељама и новцем имућних мецена и славољубивих владара – стварали неки од највећих уметника у историји.
У маленој Винчи, родном месту свестраног генија Леонарда (1452-1519), сликара, вајара, научника, проналазача, инжењера, геолога, математичара, картографа, ботаничара, писца и зачетника ренесансе, чији радови су увелико допринели слави Италије, налази се музеј – смештен у замак из 13. века – са изложеним дрвеним моделима разних справа направљених по Леонардовим визионарским скицама. Међу њима су претече савременог бицикла, аутомобила, летелица, па чак и – митраљеза!
Фирентинска чудеса
Из овог, средишњег дела Апенинског полуострва је родом и Микеланђело Буонароти (1475-1564), уметник који је успео да удахне живот камену као мало који скулптор пре и после њега.
Микеланђело је оставио трага по целој Италији, али посебно у Фиренци, престоници регије Тоскане (од 1865. до 1871. и Краљевине Италије), где је и сахрањен у цркви Светог крста (Санта кроче). Његов камени Давид, симбол победе (над библијским Голијатом), драгуљ Фиренце, до данас је остао идеал лепоте мушког тела. Редови за улазак у галерију Академије финих уметности, у којој је изложена оригинална статуа, толико су дугачки, да су градске власти поставиле копију на тргу испред зграде, како би сви могли (бесплатно) да уживају у Микеланђеловом ремек – делу и, наравно, неометано се крај њега сликају.
У родној Фиренци је Сандро Ботичели (1445-1510) насликао „Рођење Венере” (палата Уфици), Данте Алигијери (1265-1321) писао своје бесмртне стихове а Николо Макијавели (1469-1527) „Владара”. У кугом заробљеном граду на реци Арно је у 14. веку настао и „Декамерон”, збирка стотину голицавих прича Ђованија Бокача (1313-1375).
Скоро да нема ренесансних мислилаца, научника и уметника - сликара, вајара, градитеља, песника… који бар неко време нису провели у Фиренци, дивећи се Катедрали Свете Марије од цвећа (Санта Марија дел фјоре) и њеној високој крстионици саграђеној по Ђотовој замисли, шетајући Господским тргом (Пјаца дела Сињорија) и парком палате Питијевих, лутајући по ходницима палате Уфици, уздишући на Старом месту и сладећи се чувеним колачићима „фирентинцима“.
Све тргове, цркве, палате претворене у музеје, галерије, ресторане и скупе продавнице Фиренце сада су запоселе непојамне хорде туриста, опијених толиком лепотом и уморних од мноштва знаменитости које би требало видети и упамтити. Свака од њих заслужује посебну причу, а једну би радо испричали и данашњи житељи града, чије су жеље да окрече, обнове и дограде неке од старих стамбених зграда где живе често онемогућене или бар обесхрабрене откад је историјски центар Фиренце под заштитом Унеска (од 1982) као светска културна баштина.
Иди
Романтично путовање Тосканом, најбоље споредним путевима, и то аутомобилом који може да застане кад год се путници ужеле одмора у питорескном крајолику, али и да савлада узане и изувијане успоне до високих средњовековних утврђења, обавезно укључује и Луку, Сијену, Пизу, Арецо и Сан Ђимињано. Да бисте највише тога видели за најкраће расположиво време, притом неометани хладноћом, падавинама, врућином и, најстрашнијим од свих непогода, саобраћајним гужвама, најбоље је да изаберете сезону кад нису празници и годишњи одмори.
Можда ћете пропустити понеки фестивал, као што су извикане костимиране трке коња (палио) са средњовековним заставама на великом тргу у Сијени (2. јула и 16. августа) или новогодишњи карневал у Вјаређу, али ћете се на миру посветити осталим чудесима задивљујуће Тоскане.
У рану јесен или касно пролеће нема превише туриста ни у Луци, граду чувеном у 11. и 12. веку по својој школи сликарства и вајарства, који је, као дотле независна република, постао део Тоскане 1847. године, и то вољом народа. На најпространијем тргу, названом Наполеонов у част његове сестре Елизе која је владала Луком од 1805. до 1815, спокојно недељно јутро почиње мирисом свежег пецива и звецкањем шољица капучина у бару, главном састајалишту локалних пензионера, шкрипом дечијих колица и бицикала по шљунку око фонтане, и цвркутом птица у крошњама кроз које се једва назире звоник катедрале Светог Мартина.
Стари део града је опкољен величанственим зидинама из 17. века, које подсећају на београдску тврђаву и на располагању су шетачима, осим у делу који се наставља на музеј и одвојен је јарком с водом.
Лука је, иначе, била и дом генерацијама музичара из породице Пучини, чијем је најмлађем и најпознатијем представнику Ђакому (1858-1924) ту подигнут и споменик.
Тоскана је изнедрила и једног од највећих истраживача свих времена, морепловца Америга Веспучија (1445-1510), по којем је новооткривени свет добио име Америка (мада га је први, у ствари, открио Ђеновљанин Кристифор Колумбо). У Колодију, по којем је касније узео презиме, рођен је „отац“ Пинокија, Карло Лоренцини (1826-1890), а у Пизи физичар и астроном Галилео Галилеј (1564- 1642): крива кула која је прославила овај град, грађена пуна три века (1173-1350) послужила му је за експериментлно проучавање брзине падајућих објеката.
Данашњим посетиоцима – а има их на хиљаде из целог света, свакога дана, без обзира на сезону и временске прилике – висока и витка искошена грађевина служи као „реквизит” за духовиту али већ овешталу фотографију на којој туриста „придржава” торањ да не падне. Какве све позе не заузимају ради једног снимка: балансирају на огради, скакућу по травњаку, извијају се и један другоме подупиру леђа… А све то уз сталне повике милиције и обезбеђења у узалудном покушају да звиждуцима пиштаљки и махањем руку „уведу у ред” непослушне госте Поља чудеса, како се зове мермерни комплекс на пространој ливади који, поред кривог торња, обухвата облу, чипкасту крстионицу са пространом куполом, катедралу из 1064. године и нешто млађу зграду гробља из 13. века.
„Димњаци” Сан Ђимињана
Мермер из чувене Караре краси многобројне цркве и споменике по Тоскани, али не и 13 необично високих кула – „димњака” Сан Ђимињана, који се виде километрима далеко од овог градића подигнутог на врху неприступачног, стеновитог брда. Куле су у 12. и 13. веку подигле племићке породице утркујући се да тако покажу своје богатство, стечено од ходочасника из северне Европе који су се ту заустављали на путу у Рим.
Пут је измештен након куге која је у том крају избила 1348. године, имовина имућних аристократа се истопила, па је престало и надметање ко ће изградити вишу кулу. Само једна од њих („Велика”) је данас отворена за посетиоце, али варош је и без мукотрпног пењања унутар „димњака” довољно занимљива да вреди дугачког заобилажења са главног пута и напорног успона.
У ствари, свако тосканско месташце је завредело да му се посвети бар неколико сати разгледања, пар пасуса у путопису и који милион евра за вилу окружену виноградима, какве су себи већ приуштиле неке славне личности као што су Стинг, Џорџ Клуни или Хелен Мирен. Имати кућу у Тоскани је постао врхунски доказ припадности светском „џет - сету”. Није нам познато, мада се помињу извесна имена, да ли се тамо заиста доселио и неки од српских и балканских тајкуна.
Александра Мијалковић
Под заштитом Унеска
На листи заштићене светске културне баштине под окриљем Унеска налази се шест локалитета у Тоскани: историјска гтрадска језгра Фиренце (од 1982), Сијене (од 1995), Сан Ђимињана (од 1990) и Пијенце (од 1996), Поље чудеса у Пизи и Вал д'Орча (од 2004.).
У Тоскани је и чак 120 заштићених резервата природе, што је чини додатно примамљивом за туристе. Само Фиренцу годишње обиђе у просеку десетак милиона туриста!
објављено: 12/09/2010
Извор: Политика Магазин