Za partijske kadrove 20.000 fotelja

PYC

Član
Učlanjen(a)
04.10.2009
Poruka
11.506
Za partijske kadrove 20.000 fotelja

28. oktobar 2010. | 00:07 | Izvor: B92

Beograd -- Oko 20.000 raznih funckija na raznim nivoima plen su koji partije koje drže vlast dele među sobom. "Slučaj" Radiše Uroševića samo jedan očigledan primer toga.

7507476764cc8a51dcb7bf986992407_450x336.jpg

Najveći deo tih mesta popunjava se mimo očiju javnosti koja samo zna da je jedini kriterijum za takvo nameštenje stranačka pripadnost.


Nije reč samo o funkcijama na republičkom, regionalnom i lokalnom nivou, nego i o foteljama u raznim agencijama, organizacijama, Javnim preduzećima, Upravnim odobrima koje je osnovala država ili u njima ima vlasništvo.

Radiša Urošević je za sada otpevao svoje, barem što se tiče UO javnih preduzeća. Za razliku od mnogih koji se usled podele plena nađu u takvim foteljama i pored toga što im je jedina kvalifikacija partijska knjižica, Urošević je priznao da o tom poslu ne zna mnogo i pod pritiskom javnosti odustao od takve stavke u svom CV-u.

Kako javna preduzeća u Srbiji posluju trebalo bi da kontroliše Državna revizorska institucija, koja je 1. oktobra ušla u svega tri javna preduzeća - Javna Skloništa, Elektro-mreža Srbije i Transnafta. U DRI radi ukupno 13 revizora koji uz poslovanje Javnih preduzeća treba da kontrolišu i trošenje novca iz budžeta Srbije i poslovanje Narodne banke.
Drugi nisu bili toliko pošteni, a i što bi kada je nameštenje u UO s obzirom na količinu utrošenog rada odlično plaćeni honorarni posao.

On objašnjava da u mnogim javnim preduzećima ne postoje nikakvi kriterijumi u pogledu stručnosti ili nekog radnog iskustva za članstvo u UO. Sa tim je povezan i jedan drugi problem, a to je da kada se desi da neko bude imenovan ili pak razrešen ne postoji nikakva informacija o tome šta je rukovodilo vladu da baš određenog čoveka postavi ili razreši sa nekog mesta“.

Kriterijumi za postavljenje osim stranačkog, gotovo i da ne postoje ili se nigde ne mogu čuti ni videti, kaže Nemanja Nenadić iz Transparentosti Srbije. „Sam slučaj Radiše Uroševića je zato usamljen u tom pogledu što se za njega uopšte čulo da je imenovan na to mesto dok se za druge ljude i njihova postavljenja bilo u taj ili neki drugi upravni odbor nije bilo nikakvog govora“, kaže Nenadić.

Informacije o imenovanjima u upravne odbore prolaze mimo očiju javnosti do koje dopru samo retki detalji kada stvar već pređe u aferu. Tako je slučaj Krišto, i ogromna primanja u UO Aerodroma Beograd pre dve godine, doveo vladu da u većini javnih preduzeća naknade svede na nivo prosečne plate.

2978766204cc8a51e2209e054910550_450x337.jpg

Prema proceni profesora Fakulteta političkih nauka Zoran Stojiljković, u srpskom partokratskom sistemu stranke koje vladaju imaju oko 20.000 funkcija na raznim nivoima koje među sobom dele.


„Taj sistem podele plena je otišao predaleko i on mora da se suzi po dva osnova – tako što će se profesionalizovati rad UO pa će tamo sedeti ljudi koji se razumeju u tu problematiku i tematiku. Takođe, treba smanjiti te apanaže koje u jednom velikom broju ključnih preduzeća i ustanova uopšte nisu svedene na prosečnu platu i sa druge strane otvoriti uticaj i za druge aktere javnosti jer predstavnici interesa društvene zajednice ne moraju biti samo iz partijsko-političkih struktura“
, objašnjava on.

Kao rešenje za sprečavanje raznih kombinacija sa funkcijama, ekonomski analitičar Aleksandar Stevanović navodi privatizaciju javnih preduzeća.

Problem će se raspetljati onoga trenutka kada većina preduzeća u kojima imate te UO budu privatna. Privatni vlasnik neće imati želju da mu dolaze razni ljudi koji na sastanke dolaze jednom u par meseci i za to uzimaju primanja. To je jedini lek“
, kaže on.


 
Natrag
Top