Vlada krije kako troši pare

LEGEND
Učlanjen(a)
14.12.2009
Poruka
29.042
Završni računi kao državna tajna
Vlada krije kako troši pare

Marija Maleš | 13. 01. 2011. - 00:02h | Foto: Beta

Nijedna vlada ne voli da bilo kome polaže račune. U Srbiji to više nikoga ne čudi jer postoji uverenje da vlast krije kako troši pare kao zmija noge. Zapanjuje, međutim, činjenica da u srpskom parlamentu, u kojem tvrde da kontrolišu rad Vlade Srbije, ne znaju čak ni koje godine je poslednji put otvorena rasprava o završnom računu budžeta.

280qst5.jpg


Vlasti odgovara da se ćuti o tome da postoje “lutajuće pare”, smatra opozicija
- Nema svrhe da Skupština usvaja završni račun budžeta kada su pare već potrošene - odgovorila je Branka Ljiljak, članica skupštinskog odbora za finansije iz Demokratske stranke na pitanje zašto Skupština Srbije već godinama ne raspravlja o završnim računima budžeta.

Potkusurivanje

Njena izjava, zapravo, ilustruje ponašanje vladajuće koalicije, gde, očito, niko ne smatra da poreski obveznici imaju prava da znaju kako se troši njihov novac. Takođe, nikog posebno ne uznemirava činjenica da je u pitanju zakonska obaveza koja se krši godinama.

Nadležni u parlamentu smatraju da je to najnormalnija stvar, kao što smatraju normalnim da ministarstva redovno probijaju zakonske rokove za predaju završnih računa. Primera radi, završni račun za 2009. trebalo je da bude predat do 15. jula 2010, a stigao je u parlament tek krajem godine.

Ljiljakova čak tvrdi da Skupština nije u obavezi da raspravlja o završnim računima jer “nije reč o zakonskim predlozima”. Međutim, promaklo joj je “samo” to da upravo u formi predloga zakona završni računi budžeta za 2007. i 2008. godinu čame u Skupštini, a nedavno je u parlamentarnu proceduru ušao i zakonski predlog o završnom budžetu za 2009. godinu.

Završni računi budžeta pokazuju koliko su i na šta potrošila ministarstva i budžetski korisnici. Ali pitanje je kome? Ovi akti su osuđeni da ostaju u formi zakonskog predloga i nikad ne prelaze u formu zakona jer je, prema nepisanom pravilu, Vlada najviša institucija koja ih usvaja. U parlamentu se, po svoj prilici, ne usuđuju da proveravaju troškove stranačkih kolega po ministarstvima. Institucija blanko ostavki, i dalje na snazi, stranačkim rukovodstvima daje apsolutnu moć.

Doduše, od pre dve godine tim troškovima bavi se Državna revizorska institucija (DRI), koja kontroliše potrošnju trećine budžetskih korisnika. Izveštaje ostalih korisnika DRI ne može da obrađuje jer nema dovoljan broj zaposlenih revizora za tako obiman posao. Mada je, treba reći, vlast i bila u obavezi da revizorima obezbedi potpune uslove za rad.

- Parlament se oslanja na izveštaj revizora koji se više bavi ručkovima, nego javnim nabavkama - kaže Tomislav Nikolić, lider i poslanik Srpske napredne stranke.

Skupština, prema njegovim rečima, ne raspravlja o završnom računu budžeta zato što vlasti odgovara da se “ćuti o tome da postoje plutajuće pare”.

- Te pare se prelivaju iz ministarstva u ministarstvo, a javna je tajna da se tim novcem potkusuruju stranke u koaliciji - kaže Nikolić.

Nije slučajno, kako tvrdi, to što se od 2000. godine naovamo, sa izuzetkom 2002. godine, nije dogodilo da završni račun budžeta dospe na dnevni red plenarne sednice Skupštine. A ako je nekome za utehu, lider SNS kaže da se ne seća ni da su se skupštinski sazivi pre 2000. godine bavili troškovima svojih vlada. Vlasti se, zaključuje on, naprosto utrkuju koja više ne poštuje Zakon o budžetskom sistemu i javnim nabavkama.



Blic


 
Natrag
Top