Sastavite sami racunar

ADMINISTRATOR
Učlanjen(a)
10.05.1971
Poruka
54.331
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Deo 1


Ljudi najcesce placaju drugim ljudima da bi im sastavili racunar.Ovo nije retka stvar.
Mislim da je korisna stvar kad covek zna da sastavi svoj kompjuter bez toga da ide u servis,i da ceka na red dok mu ne sastave kompjuter,pa ga tek kasnije nazovu telefonom...
Znaci ovaj tutorial ce vam prikazati (ilustrovano) kako da sastavite svoj PC.

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Pocetak,nije ni tako tezak[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Ovi delovi ce nam trebati,standard
- Kuciste
- Maticna ploca
- Procesor i cooler za procesor
- Memorijski moduli
- Napajanje
- CD/DVD drive
- Hard disk drive (HDD)
- Floppy disk drive (FDD)
- Graficka kartica (osim ako nije integrisana u maticnu plocu,raspitaj se kad kupujes)
- Tastatura
- Mis
- Monitor
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]..i alati:
- Srafciger (cross,"+")
- Uputsvo koje smo dobili uz maticnu plocu
- Ako u toku rada slucajno upadne neki sraf medju delove racunara,obavezno ga izvadi pincetom.
Ni slucajno ne ostavljaj sraf unutra,jer moze doci do velikih problema kad budes ukljucivao racunar u struju.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Hardware koriscen za test:
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]- Gigabyte GA-K8N-Pro SLI maticna ploca
- AMD Athlon64 3500+ procesor
- AMD Athlon fabricki cooler za procesor
- 2 x 512 MB IPQ memorijskih modula
- 80 GB SATA2 Samsung HDD
- Neki floppy drive
- NEC CD/DVD drive
- 500W napajanje
- Jedno lepo,crno kuciste
- ATI Radeon RX1300 256MB
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]E sad je kraj uvodnog dela,idemo na rastavljanje kucista...[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Prvo trebamo skinuti stranu sa naseg kucista.
To cemo uciniti tako sto cemo odvrnuti srafove sa zadnjeg dela kucista (obicno 2 srafa) i povuci cemo stranicu kucista da sidje.
Jednostavno je veoma,evo ovako izgledaju srafovi na zadnjem delu kucista:


Otprilike vidimo ovo kad skinemo stranicu:



Da.Kuciste jos verovatno ima miris sveze elektronike :)
Idemo dalje...
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kakvo kuciste ? [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Kuciste je veoma vazno za nas racunar,iako nam se cini sve jedno kakvo kupujemo.
Sa vecinom danasnjih kucista dobijamo i ugradjeno napajanje ili cak dodatne cooler-e.
Gledajmo da nase kuciste bude lako za sastavljanje,dobro gradjeno,lako,da ima dodatne USB portove ili cak audio ulaze/izlaze na prednjoj strani.
Kuciste treba biti lepe boje i od kvalitetnog materijala (na crnu boju se lepi svakakva prljavstina :p).
Ako bas hocemo maximalni kvalitet (a i cenu) onda uzmimo neko Chieftec kuciste ;)
[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Obicno uz svako novije kuciste dobijamo jedno vec ugradjeno napajanje.To je lepo od onoga ko ga je ugradio ,ali je uvek dobro znati kako da zamenimo napajanje ako nam umre staro ili ako samo hocemo da kupimo jedno jace.
Znaci napajanje je mala kutija koja je povezana sa 220V-tnom elektricnom mrezom i obezbedjuje energiju ostalim delovima racunara.Jednostavno receno.
Napajanje drze 4 srafa na zadnjem delu kucista,koja treba da odsrafimo ako hocemo da ga izvadimo.



Nikada nemoj
da izvadis napajanje dok radi racunar ili dok je ukljucen u struju,jer od toga mogu biti veliki problemi...
Znaci izvadi kabl iz napajanja,i tek onda izvadi samo napajanje.
Kad si odvrnuo sva 4 srafa,izvuci ili gurni napajanje (pravac zavisi od kucista,nije tesko primetiti).
I isto tako stavi novo napajanje,pa kad se vec smestilo,onda ga zavrni sa 4 srafa.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Kakvo napajanje da kupim ?

Za danasnje konfiguracije dovoljno je napajanje od 300-400W snage,ali ako bas kupujes neku jaku konfiguraciju sa svakakvim neonkama i svetlecim g*vnima,onda uzmi jace napajanje.
Napajanje menjaj onda kad staro daje vec cudne zvucne signale,nalik pistanju.To znaci: time is up! :p
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Sve smo razjasnili sto se tice napajanje,pa cemo zato da se bavimo floppy drive-om.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Iako danas ne koristi mnogo ljudi floppy drive,uvek dobro dodje jedan...
Veoma je jednostavno ugraditi ga,a dobro dodje i kad hocemo da pokrecemo neke programe van op. sistema.
Pocnimo.Prvo trebamo izvaditi jedan mali blok sa prednjeg dela kucista,ovako:


Onda ubacimo floppy drive i zasrafimo ga sa 2 srafa:



Gledajmo da se floppy drive ne mrda,i da stabilno stoji na svom mestu.
Bice dosta 2 srafa.
Ovako ce izgledati od napred:



A sad,CD/DVD drive...
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]CD/DVD drive cemo ugraditi na slican nacin kao i floppy drive.
Skinimo jedan veci blok sa prednje strane kucista:



Ukliznimo CD/DVD drive i zasrafimo ga tako da se ne pomera.
Mozemo koristiti iste srafove kao i kod floppy drive-a.



Kakav CD/DVD drive da kupim ?
Najbolje je kad znamo za cega cemo koristiti CD/DVD drive.
Za jednostavnu kucnu upotrebu ce biti dovoljan i jedan combo drive (CD citac,CD rezac,DVD citac).
Ali ako hocemo da pisemo vecu kolicinu podataka (igrice,filmovi,itd.) onda kupimo DVD rezac.
I ako bas zelimo da pisemo puno,onda kupimo DVD rezac koji moze da pise i po dual-layer DVD-ima,iako vec vecina novijih rezaca podrzava ovu tehnologiju.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Za hard disk ne moramo skinuti nikakav blok sa prednjeg dela racunara.[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Bice dovoljno ako ga sa druge strane ukliznemo na specijalne sine,i dobro zasrafimo.
Verovatno cemo dobiti posebne srafove sa hard diskom - koristimo njih za fixiranje hard diska.
Jako pazimo na to da minimalno grebemo,povredimo ili udarimo HDD,posto moze doci do gubitka podataka ili do kupovine novog,popravke povredjenog.



Pozeljno je HDD i floppy drive staviti dalje jedni od drugih.
To je u interesu boljeg strujanja vazduha i hladjenja.



Ako jos efikasnije hocemo da hladimo HDD,kupimo specijalni cooler za hard disk,koji mozemo da pricvrstimo
iznad ili na hard disk.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kakav hard disk da kupim ?
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Dobar.Za jednostavnu kucnu upotrebu bice dovoljan jedan od 80 GB.
Hard disk bi trebao imati 7200 rpm,to je kao neki standard.
E sad,ako nam maticna ploca podrzava SATA ili SATA2 standarde,onda kupimo SATA hard disk.
SATA hard diskovi nisu mnogo skluplji,iako obezbedjuju brzi i stabilniji rad.
Ako ne podrzava,onda kupimo obican,PATA hard disk.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]To je ploca na koju stavljamo sve - graf. karticu,procesor,memorijske module...
Prov izpakujmo dobro upakovanu maticnu plocu i njene delove.
Za pocetak izmenimo I/O stit na zadnjem delu kucista:



Izvadimo stari I/O stit i stavimo novi koji smo dobili uz maticnu plocu:



U vecini slucajeva iz unutrasnjosti kucista trebamo ubaciti I/O stit,a njegove stranice trebamo dobro pritisnuti da se fixira i da se ne pomera.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kakvu maticnu plocu da kupim ?
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Tacnu firmu ne znam,ali ako je rec o stabilnosti,onda je to ASUS.
Pazimo kakav procesor podrzava.
Pogledajmo kakav socket koristi nas procesor koji zelimo da kupimo.
Naprimer,Gigabyte GA-K8N-Pro SLI maticna ploca podrzava 64-bitne AMD procesore koji koriste socket 939,zatim AMD X2 i AMD FX procesore.
Dalje,mislim da je korisno kupujemo maticnu plocu koja podrzava SATA ili SATA2 tehnologiju,pa tako mozemo kupiti i bolje hard diskove.
Bilo bi dobro kad bi maticna ploca podrzavala DDR2 memorijske module i dual-channel tehnologiju.
To je za brzinu RAM memorije.
Trebamo odluciti da li cemo uzeti AGP ili PCI-Express graf. karticu,pa trebamo izabrati i maticnu plocnu koja podrzava jedan od ta dva standarda.
PCI-Express koriste novije i brze graficke kartice,ali je i skuplji.
Oni koji zele jos vise,mogu uzeti maticnu plocu koja podrzava nVidia SLI ili ATI CrossFire tehnologiju koja omogucuje koriscenje vise graf. kartica na jednom kompjuteru i tako povecavajuci performanse.
Ako zelimo koristiti masinu u LAN-u,onda gledajmo da ima ugradjen RJ-45 prikljucak.
Ugradjeni Firewire (IEEE 1394) port je isto dobro posedovati,npr. ako zelimo da prebacujemo video sa digitalne kamere na kompjuter.
Dobra mat. ploca treba imati barem 6-8 USB 2.0 porta.
Bilo bi dobro kad bi mogli da se dodaju dodatni cooler-i za kuciste pomocu 3-pin prikljucka koji je namenjen bas za dodatne cooler-e.
Ovo je onako bolja kucna/igracka maticna ploca.Naravno,za kancelariju nam ne treba ovako "brutalna" :p
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Memorijski moduli su osnovni delovi svakog racunara - oni cine RAM memoriju.
Sto vise RAM memorije imamo,bolje mozemo rukovati sa vise programa istovremeno.



Po mom misljenju,procesor i memoriju bi trebali staviti na maticnu plocu jos pre nego sto samu plocu ugradimo u kuciste racunara.
Memorijske module smestamo u specijalne slotove.Ima ih 3-4,u zavisnosti od maticne ploce.
Prvo "otvorimo" slot kao na slici:



Pogledajmo da se modul nalazi dobro smesten u slot.Onda mu pritisnimo dve strane,i male plasticne drske ce se zatvoriti,tako odrzavajuci modul u svom mestu.

[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Kakav memorijski modul ?
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Danasnji PC-evi (bilo kucni,bilo kancelarijski) trebaju imati najmanje 512 MB RAM-a.
Ovo nije tako skupo,i mislim da svako moze da dozvoli sebi.
Ali ako zelimo koristiti racunar za ozbiljnije zadatke ili zahtevne igrice,onda kupimo 1 GB RAM-a,pa cak i vise.
A ako bas zelimo najbolje performanse,onda uzmimo memorijske module od firme Corsair ili GEIL :p
Kod njih je sve na maximalnom nivou,pa i cena :p
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Dual channel ?
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Pa da...dual channel.
Ako imamo dva memorijska modula od iste firme,iste frekvencije,iste kolicine memorije (recimo jednaki) onda procitajmo uputstvo koje smo dobili uz maticnu plocu i postavimo ta dva modula tako da rade u dual-channel modu.
Obicno se moduli postavljaju u prvi i treci slot.Ali ima i drugih kombinacija.
Sa ovim mozemo postici znacajno ubrzanje racunara.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mislim da ste ovo kapirali,sad ide procesor :p[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mozak kompjutera.
U ovom clanku cu vam prikazati ugradnju AMD procesora,jer AMD koristi mnogo vise ljudi,jeftiniji je,
a i ja imam AMD



Intel procesori su skuplji,ali se bolje mogu overclockovati i stabilniji su.
Otprilike ih na isti nacin ugradjujemo,osim sto nema maticne ploce koja podrzava i Intel i AMD.
Znaci posebna ploca za AMD,posebna za Intel.
Znaci oprezno izvadimo procesor iz kutije,i onda ovako:
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Podignimo malu rucku na socket-u (samo oprezno):



I stavimo procesor u socket tako da se lepo smesti u sitne rupice.Nemojmo pritiskati procesor,jer ce to da boli i za njega,a i za nas novcanik (kad budemo popravljali ili cak kupili novi).
Znaci samo pazljivo.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kad se smestio,spustimo malu rucku.

[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[/FONT]
 
ADMINISTRATOR
Učlanjen(a)
10.05.1971
Poruka
54.331
2 DEO.......

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kakav procesor ?
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]AMD ce biti idealno resenje,osim ako ne zelis bas bolje mogucnosti za overclockovanje i stabilnost (nije tako velika razlika)...onda kupi Intel.
I ako vec kupujes Intel,onda uzmi sa socketom LGA-775 i da ima oko 2.6-2.8 Ghz Pentium 4.
A ako kupujes AMD,onda uzmi 64-bitni AMD Athlon64 koji je dosta dobar,a ako ti bas treba brzina,onda uzmi AMD X2 koji kosta toliko koliko sada mislis da je :p
Znaci AMD Athlon64 je sasvim OK,i neka bude 2800+ ili 3000+.
To je dovoljna brzina,kao neki standard.Za kancelariju moze i Sempron 2500+.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Procesor treba i hladiti,tako da stavimo na njega cooler.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]...jer bi se bez njega otopio procesor :p
Sa svakim procesorom nam firma daje i fabricki cooler,koji ce garantovano odrzavati nas procesor na normalnoj temperaturi.
Znaci jedna briga manje - Ako imamo procesor,imamo i cooler.
Jedini problem je sto za svaku vrstu procesora drugacije trebamo postaviti cooler.Ali ako je vec AMD popularan,onda stavimo cooler za AMD Athlon 64 :)
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Prvo skinimo malu,tanku zastitnu presvlaku sa donjeg dela cooler-a.Pastu koja je ispod toga,ne dirajmo.
A onda stavimo cooler na procesor:

Gledajmo da se obe strane cooler-a drze za male kukice.Ovo moze predstavljati mali problem,tako da mozemo malo da budemo i uporni,samo nemojmo preterivati :p
Mislim,ako se jedan deo zakacio,onda mozemo pritiskati drugi prema dole da se i on zakaci kako treba.

Naravno,ovo jos nije dovoljno za stabilnost.
Okrenimo malu rucku na drugu stranu,ovako:
[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]I sad prikljucimo kabl cooler-a na maticnu plocu pomocu 3-pin konektora.Gledajmo da taj konektor bude naznacen za cooler procesora,a ne nesto drugo.

Tacno gde je konektor,pogledaj u uputstvu sto si dobio uz mat. plocu.
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bice velikih problema ako kabl cooler-a ne prikljucimo kako treba.Procesor moze da umre. [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]I pre nego sto stavimo maticnu plocu u kuciste...[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Pre nego sto ugradimo maticnu plocu u kuciste,ucinimo nesto pametno.
Uz kuciste sigurno dobijamo neke male pozlacene nozice ili plasticne srafove.
Njih moramo staviti jos pre nego sto stavimo maticnu plocu unutra.
Jedan plasticni sraf izgleda ovako:

Znaci ove delove usrafimo u 9 rupa naseg kucista,tako da stvore jedan pravilan cetvorougao.
Na slici vidite gde treba da idu ti srafovi:

Kad smo ovo sredili,mozemo staviti i maticnu plocu...
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Uzmimo mat. plocu i stavimo je u kuciste oprezno,tako da se smesti kao na slici:

Gledajmo da na zadnjem delu kucista I/O portovi gledajmo napolje,kao tu:

I sad usrafimo 9 srafova u nozice koje smo prethodno postavili,a ako koristimo plasticne srafove,samo pritisnimo blago mat. plocu da bi plasticni srafovi prosli kroz nju i fixirali je.
Pazimo da se posle fixiranja,maticna ploca minimalno mrda,jer ne bi bilo dobro kad bi u toku rada racunara ispao neki kabl.
Ako nam ne uspe iz prve ugradnja mat. ploce,mozemo je i pogurati jace.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]I sad prikljucimo kablove napajanja u razlicite komponente...[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Prvo pocnimo sa ATX konektorom.Ovaj prikljucak daje elektricnu energiju maticnoj ploci.
Na novijim mat. plocama imamo i 4-pin prikljucke,tako da,ako imamo konektor na nasoj maticnoj ploci,prikljucimo i tamo jedan kabl.
Sad prikljucimo CD/DVD,floppy i hard disk drive na napajanje.
Prvo CD/DVD drive:
A sad floppy drive:
I najzad na isti nacin kao i CD/DVD drive,prikljucimo i hard disk.
Ako nam hard disk ne poseduje takav konektor,onda smo sigurno dobili neki adapter pomocu kojeg mozemo dati struje nasem HDD-u:
[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Pazimo
da kablovi za struju budu stabilno prikljuceni.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kad smo namestili sve kablove za napajanje hardware-a,mozemo prikljuciti LED-ove i dugmad na prednjoj strani kucista.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Svako bi voleo kad bi mu svetleli LED-ovi na prednjoj strani racunara,da moze na dugmad da pali/gasi ili restartuje kompjuter i da mu mali zvucnik javi kada ima nekih problema.
Za ovo,naravno,trebamo prikljuciti par kablova na mat. plocu...
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Prov potrazimo uputstvo za nasu maticnu plocu i pogledajmo gde se nalaze konektori za kablove kucista,kao sto je HDD LED kabl,Power LED,Power,Reset i Speaker.
Svi oni imaju jednostavan zadatak,iako bi bez njih upravljanje racunarom bilo prilicno tesko.



Vec sa kucistem dobijamo ove kablove,samo trebamo pogledati koji za cega sluzi.Verovatno pise malim slovima na njima HDD,Power,Reset,Speaker i tako to.
HDD LED kabl prikljucimo tamo gde su naznacili na maticnoj ploci.Ovaj kabl nam omogucava da LED na prednjoj strani kucista zasvetli kada se cita/pise na hard disk.
Sad prikljucimo Power LED ili MSG kabl na svoje mesto (ime zavisi od kucista).
Ovi kablovi kontrolisu LED koji svetli kad je kompjuter ukljucen.
I sad prikljucimo Power (paljenje/gasenje racunara) i Reset (resetovanje racunara) kablove.
I na kraju prikljucimo i Speaker kabl,tj. mali zvucnik koji nas obavestava monofonim zvukovima da li je sve u redu ili nije posle ukljucivanja racunara.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kad smo vec i ovo zavrsili,idemo na kablove za prenos podataka...
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Pocnimo sa floppy-jem...[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Jedan kraj kabla prikljucimo na mat. plocu,ovako:



Pored konektora na mat. ploci,verovatno ce pisati "FDD" ili tako nesto,a konektor je obicno crne boje.
Drugi kraj kabla stavimo u floppy drive:


Posto smo ovo odradili,mozemo i hard disk.
Ako imamo SATA ili SATA2 hard disk,a i maticna ploca nam podrzava SATA tehnologiju,onda cemo uz maticnu plocu verovatno dobiti ovakve kablove:



Ovaj kabl prikljucimo na hard disk ovako:


...a drugi kraj na mat. plocu:

Ako imamo PATA hard disk,moracemo koristiti drugi kabl.
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[/FONT]
 
Poslednja izmena:
ADMINISTRATOR
Učlanjen(a)
10.05.1971
Poruka
54.331
DEO TRI......

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Ako imamo PATA hard disk,moracemo koristiti drugi kabl.
Ovaj kabl verovatno dobijamo sa mat. plocom,i prikljucimo ga ovde,ovako:



Onda sivi kraj kabla prikljucimo za hard disk,a drugi (crni) kraj za CD/DVD drive:



Pazimo
da kablovi budu stabilno prikljuceni.

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Toliko o tome...ajde jos i graficku karticu...[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Naravno da ne bi nista postigli bez monitora i graficke kartice :p
Znaci kad smo vec sve kablove za napajanje,podatke i LED-ove prikljucili,bice jednostavnije ubaciti i graf. karticu.
Prvo skinimo jedno malo parce sa zadnjeg dela kucista:



Onda izvadimo graf. karticu i stavimo je u AGP ili PCI-Express slot.
Nacin ugradjivanja graf. kartice se ne razlikuje od toga sto je nasa graf. kartica PCI-E ili AGP.
Znaci uzmimo karticu i ubacimo je u AGP ili PCI-E slot,tako da male zlatne crtice udju totalno u slot,ovako:



Pazimo da se na zadnjem delu kucista lepo vide konektori za monitor i video-izlaz:
Ako nam ne stoji graf. kartica stabilno,naci cemo na njenom delu pored zadnjeg dela kucista jednu malu rupicu.
Tu mozemo staviti jedan sraf i pricvrstiti je za kuciste.
I naravno ako imamo neku malu rucku na slot-u za graf. karticu,obavezno je namestimo tako da drzi graficku karticu,da ne bi slucajno ispala...to bi bas bi problem.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mislim da je ovde i kraj clanka.
Sve sam objasnio,jos jedino ako hocemo da ugradimo Wireless mreznu karticu ili TV karticu,to mozemo uciniti isto kao kod graf. kartice.
Jos jednom proverimo da li smo dobro prikljucili kablove.Sto je sigurno,sigurno.
Posle ovoga samo vratimo stranu naseg kucista.Naravno trebace nam i neki operativni sistem i konfiguracija BIOS-a,ali to vec ne ide u ovaj tutorial.

[/FONT]
[/FONT]Tutorijal Spymaster
 
ADMINISTRATOR
Učlanjen(a)
10.05.1971
Poruka
54.331
Tutorijal 2 deo prvi

U tutorijalu se neću baviti kako šta radi ( to će biti tema neke druge priče ), već samo kako se pojedine komponente postavljaju, kao i neke osnovne zavisnosti između njih.

Prikazana mašina je sledeća:

Procesor: AMD Athlon 4200+
Matična ploča: ECS AMD770 AM2+
Memorija: Transcend DDR II 1GB
Grafika: Sparkle 8500GT
HDD: Seagate Barracuda 250GB
Optika: LG DWD/RW
Kućiste: MSIndustial Apolo

Pa da krenemo ..

Prva komponenta sa kojom se susrećemo pri sklapanju računara je naravno kućište. Odabir kućišta zavisi od toga šta će biti "u njemu". Uvek bi trebalo napraviti balans između kvaliteta kutije i njegove cene, pravilan izbor može da nam uštedi znatan deo novca. Ne treba uvek birati najkvalitetnije proizvode niti vrhunske proizvođače, ako će unutra da bude neka sasvim "obična" i prosečna mašina, jer bi tada izdatak za kućiste bio preveliki i nesrazmeran. U nasem slučaju, s obzirom na ostatak mašine Apolo je pravi izbor, jer ima relativno dobru izradu, kvalitetan lim, a pripadajuće napajanje je više nego dovoljno za šta je nama potrebno.




Pošto kućište izvadimo iz kutije uvek je potrebno da se dobro pregleda, onako samo vizuelno, da bi se videlo da li nema nekakvih oštećenja ( obično nastaju tokom transporta ). Oštećena kućišta bi trebalo vrati na reklamaciju.

Sledeća stvar koju moramo da uradimo jeste da se skine limena maska sa pozadine kućišta, da bi se mogla monitrati ploča i da se montira maska koja je došla u kutiji sa pločom. Mora se biti pažljiv, maskica zna da bude poprilicno oštra, pa posekotine nisu tako retke.






Posle toga na red dolazi postavljanje nosača matične ploče ( zavrtanje ) unutar samog kućišta, ali po rasporedu koji odgovara ploči.





Kada smo to završili na red dolazi postavljanje i montiranje matične ploče.







Kao što se i može videti, na ove dve prethodne slike, samo postavljanje ploče nije toliko težak zadatak, ali je izuzetno važan. Malo je reći da se mora biti pažljiv! Prvo ploča se stavlja odozgo pod uglom od 45 stepeni, nikako ne sme da se prvo stavi da stoji ravno, pa onda da se gurne u maskicu jer bi tada nosači ( koji su metalni ) odozdo napravili trajna oštećenja. Takođe se mora biti pažljiv i prilikom zavrtanja šafova, sve se mora raditi blago i sa punom koncentracijom, jer svako proklizavanje šrafcigera i udaranje u ploču znači i njeno trajno oštećenje. Najbolje je koristiti šrafcigere sa magnetnim vrhom, jer prilaz rupi nije uvek lak i dostupan, pa postavljanje šafa prstima i gotovo da nije moguće, a svako ispadanje šafa u kućište znači potencijalnu opasnost.

Sledeći korak je postavljanje procesora.












Pre nego što se uopšte raspakuje kutija sa procesorom i on izvadi i nje, ruke treba protrljati o neki veliki metalni predmet ( uzemljen ), recimo radiator, okvir od prozora ili slično. Zašto je ovo važno? Statički elektricitet koji se skuplja na rukama ( na površini kože ) može da ošteti procesor ( iako ne izgleda verovatno, ali jeste još kako ).

Na prvoj slici se vidi procesor u ležištu, ali soket nije zatvoren. Prva stvar koja mora da se zna kod montiranja procesora jeste tzv. zero force odnosno procesor mora da "legne" u ležište bez ikakve spoljne sile, samo svojom težinom. Da bi to bilo moguće, ručica soketa mora da bude podignuta, a trouglasti marker na procesoru mora da se poklapa sa markerom na ležištu ( crveno uokvireno ). Pošto procesor legne, spušta se ručica. Na drugoj slici je prikazano kako to izgleda, postoji mali zarez ispod koga ručica mora da se uzupči i tada je procesor pritegnut dovoljno. Na trećnoj slici je prikazan montiran hladanjak. Sama procedura je relativno laka. Prvo se zakači desna strana, u našem slučaju ( ona na kojoj nije ručica ), pa se onda zateže opruga sve dok se ne zakači i na suprotnoj strani ( ponekad je potrebno primeniti i popriličnu silu ), napominjem ovu radnju nikada, ali nikada ne raditi šrafcigerom jer se može desiti da šrafciger "proleti" i tada će sigurno ploča biti trajno uništena. Kada je i druga strana zakačena, treba zategnuti ručicu, strelica pokazuje smer u kojem se zateže, trebalo bi da bude tačno u suprotnom položaju od početnog.

Važna stvar na ovom mestu koja mora da se pomene jeste, da je ovo bilo montiranje procesora i hladnjaka za AMD, za Intel je nešto drugačija procedura. Nema ovakav mehanizam, već postoje četiri konektora koji se direktno ubadaju u ploču. Procedura nije ništa teža nego ova, ali sila koja mora da se primeni da bi konektori pravilno legli je znatno veća, tako da se montiranje Intel procesora i pripadajućeg hladnjaka nikada ne radi na već postavljenoj ploči u kućištu jer može vrlo lako da se desi da se polomi ploča ( bukvalno ). Znači prvo montirati procesor pa tek onda ploču staviti u kućište.

Pošto je montiran procesor, može da se poveže kućište i ploča, odnosno da se povežu konektori.






Neću objašnjavati kako se povezuje front panel jer to nije isto kod svih proizvođača i samo bih napravio zabunu, najsigurnija metoda jeste da se pročita direktno sa ploce gde ide šta ili da se pogleda u uputstvu dobijenom uz ploču. Prednji USB ne stoji na svakoj ploči na ovom mestu ( to zavisi od samog PCB-a ), ali je kabl isti i lako je prepoznatljiv. Svako malo bolje kućište ima već gotov USB da se ne bi deslio da neko pogrešno poveže, treće na slici i skroz desno je Front Audio i on je lako prepoznatljiv, takođe "spakovan" u gotov konektor. Napominjem ovaj položaj je samo na ovoj ploči i uopšte ne mora da znači da je na drugim isti, ali konektori, njihov oblik i boja su standardni i kao što rekoh prepoznatljivi.

Posle ovoga po nekoj logici postavlja se memorija, ali sam raspored nije bitan.






U našem slučaju u pitanju je DDR II. Pošto ima samo jedan modul, uvek bi ga trebalo postaviti u prvi slot do procesora. Mora se samo obrati pažnja da se modul ne okrene naopako ( polomiće plastiku slota ) i da zakačke sa strane lepo legnu i prostor predviđen za njih na samom modulu.














Dalje postavljamo optiku, najbolje je u ležite koje je najnize. Onda hard disk, nije bitno gde će tačno biti, već kako je vama najlakše i u zavisnosti od položaja konektora i dužine kablova. Važno je da se sa hard diskom rukuje nežno, jer svaki udar ili teži potres za osetljivu ploču može da znači oštećenje ( mehanička "ruka" zapara površinu, to je oštećenje koje nije moguće popraviti ). Kada je sve na svom mestu i zavrnuto ( sa jedne strane, ima i sa druge, samo da napomenem ) povezujemo kablove. Prvo kablovi za komunikaciju, pa potom kablovi za napajanje.

Posle ovoga može da se pređe na postavljanje uređaja koji idu na PCI ili PCIe.









Na prvoj slici je prikazana grafika neposredno pre stavljanja u slot ( PCIe ), pošto je reč o velikom i često ne tako lakom uređaju, na samom slotu postoji drzač ( malo belo na levom kraju ). U ovom slučaju držač je napravljen kao klizač, pa pre nego što se grafika postavi on se pomeri u zadnji položaj, pa ga posle postavljanja grafike treba vratiti ( ponekad mora malo i da se zapne, ali ne previše jer ako neće da se vrati to je znak da grafika nije legla u slot kako treba ). Postoji još vrsta ovih držača, recimo sa nagibom u sredini pa kada montiramo grafiku ona ga potisne, pa kada držač sa grafike "prodje" zakačka se vrati u slobodan prostor i tako drži. Mada ovi konekori nisu od presudnog značaja, za držanje mislim, već stu to šafovi ( ili držači ) na spoljnom limu grafike ili uredja koji se montira u PCI.

Takođe treba biti obazriv prilikom postavljanja "desnog" kraja da se ne zakači ploča, tj. da držač prođe tačno između ploče i kućišta, zato se ta strana postavlja prva. Na drugoj slici se vidi kako bi to trebalo da izgleda posle nameštanja.

Ako izuzmemo specifičnost držača na PCIe slotu, procedura je ista za sve druge PCI komponente.











Pri kraju smo sa sklapanjem, ostaje nam da se srede malo kablovi. Prvo što treba uraditi jeste "podvezati" kablove koji idu od ventilatora na procesoru i kabl sa dodatna četiri pina ( za napajanje procesora ). Zašto se ovo radi? Ako se ostavi onako kako jeste, ti kablovi su obično predugački i često znaju da upadnu u ventilator, mogu da ga zaustave, ali obično ventilator samo zakačuje za kabl i stvara nesnosnu buku. Nije teško uraditi, a ne može da smeta . Takođe ostatak kablova rasporediti kako je potrebno, a one koji su višak vezicom skupiti i povezati. Tako ćemo biti sigurni da ništa neće smetati, a dobijamo i na prostoru. Ostatak priče je već rečen prethodno.

I na kraju ...





bi sve trebalo da izgleda ovako.


 
ADMINISTRATOR
Učlanjen(a)
10.05.1971
Poruka
54.331
Deo drugi......

Ali tu nije kraj, mašina se još mora testirati, odnosno moraju se testirati osnovne komponente memorija i hard disk ( procesor nema potrebe da se testira jer ako je neispravan nećete ni uključiti mašinu ).

Pre toga naravno moramo ući u BIOS i uraditi neka osnovna podešavanja. Na 99% matičnih ploča se u BIOS ulazi pritskom na taster Del ( Delete ) u trenutku kada se mašina startuje ( slobodno i više puta stisnuti taj taster, ništa neće da smeta ), na nekim matičnim pločama ulazak u BIOS je omogućen preko tastera F2, a na nekim F12 ( ali to je jako retko ), kao što rekoh danas gotovo sve matične ploče omogućavaju pristup BIOS-u tasterom Del. Šta je to u BIOS-u što treba inicijalno podesiti? Pre svega podesiti vreme. Onda pažljivo pogledati kakvo je stanje sa temperaturama ( opcija se zove Health Status ), ovo je bitno jer možemo odmah utvrditi da li je hladnjak procesora lepo legao ( ako se pregreva temperatura će biti previsoka što je znak da hladnjak ne leži kako treba ), dalje proveriti kakvo je stanje sa integrisanim komponentama ( da li su omogućene one koje su potrebne i slično ), naravno podesiti željeni boot redosled i sačuvati podešavanja. To bi bilo sve što se inicijalnog ulaska u BIOS tiče.











Prvo bi trebalo uraditi test memorije. Najpouzdaniji program je GoldMem ( po nekom mom mišljenju naravno, može se skinuti sa interneta, dolazi kao shareware, ali je funkcionalan uz određena ograničenja, koja za nas i nisu bitna ). Kao što se vidi sa slike ovako izgleda screen kada je memorija ispravna i takav treba da ostane do samog kraja ( zna da potraje, ali šta da se radi ), makar i jedna greška da se pojavi memorija je ili neispravna ili nije kompatibilna sa drugim memorijskim modulom, ako ga ima ili pak sa matičnom pločom ( chipsetom ), jer to nije jedna greška već čitav jedan patern nije prošao na testu.

Posle testa memorije dolazi test hard diska ( opciono ). Najbolje je koristi MHDD jer se može fizički videti površina hard diska. Kao što se vidi, postoje sektori sa različitim odzivom, što je odziv manji to je hard brži. Idealno bi bilo da su svi ispod 3ms, ali nije uvek baš tako. Standardno je da ima i sektora od 50ms i 10ms, ali oni moraju biti u znatnoj manjini. Sve iznad toga je potencijalni problem. Oni iznad 500ms su već uzbuna, sektor koji je nečitljiv ( trajno oštećen ) ima oznaku X i ako se on pojavi na novom HDD-u isti bi trebalo reklamirati.



Po završetku testova i ako su oni uspešno završeni, mašina je spremna za exploataciju. Ostaje još samo da se naprave particije na HDD-u i instalira željeni operativni sistem.

Hvala kolegi Simke - My city na izvanrednom tutorijalu.....
U tutorijalu se neću baviti kako šta radi ( to će biti tema neke druge priče ), već samo kako se pojedine komponente postavljaju, kao i neke osnovne zavisnosti između njih.

Prikazana mašina je sledeća:

Procesor: AMD Athlon 4200+
Matična ploča: ECS AMD770 AM2+
Memorija: Transcend DDR II 1GB
Grafika: Sparkle 8500GT
HDD: Seagate Barracuda 250GB
Optika: LG DWD/RW
Kućiste: MSIndustial Apolo

Pa da krenemo ..

Prva komponenta sa kojom se susrećemo pri sklapanju računara je naravno kućište. Odabir kućišta zavisi od toga šta će biti "u njemu". Uvek bi trebalo napraviti balans između kvaliteta kutije i njegove cene, pravilan izbor može da nam uštedi znatan deo novca. Ne treba uvek birati najkvalitetnije proizvode niti vrhunske proizvođače, ako će unutra da bude neka sasvim "obična" i prosečna mašina, jer bi tada izdatak za kućiste bio preveliki i nesrazmeran. U nasem slučaju, s obzirom na ostatak mašine Apolo je pravi izbor, jer ima relativno dobru izradu, kvalitetan lim, a pripadajuće napajanje je više nego dovoljno za šta je nama potrebno.




Pošto kućište izvadimo iz kutije uvek je potrebno da se dobro pregleda, onako samo vizuelno, da bi se videlo da li nema nekakvih oštećenja ( obično nastaju tokom transporta ). Oštećena kućišta bi trebalo vrati na reklamaciju.

Sledeća stvar koju moramo da uradimo jeste da se skine limena maska sa pozadine kućišta, da bi se mogla monitrati ploča i da se montira maska koja je došla u kutiji sa pločom. Mora se biti pažljiv, maskica zna da bude poprilicno oštra, pa posekotine nisu tako retke.






Posle toga na red dolazi postavljanje nosača matične ploče ( zavrtanje ) unutar samog kućišta, ali po rasporedu koji odgovara ploči.





Kada smo to završili na red dolazi postavljanje i montiranje matične ploče.







Kao što se i može videti, na ove dve prethodne slike, samo postavljanje ploče nije toliko težak zadatak, ali je izuzetno važan. Malo je reći da se mora biti pažljiv! Prvo ploča se stavlja odozgo pod uglom od 45 stepeni, nikako ne sme da se prvo stavi da stoji ravno, pa onda da se gurne u maskicu jer bi tada nosači ( koji su metalni ) odozdo napravili trajna oštećenja. Takođe se mora biti pažljiv i prilikom zavrtanja šafova, sve se mora raditi blago i sa punom koncentracijom, jer svako proklizavanje šrafcigera i udaranje u ploču znači i njeno trajno oštećenje. Najbolje je koristiti šrafcigere sa magnetnim vrhom, jer prilaz rupi nije uvek lak i dostupan, pa postavljanje šafa prstima i gotovo da nije moguće, a svako ispadanje šafa u kućište znači potencijalnu opasnost.

Sledeći korak je postavljanje procesora.












Pre nego što se uopšte raspakuje kutija sa procesorom i on izvadi i nje, ruke treba protrljati o neki veliki metalni predmet ( uzemljen ), recimo radiator, okvir od prozora ili slično. Zašto je ovo važno? Statički elektricitet koji se skuplja na rukama ( na površini kože ) može da ošteti procesor ( iako ne izgleda verovatno, ali jeste još kako ).

Na prvoj slici se vidi procesor u ležištu, ali soket nije zatvoren. Prva stvar koja mora da se zna kod montiranja procesora jeste tzv. zero force odnosno procesor mora da "legne" u ležište bez ikakve spoljne sile, samo svojom težinom. Da bi to bilo moguće, ručica soketa mora da bude podignuta, a trouglasti marker na procesoru mora da se poklapa sa markerom na ležištu ( crveno uokvireno ). Pošto procesor legne, spušta se ručica. Na drugoj slici je prikazano kako to izgleda, postoji mali zarez ispod koga ručica mora da se uzupči i tada je procesor pritegnut dovoljno. Na trećnoj slici je prikazan montiran hladanjak. Sama procedura je relativno laka. Prvo se zakači desna strana, u našem slučaju ( ona na kojoj nije ručica ), pa se onda zateže opruga sve dok se ne zakači i na suprotnoj strani ( ponekad je potrebno primeniti i popriličnu silu ), napominjem ovu radnju nikada, ali nikada ne raditi šrafcigerom jer se može desiti da šrafciger "proleti" i tada će sigurno ploča biti trajno uništena. Kada je i druga strana zakačena, treba zategnuti ručicu, strelica pokazuje smer u kojem se zateže, trebalo bi da bude tačno u suprotnom položaju od početnog.

Važna stvar na ovom mestu koja mora da se pomene jeste, da je ovo bilo montiranje procesora i hladnjaka za AMD, za Intel je nešto drugačija procedura. Nema ovakav mehanizam, već postoje četiri konektora koji se direktno ubadaju u ploču. Procedura nije ništa teža nego ova, ali sila koja mora da se primeni da bi konektori pravilno legli je znatno veća, tako da se montiranje Intel procesora i pripadajućeg hladnjaka nikada ne radi na već postavljenoj ploči u kućištu jer može vrlo lako da se desi da se polomi ploča ( bukvalno ). Znači prvo montirati procesor pa tek onda ploču staviti u kućište.

Pošto je montiran procesor, može da se poveže kućište i ploča, odnosno da se povežu konektori.






Neću objašnjavati kako se povezuje front panel jer to nije isto kod svih proizvođača i samo bih napravio zabunu, najsigurnija metoda jeste da se pročita direktno sa ploce gde ide šta ili da se pogleda u uputstvu dobijenom uz ploču. Prednji USB ne stoji na svakoj ploči na ovom mestu ( to zavisi od samog PCB-a ), ali je kabl isti i lako je prepoznatljiv. Svako malo bolje kućište ima već gotov USB da se ne bi deslio da neko pogrešno poveže, treće na slici i skroz desno je Front Audio i on je lako prepoznatljiv, takođe "spakovan" u gotov konektor. Napominjem ovaj položaj je samo na ovoj ploči i uopšte ne mora da znači da je na drugim isti, ali konektori, njihov oblik i boja su standardni i kao što rekoh prepoznatljivi.

Posle ovoga po nekoj logici postavlja se memorija, ali sam raspored nije bitan.






U našem slučaju u pitanju je DDR II. Pošto ima samo jedan modul, uvek bi ga trebalo postaviti u prvi slot do procesora. Mora se samo obrati pažnja da se modul ne okrene naopako ( polomiće plastiku slota ) i da zakačke sa strane lepo legnu i prostor predviđen za njih na samom modulu.














Dalje postavljamo optiku, najbolje je u ležite koje je najnize. Onda hard disk, nije bitno gde će tačno biti, već kako je vama najlakše i u zavisnosti od položaja konektora i dužine kablova. Važno je da se sa hard diskom rukuje nežno, jer svaki udar ili teži potres za osetljivu ploču može da znači oštećenje ( mehanička "ruka" zapara površinu, to je oštećenje koje nije moguće popraviti ). Kada je sve na svom mestu i zavrnuto ( sa jedne strane, ima i sa druge, samo da napomenem ) povezujemo kablove. Prvo kablovi za komunikaciju, pa potom kablovi za napajanje.

Posle ovoga može da se pređe na postavljanje uređaja koji idu na PCI ili PCIe.









Na prvoj slici je prikazana grafika neposredno pre stavljanja u slot ( PCIe ), pošto je reč o velikom i često ne tako lakom uređaju, na samom slotu postoji drzač ( malo belo na levom kraju ). U ovom slučaju držač je napravljen kao klizač, pa pre nego što se grafika postavi on se pomeri u zadnji položaj, pa ga posle postavljanja grafike treba vratiti ( ponekad mora malo i da se zapne, ali ne previše jer ako neće da se vrati to je znak da grafika nije legla u slot kako treba ). Postoji još vrsta ovih držača, recimo sa nagibom u sredini pa kada montiramo grafiku ona ga potisne, pa kada držač sa grafike "prodje" zakačka se vrati u slobodan prostor i tako drži. Mada ovi konekori nisu od presudnog značaja, za držanje mislim, već stu to šafovi ( ili držači ) na spoljnom limu grafike ili uredja koji se montira u PCI.

Takođe treba biti obazriv prilikom postavljanja "desnog" kraja da se ne zakači ploča, tj. da držač prođe tačno između ploče i kućišta, zato se ta strana postavlja prva. Na drugoj slici se vidi kako bi to trebalo da izgleda posle nameštanja.

Ako izuzmemo specifičnost držača na PCIe slotu, procedura je ista za sve druge PCI komponente.











Pri kraju smo sa sklapanjem, ostaje nam da se srede malo kablovi. Prvo što treba uraditi jeste "podvezati" kablove koji idu od ventilatora na procesoru i kabl sa dodatna četiri pina ( za napajanje procesora ). Zašto se ovo radi? Ako se ostavi onako kako jeste, ti kablovi su obično predugački i često znaju da upadnu u ventilator, mogu da ga zaustave, ali obično ventilator samo zakačuje za kabl i stvara nesnosnu buku. Nije teško uraditi, a ne može da smeta . Takođe ostatak kablova rasporediti kako je potrebno, a one koji su višak vezicom skupiti i povezati. Tako ćemo biti sigurni da ništa neće smetati, a dobijamo i na prostoru. Ostatak priče je već rečen prethodno.

I na kraju ...





bi sve trebalo da izgleda ovako.

Ali tu nije kraj, mašina se još mora testirati, odnosno moraju se testirati osnovne komponente memorija i hard disk ( procesor nema potrebe da se testira jer ako je neispravan nećete ni uključiti mašinu ).

Pre toga naravno moramo ući u BIOS i uraditi neka osnovna podešavanja. Na 99% matičnih ploča se u BIOS ulazi pritskom na taster Del ( Delete ) u trenutku kada se mašina startuje ( slobodno i više puta stisnuti taj taster, ništa neće da smeta ), na nekim matičnim pločama ulazak u BIOS je omogućen preko tastera F2, a na nekim F12 ( ali to je jako retko ), kao što rekoh danas gotovo sve matične ploče omogućavaju pristup BIOS-u tasterom Del. Šta je to u BIOS-u što treba inicijalno podesiti? Pre svega podesiti vreme. Onda pažljivo pogledati kakvo je stanje sa temperaturama ( opcija se zove Health Status ), ovo je bitno jer možemo odmah utvrditi da li je hladnjak procesora lepo legao ( ako se pregreva temperatura će biti previsoka što je znak da hladnjak ne leži kako treba ), dalje proveriti kakvo je stanje sa integrisanim komponentama ( da li su omogućene one koje su potrebne i slično ), naravno podesiti željeni boot redosled i sačuvati podešavanja. To bi bilo sve što se inicijalnog ulaska u BIOS tiče.











Prvo bi trebalo uraditi test memorije. Najpouzdaniji program je GoldMem ( po nekom mom mišljenju naravno, može se skinuti sa interneta, dolazi kao shareware, ali je funkcionalan uz određena ograničenja, koja za nas i nisu bitna ). Kao što se vidi sa slike ovako izgleda screen kada je memorija ispravna i takav treba da ostane do samog kraja ( zna da potraje, ali šta da se radi ), makar i jedna greška da se pojavi memorija je ili neispravna ili nije kompatibilna sa drugim memorijskim modulom, ako ga ima ili pak sa matičnom pločom ( chipsetom ), jer to nije jedna greška već čitav jedan patern nije prošao na testu.

Posle testa memorije dolazi test hard diska ( opciono ). Najbolje je koristi MHDD jer se može fizički videti površina hard diska. Kao što se vidi, postoje sektori sa različitim odzivom, što je odziv manji to je hard brži. Idealno bi bilo da su svi ispod 3ms, ali nije uvek baš tako. Standardno je da ima i sektora od 50ms i 10ms, ali oni moraju biti u znatnoj manjini. Sve iznad toga je potencijalni problem. Oni iznad 500ms su već uzbuna, sektor koji je nečitljiv ( trajno oštećen ) ima oznaku X i ako se on pojavi na novom HDD-u isti bi trebalo reklamirati.



Po završetku testova i ako su oni uspešno završeni, mašina je spremna za exploataciju. Ostaje još samo da se naprave particije na HDD-u i instalira željeni operativni sistem.

tutorijal napravio kolega Simke
 
ADMINISTRATOR
Učlanjen(a)
10.05.1971
Poruka
54.331
Pretvorio sam u PDFoba tutorijala......i uploadovao...nadam se da ce nekom pomoci ovi izvanredni tutorijali kolega.....

:download:

[raw]<iframe src="https://skydrive.live.com/embed?cid=37BC32D29066020F&resid=37BC32D29066020F!1007&authkey=AMWFiNvwbLpc234" frameborder="0" height="120" scrolling="no" width="98">


</iframe>[/raw]

[raw]<iframe src="https://skydrive.live.com/embed?cid=37BC32D29066020F&resid=37BC32D29066020F!1004&authkey=APrQqVbcnaq3o7M" width="98" height="120" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>[/raw]

[raw]<iframe src="https://skydrive.live.com/embed?cid=37BC32D29066020F&resid=37BC32D29066020F!1008&authkey=ALcafzFT4WW1VLc" width="98" height="120" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>[/raw]
 
Poslednja izmena od urednika:
Član
Učlanjen(a)
24.09.2010
Poruka
18
Upravo sam pokušao da skinem s pomoć tutorija u PDF-u JDonwnloadera pokazuje da je tzv. mrtav link,a direktnim klikom kada otvori Hotfile.com informacija: "Ova datoteka je ili uklonjena zbog tužbi autorskih prava ili je izbrisana od strane natovarivača.".

Po zahvaljivanju vidim da su ljudi uspešno skinuli tutorijal,sad u međuvremenu šta bi...Boki,i ja bih ti bio zahvalan ako možeš da me uputiš gde može da se skine ili vidiš o čemu se radi.
 
Član
Učlanjen(a)
14.08.2012
Poruka
2
pozdrav boki posto vidim da se razumijes u racunare bili ja mogao uklopiti ove konponente da mi se nista ne zapali niti pregori
MATICNA PLOCA biosta b7mu3+intelb75 soc1155 4xddr3 133mhz
PROCESOR cpu intel core i3 2120 3,3ghz 1155 3mb box bx80623i32120
RAM g skile 8gigabajti (2x4g) dd3 1333 f3-10600cl9d-8gbnt, dual channal kit
HDD 500GB seagate st500dm002 3,5" 7200 rpm
GRAFICKA VGA SAPRHIRE ati hd5450 pci-e 2G ddr
kućište frontier ptu8a-bk/bk 450W
NAPOJNA JEDINICA atx silverstone sst-st5of-es v1.3 500w 2xpclex
jel mi treba slabiji procesor ili je ovaj dovoljan i dali da uzmem neki dual core procesor od 2,8ghz
HVALA UNAPRIJED
ove bi djelove platio 380 euri
jel trebam sta promjenit
 
Natrag
Top