Šta je novo?

Preminuo Tomislav Ivić

Član
Učlanjen(a)
05.09.2009
Poruka
7.390
Preminuo Tomislav Ivić

Poznati hrvatski fudbalski stručnjak Tomislav Ivić preminuo je u rodnom Splitu u 78. godini, javili su hrvatski mediji.

20035817124e04cf9bbbca0155804912_orig.jpg


Ivić je umro oko 16 časova na odeljenju kardiologije splitskog Kliničko-bolničkog centra, gde je prebačen sinoć pošto mu je pozlilo.

U bogatoj trenerskoj karijeri predvodio je čak 17 ekipa iz 14 država i bio selektor dve reprezentacije - UAE i Irana.

U periodu od 1973. do 1974. Ivić je bio član selektorske komisije državnog tima bivše Jugoslavije, a istu funkciju obavljao je i pre 16 godina u hrvatskoj selekciji.

Najveće uspehe postigao je kao šef stručnog štaba splitskog Hajduka, sa kojim je osvojio tri titule prvaka Jugoslavije i četiri trofeja u Kupu maršala Tita.

Sa Portom je 1987. godine osvojio Superkup Evrope i Interkontinentalni kup, a timovi koje je trenirao osvajali su titule šampiona Holandije, Belgije, Portugalije, Francuske i Španije.

Poslednji klub koji je trenirao bio je Al-Itihad iz Saudijske Arabije u sezoni 2003/04. Italijanska "Gazeta" proglasila je Ivića za najboljeg stručnjaka u istoriji fudbala, a kolege su ga smatrale velikim inovatorom u najpopularnijem sportu.


(b92.net)





PRESING ili kako pobijediti boljeg od sebe?​
Autor Tomislav Ivić


PRESING igra bila je, a posebno je danas aktualna i biti će sve vise u opticaju. Teoriju svaki trener mora znati kako bi je primijenio tijekom treninga i da u potpunosti vlada materijom. Zato se na terenu rade vježbe koje objašnjavaju:
Kako na najlakši i najbolji način doći do presinga u igri?
Kako pobijediti boljeg od sebe?

PRESING se u suvremenom nogometu pojavio poslije zonske igre koja je davno bila prisutna i igre “čovjek na čovjeka”. Njemačka je bila najbolji predstavnik. Kasnije je došlo do velikog razvoja nogometa sa kvalitetnim pojedincima koje niko nije mogao striktno čuvati. Vratila se igra zoni (na preuzimanje) i ona nije bila dovoljna, igrači su “oslobođeni” i nije se obraćala pažnja na rasporede, igrače, kvalitetu … i došlo je do PRESINGA NA LOPTU.
Svaki trener koji želi primijeniti presing stil igre mora vladati njegovim zakonitostima. Ukoliko ne vlada rad ce biti prazan i igrači neće znati sta se od njih zahtjeva. Kada teorijski ovlada, lako je na terenu od nogometaša zahtijevati točno ono sto treba. Nije dovoljno reci: MOMCI, DANAS ĆEMO IGRATI PRESING!
Mora se vladati zakonitostima unutar njega, ga bi ga igrači lakše naučili i mogli primijeniti na terenu. Zato postoje:

ZAKONITOSTI i PRINCIPI PRESINGA kojima morate vladati da bi se upustili u taj rad i igru :
1. MORA SE IGRATI U PLITKOJ FORMACIJI – To istovremeno podrazumijeva i usku formaciju. Kada snimak “odozgo” pokaze teren cesto su dva tima u 30 metara i to je slika prvog preduvjeta. Radi se na treningu i podrazumijeva automatski takvu postavku na utakmici.
2. FAZA TRANSFORMACIJE KOD IZGUBLJENE LOPTE – Ako izgubite loptu prilikom napada,stanete na trenutak i poslije dijela sekunde se trznete i krenete nazad, to je već kasno. Igrači koji oduzmu loptu sada su spretni, brzi i odmah idu u napad. Zato je transformacija iz stanja napada u obranu (i obrnuto) vrlo važna i ako nemate brzinu u takvim situacijama teško je igrati i "ući" u presing.
Ovdje je riječ o transformaciji igrača koji je imao loptu, izgubio je, ali i tima (naročito igrača do njega). Ako jedan zakaže (bilo koji) onda svi ispadaju iz igre i obrnuto. Ako onaj koji je izgubio loptu uspe da se transformira u stanje odbrane, bez podrške ostalih (pozicioniranih iza njega) i on ce ispasti iz igre. Transformacija se dugo radi, mukotrpno vježba.
Da bi tim imao transformaciju mora se brzo vraćati u osnovni raspored, posebno kod prekida, jer iz njega počinje presing do osvajanja lopte. Izmišljao sam vježbe i svašta radio i nije išlo dok nisam dobio igrača (Brane Oblak) sposobnog da u igri “tri boje” obavi brzu transformaciju u oba smjera.Bez njega je uvijek bio neki zastoj na treninzima i utakmicama. Kada su ga vidjeli na treningu igrači su imali živu sliku i točno su znali kako trebaju igrati i svi su transformaciju lako prihvatili.
3. ZAJEDNIČKO ISTOVREMENO KRETANJE – Ako jedan krene, a ostali ga ne prate – gotovo je! Ako svi kreću, a stoji onaj koji je izgubio loptu – kraj! Posebno danas kada ima igrača sposobnih za precizna dodavanja od 50-70 metara. Kretanje mora biti zajedničko, istovremeno, po svim linijama i to je tim koji brzo reagira i loptu lako vraća u svoj posjed.
4. ČITANJE NAMJERE PROTIVNIČKIH DODAVANJA – Možete zahtijevati sve prethodno i da funkcionira, ali ako nema čitanja namjere protivnika (koji mijenja pravac kretanja lopte u odnosu na igrače) onda - odlazite u prazno!
Procentualno se čitanjem igre oduzima najviše lopti. Danas igrači još uvijek sporo reagiraju. Prime loptu, pogledaju pa tek onda dodaju. Sam pogled odnosi vrijeme i to je znak za protivnika kakve su mu namjere. Tada ga je lako “pročitati”, izaći ispred napadača, "presjeći" dodavanje i oduzeti loptu. Postoje igrači sposobni da “čitaju”ali, mada rijetko, ima i nogometaša koji “čitaju” i na “trećega”. To su igrači koji “puštaju svog” (kad izgube loptu) i blokiraju trećeg i oduzimaju loptu vršeći udvajanje.To je ogromna kvaliteta jer “treći” već ima igrača koji ga čuva, a sa udvajanjem nema šanse da primi loptu. Danas je teško oduzeti loptu kad je već u posjedu igrača i zato se sve bazira na oduzimanju lopte prije primanja lopte.
5. SUSTAVNO TRČANJE ZA LOPTOM – na treningu, kad igrač preda loptu nastavlja trčati kako bi je oduzeo. Treba potencirati i stvarati tu naviku.U suvremenom presingu igrač je i dalje daleko od svog gola, ali više nema velike primjene zaleđa koji je bio 12 igrač, uz golmana koji je znao pratiti i "čitati" igru.To je bio plitki, a sada je na cijeni duboki presing, jer treneri neće da ostavljaju prostor iza leđa defanzivnih igrača i malo je ofsajd zamki.
6. POVRATNA TRKA ZA LOPTOM – Zato sto sada loptu više oduzimaju igrači sa povratnom trkom nego oni koji direktno idu na igrača. U dubokom presingu, radi opreza, mora se poštovati povratna trka. Dobar primjer je Chelsea u formacijama 4-3-3 ili 4-5-1 gdje ofenzivni igrači (Duff, Drogba, Robben, Gudjonsen...) Imaju sjajnu povratnu trku koja je suho zlato presinga i bez nje se ne može praviti odbrana, niti poći u napad ako nemate igrača sposobnih da posle izgubljene lopte naprave povratnu trku.
7. ZALEĐE (OFFSIDE) – Vjerujem da će se vratiti u situacijama kada rival bude igrao “povratne lopte” ili paralelna dodavanja. Ko se prvi vrati ofsajd zamkama napraviti će kvalitetnije rezultate, jer nogometni elementi nestaju i vraćaju se u opticaj.
8. IGRA VRATARA – Izlazak i igra u napadu (degažiranje) su dva najvažnija elementa. DEGAZIRANJE (oko 80 metara) je jasan signal da devet igrača trci na loptu.
9. AGRESIVNOST NA LOPTU (SVIH 10 IGRAČA) - Ukoliko jedan od zakona ne funkcionira sve pada u vodu.

ZAŠTO JE DOŠLO DO ZONSKOG I PRESINGA NA LOPTU?!
Kada se napravi taktika protiv rivala to je igra u kojoj se sve normalno odvija sve do momenta kada neko primi gol. Od tog trena normalna igra vise “nije normalna”, jer dolazi do poremećaja. Tim koji je poveo čuva to blago – tim koji gubi mora “izaći” da bi osvojio loptu, krenuo u napad i eventualno izjednačio. Ovo je posebno došlo do izražaja kod bodovanja za tri poena.
Po dolasku u Anderlecht, tim koji je igrao zonsku obranu i kontranapade, morao sam postepeno mijenjati stil. Naime, oni su se čim izgube loptu povlačili na svoju polovinu, čekali grešku i iz kontri postizali golove. To je "prolazilo" u Europi, ali u Belgiji sedam godina nisu bili šampioni, jer su ih “pročitali”. Niko nije htio da ih napada i daje im prostor za protu udare. Za takav stil pogubno je ako primite gol. Tada ne pomaže ni ubacivanje još jednog napadača, ni pomjeranje ka golu protivnika (tada ostavljate dosta prostora)…U tom slučaju se odustaje od pokrivanja igrača i:
Počinje trčanje za loptom kako bi je sto pre osvojili i krenuli ka izjednačenju. U tome je smisao!
Osnovno pitanje glasi:

ZAŠTO BI SE TO RADILO PRI REZULTATU 0:1?!
Zar nije bolje odmah na taj način krenuti u utakmicu i prvi doći do prednosti?! Ko zna kada ćete primiti gol i biti prinuđeni da krenete u presing? Bolje je to odmah uraditi na 0:0, ako od vas očekuju pobjedu.
Za to je potrebno promijeniti mentalitet tima i imati igrače sposobne za zadatke u takvom stilu igre. Potrebno ih je na psihološkom planu pripremiti za novu logiku.Oni moraju biti željni da prihvate nove navike.
U osnovi za presing je neophodna:
BRZINA IGRAČA U ZADNJOJ LINIJI!
Mora se napomenuti da presing, kao i svi stilovi, ima mane i nedostatke (o tome nešto kasnije) i ne može se primijeniti bas u svakoj ekipi. Prvo se treba prilagoditi sposobnosti tima (onome sto igrači mogu i znaju) i onda pokušati provesti ono što želite.
Bez obzira na sve i sada tvrdim da je:
PRESING NAJBOLJA IGRA posto se “normalna” često poremeti!
PRESINGOM DO EFIKASNOSTI
Statistika pokazuje da su:
EFIKASNIJI KRAĆI NAPADI!
Ako se duboko povlačite i pred svojim golom oduzimate loptu puno vam treba da dođete do završnice i prođete sve prepreke.To je automatski dug napad sa puno rizika i poznat je kao:
PRODUZENI NAPAD.
Kada se lopta oduzme, sto je bliže moguće protivničkom golu, onda je napad par sekundi i već ste u šansi i postižete gol! Zato se presing vrši sto je moguće dalje od svog gola ili tamo gdje je lopta izgubljena. Presing se mora igrati i zbog činjenice da danas imate odlične pojedince poput ZIDANA, koji lako izlazi na kraj sa “flasterima”.On i slični varaju pokretom tijela specijalce, prije nego sto prime loptu!
Takve majstore mora čuvati grupa igrača koja ga napada sa svih strana.

PRESING NA DEFANZIVNE IGRAČE
U velikom klubu ste prinuđeni da nađete igru za pobjeđivanje, a upravo to je presing! Danas je on filozofija koja je prihvaćena u cijelom svetu. Kvaliteta se izbalansirala i defanzivni igrači su isto tako dobri u vladanju loptom kao i igrači sredine. Znaju je kontrolirati i zato niko ne smije se povlačiti, posto i oni mogu biti opasni i kreativni u napadu. Tada ste blizu poraza. Danas i najlošiji igrač ne smije biti slobodan, jer je u stanju da loptu daleko izbije i tako napravi kontranapad. Ili ce "vući" loptu 30, šutirati je 50 i na taj način osvojiti 80 metara!!!
TO SU RAZLOZI KOJI SU DOVELI DO PRESINGA I MORAMO GA PRIHVATITI KAO NAJBOLJE RJEŠENJE, POSEBNO U FAZI OBRANE.
Prilikom presinga agresivnost je vrlo važna, ali bez pretjerivanja kako bi se izbjegli kartoni, koji lako “rasture” formaciju.
NEGATIVNE STRANE PRESINGA (PROBLEMI) :
1. PRAZAN PROSTOR (plitko i usko) iza leđa i po bokovima.
2. ŠTO KADA SE OSVOJI LOPTA? GDJE SA NJOM?!
Uski ste i plitki (kao i protivnik koji također pravi transformaciju), a ne smijete izgubiti loptu ili bez rezona šutirati naprijed (publika ne voli takav stil). Nekada se odmah moglo u kontra-napad, ali su sada obrane kvalitetnije ili polukontru. Oduzmete loptu, dodate "igraču" koji se "otkrio" i on brzo pronađe rješenje u napadu. Sada je sve blokirano, zgusnuto i svodi se na produženi napad, koji se sastoji od vise dodavanja pre pronalaženja najboljeg rješenja. Osnovno je:
NE IZGUBITI BRZO LOPTU I UGROZITI SVOJ GOL!
Zbog toga je umjetnost vladanja loptom, spremnost ekipe, psihološka stabilnost i fizička pripremljenost u prvom planu.

FIZIČKA PRIPREMA
Za pravljenje presing igre fizička pripremljenost mora biti fantastična.U suvremenom nogometu sve teze je primijeniti presing. Posto svi trče na loptu postavlja se pitanje:
- MOŽE LI SE U TOM TEMPU IZDRŽATI 90 MINUTA?
- MOŽE !!!
Lakše je tako nego da igrač ide u napad, izgubi loptu pa 60 metara trci nazad i tako u krug. Presing na protivničkoj polovini podrazumijeva da kad se izgubi lopta odmah iznova kreće presing na istom mjestu !
Igrač ne trci nazad 60 metara, a ostane vam manje od 60 metara za novi napad. Trčati će se, znaci, 30 metara, ali sa znanjem i zakonitostima od ranije navedenim. Primjera radi, suvremeni Chelsea njeguje „duboki presing“ koji je zaista težak, posebno zbog ritma odigravanja utakmica. Igra se sa 14 nogometaša. Zamjene igrača se ne vrše zbog lošeg dana ili forme već planski da bi se održao visok ritam koji nameće Murinjova ekipa. Izmjene se vrše od 60-tog na svakih 10 minuta. Tako ekipa ostaje u punom ritmu, jer i najbolje pripremljeni igrači oko 70-tog minuta počinju "padati" na planu fizičke pripremljenosti.
Zbog toga najčešće izlaze ofenzivni igrači (Daf, Roben, Drogba...) koji se u transformaciji vraćaju do centra i djeluju u defenzivi i na taj način se najviše "troše". Sa fizički, tehnički i taktički obučenom ekipom lako je igrati. Vremenom se stvara i jaka konkurencija, a neophodna je i maksimalna koncentracija na treninzima. Kada ove elemente imate pod kontrolom nećete se nervirati na utakmicama. Stalno ponavljanje, insistiranje da se sve dovede do navike, koja je druga priroda čovjeka. Njih treba stvarati, posebno mentalne, manje fizičke i tehničke.

POZITIVNOST PRESINGA
U prvom planu je psihološka. Kada ste uvježbali presing igru i trku za loptom (usko, plitko, zajedničko) bas vas briga za protivnike! Samo mislite da li ce vas tim biti kompaktan i hoće li se ponašati po principima presinga. Kada se nauci vise ne opterećujete glavu ostalim detaljima.
PRESING MOŽE DA SE IGRA PROTIV SVIH FORMACIJA, NOGOMETAŠI SU OSLOBODJENI ŠABLONA i RASTEREĆENIJE IGRAJU!
Trener bez dobrih igrača ne može, a dobri igrači će biti upropašteni bez dobrog trenera. Prikaz na tabli je 20, na terenu još 40, a do maksimuma treneru i njegovom znanju ostaje 40 posto, s tim da uvijek mora napredovati, obogaćivati znanje, prilagođavati se...
MORA SE UCI U BIT IGRAČA DA BI SE VIDJELO "NA ČEMU SE EGZISTIRA" !
Ako igrač sa treninzima počne u 15-toj godini on u 25-26-toj već ima navike i lako ih provodi u djelo.

KAKO DO PRESINGA KROZ PRAKSU? (TRENINZI)
Stari trener Hajduka Luka Kaliterna prakticirao je 10 - 11 vježbi i uspio je da "izvede" nekoliko generacija. Sve se zasnivalo na principima ponavljanja!
Njegove ekipe znale su igrat, tehnički su bile besprijekorne, ali su gubile pojedine utakmice zbog nedostatka kondicije. Analizirajući njegov rad došao sam do zaključka:
MALI PROSTOR IDEALAN JE ZA VELIKI NOGOMET!
Na terenu 35 x 16, sa dva zida, idealno je vježbati tehniku. Šut u zid, primanje lopte, okret, vođenje i ponovo šut u drugi zid.

VJEŽBA 3-3-3 U MALOM PROSTORU ("TRI BOJE")
Prvi dan: Igračima je dozvoljeno da driblaju prilikom vođenja lopte.
Drugi dan: Igra "iz drugog dodira".
Treći dan: Solo prodori.
Prednost vježbe je pretvaranje iz faze odbrane u fazu napada. Ako se loše radi postiže se kontra efekt i na terenu onda nemate igru u dubinu već samo povratnu loptu!
U ovoj vježbi bočni igrači su statični i treba ih prisiliti da se kreću jer ce u igri stvarati visak.
TEHNIKA: sto je moguće vise u zatvorenom prostoru (30 - 40 metara) da lopta "ne bježi" zbog većeg broja i bržeg ponavljanja vježbe.
REALIZACIJA: na terenu širine 40 metara sa preprekama
OBRANA: na terenu dimenzija 70 x 70.
TAKTIKA i ORIJENTACIJA VELIKOG TERENA: na cijelom terenu.

FIZIČKA PRIPREMA
Na pripremama se trče dionice od 200 metara, ne duže! Kod zrelih igrača već su formirane funkcionalne sposobnosti. Ne može se uticati na mišićnu masu. Primaran je rad sa loptom i učenje moja ekipe, a kroz taj period davao sam im i trčanje. Dva puta tjedno u prirodi se trče dionice.Na početku 200 x 15 u tri serije. Kasnije 200 x 20.

RASPORED TRENINGA
- PONEDJELJAK : TRENING - TRENING maksimalno
- UTORAK: TRENING - TRENING
- SRIJEDA: SNAGA - ODMOR
- CETVRTAK: TRENING - TRENING maksimalno
- PETAK: TRENING - TRENING
- SUBOTA: SNAGA - ODMOR
Po ovom rasporedu na prijepodnevnim treninzima dobije se kombinacija: tehnika, trka, snaga, tehnika, trka, snaga. popodne se uvijek radi taktika. Utorak i petak su dani za trčanje u prirodi (šumi).
Predlažem i korištenje iskustava iz rukometa. Posebno faze odbrane (na malom prostoru) sa dosta kontakta i bez golmana. Vježba "5 na 5" je korisna za rad nogu i zagrijavanje.

TRENINZI:
OD LINIJE CENTRA DO IVICE KAZNENOG PROSTORA
Šuterski treninzi sa 25 metara ("6 na 6" i "5 na 5"): presing, čuvanje, "čovjek - čovjeka", pomogni suigraču pusti - svog čovjeka... i sve sa šutom na gol. On dolazi iz brzih akcija i uvijek mora biti iz prve. Prije završnog udarca može se igrati "iz prve, druge, treće..." ali šut je iz prve, jer je golman u kretanju i lakše ga je matirati.
SITUACIONI TRENING U MALOM PROSTORU (OD CENTRA DO KORNER LINIJE U VISINI "PRVE" VRATNICE).
Vježbaju se linije kretanja velikog terena na malom prostoru. Teren je podijeljen na četiri dijela, vježba po šest igrača i svaka grupa ima po jednu loptu uvježbavaju se:
SPECIFIČNOSTI KRETANJA POJEDINCA U TIJEKU IGRE.
Dobre su za usku specijalizaciju mjesta igrača, posto su trenutno oni u prednosti u odnosu na polivalentne.

TRENING NA VELIKOM PROSTORU
Što sa osvojenom loptom? Kako riješiti problem presinga (zbijeno, protivnik se transformirao...). Na koji način doći do tehnike, sigurnosti, orijentacije...? Rješenje je u "krugu" velikih dimenzija na trećini terena (oko 35 metara) tako da igrač uvijek ima viziju:
STO MU JE NAPRIJED, A ŠTO NAZAD !
Kroz igru 3-3-3 imate samo povratnu loptu i tehničke elemente (prijem, okret, dodavanje...) dok u pravoj igri uvijek morate imati PREDNJU (napad) i ZADNJU (odbrana) stranu. Na osnovu toga igrači ce naučiti da se "otkrivaju".
Igrači odigravaju 10 - 15 dodavanja u "krugu" u ovisnosti od tehničke obučenosti. Natjerajte ih da dođe do povratnog otkrivanja i da je lopta uvijek ispred igrača. Onaj koji je preda nikada ne smije da "pretrči" (ode ispred nje) i da mu se lopta nađe iza leđa.Obratite pažnju kako igra Makelele (Chelsea).
Po predaji lopte kreće se lijevo - desno i "otkriva se". Važno je da se u formaciji 4-4-2 dva defanzivna vezna igrača približe braničima u momentu kada bocni igrači krenu u napad. Tako ponovo imate četiri defanzivna igrača.U ovoj vježbi svi stoje na svojim pozicijama i "otkrivaju" se, pomjeraju da naprave dubinu i posle 10 - 15 dodavanja šalje se dijagonala, sledi utrčavanje i završnica iz "prve" ili "druge". Slijedi povratak u punom sprintu, jer golman loptu odmah vraća u igru.
Ukoliko ekipa nije u mogućnosti da organizira napad lopta se vraća zadnjoj liniji i ide na drugu stranu.Defanzivna ekipa sve vrijeme primjenjuje tri vrste odbrane:
- LAKŠI ZONSKI OTPOR
- STRIKTNO POKRIVANJE
- PRESING NA LOPTU
Vježba je za:
DOBIVANJE SIGURNOSTI DRŽANJA LOPTE I RADI SE GODINAMA.

VJEZBA ZA FAZU OBRANE I POČETAK PRESINGA (NA TERENU 70 X 70)
Radi se 10 na 8 (vaša ekipa ima 10 igrača).

Ovo je predavanje koje je vodio najtrofejniji Hrvatski trener Tomislav Ivić trenerima Srbije i Crne Gore u Herceg Novom u siječnju 2005.
Evo njegovih uvodnih riječi polaznicima seminara:
"Poštovani polaznici Trenerske škole za A i B licence UEFA i FS SCG, ovom prilikom obraćam vam se kao trener, a ne profesor i predavač. Govorit ću vam o iskustvima koje sam stekao u praksi, učeći, gledajući, misleći, čitajući i prateći sta drugi rade. Tako sam ukomponirao svoje znanje.
Predlažem da ne uzimate sve sto ću izložiti "zdravo za gotovo", jer se dosta može već sutra promijeniti, a i sam ću doći do dugih, novih saznanja. Zato prihvatite samo ono sto smatrate da je korisno, ostalo odbacite i dodajte sto vise možete, jer ce vam kasnije koristiti osobni pečat.


(index.hr)



 
Top