Šta je novo?

Pikantni ukus Sredozemlja

  • Začetnik teme crvendac_011
  • Datum pokretanja
crvendac_011

crvendac_011

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
36.811
Pikantni ukus Sredozemlja





Plavi patlidžan ima veliku popularnost na Mediteranu, naročito u turskoj, marokanskoj, grčkoj i italijanskoj kuhinji. Njegova pikantno-gorka aroma vrlo je osvežavajuća, a sočni plodovi brzo zasite i mogu da budu zamena za meso. Ovo povrće uzgajano je u Kini i Indiji još u 5. veku p.n.e, a u Evropu su ga preko Španije u 14. veku doneli arapski trgovci.
Patlican može da bude bele, žute, zelene ili tamnoljubičaste nijanse, okruglog ili duguljastog oblika. U zavisnosti od toga kako se sprema može da bude predjelo, salata ili glavno jelo. Bogat je celulozom i odličan za probavne organe, kao i pektinom koji snižava nivo holesterola u krvi. Ova namirnica je naročito zdrava za srce jer sadrži znatnu količinu kalijuma i normalizuje krvni pritisak. Deluje kao antialergen i antioksidans, štiti ćelije od raka, pokreće rad creva, reguliše nivo šećera u krvi, sprečava taloženje vode u organizmu.
Naše domaćice uglavnom ljušte patlidžan, ali ako ga pečete na roštilju bolje je da ostavite kožicu. Zbog svoje sunđeraste strukture upija mnogo ulja, što ćete ublažiti ako ga pre prženja isečete na kocke ili kolutove, svaki komad posolite i ostavite da odstoji oko 30 minuta. Na taj način će imati i lepši ukus jer isparava vlažnost, a sa njom i gorčina.
100 grama plavog patlidžana sadrži: 24 kalorije, 1,01 g belančevina, 5,7 g ugljenih hidrata, 0,19 g masti, 3,4 g celuloze, 92,41 g vode, 0,65 mg vitamina B3, 22 mkg vitamina B9, 0,28 mg vitamina B5, 2,20 mg vitamina C, 3,5 mkg vitamina K, 9 mg kalcijuma, 0,24 mg gvožđa, 14 mg magnezijuma, 25 mg fosfora, 230 mg kalijuma, 0,16 mg cinka, 0,25 mg mangana, 0,30 mkg selena.

Savet
Najbitnije je da patlidžan bude svež, birajte plodove srednje veličine jer sadrže manje semenki, koje uzrokuju gorak ukus. Površina bi trebalo da je sjajna, glatka i čvrsta, bez oštećenja i mrlja, a stabljika da ima izraženu zelenu boju. Unutrašnjost je bela, a ukoliko ima zelenu nijansu znači da patlidžan još nije sazreo. Cele plodove čuvajte u frižideru do pet dana, u odeljku za povrće i u plastičnoj kesi. Vodite računa da ne budu blizu jabuka, koje proizvode

etilen i ubrzavaju starenje.

Salata

Za 2 osobe potrebno je: 1 plavi patlidžan srednje veličine, 5 kašika maslinovog ulja, glavica crnog luka, 3 čena belog luka, 1 dl paradajz-pirea, pola kašičice bosiljka, šaka kikirikija, kašičica morske soli i biber po ukusu.
Patlidžan dobro operite, ogulite i isecite na deblje kolutove. Stavite ga na papirnu salvetu, malo posolite i ostavite da odstoji oko 30 minuta. U većem tiganju dobro zagrejte maslinovo ulje, dodajte sitno iseckani crni i beli luk, pržite oko minut, a zatim stavite paradajz pire. Temperaturu smanjite na minimum, malo posolite i ostavite da se krčka oko 20 minuta. Rernu zagrejte na 200 stepeni, poređajte patlidžan u vatrostalnu činiju, začinite sa 5 kašika maslinovog ulja i pecite 15 minuta, pa ga izvadite na tanjir. Preko kolutova sipajte smesu iz tiganja, odozgo parmezan, sitno iseckan kikiriki i na kraju začinite bosiljkom.

Pašteta od povrća

Za 4 osobe potrebno je: 2 patlidžana, 1 dl maslinovog ulja, 1/2 kašičice morske soli, 1/4 kašičice bibera, 2 kašike peršuna, sok od jednog limuna, čen belog luka i veći krastavac.
Rernu zagrejte na 250 stepeni, patlidžan operite, oljuštite i isecite na četvrtine uzdužno, odložite na papir, posolite i ostavite da odstoji 30 minuta. Patlidžan začinite maslinovim uljem, pobiberite i stavite u rernu da se peče 20 minuta dok ne dobije zlatnu nijansu. Izvadite i ostavite da se hladi. U posudi za mućenje pomešajte prohlađen patlidžan, peršun, limunov sok, beli luk, so i biber. Mutite sve dok se masa ne sjedini, a zatim dodajte 1 dl maslinovog ulja i mutite još 2-3 minuta da dobijete krem. Ako je potrebno, dosolite i dodajte još bibera. Paštetu držite u frižideru oko 30 minuta da se ohladi, pa je sipajte u male činije za salatu, a površinu dekorišite kolutićima svežeg krastavca. Služite kao predjelo.

Kroketi sa karijem i nanom

Za 6 osoba potrebno je: 2 patlidžana srednje veličine, 1 dl suncokretovog ili susamovog ulja, 2 kašike karija u prahu, 3 kašike listova nane, so i biber po ukusu.
Zagrejte tiganj za grilovanje na srednju temperaturu, patlidžan operite, oljuštite i isecite na kolutove srednje debljine, pa svaki umočite u ulje, začinite karijem, solju i biberom. Pržite oko minut sa obe strane. Izvadite, poređajte u plitak tanjir i preko stavite iseckane listove nane.

Pohovani medaljoni

Za 4 osobe potrebno je: 2 patlidžana, 150 g brašna, 3 jaja, 200 g prezli, 2 kašičice soli i ulje.
U tri male posudice stavite umućena jaja, brašno i prezle. Patlidžan operite, oljuštite i isecite na tanke kolutove. Posolite sa svih strana, a zatim svaki kolut umočite najpre u brašno, pa u jaja i na kraju u prezle. Pre prženja odložite ih na papirnu salvetu nekoliko minuta da se blago osuše. U veliki tiganj sipajte ulje do visine od 1 cm i zagrejte ga na jakoj temperaturi, ali ne najjačoj. Pažljivo ređajte kolutove patlidžana i pržite ih oko 2 minuta sa obe strane, a zatim vadite na papir da se ocede od ulja. Medaljone poređajte u tanjir, dosolite i služite dok su vrući.

Večernje novosti
 
Top