Član
- Učlanjen(a)
- 24.09.2010
- Poruka
- 544
Smatram da bi bilo korisno na ovom podforumu napisati na jednom mestu osnovne pojmove o tome šta je, zapravo, nauka, koje su njene metode, od čega se sastoji, kako je razlikovati od nenaučnih disciplina. Počećemo sa naučnim metodom.
Šta je to naučni metod – ili zašto zdrav razum nije (dovoljno) dobar način dolaženja do istine
Često se u svakodnevnom razgovoru među ljudima, u novinama i na televiziji, na ovom i sličnim forumima mogu čuti i videti različite rasprave u kojima se ljudi pozivaju na zdrav razum, želeći da tako daju snagu svojim argumentima. Pozivanje na zdrav razum (šta god da on bio) u laičkoj javnosti često predstavlja onaj najsnažniji „dokaz“ u prilog nečije teze, u prilog nečije istine. Ljudi ga ponekad izjednačavaju i sa naučnim metodom. No, zdrav razum je zapravo vrlo subjektivna kategorija i on kao takav nije dobar način dolaženja do istine. Postoji samo jedan objektivni način dolaženja do istine koji je karakterističan za nauku – i to je naučni metod. Taj naučni metod razlikuje nauku od pseudonaučnih i nenaučnih disciplina. Pre nego ga detaljnije opišemo, spomenućemo na koje sve načine „zdrav razum“ dolazi do istine:
A priori metod ili metod intuicije – ovaj se metod bazira na očiglednosti, logici i saglasnosti sa zdravim razumom. Ovim metodom se ljudi koriste kada u razgovoru, u slobodnoj komunikaciji, dođu do „istine“ koja se svima čini razumnom. Ljudima je ranije bilo lako složiti se da se Sunce okreće oko Zemlje, ili da je Zemlja ravna ploča. Ljudima će izgledati „razumna“ pojava da parovi koji nakon mnogo bezuspešnih pokušaja da imaju decu konačno usvoje dete, uskoro dobiju svoje. Ako ljudi čuju da se to desilo nekoliko puta, oni će poverovati da postoji nekakav uticaj usvajanja dece na mogućnost trudnoće. U sledećem koraku oni će naći i objašnjenje za tu „pojavu“ (recimo da rasterećenje od bračnog stresa prouzrokovanog sterilnošću pogoduje začeću). Ljudi zatim lako donose generalizacije na osnovu „svog slučaja“ (neko ko se stalno svađa sa komšijom druge nacionalnosti doneće zaključak da do takvih sukoba uvek dolazi kada različiti ljudi žive zajedno). Metod intuicije zasniva se na principima kao što su „samoočevidnost“ i „vremenska bliskost“. Glavni problem, naravno, nastaje kada ljudi kroz slobodan razgovor ne dođu do iste „istine“. Kako znati čija je istina prava? Naučni metod treba da prevaziđe ovakve probleme koje ima zdrav razum.
Metod autoriteta – Ljudi danas veruju, recimo, Aristotelu jer je on autoritet. Neki ljudi veruju Bibliji, javnim ličnostima, političarima. Ljudi „znaju“ da je nešto istina jer su to videli na televiziji ili pročitali u novinama. Iako ova metoda može biti korisna (kada nemamo vremena ili resursa da se informišemo) ali može biti i vrlo destruktivna kada se koristi za ućutkivanje neistomišljenika i suzbijanje kritičkog i samostalnog mišljenja. Glavni problem ove metode nastaje kada se autoriteti ne slažu među sobom. Biblija ne kaže isto što i Kuran, jedan političar ne slaže se s drugim o uzrocima problema. Dakle, ni ovaj metod ne može da zadovolji naučne kriterijume istine.
Metod istrajnosti, tenaciteta ili kohezivnosti – nešto u šta smo verovali čitav život i u šta veruje naša okolina čini nam se istinitijim od novih saznanja. Trajnost i ponavljanje uverenja doprinosi njihovom izgledu istinitosti. Ljudi vole da veruju u ono što veruju i ne vole ta uverenja da menjaju. Mitovi, predanja i sujeverje pripadaju ovom metodu saznavanja. Problem nastaje kada ljudi dele različite „stare istine“, i tada često mogu da presude samo nova saznanja, koja budu na strani jedne ili druge „stare istine“. Međutim, ljudi osećaju nelagodu zbog potrebe da menjaju stav nakon novih saznanja i osećaju otpor da to učine. Zbog toga ni ovaj metod ne može biti dovoljno dobar kao naučni metod.
Naučni metod – ne odbacuje ni jedan od prethodna tri. Oni mogu biti izvor ideja i saznanja, ali svi gore navedeni sadrže određeni stepen ljudske proizvoljnosti. Zdravorazumski metodi ne nude način kako da se prevaziđu razlike u mišljenjima, i kako da se utvrdi koje je tačno. Problem je što čak i kad svi ljudi misle isto, zdrav razum ne podstiče nijedan način da se proveri da li možda svi greše. Šta raditi kada pobožan čovek tvrdi da je nečija bolest Božja kazna zbog grešnog života, vegetarijanac da je to zato što je jeo meso a hipohondar zato što nije redovno išao kod lekara?
Prva distinktivna karakteristika naučnog metoda u odnosu na zdrav razum jeste to da nauka do svojih stavova dolazi racionalno i objektivno. Druga karakteristika jeste sumnja do krajnjih granica. Sumnja i kritičnost dovode do toga da se postojećim mišljenjima stalno suprotstavljaju nova. Zbog toga je svaka nauka progresivna jer je prisiljena da se menja, da se preispituje, da odbacuje stara znanja ili da ih modifikuje i da otkriva nova. Međutim, jasno je da stalni skepticizam sam po sebi ne bi donosio ništa dobro. Njima treba još nešto što bi pomoglo da se između svih stanovišta „koja su u ponudi“ odaberu ona koja su istinita – empirijska provera.
U idućoj epizodi – Šta je to nauka?
Literatura: Fajgelj, S. (2005). Metode istraživanja ponašanja: Drugo dopunjeno izdanje, Centar za primenjenu psihologiju, Beograd.
Šta je to naučni metod – ili zašto zdrav razum nije (dovoljno) dobar način dolaženja do istine
Često se u svakodnevnom razgovoru među ljudima, u novinama i na televiziji, na ovom i sličnim forumima mogu čuti i videti različite rasprave u kojima se ljudi pozivaju na zdrav razum, želeći da tako daju snagu svojim argumentima. Pozivanje na zdrav razum (šta god da on bio) u laičkoj javnosti često predstavlja onaj najsnažniji „dokaz“ u prilog nečije teze, u prilog nečije istine. Ljudi ga ponekad izjednačavaju i sa naučnim metodom. No, zdrav razum je zapravo vrlo subjektivna kategorija i on kao takav nije dobar način dolaženja do istine. Postoji samo jedan objektivni način dolaženja do istine koji je karakterističan za nauku – i to je naučni metod. Taj naučni metod razlikuje nauku od pseudonaučnih i nenaučnih disciplina. Pre nego ga detaljnije opišemo, spomenućemo na koje sve načine „zdrav razum“ dolazi do istine:
A priori metod ili metod intuicije – ovaj se metod bazira na očiglednosti, logici i saglasnosti sa zdravim razumom. Ovim metodom se ljudi koriste kada u razgovoru, u slobodnoj komunikaciji, dođu do „istine“ koja se svima čini razumnom. Ljudima je ranije bilo lako složiti se da se Sunce okreće oko Zemlje, ili da je Zemlja ravna ploča. Ljudima će izgledati „razumna“ pojava da parovi koji nakon mnogo bezuspešnih pokušaja da imaju decu konačno usvoje dete, uskoro dobiju svoje. Ako ljudi čuju da se to desilo nekoliko puta, oni će poverovati da postoji nekakav uticaj usvajanja dece na mogućnost trudnoće. U sledećem koraku oni će naći i objašnjenje za tu „pojavu“ (recimo da rasterećenje od bračnog stresa prouzrokovanog sterilnošću pogoduje začeću). Ljudi zatim lako donose generalizacije na osnovu „svog slučaja“ (neko ko se stalno svađa sa komšijom druge nacionalnosti doneće zaključak da do takvih sukoba uvek dolazi kada različiti ljudi žive zajedno). Metod intuicije zasniva se na principima kao što su „samoočevidnost“ i „vremenska bliskost“. Glavni problem, naravno, nastaje kada ljudi kroz slobodan razgovor ne dođu do iste „istine“. Kako znati čija je istina prava? Naučni metod treba da prevaziđe ovakve probleme koje ima zdrav razum.
Metod autoriteta – Ljudi danas veruju, recimo, Aristotelu jer je on autoritet. Neki ljudi veruju Bibliji, javnim ličnostima, političarima. Ljudi „znaju“ da je nešto istina jer su to videli na televiziji ili pročitali u novinama. Iako ova metoda može biti korisna (kada nemamo vremena ili resursa da se informišemo) ali može biti i vrlo destruktivna kada se koristi za ućutkivanje neistomišljenika i suzbijanje kritičkog i samostalnog mišljenja. Glavni problem ove metode nastaje kada se autoriteti ne slažu među sobom. Biblija ne kaže isto što i Kuran, jedan političar ne slaže se s drugim o uzrocima problema. Dakle, ni ovaj metod ne može da zadovolji naučne kriterijume istine.
Metod istrajnosti, tenaciteta ili kohezivnosti – nešto u šta smo verovali čitav život i u šta veruje naša okolina čini nam se istinitijim od novih saznanja. Trajnost i ponavljanje uverenja doprinosi njihovom izgledu istinitosti. Ljudi vole da veruju u ono što veruju i ne vole ta uverenja da menjaju. Mitovi, predanja i sujeverje pripadaju ovom metodu saznavanja. Problem nastaje kada ljudi dele različite „stare istine“, i tada često mogu da presude samo nova saznanja, koja budu na strani jedne ili druge „stare istine“. Međutim, ljudi osećaju nelagodu zbog potrebe da menjaju stav nakon novih saznanja i osećaju otpor da to učine. Zbog toga ni ovaj metod ne može biti dovoljno dobar kao naučni metod.
Naučni metod – ne odbacuje ni jedan od prethodna tri. Oni mogu biti izvor ideja i saznanja, ali svi gore navedeni sadrže određeni stepen ljudske proizvoljnosti. Zdravorazumski metodi ne nude način kako da se prevaziđu razlike u mišljenjima, i kako da se utvrdi koje je tačno. Problem je što čak i kad svi ljudi misle isto, zdrav razum ne podstiče nijedan način da se proveri da li možda svi greše. Šta raditi kada pobožan čovek tvrdi da je nečija bolest Božja kazna zbog grešnog života, vegetarijanac da je to zato što je jeo meso a hipohondar zato što nije redovno išao kod lekara?
Prva distinktivna karakteristika naučnog metoda u odnosu na zdrav razum jeste to da nauka do svojih stavova dolazi racionalno i objektivno. Druga karakteristika jeste sumnja do krajnjih granica. Sumnja i kritičnost dovode do toga da se postojećim mišljenjima stalno suprotstavljaju nova. Zbog toga je svaka nauka progresivna jer je prisiljena da se menja, da se preispituje, da odbacuje stara znanja ili da ih modifikuje i da otkriva nova. Međutim, jasno je da stalni skepticizam sam po sebi ne bi donosio ništa dobro. Njima treba još nešto što bi pomoglo da se između svih stanovišta „koja su u ponudi“ odaberu ona koja su istinita – empirijska provera.
U idućoj epizodi – Šta je to nauka?
Literatura: Fajgelj, S. (2005). Metode istraživanja ponašanja: Drugo dopunjeno izdanje, Centar za primenjenu psihologiju, Beograd.