Signup Now
Da bi mogli da pišete na forumu, otvarate nove teme, kao i da vidite download
linkove morate prvo da se registrujete.

Ukoliko Vam nije jasan proces registracije, molimo vas da kliknete OVDE
Ako ste zaboravili lozinku, kliknite OVDE :)

Grčevi u nogama - uzroci i prevencija

Diskusija u 'Zdravlje' započeta od crvendac_011, 07.04.2010.

  1. crvendac_011

    crvendac_011 Always a lady Moderator

    Postova:
    24.384
    Zahvala:
    740
    Pol:
    Ženski
    Lokacija:
    Beograd
    Grčevi u nogama - uzroci i prevencija

    Dnevni avaz 06.04.2010 12:58

    [​IMG]

    Grčevi u nogama su gotovo svakodnevna pojava. Za sprečavanje grčeva korisno je uzimati namirnice bogate kalijumom, kalcijumom i magnezijumom

    Grčevi u nogama su gotovo svakodnevna pojava. Njihovom nastanku pogoduje prije svega trudnoća u kojoj se otežano apsorbira kalcij koji dovodi do kontrakcija mišića, a zbog pritiska uvećane maternice usporena je cirkulacija u nogama pa i to može biti uzrok grčeva.

    Grčevi se najčešće javljaju u toku ležanja. Njihovoj pojavi doprinosi i dehidracija, naporne vježbe (mišićni umor zbog napornog vježbanja). Često se javljaju i noću praćeni jačim bolovima.


    Trnci u mišićima


    Grčevi traju obično manje od minute, ali ponekad mogu trajati duže od 15 minuta.

    Često se kod starijih, a ponekad i kod mlađih osoba, oni opisuju izrazom "slaba cirkulacija".

    Ta se slabost manifestira i glavoboljom, trncima i hladnoćom u nogama te grčevima u mišićima nogu, posebno noću za vrijeme spavanja. Ponekad se manifestira i promjenama na koži.


    Mogući uzroci ovakvog stanja su i nakupljanje mliječne kiseline u premorenom mišiću, zauzimanje nepravilnog i neudobnog položaja u toku sjedenja ili ležanja. Alkohol, nikotin i nedostatak sna također mogu biti uzroci grčeva.


    Pravi uzrok danas je i medicinski utvrđen te je dokazano da se koncentracija elektrolita u krvi kao što su magnezij, kalij, kalcij i natrij izrazito smanjuje gubljenjem tjelesne tečnosti, znojenjem, kao i terapijskim korištenjem diuretika, što sve doprinosi nastanku naglih grčeva i bolova u nogama.


    Među mineralima čiji deficit izaziva grčeve svakako se izdvajaju magnezij i kalcij i to zbog činjenice da se najčešće i najbrže izlučuju iz organizma.


    Šta se preporučuje da bi se spriječila ta vrsta neugode? Prvenstveno treba obratiti pažnju na ishranu, uzimati namirnice koje sadrže dosta kalcija, magnezija i kalija (susam, riba, banane, svježe zeleno povrće, svježe voće, žitarice i nemasni mliječni proizvodi).


    Piti dosta tekućine, posebno mineralne vode obogaćene magnezijem. Izbjegavati previše ili premalo soli u hrani, jer obje krajnosti mogu doprinijeti nastanku grčeva.


    Korisne vježbe


    Kada se javi grč u listu noge, preporučuje se ispraviti nogu tako kao da se stopalom gura neki predmet od sebe, a čitavo stopalo savija prema tijelu. To će opustiti mišiće potkoljenice.


    Svakodnevno provođenje nježne masaže je svakako preporučljivo (npr. s uljem od eukaliptusa). Ako dođe do grča i flaša ili termofor s toplom vodom stavljeni na zahvaćeno mjesto smanjit će njegov intenzitet i bol koji prouzrokuje.


    Može se pokušati i s toplim kupkama ili tuširanjima toplom vodom ako su grčevi jaki i često se javljaju. Dvadeset minuta laganog trčanja ili redovna šetnja mogu ojačati mišiće i smanjiti rizik od grčeva, a svakih se pola sata istegnuti i opustiti.


    Preporuke trudnicama


    Trudnicama se preporučuje izbjegavati duže ležanje na leđima. Težina tijela i pritisak uvećane maternice na velike krvne sudove usporavaju cirkulaciju u nogama i povećavaju vjerovatnoću za pojavu grčeva. Umjesto ležanja na leđima preporuka je - okrenuti se na bok. Treba izbjegavati sjedenje prekrštenih nogu jer to, osim što usporava cirkulaciju, pomjera karlicu prema naprijed i može pojačati tegobe.


     
  2. DragMil39

    DragMil39

    Postova:
    1
    Zahvala:
    0
    Bockanje iglicom:možda - trljanje rakojim: pomaze provereno!

    [/B]Lekar mi je rekao da u slučaju grča u nozi moze da pomogne bockanje iglicom. Nisam proveravao, ali je moguće.
    Pomaze masaža domacom prepečenicom ili nekom masću protiv bola, kao i podizanje noge na neko jastuče. Ovo
    sam lično proverio i sigurno pomaze.
     
  3. crvendac_011

    crvendac_011 Always a lady Moderator

    Postova:
    24.384
    Zahvala:
    740
    Pol:
    Ženski
    Lokacija:
    Beograd
    A pomaže i magnezijum. Popijte svakog dana po jednu šumeću tabletu (ili kako god ga nađete), i grčeve ćete imati sve ređe, dok potpuno ne nestanu. Ja više ne pamtim kad sam poslednji put imala grč.
     
  4. crvendac_011

    crvendac_011 Always a lady Moderator

    Postova:
    24.384
    Zahvala:
    740
    Pol:
    Ženski
    Lokacija:
    Beograd
    Grčevi u nogama zbog manjka minerala

    Terapija treba da se svodi na sprečavanje preteranog zamora, nadoknadu tečnosti i elektrolita i adekvatnu ishranu. Uzimanje magnezijuma otklanja bolove jer pomaže trenutno, ali i dugoročno u relaksaciji mišića

    [​IMG]

    GRČ u nozi javlja se iznenada, bez najave i kao hitac pogađa najčešće mišić na listu koji se bolno zgrči. Prema procenama, oko 40 odsto ljudi povremeno ima grčeve u nogama, naročito sportisti, žene, trudnice i starije osobe. Grčevi se češće javljaju tokom noći, ali nastaju i u toku dana, pri hodu, tokom izraženog napora ili nakon dužeg sedenja.


    Prema rečima dr Predraga Mitrovića, interniste iz Urgentnog centra, ove, takozvane klaudikacione tegobe česte su u letnjim mesecima, a uzroci mogu biti različiti:


    - Prvi razlog može biti hroničan, posebno kod starijih osoba, kada se radi o oslabljenoj cirkulaciji krvnih sudova nogu. Često se javljaju trnjenje nogu, prsti na nogama su hladni, a onda dolazi i do grčenja mišića. Drugi razlog je često smanjen unos tečnosti.


    U toku leta, naime, dolazi do neravnoteže elektrolita koji utiču na pojavu grčeva u nogama. Oni su veoma bolni, razdirući. Mogu da traju manje od minuta, ali i više od 15 minuta.


    Ređe, grčevi mogu biti simptom sistemske bolesti bubrega ili jetre, dijabetes melitusa, Parkinsonove bolesti, oboljenja centralnog i perifernog nervnog sistema, hipertiroidizma ili hipotiroidizma i hiperparatiroidizma.


    Oni koji pate od ovih tegoba znaju da je prva pomoć istezanje zahvaćenog područja. Kod grča u potkolenici, trebalo bi istegnuti nogu u sedećem položaju i energično sa obe ruke povući prednji deo stopala ka gornjem delu tela.

    Terapija treba da se svodi na sprečavanje preteranog zamora, nadoknadu tečnosti i elektrolita i adekvatnu ishranu. Uzimanje magnezijuma otklanja bolove jer pomaže trenutno, ali i dugoročno u relaksaciji mišića.


    - Pre svega, potrebno je unositi minimalno dva litra tečnosti dnevno. To će sprečiti dehidrataciju i smanjiti mogućnost disbalansa elektrolita u našem organizmu - dodaje dr Mitrović. - Dodatnu količinu tečnosti treba uneti pre i nakon povećane fizičke aktivnosti. Savetuje se i povećanje unosa kalijuma i kalcijuma koji direktno utiču na raspodelu tečnosti u organizmu.


    Kalijum se unosi hranom kao što su banane, živinsko meso i riba. Kalcijum se nalazi u jogurtu i mleku koji su osiromašeni masnoćom. Jedna čaša mleka može pomoći u sprečavanju pojave grčeva nogu.


    Osobe podložne pojavi grčeva u mišićima nogu moraju redovno da vežbaju stopala istezanjem tokom dana, čime se postiže opuštanje mišićnih vlakana i sprečava pojava grčenja.

    OBUĆA SA ULOŠCIMA

    * Topla kupka pre spavanja može da pomogne opuštanju mišića i smanjenju pojave grčeva.
    * Masaža nogu peškirom, uljima kao što je eukaliptus, takođe poboljšava cirkulaciju.
    * Noge držite otkrivene tokom spavanja, a danju nosite obuću sa odgovarajućim uloškom.

    (Večernje novosti)
     

Preporučite stranicu