Šta staviti na sto sa srpskim specijalitetima

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.979
ŠTA STAVITI NA STO SA SRPSKIM SPECIJALITETIMA

I car Dušan je voleo čorbe
- I deo

Kuvar Milovan – Mića Stojanović je rado našu istoriju i ličnosti „stavljao u tanjir”, smišljao nešto novo i bogatio menije u restoranu.

NI8O0021-frajstend.JPG


Milovan – Mića Stojanović je dugogodišnji kuvar. Ako bismo detaljisali po njegovoj biografiji dodali bismo i da je bio profesor u Srednjoj ugostiteljskoj školi, Višoj hotelijerskoj, šefovao je u kuhinji „Interkontinentala” i za vreme njegovog mandata ta kuhinja je proglašena najboljom u lancu... Osmislio je bar 200 novih jela koja nisu postojala u meniju naših restorana, bio je u timu a potom i prvi čovek među onima koji su kuvali za Tita, na Svetskom prvenstvu u Luksemburgu 1986. za „njeguški stek” je osvojio pehar i zlatnu medalju, a 1957. godine lansirao čuvenu „karađorđevu šniclu”…

Zbog te šnicle nedavno su ga prozvali saradnici Zavoda za proučavanje kulturnog razvitka, inače predvođeni politikologom, koji kao vrlo kvalifikovan „kartograf” crta „Gastronomsku mapu Srbije” tvrdeći da je tvorac „karađorđeve šnicle” napravio veliko gastronomsko svetogrđe. Naravno, nije mu bilo prijatno da to čita, Stojanovićeve kolege su napisale i nekoliko pisama u kojima su podsećali politikologa šta je Milovan radio i postigao.
– Ako čovek ne voli i ne ceni svoje teško njemu.Ako ćemo ići u Evropu sa pričama poput tih da kod nas ništa ne valja, pa ni specijaliteti koje sam između ostalog i ja pravio i služio mnogim uvaženim ljudima, šta će onda drugi misliti o nama. Baš zato što su stranci uvek mogli da se pohvale nekim jelom vezanim za ime nekog čuvenog čoveka i ja sam nastojao da promovišem jela iz naših krajeva. Promovisao sam ono što mi imamo – narodne junake, Šumadiju, kajmak, kiseli kupus. Mnogo je toga što mi imamo a drugi nemaju. Ipak, kao iskusni kuvar ne bih da polemišem o kuvanju sa jednim politikologom – kaže Milovan Stojanović.
Naravno svi koji ga upoznaju uvek ga prvo pitaju kako je ušao u tim kuvara koji su spremali ono što su jeli Tito i njegovi gosti. Bilo je to 1956. godine, jer je po prirodi bio čovek koji nije voleo da priča „ni šta je video, ni šta je čuo”. Ćutao je i radio, pa tako nastavio i u predsednikovom okruženju, budućida je bio u prilici da bude i na Brionima, pa u Kranjskoj gori, u Plavom vozu, na Vangi, onda u Bugojnu, Han Pijesku i svuda gde je trebalo. S obzirom na to da je to bio „posao po pozivu” on je zvanično radio kao profesor u Srednjoj ugostiteljskoj školi. Sa dnevnikom u ruci i u učionici preko dana, predavao je kuvarstvo, nije se hvalio kome kuva kad zatreba.
Kasnije je prešao u Višu hotelijersku u Košutnjaku, ali vannastavne obaveze su i dalje podrazumevale da dođu kola po njega pa spremi večeru u Saveznom izvršnom veću a sutradan ujutru doručak na Brionima. I tako 22 godine. Njegove specijalitete jela je Indira Gandi, ali i kralj Hajle Selasije, Sirimavo Bandaranaike. Spisak je stvarno dugačak. Prvo je bio deo tima kuvara, na kraju i šef.
Kako je nastala ta „karađorđeva šnicla”?Tako što u jednom momentu nije imao sastojke za „kijevski kotlet”, ali jeste jednu finu teleću šniclu i kajmak.
– Bilo je to 1957. godine u vreme otvaranja Doma omladine kada sam hteo da spremim nešto autentično, jugoslovensko kad već Francuzi, Nemci imaju svoje poznate pisce, slikare, državnike i specijalitete nazvane po njima. Kod nas: Oplenac, Šumadija, Karađorđe, kajmak, sos tartar sam sipao ukoso preko šnicle da bude kao lenta, a kolut limuna – zvezda. Dakle, to jejelo našeg podneblja. Čitao sam puno, voleo sam istoriju, proučio bitke, ličnosti iz naše prošlosti i želeo da kuvajući na neki način podsetim na tu prošlost. Tako sam smislio i napravio oko 200 svojih jela – podseća Stojanović.
U svakom slučaju na stolu sa našim, srpskim jelima čika Mića, kako ga svi znaju u branši, vidi mnogo toga. U ovom i sledećem broju „Magazina”, uz njegovu pomoć, podsetićemo se bar nekih.

Čorba od kravljeg vimena

Čorba se u stvari priprema od mlečnih žlezda. O tom specijalitetu je svojevremeno pisao Evlija Čelebija kada je došao u Kragujevac, gde je Miloš Obrenović bio, vladao i jeo tu čorbu, koju inače pominju hroničari još i mnogo ranije – u doba vladavine cara Dušana. Dakle, čorba se pravi od tih mlečnih žlezda koje se operu i u komadu skuvaju sa šargarepom, paškanatom, celerom. Kada se sve dobro skuva, sastojke iz čorbe izvaditi, iseći na kockice, vratiti u proceđenu vodu u kojoj su kuvani a čorbu začiniti sa žumancetom i kajmakom, posoliti, pobiberiti naravno.

Smuđ na kladovski način

Za četiri osobe je potrebno kilogram smuđa, 100 g zeleni za supu, 1 dl belog „bagrime” vina, 30 g kavijara, 50 g brašna, 100 g putera, 100 g kajmaka (pavlake), 150 g projinog brašna, od začina biber, so, mirođija.
Smuđ očišćen od krljušti i škrga kuvati sa dodatkom zeleni, soli i začina 10-15 minuta, pa kada je riba kuvana, napraviti zapršku od putera i brašna. Zaliti to vodom u kojoj se kuvala riba (taj sos se zove velute, kaže Stojanović), kuvati desetak minuta na laganoj vatri, da bi se izgubio miris brašna. Dodati pavlaku, belo vino i kavijar. Ovim sosom preliti smuđ. Mamaljugu, kako je zovu Vlasi, ili kačamak, skuvati na vodi i poslužiti kao prilog uz ribu, dodaje Mića Stojanović.
Otkud kavijar u ovom relativno običnom jelu? U Kladovu su gajene morune, jesetre i tamo se prerađivao kavijar. Kada je spremao večeru za Tita i Čaušeskog, na brodu kada je postavljan kamen-temeljac za hidrocentralu pripremio je ovaj specijalitet i nazvao ga „kladovskim”.

Nije bio sebičan

Zanima nas kako je ovaj iskusni kuvar omasovio i širio svoje specijalitete? Prvo ih je, kaže, isprobavao pa zapisivao, stavljao u udžbenike, onda predstavljao učenicima i studentima, budućim majstorima kuhinje. Tako je recimo i ovaj smuđ na kladovski način preporučio jednoj koleginici koja je došla da ga pita za savet šta da sprema na nekom takmičenju. Pošto je osvojila nagradu recept se pročuo.
Sudeći po ovom primeru Milovan Stojanović nije mnogo mario da zaštiti svoje kulinarske izume. Ali, ne. Seća se da je u Ulici vojvode Dobrnjca 24 ozvaničio autorstvo nad nekim jelima, ipak, cilj mu je bio da ovdašnja kuhinja, skromna u odnosu na francusku, italijansku i druge inostrane, postane bogatija, da i mi imamo šta da stavimo na sto pred goste i kažemo: „To se jede kod nas!”. Bilo je kolega koji su dodavali nešto svoje, po mišljenju ovogkulinarskog veterana pre svega zbog neznanja, jer ako je Henrik Četvrti izmislio nešto a neko hoće da to spremi, mora biti ispoštovano ono što je napisano. Zato što nismo imali sve sastojke a ni učene ljude, Stojanović smatra da smo pokvarili mnoga jela koja smo preuzeli, koristeći umesto guščje džigerice pileću recimo, a šampinjone umesto nekih specijalnih pečurki. I sada mu se desi da kada nekog upita kako se pravi turnedo odmah pomenu pileću džigericu i druge zamene, a to nije originalni specijalitet.

Širden

Pravi se od jagnjećeg želuca, dobro očišćenog, koji se napuni sa jagnjećim crevima, plućima, džigericom, slaninom, šargarepom, paškanatom. Sve je začinjeno, posoljeno, pobibereno, posuto alevom paprikom. Napunjeni jagnjeći želudac se dinsta poklopljen, uz dodatak vode i belogvina i servira se isečeno uz kuvani krompir.

Glava u škembetu

Teleća glava se sprema na dva načina. Jedan je da se ošurena glava (ne odrana napominje Stojanović) stavi na škembe prostrto po stolu, posoli, pobiberi, doda beli i crni luk, aleva i tucana paprika, slanina, džigerica. Sve se to uvije i kuva 2,5 sata a onda se prebaci u rernu sa dodatkom paradajza i belog vina i još dopeče. Potom se glava posluži i komada, najčešće društvo stavi na sto i počne gozba.
Budućida glava ima oko 3,5 kilograma, teško je spremati je za gosta u restoranu, „na malo”. U tom slučaju se odvoji meso od kostiju, stavi na komad škembeta, uz dodatak slanine, džigerice, začina,paškanata, luka, belog, crnog... Potom se sve uroluje, veže kanapom i kuva da škembe bude kuvano i opet se zapečesa belim vinom, paradajzom, peršunom. Gost na kraju dobije jedan komad u kome se na preseku vide jezik, meso i ostali sastojci.

Salata trkalica

Mladi luk i papričice iseći i dobro „izgnjaviti”, posoliti, začiniti vinskim sirćetom, uljem i jesti kašikom.

Podvarak

Iako mnogi žele da nas omalovaže kao narod tvrdeći da nemamo nijedno svoje tipično srpsko jelo, kako smatra Mića Stojanović, kiseli kupus je ono što recimo imamo Grci i mi, ali podvarak spremamo na svoj način, pržeći najpre crni luk, slaninu. Potom se u sud doda kupus i dinsta, bez dodavanja vode,a sve dok kupus ne izgubi svu svoju tečnost. Zbog planiranja gostiju dobro je imati u vidu da se od četiri kilograma kupusa u loncu na kraju nađe svega kilogram. Na podvarak se inače baci šunka, ćureće meso, pečenica i soljenja nema jer je kupus već slan.

Sarma

Tvrdim da svet nema sarmu kao što je naša, samo Srbi imaju ovakvu kakvu mi jedemo. A Turci kojima mnogi pripisuju ovo jelo ne znaju uopšte šta je kiseli kupus. Oni imaju neka druga jela.
Za pravu sarmu potrebno je kilogram mlevenog mesa, 250 g proprženog sitno seckanog crnog luka, 150 g kočanskog pirinča, peršun, biber, lorber, sušena paprika, tucana paprika, slaninica, rebra sušena. Meso se ne prži, u njega se dodaju prženi luk, pirinač, biber, so, uvek vodeći računa da je kupus slan. Na list kupusa se stavi malo nadeva, sa leve i desne strane savije list i urola. Ja ne poštujem ono bapsko uvijanje sa pakovanjem kupusa prstom sa strane.
Dakle, na dno šerpe staviti kupus koji pretekne od seckanja listova, poređati sarme u krug, pa suvo meso, rebarca, opet sarme i tako sve do kraja. Naliti vodom da sarme ogreznu, dodati lorber, sušenu papriku i druge začine i kuvati sarmu dva sata. Sutradan se sarma kuva tri sata, a treći dan se sarma podgreva i jede. I nema problema da opet bude podgrejana, jer je kiselina iz kupusa odličan konzervans koji je čuva od kvarenja, a crni luk koji jedini može da bude razlog za kvarenje proprži se na početku i problema nema. Suština je da sarma ostaje suva, u nju se naknadnone dodaje voda, čak ni zbog podgrevanja, kao ni jaja u nadev od mesa što nekedomaćice preporučuju.

Prebranac

Ovo čuveno jelo od pasulja Mića Stojanović sprema od kilograma pasulja tetovca ili gradištanca, 500 g crnog luka, seckanog na rebarca i proprženog na masnoći, pomešanog sa alevom paprikom.
Pasulj se kuva u dve vode, u drugu se doda lorber, biber, so tek na kraju. Ovaj poznavalac kuhinje ističe da se jela od pasulja u principu sole tek na kraju, jer zbog hemijskih reakcija on ostane tvrd i ne raskuva se ako mu se so doda na početku kuvanja. Isti je slučaj i sa alevom paprikom i belim lukom koji se u jela dodaju na kraju i odmah sklanjaju sa vatre. Vodu od kuvanja pasulja sačuvati za nalivanje jela, pošto se slože red pasulja, red luka. Dakle, začini, lorber i zapečanje, bez ikakve zaprške.

Gibanica

Pite su češke i nemačke, gibanica je po Stojanovićevom mišljenju delo naših domaćica koje su razvlačile kore, zapekle ih na plotni šporeta i slagale. Masu od sira, kajmaka, masti, jaja, soli, dobro umutiti. Onda u podmazan pleh staviti jednu koru kao osnovu, pa ređati ostale kore umočene u nadev, ređati u krug da se ispuni posuda, preko pokriti opet korom, dobro ušuškati, premazati masnoćom. Ispeći, sačekati da se ohladi, jer će vruća isečena biti gnjecava.

Čorba od bundevinih semenki

Čorbu kao ime smo poprimili od Turaka, a kad je reč o bundevi najbolja je ona zvana „tamburica”, inače puna minerala, korisnih masnoća. Za ovu čorbu se semenke dobro istucaju, proprže sa brašnom i naliju vodom i kuvaju. Na kraju procediti, dodati u čorbu sremuša, lobode.

Rajna Popović

[objavljeno: 09/0572010]
Politika magazin




 
Poslednja izmena:
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.979
Suve šljive i u palačinkama

ŠTA STAVITI NA STO SA SRPSKIM SPECIJALITETIMA

Suve šljive i u palačinkama - II deo

Onima koji vešto posluju po kuhinji opisi jela koje sprema Milovan Stojanović, dugogodišnji kuvar, mogu da pomognu da obogate jelovnik.
kuvar.jpg

Rado se Milovan Stojanović, majstor kulinarstva seća šta je kojom prilikom gde spremao, ali uvek uz podsećanje da je bio jugoslovenski kuvar u zemlji koja se protezala od Jesenica do Đevđelije. Kuvao je za posebnu klijentelu, razne predsednike, što država, vlada, diplomatski kor, ali radio je i druge manje ekskluzivne stvari.
– Bio sam angažovan i u ekipi koje se bavila ishranom stanovništva, pravio jelovnik za vojsku od onoga što se nađe u prirodi. Počev od raznih biljaka, guštera i drugih gmizavaca pa čak i otrovnica kojoj se izbaci kesica sa otrovom i glava, a onda priprema za jelo „u ne daj bože situaciji” – seća se Mića. Ipak, vratimo se finijem meniju, koji bi Stojanović priložio kao svoj doprinos nacionalnim jelima.

Mišarski medaljon

Milovan Stojanović je ovo jelo nazvao po čuvenoj bici na Mišaru, koju su i narodne pesme opevale. Pravi se od ispečenog medaljona koji se postavi usred tanjira a onda preko stavi kajmak pomešan sa paradajzom i alevom paprikom, koji se onda istopi na tom vrelom mesu. Da dominira crveno – kao na bojištu posle bitke.

Dulečara s mladim kajmakom

Za početak se uzme projino brašno, pomeša sa kuvanim dulekom i mladim kajmakom, kao i dodatkom sasvim malo vrele vode. Ispeče se u crepulji ili tepsiji.

Leskovački urnebes

Moj kolega Mihajlo Jovanović je kao kuvar u „Mažestiku” servirao leskovački urnebes mnogim gostima, između ostalog i nekadašnjem japanskom ambasadoru. Reč je o leskovačkoj pljeskavici pomešanoj sa ajvarom, tucanom paprikom. Sve staviti u činiju sa dodatkom zelja ili spanaća pomešano sa sirom, kajmakom, tucanom paprikom, preliveno jednim jajetom i zapečeno u rerni. Urnebes salata je nešto sasvim drugo, sprema se od sira, srpskog ajvara, tucane paprike, pečene ljute papričice sa uljem.

Ajvar, ali pravi

Mića Stojanović će svaku domaćicu posavetovati da sama napravi ajvar i to od 10 kg paprika, 3 kg plavih patlidžana, 5 dl ulja, 10 ljutih papričica. Paprike i patlidžan treba ispeći na plotni ili u rerni, oljuštiti, ukloniti semenke i samleti na mašini, posoliti i na vrelom ulju pržiti da voda ispari, a onda dodali pola decilitra esencije. Kada se ajvar sipa u tegle, odozgo se zalije vrelim uljem, poveže, a beli luk se dodaje kasnije pred služenje, inače će ajvar od njega da prokisne u špajzu.

Anjelovi zalogaji

Potpisivanje ugovora pred otvaranje fabrike iz koje su izlazile čuvene „fiće” obeležio je davno, davno, dolazak gosta iz Italije. Ovdašnji domaćini uvaženih privrednika želeli su da kuvari za večeru u „Palasu” posluže Italijanima nešto što nije ni nemačko, ni englesko nego naše, pa je upotrebljen svinjski file sa slaninom, senfom, pavlakom... a ime odmah smišljeno po uvaženom gostu.

Njegošev stek

Držao je Mića Stojanović u školi u Titogradu ili Podgorici predavanje. I sam je sklon štednji materijala, posebno kada u rukama ima skupe namirnice kao što je to njeguški pršut, na primer. Dok ima mesa za sečenje listova sve je u redu, ali ono oko kostiju kao i izmrvljen njeguški sir koji ostaje posle sečenja – čista su šteta. Kuvari su ih stavljali gde su mogli, najčešće sami jeli, a Mića Stojanović je te patrljke od pršute i mrvice od sira pomešao, samleo, stavio kao nadev u šniclu, ispekao i poslužio uz krompir. Kajmak, majčina dušica preko i – eto dobrog obroka.

Đuveč

Jeste da đuveč posebno cene i često spremaju u okolini Soluna, Milovan Stojanović ne može da ne podseti da je presto cara Dušana nekada davno bio na jugu „tamo negde” gde i Skopska gora. Ipak, koreni su koreni, a u đuveč ide različito povrće (crni luk, paprika, paradajz, šargarepa, boranija, krompir), sasvim malo pirinča, uz piletinu, svinjetinu, junetinu. Uglavnom meso mora najduže da bude prženo da omekša, onda ga valja zatrpati povrćem, posuti pirinčem, začiniti, posoliti i zapeći u rerni.

Škembići u saftu

Prave se od kuvanog škembeta, najbitnije je da se dobro očisti, prva voda prilikom kuvanja biva prosuta, a onda se jelo nalije novom vodom i ostavi da se bari oko četiri sata. U vodu se doda luk, beli i crni, šargarepa, paškanat. Kad škembe omekša valja ga izvaditi i iseći. Propržiti crni luk, staviti brašno, tucane paprike, malo belog luka i odmah sklanjati sa vatre. Naliti vodom u kojoj se škembe kuvalo, začini još malo i isečene škembiće spustiti u taj saft.

Niška kapama

Jagnjeće, juneće ili ovčije meso uvaljati u brašno, propržiti na masnoći i dodati crni luk i dinstati uz dodavanje pomalo vode. Kada je meso mekano, u kapamu dodati „zeleno perje” mladog luka ili praziluk a potom spanać ili blitvu. Kajmak tu dođe kao „zaprška” a jelo se služi uz kiselo mleko.

Oplenačke palačinke

Žiskar Desten je došao u Beograd i po običaju Mića Stojanović je i za njega morao da predloži tri kompletna menija šefu protokola. Jedino je bilo važno znati šta nije poželjno poslužiti, što zbog zdravstvenih razloga (Aljende je bio alergičan na sastojke iz putera, recimo) ili verskih. Vratimo se palačinkama – bude ih 20 komada, uobičajeno ispečenih. Kao fil idu orasi, suve šljive, suvo grožđe, svega čega ima na Oplencu. Umesto na mleku Stojanović ih je skuvao na rakiji šljivovici. Potom je Mića izlupao šam od belanaca (na svako belance – 30 g šećera) i stavio na nadevenu palačinku savijenu u krug da bude šajkača, zapekao u rerni i poslužio sa sosom od malina.

Čučuk Stanina pita

Podloga je takozvano trošno testo koje se pravi od kilograma brašna, 450 g margarina ili masti, 250 g šećera, praška za pecivo (ili malo kvasca), 1 dl mleka i strugane kore od limuna. Testo se dobro izmesi, stanji u plehu i ispeče upola. Onda se po testu rasporedi rendana bundeva, koja se prethodno prodinsta na puteru, sa dodatkom suvog grožđa i suvih šljiva. Odozgo se na pitu stavi šam od belanaca i kolač zapeče.

R. P.
[objavljeno: 16/05/2010.]
Politika magazin





 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.979
Шушпе и ћешкет уместо посете музеју

Кулинарски водич кроз Србију

Шушпе и ћешкет уместо посете музеју


„Гастрономска ризница Србије” подсећа на традиционална јела и пића из различитих крајеве наше земље, која би могла бити повод за будуће гастрономске туристичке туре


xxxpita%20od%20suvih%20sljiva.JPG


Пита од шљива



Доручак у Србији je скорашња „измишљотина” – стигла нам је у другој половини 19. века, под утицајем Западне Европе. Дотле се на овим просторима јело два пута дневно: јутро је почињало љутом препеченицом, први оброк се служио у 10 или 11 сати пре подне, а вечера пред сумрак. Преко лета су они који раде у пољу добијали још и ужину – парче проје са сиром или кајмаком, комад сланине, лук…
У исхрани наших предака било је доста „белог мрса“ (млеко, сир, кајмак), разних супа и чорбе, паприкаша, купуса, пасуља, а незаобилазан је био качамак од кукурузног брашна (по могућству млевен на поточари). Цицвара, попара, јуфкара, балгур, гибаница (Софија Максимовић у свом кувару из 1913. бележи чак 17 врста, од оне са сиром, до гибаница са маком, купусом, вишњама, бундевама, резанцима и гризом!).
„Проја и кукурузни хлеб отхранили су Србе под Турцима, али на томе хвала открићу Америке из које је кукуруз стигао у Европу. Претходно, у средњовековној Србији, хлеб се месио од сумјешице и суражице, мешавине пшенице, јечма и ражи, и био основна, често и једина храна становништва” – пише проф. др Момчило Спремић уводећи у причу о заборављеним и обновљеним изворним „укусима и мирисима“ наших крајева. Књижица је издање „Амбасадора добре услуге”, новооснованог удружења у чијем су настанку учествовали предузеће „Гастро принт“ и „Туристички свет”, часопис за савремено хотелијерство и туризам.
– Пројектом „Гастрономска ризница Србије” желели смо да покажемо богатство српске кулинарске традиције за коју сматрамо да би требало да изађе из оквира „кућне кухиње” и постане стандардизован, препознатљив бренд, део наше културне баштине. С друге стране настојимо да подстакнемо туристичку гастрономску понуду Србије, каква се увелико развија у свету и већ постоји у неким околним земљама (одличан пример Италије и Хрватске) – објашњава за „Политикин Магазин“ Мирјана Антић, аутор пројекта и уредник издања.
Према њеним речима, савремена туристичка понуда више не може да се заснива само на показивању природних лепота, музеја, споменика и историјског архитектонског наслеђа, све више се тражи нешто ново, другачије, као што су управо гастрономске туре на којима гости на више места пробају локалне специјалитете националне кухиње, уз занимљиву причу и куповину „гастрономских сувенира“ попут чајева, зачина, меда, домаћег слатког и пекмеза, сувог воћа, колача, сланине, кобасице…
– Овакве би туре допринеле не само промоцији српске традиционалне кухиње, већ би донеле и посао за локалне угоститеље, превознике, хотелијере… Наравно, све би морало да буде по одређеним стандардима квалитета, обједињено под заједничким „туристичким жигом“, а то не може да се препусти локалним заједницама већ је посао надлежног министарства – истиче наша саговорница.
Како би изгледала нека таква гастрономска шетња Србијом? Почињала би војвођанском кобасицом, чварцима, шварглом, крвавицама… и чувеним сремским „сапуњарама” (димљеном свињском салу), па штрудлом, крофнама, кнедлама, ташкама, резанцима с маком, све, наравно, заливено хладним шприцером. Постоји и списак домаћина код којих би се све ово пробало: „паорски доручак” на Дида Хорњаковом салашу, кромпирача и пуњена патка за ручак у кући Аранке Хорњак, рибља чорба у чарди „Пикец” или супа од морки на салашу „Старо здање” крај Тисе, уз тамбурице. За ужину банатска бундева „лудаја” на сто начина, чувена штрудла с маком, а за вечеру– печено прасе од мангулице, после кратке шетње природним резерватом Засавица.
Друга тура би била по централној и јужној Србији, са незаобилазним роштиљем, моравском салатом, „чарапанском вијагром” за дезерт, специјалитетима испод сача у крушевачком ресторану чудног имена МИН 2, тирјанице, пасуља и пропећака у врањанском „Харемлуку”, пегланом кобасицом и шушпама код пиротских домаћина, или ребарцима и џигерици у скрами у чувеној кафани „Десетка”.
Источна Србија нуди „гозбу по мери римских императора” – било да су то рибљи специјалитети на броду ресторану „Ђердап“ или јагњеће печење у „Златнику“, у подножју хомољских планина, уз које се пије „хомољска здравица“, ракија са додацима локалног биља. Следи „хајдучки тигањ“, врста влашке мућкалице од меса, поврћа и са комадима хомољског сира и љуте папричице, па књажевачка „клин супа”, „бобове пихтије” или неки специјалитет од кукурузног брашна, као што су гологлавник, качамилка или белмуж из Буџака.
Западна Србија је позната по ужичком кајмаку, златиборском сушеном месу, сјеничком сиру, златарској хељди, прибојском ћешкету…
Неки се можда сећају и обредног хлеба, који се овде још меси, од јечма и крупника, крстовачког колача и божићне „василице”, гумбура за гладе жетеоце и на сунцу сушених колача од шљиве. Пријепољски угоститељи дочекују госте домаћим соковима и слатком од дуња, питом од хељде, месом куваним у млеку, пилавом, пастрмом (сушеним овчјим месом) гурабијама, урмашицама, алвом… У Кремни је, наравно, „Тарабића колиба” названа тако у спомен на чувену браћу – пророке, а путник намерник ће се ту окрепити ракијом креманком и врућим качамаком.

А. Мијалковић

објављено: 03/10/2010
Извор: Политика Магазин



 
Natrag
Top