Singapur

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.981
27. januar 2005.

Singapur: pedantni lav


"Unikat" je reč koja najbolje opisuje Singapur. Dinamičan, kosmopolitski grad-država u kome se različite kulture, etničke grupe i religije harmonično mešaju. Vekovima predstavljajući most izme|u istoka i zapada, lociran u srcu fascinantne jugo-istočne Azije nastavlja da spaja moderni i tradicionalni stil života. Singapur nudi veliki broj uzbu|enja i nezaboravnih iskustava koja čekaju na vas... Piše Zoran Đukanović

Singapurska tura je još jednom pokazala da, iako vanredno naporna i iscrpljujuća, pruža jedinstvenu mogućnost da se stekne bogato iskustvo koje vam kasnije prenosimo i primenjujemo u našem radu. Najbolji način da sebi stvorite sliku kako jedno ovakvo putovanje izgleda jeste da vam ga predstavimo hronološki - što je detaljnije moguće...


118254819041f91fb336f82921905919_big.jpg


Iz Beograda smo leteli avionom JAT-a za Atinu gde smo u sebe "upili" prve pozitivne utiske. Novi atinski aerodrom "Eleftherios Venizelos" sazidan povodom predstojećih Olimpijskih igara predstavlja poslednju reč savremene arhitekture i tehnike, i ujedno, najveći građevinski poduhvat Grčke ikada do sada. O njegovoj veličini i značaju govori podatak da u toku jednog sata sa njega uzleti ili na njega sleti 65 aviona. U jednom danu bude i do 600 sletanja i uzletanja! Njegova lepota i udobnost brzo su učinili da zaboravimo beogradski aerodrom i JAT-ov avion kojim smo doleteli (u fazi raspada, sa osobljem u sličnoj fazi), a Boeing 777-200 Singapore Airlines-a u čiju smo se "biznis" klasu ubrzo smestili, učinio je da zaboravimo odakle smo uopšte krenuli. Nivo usluge u kompaniji Singapore Airlines smatra se jednim od najkvalitetnijih na svetu, a o sedištima koja se pretvaraju u skoro ravan krevet i velikim ekranima sa potpuno autonomnom kontrolom od strane putnika i da ne govorimo. Da bi dugačak let prošao što bolje i udobnije brinu se i čuvene "Singa girls" - stjuardese, obučene u tradicionalnu uniformu, izuzetnog šarma i osmeha. I već smo stigli u Singapur, a da nismo ispritiskali sve dugmiće, pregledali sve TV i preslušali sve muzičke kanale, nismo odigrali sve igrice i pročitali sve časopise, i obišli avion uzduž i popreko. Nismo stigli jer smo bili stalno nečim nuđeni i brižno pitani da li nam nešto treba i tome slično. Malo smo i dremnuli, ali najviše smo razmišljali o tome šta nas čeka tamo odakle nam Sunce i svetlost dolaze.

Mi koji smo ranije boravili na dalekom istoku, jedino što smo znali bilo je to da će nas po izlasku iz klimatizovane aerodromske zgrade u Singapuru "strefiti" toplotno-vlažni talas koji od čoveka momentalno pravi "golu vodu". Tako je i bilo... A trening "toplo-hladno" odmah je počeo. Naravno, u Singapuru je svaki zatvoreni prostor klimatizovan, a u našem slučaju, gde nam je predstojalo na stotine ulazaka i izlazaka iz nečega u nešto, to je bila priprema za poseban stres. Minibus kojim smo bili preveženi do našeg hotela bio je taman toliko udaljen od izlaza iz aerodromske zgrade da skroz mokri u|emo u njegovu ledenu unutrašnjost. Nekako spontano, svi su počeli proveravati gde im se nalaze lekovi i vitamini koje su poneli sa sobom...

Conrad hotel iz Hilton grupacije bio je naše prvo odredište tih kasnih večernjih sati. Hotel i njegove sobe po najvišim svetskim standardima sa pogledom na obasjani grad bili su sjajan uvod u ono što nas čeka - idealna prilika da se po raspakivanju i pred spavanje upoznamo sa istorijom i odlikama ovog grada-države...


Gde smo došli?


108710080641f91fb345fe1905324275_big.jpg


Singapur se nalazi u jugo-istočnoj Aziji, okružen Malezijom na severu i Indonezijom na jugu. Kada pogledate kartu ovog regiona za pronalaženje Singapura, ukoliko ne znate njegovu tačnu poziciju, biće vem potrebno nešto više vremena. Prostire se na 648 km2 (42 km istok - zapad, 23 km sever - jug), što je nešto više od, recimo, nama poznatije Andore. Singapur je zapravo ostrvo, razdvojeno od malezijskog kopna uzanim kanalom Selat Johor. Njegova mala površina i grad koji se proširio po celom ostrvu doprineli su tome da danas nosi predznak grada-države. Po svom ure|enju je republika sa višepartijskim sistemom i broji oko četiri miliona stanovnika od kojih 77% čine Kinezi, 13% Malajci, 8% Indusi i 2% ostali narodi.

Malajske hronike iz 16. veka govore da je u 13. veku palembanški princ Paramesvara stigao na ostrvo koje se u to vreme zvalo Temasek. Tamo je video čudnu životinju koju je opisao kao lava. Paramesvara je istisnuo malajskog vladara Temaseka i nazvao svoje novo kraljevstvo "Singapura" - Lavlji grad.

Osnivačem modernog Singapura smatra se Tomas Rafls (Thomas Stamford Raffles 1781-1826) sin britanskog morskog kapetana. U svojoj 14-oj godini postao je kancelarijski pomoćnik u East India kompaniji u Londonu. Deset godina kasnije postaje asistent sekretara Penanga, 1811. guverner Jave i 1818. guverner Bengkulua - luke na jugo-zapadu Sumatre. Uskoro shvata da bi zbog ubrzanog razvoja trgovine bilo potrebno pronaći lokaciju za novu luku koja bi svojim položajem zadovoljila novonastale potrebe. Iskrcava se 1819. godine u Singapur i proglašava ga zonom slobodne trgovine za potrebe Britanske imperije. Za devet meseci provedenih u Singapuru sačinio je Ustav, izvršio raspodelu i regulaciju zemljišta, i napravio plan grada dajući svakoj nacionalnosti odre|eni prostor gde će se skoncentrisati (današnje četvrti). Godine 1867. Singapur je zvanično proglašen britanskom kolonijom. Zahvaljujući svom strateškom položaju, trgovini i novim parnim brodovima ubrzo postaje centar me|unarodne trgovine. Tokom sedamdesetih godina 19. veka na hiljade imigranata iz južne Kine pristižu u Singapur radeći u brodogradilištima, plantažama kaučuka i malim trgovinama. U tom periodu polako se formira slika današnje populacije grada... Sve do početka II svetskog rata Singapur se neprestano i neometano razvijao, kada je tome došao nagli kraj.

Pošto su za šest nedelja "pregazile" Maleziju, japanske trupe su se usmerile 1942. godine ka jugu. Iako tri puta malobrojnija, japanska vojska je osvojila Singapur za dva-tri dana, a na desetine hiljada britanskih, indijskih i australijskih vojnika je poginulo ili bilo ranjeno. Tokom japanske okupacije oko 50.000 kineza je ubijeno, a zarobljeni vojnici su podvrgnuti teškom radu na izgradnji "železnice smrti" u Mianmaru (tadašnjoj Burmi). Sredinom septembra 1945. godine, usled poznatog razvoja situacije tokom II svetskog rata, Japanci potpisuju predaju Singapura.

Britanci ponovo preuzimaju vlast, a 1959. godine dodeljuju Singapuru samoupravu sa punom nezavisnošću na vidiku. Četiri godine kasnije Singapur ulazi u federaciju sa Malezijom, Saravakom i Severnim Borneom koja nije dugo trajala zbog tendencije da se Malajcima daju veća prava u odnosu na ostalo stanovništvo federacije. Već 1965. Singapur napušta federaciju i postaje samostalna republika. Nakon proglašenja nezavisnosti Singapur ponovo kreće stazama "stare slave" i širi svoj ekonomski i geo-strateški uticaj. "Zemlja se otima od mora" da bi se stvorile nove površine za izgradnju grada, doseljavaju se novi, mnogobrojni imigranti i radna snaga, a iz godine u godinu grad-država krupnim koracima grabi napred.


Asocijacije...


207414733741f91fb3590a0475180052_big.jpg


Koje se asocijacije danas najčešće vezuju za Singapur? Pre nego što ih navedemo, treba istaći da su sve ispravne... Prva i "najpopularnija" asocijacija jeste čistoća. Sigurno ste mnogo puta do sada slušali priče o gradu gde na vozilima peru gume da ne bi prljale ulice, gde su zabranjene žvakaće gume, gde ljudi sa sobom na ulici nose piksle u ruci ukoliko su pušači... Sve je to tačno - i više od toga. Vlada Singapura uvidevši da dobronamerni apeli neće uroditi plodom, uvodi drakonske kazne za sve vrste narušavanja čistoće, javnog reda i mira. Ukoliko pre|ete ulicu van pešačkog prelaza, kazna će biti tolika da ćete za nju raditi oko mesec dana. Ako bacite opušak na ulicu i budete uhvaćeni, pored novčane kazne, bićete primorani da nedelju dana lično čistite ulice, dok bi vas prolaznici gledali sa prezirom. Naravno, i ovakve mere ne mogu dovesti do potpune sterilizovane čistoće i u tom smislu ne treba očekivati da možete sesti u belim pantalonama na pločnik, a da se ne isprljate. Ali bez ikakve sumnje za Singapur se može reći da je najčistiji grad na svetu!

Druga asocijacija jeste harmonija. Na ovako malom prostoru skladno i u miru vekovima žive narodi koji negde drugde možda i ne bi živeli tako. Ulice pune ljudi najrazličitijih boja kože, hramovi najrazličitijih veroispovesti, najrazličitija arhitektura od kineske, indijske, malajske i kolonijalne do ultra moderne... Gledajući panoramu grada, što u Singapuru nije nikakav problem (jer za to postoji bezbroj mogućnosti) vidi se, kao retko gde, sklad starog i novog. Palate i građevine iz kolonijalnog perioda, kojih, kada pominjemo stariju arhitekturu, ipak ima najviše, impresivno ukrašavaju pogled kojim dominiraju stakleni neboderi i moderna arhitektura.

Treća najčešće pominjana asocijacija jeste trgovina. Singapur, zapravo, ne proizvodi ništa. Na tako malom prostoru i nema nekih prirodnih resursa. Zbog toga je trgovina za ovu državu osnova svega. U Singapuru se nalazi najveća luka u ovom delu sveta - jedna od najvećih na celom svetu, gde svakih pet minuta uplovljava po jedan prekookeanski teretni brod. Promet je astronomski, roba iz svih delova sveta se skladišti, a zatim preprodaje dalje i od toga se živi. Ako ste za sebe pomislili da ste boraveći u Egiptu, Tunisu ili Turskoj stekli iskustvo u cenkanju prilikom kupovine, u Singapuru ćete doživeti "hladan tuš", tačnije hladnokrvno lice prodavca i njegova staloženost će srušiti sva vaša prethodna iskustva. Znači, dobićete cenu koja zavisi isključivo od volje prodavca. Pošto Singapur predstavlja raj za kupovinu tehničke robe, mnogi naši turisti hrle u Orčard ulicu (centralna šoping zona grada) u nadi da će "dobro proći". I stvarno, uglavnom dobro prođu, poredeći cene sa našim, ali mudri kosooki trgovac prođe mnogo bolje, a da toga naši turisti nisu ni svesni.


Obilazak...


95923954841f91fb36e299506020333_big.jpg


Singapur vas može dovesti u zabunu - da li da pažnju posvetite njegovoj istoriji ili njegovoj sadašnjosti i budućnosti. Lako je, recimo, odlučiti se u Pragu ili nekom sličnom gradu, ali ovde... Nezadovoljavajući se samo svojom prošlošću, Singapur posetiocima nudi obilje savremenih atrakcija. U našem slučaju, "olakšavajuća okolnost" je bio plan kretanja unapred osmišljen od strane STB-a. Znači, nismo morali sami da brinemo o tome šta ćemo i kako obilaziti, ali smo zbog toga "popadali s nogu". O mentalitetu ovdašnjeg stanovništva govori i njihova neverovatna preciznost i ozbiljnost u pristupu poslu. Naš vodič je kancelariju STB-a telefonom redovno, desetak puta dnevno, obaveštavao gde se naša grupa trenutno nalazi i za koliko će biti na sledećoj predvi|enoj lokaciji. Poznata srpska nonšalantnost i nepoštovanje precizno utv|enje satnice dovodila je našeg vodiča do ivice plača. Ipak, na kraju smo obišli skoro sve (nešto se ipak moralo žrtvovati iz zdravstvenih razloga).

Sledećeg jutra krenuli smo u obilazak Zoološkog vrta... Za hronologiju obilaska grada možemo reći da nije bila baš najjasnija, s obzirom da smo prvo krenuli od zoološkog vrta. No, s obzirom da smo obećali da će putovanje biti opisano precizno kako se i odvijalo - krećemo baš odatle. Ovaj vrt je jedan od najlepših u svetu, pre svega zbog toga što je u potpunosti smešten u prirodnom okruženju kišnih šuma. Ujedno jedan od najmlađih, poseduje oko 250 vrsta životinja, čak i one najređe i najugroženije. Šumoviti predeo sa nekoliko jezera nalazi se u sredini ostrva, a na njegovom severnom obodu impresivni vrt. Vrt je uređen na taj način da se životinje mogu slobodno kretati i da između njih i posetilaca nema ograda. Ipak, široki rov onemogućava životinje da preskoče i "poigraju se" sa posetiocima. Zapravo, krećući se kroz vrt imate utisak da ste u potpunoj divljini, nailazeći povremeno na životinje koje u njoj slobodno žive. Za posetioce se organizuju i mnogobrojni zabavni programi sa životinjama koji, naročito, najmlađima predstavljaju najveću radost.

U neposrednoj blizini zoološkog, nalazi se vrt orhideja Mandai Orchid Gardens. Na ovom mestu se orhideje uzgajaju od 1951. godine i ono predstavlja pravi raj za oči. Udenut u, takođe, prirodno okruženje posetiocima pored razgledanja najnestvarnijih vrsta orhideja omogućava i njihovu kupovinu na komad ili celog drveta čiji će transport do Evrope ljubazno osoblje organizovati čas posla. Pošto se umorite od razgledanja možete se poslužiti sokom od orhideja sa pirinčanim sirupom što je u nama, probajući ga, izazvalo momentalnu želju za povratkom u rodni kraj.

Sledeća tačka na našem obilasku singapurske "divljine" bio je zabavni park Night Safari (Noćni safari), brat blizanac i komšija velikog zoološkog vrta, koji živi samo noću... Vrlo logično rešenje. Postoji veliki broj životinja koje su aktivne isključivo noću, kada se hrane i obavljaju svoje "redovne aktivnosti". Pošto obični zoološki vrtovi rade danju, posetioci bivaju uskraćeni za upoznavanje sa noćnim stvorenjima. U simpatičnom električnom voziću, uz šaputanje vodiča, obilaze se staništa noćnih životinja koje su takođe slobodne, a mnoge od njih nisu ni razdvojene od posetilaca rovom. Tako vam se može desiti da vas mravojed "očeše" svojom dlakavom pozadinom ili da neku životinju pomazite u mraku. Mnogo je zanimljivije onima koji u noćni safari krenu peške jer ne zavise od vozića koji je uglavnom uvek u pokretu. Mesta na kome su životinje koncentrisane osvetljena su prigušenim svetlima koja njima ne smetaju, a posetiocima omogućavaju da ih vide.

Nastavljajući putevima divljine, sutradan ujutro krećemo u Jurong Bird Park (Jurong park ptica) na jugo-zapadu ostrva, gde ćemo doručkovati uz pelikane. Dok mi doručkujemo na terasi sa predivnim pogledom na jezero u kome se brčka na hiljade flamingosa, animatori izvode nekoliko pelikana koji izvode razne vratolomije pored nas ne bi li se dokopali svog doručka. Jurong park je najveći te vrste u ovom delu sveta. Dvadeset hektara površine udomljuje nekih 600 vrsta ptica iz celog sveta. Pored panoramskog voza na jednoj šini koji tiho klizi iznad naših glava, park se može obići i pešice, ali za to je potreban ceo jedan dan. Odlučujemo se za voz... necelih pola sata vožnje kroz park uz glas vodiča. Predivno. I ovde je za posetioce obezbe|en zabavni program sa pticama u velikom amfiteatru, podzemni pingvinarijum sa sve simuliranim severnim polom, odeljak za slikanje sa arama i sl.

U blizini parka ptica nalazi se Singapore Science Centre (Singapurski naučni centar). Njegovo ime nedeluje baš zanimljivo, ali kao i u prethodnim slučajevima radi se o savršeno osmišljenom zabavnom parku sa ciljem da ne zažalite ni u jednom trenutku zbog desetina, ako ne i stotina potrošenih dolara. Osnovna ideja je da se savremena naučna rešenja predstave najširoj javnosti na što atraktivniji način... Mi smo imali tu sreću da se u tom periodu održava izložba "The Lord of The Rings" sa svim onim što je pratilo realizaciju ovog "blokbaster" filmskog serijala - originalnim kostimima, maketama, specijalnim efektima i dr. Pored galerije avijacije gde se možete upoznati sa svim aspektima civilnih aviona - maketama aviona, aerodroma, voziti se u pravom profesionalnom simulatoru letenja, za domaće posetioce konstruisana je specijalna ledena dvorana sa veštačkim snegom i igrarijama koje idu uz njega - a to je jedina prilika da u svom životu u Singapuru vide sneg.

Zajedničko za sve zabavne parkove jeste da se u njima možete odlično provesti, naučiti mnogo toga o svetu oko sebe i naravno, potrošiti dosta novca. Naši domaćini su valjda prvo hteli da nas zabave i razonode, a onda upute ka suštinskim gradskim vrednostima... Umor nas je već dobro savladao i pitanje je da li je ovakav scenario bio baš adekvatan.

Sledeća gradska atrakcija je susedno, osetno manje, ostrvo Sentosa. Nekadašnja engleska vojna baza, danas ugošćava oko četiri miliona turista godišnje. Do ostrva koje se nalazi na krajnjem jugu Singapura, preko puta luke, može se doći mostom koji ga povezuje sa gradom ili impresivnom, kilometar i po dugačkom žičarom koja spaja ostrvo sa "kopnom". I ovde je u predivnom prirodnom okruženju sagra|eno obilje zabavno-rekreativnih sadržaja poput "Podvodnog sveta", lagune delfina, parka leptira i insekata, raznih vrtova, plaža, golf terena (kojih, uzgred, u Singapuru ima na desetine), večernjih laserskih predstava i mnogo toga drugog. I na Santosi je princip isti - do|i da se odmoriš, zabaviš i potrošiš. Naravno, najveći dobitnici u ovom kolopletu zabavnih sadržaja, pored njihovih vlasnika, jesu deca...


Nazad u centar...


24746837241f91fb382d5f543557265_big.jpg


Nakon "obilaska" u pravom smislu te reči, u prilici smo da upoznamo pravi Singapur. Centralna gradska zona Central District smeštena je u jugo-istočnom delu ostrva gledajući ka otvorenom Java moru. Impresivna noćna panorama centralne zone kojom dominiraju obasjani neboderi nepogrešivo nas navodi da se krećemo u dobrom pravcu...

Sledećeg jutra, sa 24. sprata hotela Conrad, panorama Singapura podseća u potpunosti na mnogobrojne američke gradove. Neboderi predstavljaju simbol ekonomske moći i stabilnosti, a sunčevi zraci koji se odbijaju od njihovih mermerno-staklenih fasada dodatno doprinose gradskom sjaju. Sa te visine ulice podsećaju na mravinjak - počinje još jedan uspešan dan. Kroz centar grada, s leva na desno, protiče vijugava reka, tačnije kanal, Singapur (Singapore River). Ona, gledano iz ptičje perspektive, horizontalno preseca gradski centar i deli ga na severni i južni deo. Čini se da je takav princip snalaženja jednostavniji, mada nismo primetili da je to i zvanični pristup koji se savetuje turistima.

Držeći se vremenske hronologije kolonijalni Singapur se nameće kao sledeća stavka u predstavljanju Singapura. Brojni su tragovi britanskog prisustva na ovom ostrvu - od utvrđenja, golf i kriket klubova, ekskluzivnih hotela do velelepnih palata... Pored kolonijalnog rezidencijalnog kraja u kome se mogu videti prelepe vile nekadašnjih vlastodržaca, najveći simbol tog perioda predstavlja katedrala Sv. Endrjua (St Andrew Cathedral). Završena 1861. godine bila je središte anglikanskog religioznog života u kolonijalnom periodu, donekle i danas. Karakteriše je spoljna fasada izuzetne beline koja je dostignuta zahvaljujući specifičnim materijalima iz Indije.

"Velika stara dama Istoka" kako se i dalje naziva Hotel Raffles predstavlja najdragoceniju gra|evinu kolonijalnog prerioda, kako zbog svoje arhitektonske lepote, tako i zbog svog značaja u razvoju grada. Braća Sarki su otvorili 1887. godine bungalov koji je u svojih desetak soba primao trgovce i putnike koji su po otvaranju Sueckog kanala (1869. godine) hitali u brzo-ravijajući Singapur. Za samo desetak godina, sazidana je nova dvospratna gra|evina, a glavna frontalna zgrada je otvorena 1899. Tokom niza godina Hotel Raffles je dostigao svetski vrh u pružanju hotelskih usluga što potvr|uju njegovi mnogobrojni poznati gosti poput Vinstona Čerčila, Elizabet Tejlor, Majkl Džeksona i dr. Kada ste u Singapuru ovaj hotel obavezno treba posetiti i "zasladiti" se nadaleko čuvenim originalnim koktelom ovog hotela "Singapore Sling".

U blizini hotela nalaze se koncentrisane mnogobrojne zgrade iz vremena britanske vlasti Padang klub (za kriket i ragbi), Kriket klub, sedište generalnog sekretara privredne komore, pozorište i koncertna dvorana kraljice Viktorije, zgrada Parlamenta.

Uživanje u ovim gra|evinama je još veće ukoliko uspete da zanemarite ogromne nebodere u neposrednoj okolini i zamislite kako je sve izgledalo u ta vremena. Engleska mirnoća i prefinjenost pomešana sa tropskom vrelinom...? Kolonijalna arhitektura se može videti sa obe strane reke, najviše u najstrožem centru grada, gde se ona uliva u more.


Paralelni život


54878112041f91fb3a3992015401866_big.jpg


Na obalama reke, u podnožju visokih zgrada, odvija se pravi mali paralelni život. Do pre nekoliko godina, neiskorišćeni prostor sa starim, u nizu poređanim kućicama doživeo je istinsku renesansu. Vlasti Singapura su, kao po običaju, vrlo pametno osmislile ovaj prostor i pretvorili ga u nestvarnu oazu romantike i dobre zabave... Boat Quay (brodski kej) i Clarke Quay (Klark kej) & Riverside Point. Nekada neugledne dvospratne kućice ofarbane su u najrazličitije boje (Clarke Quay & Riverside Point) i tako prilepljene, jedna uz drugu, čine idiličnu celinu. Ovde se posetioci mogu prepustiti uživanju u prelepim kafićima, restoranima i noćnim klubovima. Preko puta, na drugoj obali (Boat Quay) pored kafića i restorana nalazi se i polazna stanica turističkih brodića koji će vas provesti Singapur rekom i omogućiti da sagledate grad iz jedne potpuno drugačije perspektive. Dve stvari će vam privući posebnu pažnju - Merlion park gde se nalazi statua, simbol Singapura - lav koji iz svojih usta izbacuje mlaz vode i preko puta njega, na drugoj obali Esplanade centar, koncertno-kongresna dvorana izuzetnog izleda u obliku presečenog voća durian. Kad smo kod duriana, može se napraviti mala digresija... Ovo voće bodljikave ljuske smatra se jednim od najukusnijih na svetu. Međutim, ovde postoji jedan ozbiljan problem - ono toliko zaudara, da se njegov smrad širi na desetine metara unaokolo. Zbog toga je konzumiranje ovog voća zabranjeno na većini javnih mesta. Ipak, zbog svoje specifične popularnosti, arhitekta se opredelio da Esplanada centru da baš ovakav izgled.

Videvši reku po prvi put, svi su prokomentarisali njenu boju. Zbog svoje braon boje deluje prljavo. No, kao što možete predpostaviti, u Singapuru je to teško moguće. Njena boja je takva zbog strukture zemljišta i čak deluje interesantno - nekako divlje.

Disciplinovani žitelji Singapura u većini slučajeva žive u modernim stambenim blokovima, sa velikim bulevarima, modernim školama i bolnicama. Zelenila ima na pretek, a kvalitet življenja je veoma visok. Pomenuti gospodin Rafls je 1819. godine napravio, već pomenutu, raspodelu zemljišta i na taj način su ovde stvorene četvrti. Singapur ima dve jasno definisane četvrti, manju indijsku i znatno veću Kinesku.

Little India (Mala Indija) je, mora se otvoreno reći, jedino mesto na celom ostrvu (od onih koje smo posetili) gde se može videti prljavština i zapuštenost. Naravno, sve je u granicama dozvoljenog i u skladu sa mentalitetom ovdašnjeg stanovništva. Vazduhom se šire egzotični mirisi, dok šarene tkanine i začini mame prolaznike.

Najpoznatija i najstarija građevina hindu religije u Singapuru je hram Šri Mairaman (Sri Mariamman Temple) koji se, interesantno, nalazi u srcu kineske četvrti. Posvećen je boginji Mairaman koja ima moć da leči bolesti poput kolere i malih boginja.

Kineska četvrt (Chinatown) skoro u najstrožem centru grada, u centru trgovačkih zbivanja, što je za kineze sasvim normalna pojava, predstavlja pravo iznenađenje. Savršeno uređen kvart, čist i relativno miran, bez prevelike gužve. Šarene fasade i radnjice u kombinaciji sa modernim detaljima, poput staklenog izvijenog krova koji na visini od oko 20 metara jednim delom natkriljuje pešačku zonu kineske četvrti. Ovde su trgovci nešto popustljiviji, barem tako kažu, jer nisam imao potrebe da se ovde upuštam u šoping. Pogotovo zbog toga što su nam za kraj organizatori upriličili nešto malo slobodnog vremena za šoping u nadaleko čuvenoj Orčard ulici (Orchard Road), centru najpoznatijih radnji sveta, monogobrojnih robnih kuća i šoping molova. Za kupovinu na Orčard roudu morate se posebno pripremiti, kako materijalno, tako i psiho-fizički. Neopisiva gužva pomahnitalih kupaca, pogotovo devojaka i žena, obilje radnji, obilje ponude, vrhunski dizajn, sjajni izlozi, reklame, ekrani, promocije, mnogobrojni zvuci i mirisi, automobili, restorani, kafići, hoteli... Mesto za prave ljubitelje kvalitetnog šopinga, uglavnom bez bofl robe, lažnih marki i kopija. Odlična zabava za kraj... već skoro na izdisaju, mokri do gole kože, Srbi su još jednom pokazali da je šoping prava magija.

Ostalo je nešto para za vodu... idemo kući.

U avionu smo, onako umorni i tužni što se naše putovanje završava, zajedno zaključili da bi nam dobro došla jedna ovakva vlast - da nas malo dovede u red. Daj Bože!

Izvor: B92


 
Poslednja izmena:
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.981
Singapur: grad lavova

22. decembar 2006.

Singapur: grad lavova


Singapur je ostrvska država u Jugoistočnoj Aziji. Osnovan je 1819. kao britanska trgovačka kolonija i od kada je stekao nezavisnost 1959, uspeo je da postane jedna od najprosperitetnijih država na svetu. Oblakoderi modernog, bogatog grada u kombinaciji sa miksom kineskog, indijskog i malajskog uticaja, uz ukusnu hranu, dobar šoping i uzbudljiv noćni život čine "Garden City" sjajnom destinacijom.

Izvor: Wikitravel, Guardian


2014635718458bd4383d0d4957538334_extreme.jpg


Distrikti

Singapur je vrlo mala zemlja na prilično malom ostrvu i sa četiri miliona stanovnika veoma je gusto naseljen. Centar grada sastoji se od kvartova Orchard, the Riverside i Chinatown, a u Singapuru, koji obožava akronime, ceo taj deo poznat je kao CBD (Central Business District). CBD uključuje:

Balestier, Newton, Novena i Toa Payoh – Jeftin smeštaj i burmanski hramovi u neposrednoj blizini centra.

Bugis i Kamponing Glam – Nekada stari malajski kvartovi, a danas disktikti sa ogromnim tržnim centrima. Ipak, ne propustite Arab Street u kvartu Kamponing Glam, koja odiše eklektičnim miksom jedinstvenih prodavnica i restorana.

Chinatown – I pored toga što danas celim gradom dominiraju Kinezi, singapurska kineska četvrt uspela je da zadrži stari šarm. Deo između Pagoda Street i Smith Street naročito je zanimljiv za turiste. Tanjong Pagar je nezvanični centar singapurske gej zajednice.


439623280458bd4386b1b8430900733_extreme.jpg


East Coast
– Pre svega rezidencijalni deo grada. Tu se nalazi i aerodrom Changi, ali i mnogi poznati restorani. Na East Coast je i Katong, poznat po perankanskim specijalitetima, kao što je laksa.

Little India – Komadić Indije nalazi se severno od centra i jedan je od najzanimljivijih delova grada.

Orchard Road – Kilometri i kilometri kojima se nižu šoping centri.

Singapur je mikrokosmos Azije, nastanjen Kinezima, Malajcima, Indijcima i mnogobrojnim gastarbajterima iz svih krajeva sveta. Čuvena autoritarna država poznata po strogim kaznama za najrazličitije stvari kao što je nepuštanje vode u WC-u. Zovu ga i "Diznilend sa smrtnom kaznom", ali i "jedini tržni centar na svetu koji ima stolicu u Ujedinjenim nacijama".

Singapurska hrana je legendarna, a mnogi restorani rade 0/24. Ipak, alkohol je ekstremno skup, a žvakaće gume se mogu kupiti samo u apotekama. Prve kockarnice biće otvorene tek 2009.

541705501458bd438a8a97114965613_extreme.jpg


Legenda kaže da se princ Sang Nila Utama sa Sumatre u 13. veku iskrcao na ovo ostrvo i u tom trenutku ugledao čudno stvorenje za koje je mislio da je lav, tako da je odlučio da novo naselje nazove Singapura, što na Sanskritu znači Grad lavova. Istorijski podaci, s druge strane, govore da je Singapur bio naseljen još u 11. veku i da je tada bio poznat kao Temasek, što je na jeziku ostrva Java znači Primorski grad.

Savremena istorija Singapura počinje 1819. kada je Sir Thomas Stamford Raffles sklopio dil sa pretendentom na tron sultana Johora da će ga Britanci podržati ukoliko im dozvoli da na ostrvu osnuju trgovačku koloniju.

Kako se grad nalazi na sred trgovačkog puta između Kine, Indije, Evrope, i Australije, Raffles je učinio maestralan potez i Singapur proglasio za slobodnu trgovinsku zonu, odnosno bescarinsku luku. Kako su Holanđani u to vreme naplaćivali enormne carine, trgovci su pohrlili u Singapur koji je za kratko vreme postao najprometnija trgovinska luka.

Godine 1955. odvojio se od Britanaca i na kratko priključio Maleziji, ali je ubrzo izbačen odatle zbog toga što su većinu stanovnika činili Kinezi, koje su Malajci doživljavali kao pretnju. 9. avgusta 1965. Singapur je postao nezavisna država.


204998605458bd438c72fc223752323_extreme.jpg


Premijer Lee Kuan Yew i njegova gvozdena vladavina pretvorili su Singapur u jednu od najbogatijih država u Aziji. Danas zemljom vlada njegov sin Lee Hsien Loong sa svojom Strankom narodne akcije (PAP).

S obzirom da se nalazi u neposrednoj blizini ekvatora, vreme u Singapuru je uglavnom sunčano, bez jasno definisanih sezona. Međutim, najviše kiše pada tokom monsuna, od novembra do januara. Pljuskovi su obično iznenadni i žestoki, ali su kratki i osvežavajući, mada je vlaga neprijatno visoka u to doba godine.

Mnogi stanovnici Singapura naučili su kako da se sklanjaju od vrućine. Žive u klimatizovanim stanovima, rade u klimatizovanim kancelarijama, voze se klimatizovanim metroom do klimatizovanih tržnih centara koji su jedan s drugim povezani rashlađenim podzemnim tunelima u kojima ima restorana i fitnes klubova.

Zahvaljujući svom multikulturalnom stanovništvu, u Singapuru se proslavljaju kineski, muslimanski, indijski i hrišćanski praznici.


694574621458bd438f050a044738986_extreme.jpg


Godina počinje uz prasak 1. januara i slavi se isto kao i na Zapadu. Organizuje se vatromet, žurke su na sve strane, a najbolje zezanje je na plažama.

Zahvaljujući uticaju kineske manjine, najveći događaj je svakako Kineska nova godina, ili, ako hoćete da budete politički korektni – Lunarna nova godina. Slavlje traje ni manje ni više nego 42 dana, a vrhunac nastupa noć pred pun mesec. Tada se na svakom koraku čuje 恭喜发财 (u transkripciji: gong xi fa cai, ili u prevodu: "puno sreće i uspeha!"). Grad je tada ukrašen crvenim šljokicama, mandarinama i zodijačkom životinjom te godine. Naredna dva dana provode se u krugu porodice i život u gradu tada bukvalno staje.

Sedmi mesec kineskog lunarnog kalendara, obično avgust, počinje sa paljenjem "prokletog novca", kako bi se umolili mrtvi. Klimaks nastupa 15 dana u mesecu kada počinje Festival gladnih duhova, odnosno kada se živi rasturaju od hrane.

Indijski festival svetlosti, Deepavali, slavi se od oktobra ili novembra, a Little India je tada veselo ukrašena.


1306793875458bd4391e82d591880090_extreme.jpg


Islamski mesec Ramadan i Eid-ul-Fitr, ili Hari Raya Puasa, kako se ovde zove, glavni je okazion u malajskom delu grada.

Slave se, naravno, i budistički Vesak, kao i hrišćanski praznici Božić i Uskrs.

Sporazumevanje
Malajski je po ustavu definisan kao nacionalni jezik, ali u praksi ćete najčešće čuti engleski, koji govori bukvalno svaki stanovnik Singapura mlađi od 40 godina. Ipak, to baš nije BBC English, već dijalekat, takozvani Singlish, koji se uz lokalni sleng i neke kineske, malajske i tamilske reči ponekad teško razume. Osim toga, struktura rečenice je često čudna jer ga govore ljudi kojima je maternji kineski. Množina imenica ne postoji, glagolska vremena se zamenjuju prilozima, upitni oblik poprima kinesku sintaksu, a čuveni "lah" je sveprisutan. Npr:

Engleski: Do you want a beer? -- No, thanks; I've already had five bottles.

Signlish: You wan beer or not? -- No lah, drink five botol oreddi.

Ostali zvanični jezici su kineski mandarinski i tamilski. Prisutni su i različiti kineski dijalekti, naročito Hokkien, kao i indijski jezici.


1436353580458bd43944a17913453484_extreme.jpg


Kretanje po gradu

Kretanje po Singapuru obavlja se bez ikakvih problema: javni transport je jedan od najboljih na svetu, a taksi je jeftin.

Najbolji oblik javnog transporta je metro - MRT (Mass Rapid Transit) i LRT (Light Rail Transit). Karta je od $0,80 (€0,40) do $2 (€1).

Taksi je relativno jeftin, taksisti voze po taksimetru i u principu su pošteni. Za vožnju po centru grada platićete maksimum $10 (€5). Posle ponoći tarifa je 50% viša.

Ali, najbolja opcija je da hodate. Singapur je vrlo prijatan za obilazak peške, a vozači su u principu vrlo pažljivi. Obavezno prošetajte kejom pored reke Merlion, ali i kvartovima Chinatown, Little India i Bugis. Tokom dana vreme je često vlažno i vrelo i samim time nesnosno za dugu šetnju, ali večeri su relativno sveže s prijatnim vetrom, naročito pored reke.


963005625458bd43979f91257413194_extreme.jpg


Atrakcije

Plaže: Obavezno svratite na jednu od tri plaže na ostrvu Santosa, koj se nalazi južno od grada. To je popularno izletište za stanovnike Singapura, plaže su zaista fenomenalne, ali su i cene pomalo visoke jer je ovo i nezaobilazna turistička atrakcija. Ulaz na ostrvo se plaća $2 (€1)

Od centra grada do Sentose treba oko 15 minuta taksijem. Jeftinije je javnim prevozom – MRT linijom North-East do Harbour Front, a zatim shuttle bus-om do ostrva za $1 (€0,5).

Popnite se na Carlsberg Sky Tower, najviši vidikovac u Aziji. Otvoren je svakog dana od 9am do 9pm, a ulaznica je $10 (€5). Zatim, tu je Dolphin Lagoon (Tanjong Beach) gde možete gledati sve one uobičajene trikove sa delfinima. Odmah pored je Underwater World, jedan od najvećih okeanarijuma u Aziji. Ulaznica je $19.50 (€9,75), a sa njom možete ući i u Dolphin Lagoon.

U neposrednoj blizini su i manja ostrva Kusu Island, St. John's Island, the Sisters Islands i Pulau Hantu. Ona još uvek nisu podlegla masovnom turizmu, ali daleko od toga da su ostala neotkrivena. Do prva dva možete doći regularnim feribotom, a do ostalih jedino ako iznajmite privatni brodić.


1189430590458bd439a6ecd212116192_extreme.jpg


Kulture i kuhinje

Chinatown: Singapurska Kineska četvrt je tradicionalno kineski deo grada, ali dok je danas najveći deo grada naseljen Kinezima, ovaj kvart još uvek ima onaj stari tradicionalni šarm. Za turiste je najzanimljiviji deo između Pagoda Street i Smith Street iako se Kineska četvrt proteže južno i istočno i utapa do Central Business District.

Glavna atrakcija Chinatown-a je sama četvrt, prepuna malih, čudnih prodavnica u kojima se prodaje sve, od plastičnih Buda do osušenih morskih konjica.

Istorijat Kineske četvrti dobro se može sagledati u muzeju Chinatown Heritage centre, 48 Pagoda St. Otvoren je 9am-8pm, ulaznica $8 (€4).

Najstarija džamija u Kineskoj četvrti je Jamae Mosque, 18 South Bridge Rd. Jedna je od najstarijih u Singapuru, sagradili su je tamilski Muslimani 1830.

Sri Mariamman temple, 244 South Bridge Rd. Jedan od najvažnijih Hindu hramova u Singapuru. Ovaj hram je aktivan, zato skinite cipele i ne uznemiravajte vernike. Ulaz je besplatan, ali se fotografisanje plaća $3 (€1,5).


1414490352458bd439e773e984757289_extreme.jpg


Thian Hock Keng Temple, 158 Telok Ayer St. najstariji Hokkien hram u Singapuru, sagrađen je 1821, mada je jedan njegov deo rekonstruisan 2000.

Kineska četvrt je poznata i po dobrom šopingu. Brojne radnje koje prodaju elektroniku, odeću, kineske lekarije i nakit nalaze se u tržnom centru People's Park Complex, 1 Park Road. Dobra opcija su i OG people's Park, 100 Upper Cross Street, kao i nekadašnji bioskop, The Majestic, 80 Eu Tong Sen Street.

Nepotrebno je reći da Kineska četvrt vrvi od restorana i kioska sa kineskom hranom.

Za jeftine restorane, prođite kroz Smith Street. Većina jela košta manje od $5 (€2,5), iako morski plodovi i riba znaju da budu dosta skuplji. Isto tako jeftini restorani, nalaze se u Maxwell Centre, 2 Murray St, s tim što su ovi otvoreni 0/24.

Ali ako želite nešto drugačije, potražite korejske restorane u kvartu Tanjong Pagar, koji važi za nezvanični korejski distrikt.


1363478707458bd43a1a23e290383572_extreme.jpg


Little India:
Kao što i samo ime govori, to je centar velike indijske zajednice u Singapuru i istovremeno jedna od najživopisnijih i najzanimljivijih delova grada. Do indijske četvrti stiže se metroom MRT, linijom North-East do stanica Little India ili Farrer Park.

Glavna štrafta indijskog kvarta je Serangoon Road, ulica prepuna veselo ofarbanih prodavnica sa egzotičnim slovima tamilskog, hindu i bengalskog alfabeta. Tu se prodaju indijski sariji, zlatne narukvice, svi mogući začini, mirišljavi štapići i saundtrekovi najnovijih hitova iz Bollywooda.

Tu je i najprometniji Hinu hram u Singapuru Sri Veeramakaliamman Temple, 141 Serangoon Road. Sagrađen je 1881, a naročito je prometan utorkom, petkom i nedeljom. Ne zaboravite da izujete cipele. Ulaz je besplatan.

Little India, naravno, obiluje indijskim restoranima. Zastupljene su i južna i severna kuhinja, a hrana je jeftina čak i po singapurskim standardima. Porcije su obilne, a bukvalno svaki restoran ima i vegetarijanski meni.


918263310458bd43a3c282675737067_extreme.jpg


Imajte u vidu da su ovo autentični indijski restorani i da će ljudi oko vas jesti onako kako to rade Indijci – prstima. Najbolje je da se oslobodite svojih inhibicija i bacite na hranu, iako je moguće dobiti i escajg.

Jeftin, a dobar restoran je Jaggis North Indian Cuisine, 34 Race Course Rd, +65-296-6141. Porcije su od $3 (€1,5).

Jedan od boljih restorana je Banana Leaf Apolo, 54-58 Race Course Rd. (otvoren svakog dana 10am – 10pm). Poznato mesto za najrazličitije indijske specijalitete, ali većina ljudi ovde dolazi na riblju glavu u kariju. Čak će i mala porcija biti dovoljna za dvoje ili troje, a koštaće vas $18 (€9). Dodajte tome još $2,5 (€1,25) za porciju pirinča, pappadum i dipping sos.

Singapore River: centralna arterija singapurskog gusto naseljenog kvarta Central Business Distrikt u kojoj se nalaze mnogobrojne istorijske i kulturne atrakcije, ali i centar noćnog života.

Obavezno obiđite singapurski nacionalni simbol, 8,6 metara visoku skulpturu lava-ribe pod nazivom Merlion, Merlion Park (Raffles Place, nasuprot Fullerton Rd). Ova gigantska skulptura teška 70 tona nalazi se na ušću Singapore river, a podignuta je 1964. godine.

U blizini je i Cavenagh Bridge, najstariji most u gradu i jedini viseći most, sagrađen 1869.

I u ovom delu grada ima dobrih tržnih centara. Dobru ponudu elektronske robe ima Funan DigitaLife Mall, 109 North Bridge Road. Najveći izbor gurmanskih prehrambenih proizvoda naći ćete u tržnom centru Raffles City, 252 North Bridge Road.

Restorani su takođe dobri, ali su cene malo napumpane.

Gluttons Bay, Esplanade Mall, +65-63367025. Otvoren je svakog dana od 6pm do 3am, služi specijalitete tipične za jugoistočnu Aziju. Obrok je $5-10 (€2,5-5).

106996926458bd43a65637444076990_extreme.jpg


Komalas
, 111 North Bridge Rd, restoran brze hrane sličan McDonald's-u, s tim što se ovde jede indijska vegetarijanska hrana poslužena na listovima banana. Ogromne porcije koštaju samo $5 (€2,5).

Epicurious, 60 Robertson Quay, +65-67347720. Poznat po doručku koji se služi do 1pm. Svratite na Green Eggs and Ham, omlet sa pestom i pršutom ($12-€6) i sveže ceđeni sok od pomorandže ($5-€2,5)

Smeštaj

Spavanje je u principu skupo u Singapuru u odnosu na ostatak jugoistočne Azije, iako je vlada nedavno pokrenula kampanju da se otvori više jeftinih hotela.

Bekpekerskih hostela najviše ima u kvartovima Little India, Bugis i East Coast, a krevet u spavaonici je oko $20 (€10).

Jeftinih hotela najviše ima u kvartovima Geylang i Balestier.

Dragon Group je grupa od sedam jeftinih hotela u red-light distriktu. Dvokrevetne sobe su od $40 (€20).

Fragrance Hotel je lanac od 11 dostupnijih hotela i jednog hostela za bekpekere. Sobe su od $58 (€29).

Hotel 81 je lanac jeftinih, ali prihvatljivih hotela. Dobar izbor za bekpekere koji su spremni da doplate za privatnost.

Bolji hoteli koštaju od $80 (€40) do $200 (€100). To su mahom stariji, ali funkcionalni hoteli koji se uglavnom nalaze u zapadnom delu grada i kod Singapore River. U poslednje vreme sve je više butik-hotela koji se otvaraju u renoviranim robnim kućama i u Kineskoj četvrti, a sobe su od $100 (€50) za noć.


1633377456458bd43a83283429409781_extreme.jpg


Bezbednost i kazne
Za razliku od mnogih drugih svetskih metropola, Singapur je izuzetno bezbedan grad sa niskom stopom kriminala, dobrim delom zahvaljujući žestokim kaznama za mnoge prestupe. U praksi se kažnjava prelaženje ulice izvan pešačkog prelaza, pljuvanje, bacanje otpadaka. Zabranjeno je jesti ili piti na ulici i u javnom prevozu. Žvakaće gume, odavno zabranjene, danas se ponovo pojavljuju, ali se mogu kupiti samo u apotekama, i pri tom nisu izložene, već morate da ih zatražite, pokažete ličnu kartu i potpišete da ste ih kupili, a u zemlju možete uneti samo malu količinu koja je za "ličnu upotrebu".

Za neka dela, kao što je, između ostalog, prekoračenje vize, predviđeno je šibanje.

Svi prestupi vezani za ilegalne narkotike kažnjavaju se ekstremno strogo. Posedovanje samo jedne doze može rezultirati godinom dana u zatvoru, a obavezna kazna za trgovinu drogom je vešanje.

Komunikacija
Internet kafea ima po čitavom gradu, ali ih ipak ne možete naći na svakom koraku, jer gotovo svi lokalci imaju internet kod kuće, i to mahom broadband. Internet usluge najjeftinije su u javnim bibliotekama. Ali, u toku je završna faza uvođenja Wireless@SG sistema, koji će biti besplatan.



 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.981
Zoo vrt u Singapuru

28. novembar 2009.

Zoo vrt u Singapuru


U zelenoj bašti punoj zanimljivih stanovnika i neočekivanih iznenađenja podjednako uživaju i „domaćini” i posetioci – životinje u slobodi, a turisti u zanimljivom ambijentu

Izvor: Politika


13891525444b101c74089e8803403405_huge.jpg


Ako negde postoji raj na zemlji za životinje, onda je to verovatno singapurski Zoološki vrt, jedan od najlepših i najposećenijih u svetu. Zasnovan je na takozvanom otvorenom konceptu, koji je daleko od običnih kaveza okovanih rešetkama. Samo na jednom mestu naići ćete na tipičan, kakav se može videti u našem beogradskom „Vrtu dobre nade”, ali taj je prazan. Životinje su ovde smeštene u okruženju gotovo identičnom njihovom prirodnom staništu i mogu slobodno da se kreću, a od posetilaca su odvojene kanalima, dovoljno širokim da ne mogu da preskoče.

Vrt u Singapuru nalazi se izvan grada na površini od dvadeset osam hektara. Nekada je tu bila močvara, koja je 1973. godine, uz velika ulaganja, preuređena i postala dom za dve hiljade osamsto životinja, od kojih oko pet stotina pripada retkoj, ugroženoj vrsti. Većina njih je tu rođena i potpuno je navikla na takav život.

Atraktivne predstave

U amfiteatru singapurskog životinjskog carstva svakodnevno se održavaju šou programi, koje, podrazumeva se, izvode njegovi stanovnici: pume, medvedi, slonovi, tigrovi, rakuni, majmuni, egzotične ptice, pitoni...

Zoo vrt u Singapuru je ponosan na brojnu porodicu orangutana koja je ovde zaštićena. Četrdeset šest njih obučeno je za izvođenje raznih predstava. Oni su zvezde ovog vrta. Sa leptir mašnom oko vrata, usprave se na dve noge, pruže ruku, blago se naklone i požele vam dobrodošlicu. Dočekali su mnoge, a među njima i poznate ličnosti, recimo princa Filipa, Majkla Džeksona, Elizabet Tejlor...


10412838474b101c7438934448945840_huge.jpg


Najveća atrakcija je doručak sa orangutanom. Internacionalnu slavu postigao je Ah Meng. Ne zna se koliko puta je ovaj orangutan priredio taj nezaboravni ugođaj turistima.

– Rođen je u Indoneziji, a u singapurski Zoo vrt je stigao 1982. godine. Konfiskovan je jednoj kineskoj porodici koja ga je ilegalno pribavila. Umro je u 48. godini, 2008, u dubokoj starosti. Bio je izuzetno vitalan, a svoju poslednju predstavu izveo je neposredno pred smrt. Mnogo puta o njemu je pisala štampa, a objavljivane su mu i slike u raznim magazinima. U znak sećanja u vrtu mu je podignuta spomen bista. Imao je silnu decu, a Ah Meng Junior nastavlja stopama svoga oca – ispričala nam je Olivera Bađin, vodič agencije, sa kojom smo putovali u ove krajeve Dalekog istoka.

Za taj doručak postavljen je sto sa dve šolje. Gost sedne na jednu od stolica, prilazi mu orangutan sa keceljicom vezanom oko struka i nacigovanom kapicom na glavi. Za svaki slučaj, u pripravnosti je i čuvar, ali dosad se nije desilo da mora da interveniše. U jednoj ruci nosi čajnik sa kafom, koji, naravno, nije pun, jer ovaj konobar nije naročito spretan, prvo posetiocu sipa kafu, pa mleko u kafu i ponudi ga keksom. Onda sedne preko puta, prekrsti ruke, uzme svoju šoljicu i čeka slikanje. To zadovoljstvo se plaća 25 singapurskih dolara, što iznosi oko 12 i po američkih. Ono što svakoga oduševi, kad dođe čovek sa fotoaparatom, orangutan namesti facu za slikanje da mu se zubi vide, kao da se smeje.

Pored orangutana u ovom vrtu posetilac će videti još mnogo vrsta majmuna, pa i ponekog malešnog, koji pridošlicu radoznalo posmatra. Ove životinje su zaista izuzetne, a može se reći i maštovite. Jedan u nekoj vreći, sam za sebe, skače, drugi visi naglavačke, treći spava na debeloj grani, neka dva u igri odmeravaju snagu, pišteći na sav glas, ostali se veru po drveću, trče ukrug ili trebe jedan drugoga u znak ljubavi. Možete da ih posmatrate satima, a da vam ne dosade. Posle tog bliskog susreta, majmuni će čoveka osvojiti za čitav život i sećati se njihovih nestašluka.

Egzotično venčanje


10536905834b101c7453806029977080_huge.jpg


Ništa manje nisu interesantni ni slonovi. U jednoj tački ovog šou programa učestvuju i hrabriji turisti koji legnu na pola metra jedan do drugoga, a slonovi ih preskaču. Mnogi to ne bi rekli, ali i slonovi imaju smisla za šalu. Kad je muškarac u ležećem stavu, oni ga surlom pipaju „na određena mesta”, čemu se svi grohotom smeju. Imaju običaj da nekom stave svoje okruglo stopalo na stomak, tobož, zastajkuju, pa nastave. Često naprave štos, pa gostu skinu kapu ili ga surlom pažljivo obuhvate i pomognu mu da se popne na slonova leđa koja su, bar se tako čini dok ste gore, visoka kao trospratnica.

Ne treba propustiti ni program sa pticama. One umeju i te kako da budu interesantne. Papagaji će pevati bar na tri jezika, a obučeni su da voze bicikl (naravno mali) po žici ili mini rolšue koje im stave na noge. Nezaboravan je i šou koji će prirediti delfini u bazenu, tigrovi koji preskaču obruče sa vatrom ili pitoni i druge zmije koje dreseri (obično su to Indusi, jer su najverziraniji) motaju oko ruke i vrata kao da su svileni šal.

Ako vas nekad put nanese u tropske krajeve, obavezno svratite i u ovaj zoološki vrt. Za ovako uređen i osmišljen ambijent vredi odvojiti čitav dan. Dobro proučite mapu na ulazu, ali i ako skrenete sa staze, ne uzrujavajte se, jer usput ima i nekoliko obeleženih punktova na kojima staje vozić koji će vas bezbedno odvesti kud želite. A, ukoliko poželite da se venčate na egzotičnom mestu, opet izaberite singapurski zoološki vrt. I tu će vam dovesti majmuna ili tigra da se slika sa vama i uveliča vam slavlje. Jedino što orangutane još nisu obučili i kao matičare.

Dana Stanković

-------------------------------------------------

Odgajalište tigrova

U singapurskom Zoološkom vrtu postoji i odgajalište bengalskih i belih tigrova. Ipak, ono je malo u odnosu na ono koje se nalazi na Tajlandu (blizu Pataje). Pošto je poznato da mužjaci iz roda mačaka, dakle i tigrovi, pojedu svoje mladunce, oni ih, još dok su bebe, odvajaju od roditelja. Othrani ih svinja koja ima mleko.

Dok su tako mali, tigrići imaju svega pola kilograma i da ih ne bi spljoštila, svinja leži na žici, a oni sisaju ispod nje. Sa ovim mladuncima možete da se slikate tek kad imaju mesec i po do dva i dostignu veličinu obične domaće mace. Oni baš i neće biti oduševljeni zbog toga, jer se plaše, pa se džilitaju, grebu i mjauču. Ali, fascinantno je kako se umire istog trenutka kad ih uzme medicinska sestra koja se stara o njima. Te tigriće posle daju zoološkim vrtovima, svakako i singapurskom, gde ih obučavaju da izvode šou programe, dok se neki čuvaju za priplod a neki se puštaju i u prirodnu sredinu.

---------------------------------------------------

Dug spisak prestižnih

Pored singapurskog, izuzetno posećen i zanimljiv je i vrt u San Dijegu. U vrtu rade samo najbolji studenti Dejvisa, jednog od najprestižnijih veterinarskih fakulteta, a tu je smešten i Centar za očuvanje i istraživanje ugroženih vrsta.

Prve dve pande rođene u Americi pronašle su dom upravo u tom vrtu, u kojem živi još osam stotina vrsta životinja i one su zaštitni znak parka. Posle Kine, ovde ih ima najviše. Omiljeni su i afrički lavovi, koji su smešteni na otvorenom prostoru, uređenom tako da podseća na savanu.

U legendarnom sidnejskom zoo vrtu Taronga, jednom od najvećih i najstarijih u Australiji, ali i u svetu, najpopularnije su predstave sa fokama. Ove životinje, kojih je iz godine u godinu sve manje, zajedno sa koalama, najveći su ljubimci posetilaca.

Nacionalni zoološki vrt u Vašingtonu svoje kapije uvek drži otvorene i ulaz se ne naplaćuje. Ovde se nalazi jedinstveni „Amazonija park” u kojem je napravljena prava tropska šuma.



 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.981
„Небески парк” најновија атракција Сингапура

„Небески парк” најновија атракција Сингапура


Земља у којој су и имена паркова географски појмови, јер има само једну речицу, а нема ни језера, планина ни брда, ничег сем 63 острва, добила је за 45. рођендан, односно 45. годишњицу независности, необичан поклон – највишу тачку, која привлачи пажњу целог света


singapur.jpg

Марина беј Фото Ж. Баљкас



Од нашег специјалног извештача

Сингапур
– Највиши природни врх Сингапура, брдашце Букит тима са 166 метара надморске висине, увелико је надмашен. У Марина беју, вештачком заливу отетом од мора, у којем су смештени облакодери већине финансијских и инвестиционих компанија које Сингапур чине четвртим светским финансијским центром, никао је хотел „Марина беј сендс” чија је атракција „Небесни парк” који се налази на 200 метара изнад мутне заливске воде.

„Небески парк” у називу има и придев пешчани, али, верујте, тамо горе нема песка. Овим архитектонским чудом, дужим него што је Ајфелова кула висока, крунисане су три 55-спратне хотелске куле: ова помало искривљена даска за сурфинг уређена је као луксузна тропска оаза за купање, сунчање, шетњу и уживање у величанственој панорами која се отвара на све стране.
За сунчаних дана, када облаци и влага не замагљују хоризонт, виде се Малезија на северу и Индонезија на југу и, наравно, цео Сингапур у којем на 704 квадратна километра, готово пет пута мањој територији од београдске, живи пет милиона људи. Простор „Небеског парка”, на којем могу да се сместе три фудбалска терена, оплемењен је са 250 стабала и 650 других тропских биљака, а највећа атракција је 150 метара дуг отворени базен, наравно, највећи и највиши базен на свету, и још неки садржаји недоступни обичним смртницима, који су платили 20 домаћих долара (11,5 евра) да би се попели на кров Сингапура. Они су резервисани само за госте који су одсели у некој од 2.561 „собе”, међу којима је и 230 ултралуксузних апартмана, од којих сваки од њих има батлера и приступ ВИП зонама у које ни остали хотелски гости не могу да залазе.
Свима је, наравно, доступан нови казино са 600 столова за коцку свих врста, 1.500 „једноруких” аутомата за отимање новца и додатна два спрата са 30 луксузних приватних просторија за коцкање. Казино је, кажу, други по величини у Азији, одмах после оног у Макау, а заузима једва три процента „Пешчаног изложбеног и конгресног центра” (површина 1,3 милиона квадратних стопа), повезаног са хотелом над земљом и под њом, чак и подземном „реком” којом шпартају „гондоле” Далеког истока.
Локалне новине бавиле су се крајем августа рекордним губитком од милион евра, који је направио један Британац, а рекордан приход казино очекује у септембру када ће са караваном „формуле 1”, која се вози улицама Марина беја, стићи добар део светског џет-сета. Све собе у „Марина беј сендсу” и осталим сингапурским хотелима су резервисане месецима ранија, као и свих 30 приватних сала за коцку. Сингапур је одавно пребацио број од десет милиона туриста годишње, а нови казино и цео изложбени и конгресни центар, у којем је и луксузни и прескупи шопинг центар, требало би да дају нови подстицај туризму. Неки ће окушати коцкарску срећу, а други ће се само дивити џиновском лустеру од сваровски кристала. У водичу кроз ово здање пише да је у лустер уграђено 132.000 кристала, да је тежак 7,1 тону и висок 6,4 метра, али не и колико је коштао...
У театру „Марина беј сендса” који има 4.000 седишта тренутно гостује бродвејски „Краљ лавова” – не случајно. Сингапур на малајском значи „лављи град” и симбол му је лав са телом рибе (или риба с лављом главом), чија скулптура на обали Марина беја сваког дана привлачи хиљаде туриста.
Менаџмент „Марина беј сендса” не чека госте већ „иде по њих” и до 2012. године, похвалила се на сусрету са извештачима са Олимпијских игара младих помоћник менаџера Сарина Пушкарна, већ је уговорен долазак 270.000 особа на скупове, конвенције и изложбе.
Живко Баљкас

-----------------------------------------------------------

Земља која расте...

Иако не води освајачке ратова (војни аналитичари тврде да је сингапурска војска веома модерна и снажна) Сингапур из дана у дан шири своју територију – шири је насипањем мора.
Марина беј је, тврди се, настао на месту на којем су се некада отпаци бацали у море. Ова депонија је насута земљом, каменом и бетоном и претворена у финансијски центар Сингапура и југоисточне Азије. Али, то је само мали део укупних земљаних радова у Сингапуру. Од 1965, када је после референдума иступио из Малезијске федерације (независност од Велике Британије стекао је 1963), површина Сингапура је порасла за више од 20.000 квадратних километара насипањем мора, са 581 квадратног километра на 704, а до 2030. повећаће се за још 100.000 квадратних километара спајањем оближњих малих острва са матичним.

-----------------------------------------------------------

Вечера на Сингапурском летачу

Сингапур, поред шопинга у безброј модерних трговачких центара од којих је највише у Орчард роуду, на „бувљаку” у Бугис стриту, или у Малој Кини и Малој Индији нуди и низ правих туристичких атракција.
Ту су полудневне и целодневне посете острву забаве и авантуре Сентози, посете зоолошком парку укључујући и „ноћни сафари”, који посебну димензију добија за Ноћ вештица, Сингапур се дичи и највећим птичијим парком у овом делу света, ботаничком баштом, Националном баштом орхидеја, као и највећим панорамским „точком” на свету (165 м).
Сингапурски летач је виши и већи и од Лондонског ока. На њему, чак, можете да закупите гондолу и добијете луксузну вечеру (вечера за двоје 145 евра). Келнери долазе сваких пола сата, јер толико траје један круг...
На уласку особље ће вам пожелети срећан лет на енглеском, мандаринском, малајском, тамилском или „синглишу”, сингапурској мешавини језика којим говоре његови становници.


објављено: 06/09/2010
Извор: Политика












 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.981
БЕЛЕШКЕ С ПУТА: СИНГАПУР

БЕЛЕШКЕ С ПУТА: СИНГАПУР

Подмићивање тамо не пролази


Овај град-државу неки називају и Швајцарском југоисточне Азије, са како тврде упућени најнижом корупцијом на свету


Сингапур - Парламент




О граду-држави Сингапуру сам знао доста тога и пре но што сам кренуо у тај део света: пре свегада је реч о богатом и веома развијеном граду, али и великом економском и финансијском центру. Оно што су ми сајтови које сам посетио додатно открили јесте да Сингапур има око пет милиона становника, мешавину Кинеза, Малајаца, Индијаца, али и других Азијата, те да је – после Монака – најгушће насељена држава на свету. Уз то, интересантно,Сингапур је постао независан на врло специфичан начин, практично против своје воље, тако што је 1963. године после жучних унутрашњих дебата избачен из Малезијске Федерације. Најзад, током пута сам сазнао да је и поред високог степена развијености (најбољи квалитет живота у Азији и једанаести на свету!), Сингапур 2010. остварио највишу стопу економског раста на свету – од преко 14 процената. Заиста задивљујуће, као и информација да Сингапур спада међу земље са најнижом корупцијом на свету.

Лет од Франкфурта до Сингапура траје око 12 сати. Обично се из Европе полеће касно увече и с обзиром на временску разлику од седам сати слеће онда касно поподне, практично пред смирај дана (сунце у Сингапуру залази негде после седами како то већ бива у тропима, мрак потом пада јако брзо). Сам лет је и поред релативне неудобности економске класе овог пута био доста пријатан, кофер је стигао на време и уопште све је одлично функционисало потврђујући високу репутацију коју Чанги има (више пута проглашаван за најбољи аеродром на свету). И пасошка контрола је била брза и ефикасна: визу за једномесечни боравак сам добио на лицу места – и ето ме дакле у Сингапуру.
Мој се хотел, до којег сам стигао метроом, иначе налазио у делу града који се зове Мала Индија и у њему, наравно, углавном живе људи са потконтинента. Крај је пун типично индијске атмосфере: радње натрпане најразличитијом робом, укључујући и неколико неизбежних златара (Индијци су опседнути златом), гомиле људи који се гурају на уским тротоарима, посвуда јаки индијски мириси који се шире са цветних огрлица које се на сваком кораку плету, ресторани који нуде традиционалну индијску храну. Али је све ипак прилагођено Сингапуру и усклађено са редом који посвуда влада – те отуда ни издалека налик оном добро познатом индијском хаосу кога сам имао прилике да видим и осетим.
Глад је чинила своје, па сам одмах кренуо у оближњи ресторан на вечеру. Храна је била изврсна. Тика масала пилетина у богатом и густом сосу, пиринач са шафраном, наан (хрскави топли индијски хлеб са бутером), све је било баш онако како треба и пријало је после напора који су претходили. Цене у Сингапуру су доста високе у односу на стандардне цене у овом делу света, па је и моје уживање имало за последицу пристојно висок рачун – но с обзиром на доживљено задовољство нимало нисам зажалио. Чињеница да сам и у повратку два пута јео у том истом ресторану то је јасно потврђивала...
Обилазак Сингапура пружио ми је – баш како сам и очекивао – слику једног богатог и веома уређеног града. Зграде су углавном новијег датума, модерне и махом у стаклу, чисте и – без икаквих графита. То је, наравно, последица и веома строге примене врло крутих и ригорозних правила када је чистоћа у питању: жваке су овде потпуно забрањене, бацање папира се кажњава са више стотина долара (сингапурских додуше – нешто мање вредних од америчких), а и казне за друге прекршаје су астрономске (вожња бицикла, рецимо, у делу у коме је то забрањено може коштати и 1.000 долара!). Саобраћај је интензиван, возе се различита и махом луксузна кола (наравно левом страном), улице су широке и – што даје посебну драж – препуне богатог тропског зеленила.
Ресторана има посвуда и то са најразличитијом храном, а посећени су веома много, јер је јако пуно младих који то себи очигледно могу да приуште. Сви ти млади су опет масовно наоружани најновијим моделима мобилних телефона које нештедимице и непрестано користе. Притом се не осећа никаква тензија нити агресивност коју човек може често да доживи када наиђе на групу младих у великим светским градовима. Укупно има се утисак комплетне опуштености, тоталне безбедности и реда који посвуда влада.
Моја шетња пала је непосредно пред Нову годину па је и украса по улицама било на све стране. Посебно је било лепо шеталиште поред реке. Нисам баш схватао како Сингапур као релативно мало острво може да има тако солидно велику реку. На најширем делу где се река претварала у мало језеро шеталиште је било посебно импресивно – понајвише због бројних ресторана из којих су позивали шетаче да уђу и пробају углавном морске специјалитете. У позадини језера налазиле су се огромне, високе и ноћу дивно осветљене пословне зграде које су силуети града давале једну нестварну димензију. Уз два моста у љубичастој и црвеној боји, и блештаво осветљен луксузни хотел „Фулертон” – све се то заједно доимало попут бескрајне игре светлости и боја.
Посетио сам икинеску четврт која је, баш као и свугде где постоји оваква заједница, жива попут мравињака. У неколико испреплетаних улица функционисала је ноћна пијаца на којој може да се нађе све што би човеку уопште могло да падне на памет. Од хране, одеће, накита, па до компјутера, фотоапарата и видео опреме све се ту нудило људима који су у том мравињаку шетали, куповали, јели и уопште доприносили хаотичности људске реке свуда унаоколо. У близини сам посетио и најстарији кинески храм у Сингапуру. Интересантна комбинација традиционалних зграда у његовој близини помешана са ултрамодерним здањима у позадини подсетило ме на то да је Сингапур колико год се само видела она његова сада доминантно модерна страна град и лука са дугом традицијом.
Боравак у „Швајцарској југоисточне Азије“, како често зову Сингапур,окончао сам посетом најпознатијој трговачкој улици овог града, познатом и популарном Орчард роуду. У њој сва велика светска модна имена имају своје експозитуре, велике и луксузне продавнице, те познате храмове глобализације. Улица је крцата људима и аутомобилима, али у тропском зеленилу посвуда то не делује онако ужурбано, нехумано и стресно како то изгледа на, рецимо, Јелисејским пољима или у лондонском Риџент стриту. У повратку сам наишао на девојку с неколико другарица која је носила велики ружичасти папир објављујући да се управо удаје. По традицији требало јој је бар 15 потписа – радо сам се и сам потписао желећи јој срећан и дуг брак.
Опет ми је предстојала вожња метроом до Чанги аеродрома. Но сада сам већ све знао јако добро и питао сам се шта ми је уопште било компликовано у доласку. Гледао сам кроз прозор како промичу безбројне зграде, окружене сређеним парковима и богатим тропским растињем. И мада је небо било сиво, температура је била висока, у чему сам уживао знајући да ме чека повратак у хладну јануарску Европу са снегом и мразом. Нисам се много радовао томе.

Димитрије Станковић
Објављено: 06.02.2011.
Извор: Политика магазин



 
Natrag
Top