Prve odluke treba sami da donose sa šest godina

TMF
Član
Učlanjen(a)
09.07.2011
Poruka
1.433
[h=1]Prve odluke treba sami da donose sa šest godina[/h]Samostalno dete je zdravo i zadovoljno dete. Prekomerna zaštita deteta i povlađivanje su neprijatelji u formiranju samostalnosti, a to su neke od najčešćih grešaka roditelja u vaspitanju dece.

22273_svsamostalnost01-foto-Shutterstock_iff.jpg


Rečenice koje mogu da "upropaste" razvoj detetove samostalnosti su: "Ja ću to uraditi umesto tebe!" ili "Još samo ovaj put ću ja umesto tebe da to uradim, drugi put ćeš ti". Da bi dete kasnije u životu bilo uspešno i donosilo odluke ne tražeći za to "blagoslov" roditelja i okoline, potrebno je još od malih nogu razvijati samostalnost.

- Prvi začeci rane samostalnosti mogu da se primete kod dvogodišnjaka. Svojstveno deci ovog uzrasta je da kopiraju odrasle. Zato treba da tražite od deteta da vam pomogne. Kada prihvate da vam pomognu, zahvalite im se i pokažite im da cenite njihovu kooperativnost, ma koliko vas ona u tom trenutku usporavala ili vam otežavala život - savetuje Aleksandra Jovanović Mađar, psiholog i porodični edukator.

TRI GODINE

Trogodišnjaci pokazuju inicijativu da samostalno rade neke poslove. Zato treba obratiti pažnju na zadatke koji su njima interesantni.

- Uvek ih pohvalite za obavljen posao. Rutinske poslove radite pred njima da vide kako i kada se rade. Na primer, govorite im: "Igračke skupljamo pre spavanja" - objašnjava psiholog.

ČETIRI GODINE

Četvorogodišnjaci umeju mnoge poslove samostalno da obavljaju, ali im nedostaje disciplina da bi mogli samostalno da odrađuju poslove koji su im dugotrajni ili dosadni. Svojstveno im je da se brzo obeshrabre i da lako odustaju.

- Ne mogu da shvate vreme, jer nemaju još formiranu percepciju vremena. Rade dobro samo ako su deo tima - kaže Aleksandra Jovanović Mađar.

Šta treba da znaju

Od 6. do 12. godine dete je veoma važno učiti kako da:
razvija veštine
misli jasno
dobije prave informacije
prepoznaje mogućnosti
postavlja ciljeve
organizuje se
započne rad na nekom zadatku, kako da ga preformuliše, objasni i završi
deli i razmenjuje materijal ili sredstva, vreme, ideje i osećanja
bude odgovoran
gradi pozitivne moralne osobine
formira vrednosti

PET GODINA

Na ovom uzrastu su deca čvrsto vezana za kuću i porodicu. Umeju da budu i samostalni i odgovorni.

- Fizički su sposobni da razvijaju razne veštine, stoga predlažem da razgovarate sa detetom o poslovima koji treba da se urade, ali je pri tome korisno da ih upitate da li žele da ih urade samostalno ili zajedno sa vama - objašnjava Jovanović Mađar.

OD ŠEST DO DVANAEST GODINA

Roditelj treba da pomogne detetu da razvija samostalnost tako što će mu jasno objasniti šta treba da radi. Važno je da taj zadatak dete obavi samo. Takođe ovo je vreme za prve odluke.

- Prilikom rešavanja nekih socijalnih problema korisno je da navodite dete da razmišlja o raznim načinima na koje se neki problem može rešiti. Pohvaljujte dete u svakoj situaciji u kojoj je samostalno donelo neki zaključak - savetuje psiholog.

OD DVANAEST DO OSAMNAEST GODINA


U ovom uzrastu, kaže Aleksandra Jovanović Mađar, dete aktivno treba uključivati u sve porodične poslove, dopuštati mu da neke aktivnosti samostalno preduzima, posebno za vreme porodičnih praznika. Roditelj treba da radi zajedno sa tinejdžerom na osnaživanju samostalnog mišljenja i da pohvali svaku aktivnost koja vodi ka samostalnosti.


Pomozite tinejdžeru da samostalno odlučuje


Često ga pitajte za njegovo mišljenje, ili tražite da vam iskaže svoje mišljenje, nezavisno od poruke marketinga, reklame ili uticaja vršnjaka/društva.


Ohrabrujte ga da je sposobno da samostalno donosi ispravne moralne odluke.


Omogućite mu svojim ponašanjem da svakim danom bude sve samostalnije (vodi brigu o svojim stvarima, svom vešu, čistoći, napavite zajednički raspored o spremanju hrane tokom nedelje, sređivanju stana/dvorišta...). Podržavajte ih da vode brigu o svom zdravlju i ne zaboravite da sve što zapazite, a što je u vezi sa razvojem njihove samostalnosti, pohvalite.



Blic Žena
 
Natrag
Top