Odlikaši u osnovnoj, ponavljači u srednjoj

PYC

Član
Učlanjen(a)
04.10.2009
Poruka
11.506
Danak lošem sistemu ocenjivanja


Odlikaši u osnovnoj, ponavljači u srednjoj





Izvor: Blic Darija Filipović | 23. 12. 2010. - 00:02h | Foto: S. Pašalić

Banjaluka - Biti vukovac u osnovnoj školi u Srpskoj više nije izuzetak, nego pravilo! Broj odlikaša iz godine u godinu je sve veći, a lane je od 108.819 osnovaca čak 43.366 učenika deveti razred završilo sa odličnim uspehom. Stručnjaci upozoravaju da se sa „štancanjem“ odlikaša ništa ne postiže jer većini ovih učenika znanje „zakaže“ u srednjoj školi.
102460_banjaluka01-odlikasi-ilustracija-foto-s-pasalic_f.jpg

Profesori predlažu da vukovci petice provere na kvalifikacionom ispitu


Deljene petica šakom i kapom, kako kažu direktori, jedino se može sprečiti ponovnim uvođenjem prijemnog ispita za upis u srednje škole. Školski psiholozi objašnjavaju da imamo toliko odlikaša u osnovnim školama jer je na nastavnicima veliki pritisak. Kada je ukinut prijemni ispit, uspeh iz osnovne škole postao je jedini kriterijum za upis u srednje škole, a roditelji osnovaca uglavnom očekuju petice u đačkim knjižicima.

„Roditelji žele da njihovo dete bude uspešno, a nisu ni svesni da detetu ne čine uslugu ako dobije peticu koju ne zasluži. Sigurno je da su nastavnici pod pritiskom roditelja i da bi izbegli neprijatne situacije daju ponekad petice koja nije zaslužena“, upozorava školski psiholog Tatjana Mihajlović.



Zbog inflacije petica, kako kaže, roditelji stvaraju lažnu sliku o detetu da je uspešno i da može sve da postigne. „Bolje je da roditelji ne reaguju na svaku ocenu i da odmah ne kažu: ’A, što nije bila petica?’ Možda je neka druga ocena mnogo bolja i zaslužnija Zbog te lažne slike o znanju u srednjoj školi sledi ogromno razočarenje“, navodi Mihajlovića.


Predsednik Aktiva direktora srednjih škola sarajevsko-romanijske regije Žarko Kovačević upozorava da je sistem ocenjivanja u osnovnim školama izuzetno loš. „Dešava se da deca upisuju gimnaziju sa prosekom 2,8. To je katastrofa. Više nema nikakvih kriterijuma. Pre je bio pojam biti vukovac, a sada su to svi postali“, kaže Kovačević.


Zbog toga, dodaje, već sledeće godine treba uvesti prijemne ispite za upis u srednje škole ili bar završne testove za učenike devetih razreda. „Sigurno mnogi odlikaši ne bi bili u stanju da polože prijemni“, kaže Kovačević.


Direktor Pedagoškog zavoda RS Mirko Banjac smatra da je uvođenje kvalifikacionog ispita jedini izlaz iz ove situacije. Pedagoški zavod RS, kako kaže, još pre tri godine Ministarstvu prosvete uputio je predlog pravilnika o polaganju prijemnog ispita za srednje škole. Predložili su, kaže, da se pri upisu u srednje škole uspeh učenika vrednuje 30 odsto, a da 70 odsto nosi kvalifikacioni ispit. Međutim, o tom pravilniku Ministarstvo prosvete, bar po tvrdnjama Banjca, nije raspravljao.


„Ne znam zašto taj pravilnik stoji. To je isključivo pravo ministra da odluči hoće li biti usvojen. Na to ne mogu uticati. Međutim, ovim pravilnikom bi se jasno pokazalo da li su ocene koje prikazuju škole realne, ili su napravljene po modelu inflacije“, kaže Banjac.


Za sada vapaj direktora škola i Pedagoškog zavoda čini se da Ministarstvo prosvete ne čuje. Kako su nam potvrdili u Ministarstvu, uvođenje prijemnog ispita za srednje škole neće biti u školskoj 2011/12. godini. Poručuju „da se sadašnji način bodovanja pri upisu u srednje škole pokazao kao uspešan“.
O „inflaciji“ petica nisu hteli da komenatrišu.


Prošlogodišnji uspeh učenika

Odličan 43.666
Vrlo dobar 26.892
Dobar 18.897
Dovoljan 10.196
Napomena: podaci Ministarstva prosvete i kulture RS za školsku 2009/10. kada je osnovnu školu pohađalo 108.819 učenika.


Osnovci u Srbiji ispod proseka

Rezultati koje su u Srbiji postigli osnovci od 15 godina na PISA testiranju 2009. bolji su nego pre tri godine, ali su za 60 poena ispod proseka. Od 74 zemlje Srbija je zauzela 43. mesto, sa 442 poena, dok je evropski prosek 500 bodova. Iako je postignut napredak, i dalje je trećina učenika funkcionalno nepismena, što znači da nisu u stanju da na konkretnom primeru primene znanje koje su stekli u školi. Takođe, ovo testiranje je pokazalo da gradivo koje uče osnovci uglavnom ne razumeju.
 
Natrag
Top