Na javnim nabavkama pokradu oko milijardu evra

PYC

Član
Učlanjen(a)
04.10.2009
Poruka
11.506
Korupcija je najzastupljenija u državnom sektoru


Na javnim nabavkama pokradu oko milijardu evra





Izvor: Blic Zoran Luković | 25. 01. 2011. - 00:02h

BEOGRAD - Godišnje se za javne nabavke u Srbiji potroši četiri milijarde, a izgubi zbog raznih zloupotreba jedna milijarda evra. Svaka peta javna nabavka je pod sumnjom da je sprovedena nezakonito. Revizorska institucija je za razliku od zemalja EU kod nas još na početku, tako da efikasne kontrole o trošenju novca poreskih obveznika - još nema.
110423_nenadic-jovanovic-foto-blic-i-beta_f.jpg

Nemanja Nenadić i Predrag Jovanović


Srbija je na 83. mestu od ukupno 178 zemalja po korupciji i, prema gotovo svim pokazateljima, ona je najzastupljenija baš kod javnih nabavki.

- Korupcija se u javnim nabavkama javlja na raznim mestima i u raznim fazama postupka. Moguća rešenja su više javnosti, obrazloženost odluka i efikasnija kontrola. Siguran sam da bi bilo manje prilika za korupciju kada bi oni koji nabavke planiraju i koji postavljaju uslove za učešće na tenderu bili obavezni da objasne zašto nabavljaju neka dobra, usluge i radove, zašto su im, recimo, estetski razlozi i rokovi plaćanja bitniji od cene i slično - kaže Nemanja Nenadić iz „Transparentnosti Srbija“ (TS).


Otkud suma od četiri milijarde

Nema nikakve zagonetke u ovom iznosu i računici koliko se potroši za javne nabavke. Iznos je izračunat tako što je uzeto prosečno učešće javnih nabavki u bruto domaćem proizvodu (BDP) zemalja OECD-a, što je oko 15 odsto. Ako se taj procenat primeni na vrednost BDP Srbije, dobija se vrednost od četiri milijarde evra. To je ukupna vrednost javnih nabavki u Srbiji za godinu dana.
Uprava za javne nabavke dostavila je nedavno Državnoj revizorskoj instituciji (DRI) 56 izveštaja sumnjivih javnih nabavki vrednih desetak miliona evra, a kada će to biti pregledano, ne zna se pouzdano. Razlog je jednostavan: tek u ovoj godini budžetom su odvojena znatnija sredstva za rad DRI i upošljavanje nedostajućih ljudi. Možda je i zato podzakonskim aktima predviđeno da će ubuduće svi naručioci koji planiraju javnu nabavku robe i usluga vredniju od 30 miliona dinara morati da imaju jednog ili više obučenih i sertifikovanih službenika za taj posao. To će suziti broj lica koja su neposredno uključena u postupak nabavke, pa bi se tako efikasnije mogle uočiti zloupotrebe.

- Ministarstvo finansija i Uprava za javne nabavke razvili su sertifikacioni program koji, prema oceni Centra UN za jačanje kapaciteta u oblasti javnih nabavki, odgovara obaveznoj obuci koju prolaze službenici u Velikoj Britaniji - objašnjava Predrag Jovanović, direktor Uprave za javne nabavke. Posebno su zanimljive kupovine i usluge kroz „male nabavke”, dakle bez procedure koju predviđa postupak standardne javne nabavke. Mada je njihova godišnja vrednost bezmalo sada tri miliona dinara, a biće i veća u 2011. godini, naručilac gotovo neprikosnoveno određuje prodavca, odnosno davaoca usluge. Kada se to pomnoži sa nekoliko puta za različitu robu ili usluge, onda je očigledno da je reč o velikom novcu.


- Posao može biti zakonski „čist kao suza“, a u osnovi je plod korupcije, zato što se ne proverava celishodnost. Na primer, ako neko nabavlja u osnovi nepotrebnu stvar, šteta je tu, a oni koji je čine su pokriveni time da su sredstva za tu nabavku odobrena u budžetu i finansijskom planu - objašnjava Nemanja Nenadić.


Potpuno je jasno da je naš problem praksa. Poseban problem kod javnih nabavki je što se korupcija ipak teško dokazuje i ustanovljava, pa je otuda striktna procedura jedan od načina sprečavanja nastanka štete po državu. Poznavaoci ove problematike misle da je nesrazmera između vrednosti javnih nabavki i broja zaposlenih u službama koje bi trebalo da ih kontrolišu ogromna. Dodatna teškoća je i činjenica da se korupcija teško na pravno propisan način utvrđuje, što samo ohrabruje zloupotrebe.


Najčešći problemi kod javnih nabavki

  • Nepostojanje konkursne dokumentacije s uputstvom ili neobjavljivanje javnog poziva
  • Određenje roka za podnošenje ponuda kraće od rokova određenih Zakonom o javnim nabavkama
  • Previsok iznos za otkup konkursne dokumentacije
  • Zahtev o ispunjenju određenih standarda konkretne institucije i, ako je sasvim odgovarajući, i sertifikat koji izdaju i druge ustanove
  • Kada naručilac prepiše tehničke karakteristike i dimenzije tačno određenog uređaja koji je predmet javne nabavke
  • Vrednovanje određenih stručnih referenci koje nisu od značaja za zadovoljenje konkretnih potreba
  • Nepoznata metodologija ocenjivanja ponuda koja će omogućiti naknadnu objektivnu proveru
  • Zloupotreba „kvaliteta” kao potkriterijuma za rangiranje ponuda
  • Često se zloupotrebljavaju i „dosadašnja iskustva“ kroz koje naručilac može da favorizuje one ponuđače sa kojima već duže posluje i time sprečava druge koji bi bili povoljniji da budu izabrani
  • Naručilac zainteresovanom ponuđaču nije omogućio uvid u ponude konkurenata
 
Natrag
Top