Šta je novo?

Makrobiotika na trpezi

  • Začetnik teme crvendac_011
  • Datum pokretanja
crvendac_011

crvendac_011

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
36.860
MAKROBIOTIKA NA TRPEZI

Začini uvek popravljaju ukus

Puno povrća, ulje od susama, proso, kukuruz, morska so, integralno brašno pa i kiseli kupus… samo su neke od namirnica koje se mogu naći u tanjiru sa „mesom” od soje

Img0-copy.jpg

Iako bi neki bez razmišljanja rekli da su jela bez mesa manje ukusna i da bez šnicle na tanjiru ručak i nije ozbiljan obrok, pristalice makrobiotičke ishrane teško bi se složile sa takvim tvrdnjama. Oni radije biraju jela sa puno povrća, zrnevlja, biljnih sireva, a sve pripremljeno na susamovom ulju i bogato začinjeno travkama. Glumica Cvijeta Mesić je sertifikovani instruktor makrobiotike, ovom prilikom predlaže recepte po kojima se uz odgovarajuće začine mogu da pripreme pravi gurmanluci.

Supa od sočiva


Potrebno je:
1 šolja sočiva, 5-6 šolja vode, susamovo ulje, 1 pakovanje tofua, 1 manji luk, 1 mala glavica celera, 1 manja šargarepa, pola šolje kukuruza.Začini: sušeni ruzmarin i timijan, 1 supena kašika belog misa, seckani peršun.


Sočivo sipati u šerpu, dodati vodu i kad provri kuvati nepokriveno pet minuta. Onda dodati malo sušenog ruzmarina i timijana, poklopiti i na tihoj vatri kuvati dvadesetak minuta.

U međuvremenu ugrejati ulje u tiganju, dodati tofu isečen na kockice i pržiti, uz mešanje, dok ne dobije zlatnu boju. Izvaditi iz tiganja i staviti na papirnatu salvetu da upije višak ulja. U tiganj dodati sitno seckan crni luk, celer sečen na kockice i kukuruz, kratko prodinstati i dodati u supu, kuvati desetak minuta. Umešati tofu. Uzeti malo tečnosti iz supe, rastvoriti miso i polako sipati u sočivo, da struji 3-4 minuta. Garnirati peršunom.

Punjene paprike


Potrebno je: 1 šolja crnog pasulja, potopljenog preko noći, 3 šolje vode, šoju soja sos (visoko pročišćen soja sos), 5-6 paprika, maslinovo ulje, 1 glavica crnog luka, seckanog, 2 kašičice čilija ili ljute aleve paprike, 1 čen belog luka, pola kašičice mlevenog kima, pola kašičice mlevenog bosiljka, 1 šolja kuvanog integralnog pirinča, 2 kašičice balzamiko sirćeta, mladi luk, sitno seckan.

Sipati u šerpu pasulj i vodu, kuvati otklopljeno 10 minuta na jakoj vatri, skidati penu. Smanjiti plamen, poklopiti i kuvati dok pasulj ne omekša, oko 45 minuta. Dodati šolju soja sos i kuvati još desetak minuta.

U tiganju ugrejati ulje i dinstati crni luk i beli luk pet minuta. Dodati čili, kim, bosiljak i malo šolju sosa i dinstati četiri minuta. Dodati pirinač i dobro promešati. Dodati pasulj i sirće. Napuniti ovom smesom paprike. Paprike se zatim poređaju u pleh i stave u prethodno zagrejanu rernu, dvadesetak minuta ili dok paprike ne budu mekane. Garniraju se mladim lukom.

Pire od prosa i karfiola


Potrebno je: šolje seckanog crnog luka, 2 šolje iseckanog karfiola, pola šolje opranog prosa, 2,5 šolje izvorske vode, 1 prstohvat morske soli, 1 kašičica tahini paste, 1 šolje seckanog peršuna.

Staviti crni luk na dno šerpe. Dodati karfiol, odozgo proso i morsku so. Lagano dodavati vodu, trudeći se da se ne poremete slojevi. Slojevi omogućavaju da ostane prirodni ukus svakog povrća. Poklopiti i kuvati do ključanja. Smanjiti plamen i kuvati na niskoj vatri oko 35 minuta, dok se tečnost ne upije i proso postane mekan. Dodati tahini i kuvati još pet minuta. Posuti peršunom.


Preliv od pečuraka, crnog luka i praziluka


Potrebno je: 1 šolja crnog luka isečenog na kockice, 1 mali praziluk, isečen na koturove, 1 drška celera sa lišćem, 1 mala šargarepa, sečena na štapiće, 1 šolja pečurki, na tanke kolutove, pola šolje prethodno potopljenih i sitno seckanih šitake pečuraka, 2 supene kašike sitno seckanog peršuna, koren biljke kuzu(nabavlja se u prodavnici zdrave hrane), šoju soja sos, susamovo ulje, voda.


Ugrejati na tiganju susamovo ulje i kratko izdinstati luk, praziluk, celer i pečurke koje su tanko isečene staviti polovinu dinstane smese u šerpu, dodati 4 šolje vode i šolju sos po ukusu. Kad provri, kuvati 10–15 minuta dodati koren kuzu biljke rastvoren u hladnoj vodi da lagano zgusne smesu. Nežno umešati ostatak dinstanog povrća i peršun u sos.


Bešamel sos

Potrebno je: 9 supenih kašika maslinovog ulja, 2-3 čena belog luka, sitno seckanog, 2 supene kašike sitno seckanog crnog luka, ili 3-4 mlada luka, sitno seckani, četvrtina šolje integralnog brašna ili pirinčanog brašna, morska so, 1-2 šolje vode.

Ugrejati u tiganju maslinovo ulje. Dodati beli luk i mladi luk i dinstati, uz stalno mešanje, 2-3 minuta. Dodati brašno i so i mešati nekoliko minuta, dok se povrće ne obloži brašnom i počne da se stvara pasta. Polako dodavati vodu, uz stalno mešanje, da se ne pojave grudvice. Kuvati na niskom plamenu dok se ne formira gust, kremasti sos, oko pet minuta.


Sos od bundeve


Potrebno je:1 kašičica maslinovog ulja, 2 čena sitno seckanog belog luka, 1 sitno seckan crni luk, 2 seckane drške celera, 2-3 šolje kockica bundeve, 1-2 izrendane šargarepe, morska so, 1 kašičica suvog bosiljka, umeboši sirće, voda.


U otvorenom ekspres loncu ugrejati ulje, dodati crni i beli luk i dinstati, uz mešanje, 2-3 minuta. Dodati celer, bundevu, šargarepu, malo soli i bosiljak, dodati vodu, da prekrije polovinu smese i staviti poklopac. Kuvati pod pritiskom, na srednjoj temperaturi 25 minuta. Kad se pritisak prirodno spusti, smesu sipati u blender i ako je suviše gusta dodati vode pa izblendirati. Vratiti u šerpu, staviti da se ugreje nekoliko minuta i posuti po ukusu umeboši sirćetom.

Preliv od misa i senfa
Pomešati dve supene kašike ječmenog misa, 1 supenu kašiku senfa, 1 supenu kašikaizrendanog crnog luka, 1 supenakašikasitnoseckanog peršuna i dodati vode koliko je potrebno za sos

Preliv od tahinija


Potrebno je: 4 supene kašike tahini paste (buter od susama), pola glavice crnog luka sitno seckanog, 2 umeboši šljive bez koštica, „šoju” soja sos prema ukusu, sok od jednog limuna, dve supene kašike pirinčanog slada, voda
U blenderu pomešati sve sastojke i polako dodavati vodu do željene gustine.

Kajgana od tofua


Potrebno je: 1 manja glavica crnog luka, 1 manja šargarepa 1 manja paprika (zelena ili crvena), 1 pakovanje tofua, susamovo ulje, 2 čena belog luka, malo soli ili šoju soja sos, 1/4 kašičice rendanog đumbira, 4-5 pečuraka.
Kratko prodinstati beli luk i đumbir, dodati sitno seckan crni luk, posoliti i dinstati 2-3 minuta, dodati šargarepu seckanu na štapiće, iseckanu papriku, pečurke sečene na listiće i sve zajedno dinstati dok ne omekša 5-6 minuta. Umešati izmrvljeni tofu, pojačati temperaturu i dinstati još pet do šest minuta. Začiniti po ukusu solju ili „šoju” soja sosom. Servirati uz tost ili krekere.

Tortilje


Potrebno je: začin za tempeh: 1 kašika origana, 3 čena iseckanog belog luka, četvrt kašičice ruzmarina, četvrt kašičice paprike, sveže samlevene, 1 kašika iseckanog peršuna, pola kašike bosiljka, 1 kašičica narendane limunove kore, pola kašike morske soli, 1 kašičica sirupa od integralnog pirinča, 1 pakovanje tempeha, 1 velika zelena paprika, 3 kašike suncokretovog ulja, 1 veliki crni luk, 8 tortilja bez kvasca.

Tanko iseći luk i papriku. Iseći tempeh na kriške od 5 cm. Zagrejati tiganj i ulje. Pirjaniti luk dva minuta. Dodati zelenu papriku, tempeh i začin za tempeh i pržiti još osam minuta. Napuniti tortilje, zamotati i služiti sa kremastim prelivom od tahinija, (buter od susama) ili nekim drugim sosom ili prelivom.


Makrobiotička proja

Potrebno je: 2 šolje kukuruznog brašna, 1 šolja integralnog pšeničnog brašna, 1 kašika praška za pecivo, pola kašičice morske soli, pola šolje tofua, 1 šolja pirinčanog mleka, jedna i po šolja sojinog mleka, 1 kašičica pirinčanog slada, pola šolje kukuruznog ulja.

Sve pomešati i peći 45 minuta na 150 stepeni.


Glaziranejabuke


Potrebno je: 4 zrele jabuke, 1 šolja jabukovog soka, malo morske soli, 1 supena kašika kuzua – rastvorenog u 3 supene kašike hladne vode, pola kašičice sveže isceđenog đumbira, prepržen badem.
Zagrejati rernu na 175 stepeni. Preseći jabuke na polovine i pažljivo očistiti sredinu. Poređati jabuke u pleh, sečena strana prema gore, i posuti sa malčice morske soli. Pokriti i peći 15 minuta ili dok ne omekšaju. U međuvremenu ugrejati sok od jabuke na niskom plamenu, umešati rastvoren kuzu i mešati dok se smesa ne zgusne i postane providna, 3-4 minuta. Dodati sok od đumbira, još malo mešati i preliti ovom smesom jabuke. Pojačati temperaturu na 200°C, vratiti jabuke u rernu, nepokrivene, oko 15 minuta, da se napravi glazura. Servirati toplo, sa posutim bademom.

Podvarak


Od kiselog kupusa može da se pripremi vegetarijanski i posni podvarak. Crni luk izdinstati na susamovom ulju ili na ulju od semenki grožđa, zatim dodati ribanac, dva-tri lorberova lista, malo bibera i raznih začina po želji: turmerik, kurkuma, kari, kumin. Promešati i zapeći u rerni. Izvor belančevina može da bude prženi tempeh (meso od soje).

V. B.
Objavljeno: 24.03.2011.
Izvor: Politika magazin



 
crvendac_011

crvendac_011

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
36.860
Makrobiotika

Makrobiotika

Sta je makrobiotika?

makrobiotika.jpg

Sam pojam "makrobiotika" prvi je upotrebio Hipokrat, potice iz grckog jezika i sadrzi dve reci: "makro" - veliki i "bios" - zivot. Makrobiotika se temelji na nacelima teorije i prakse poznate filozofima, naucnicima i lekarima kroz dugu istoriju. Makrobioticki pristup ishrani i lecenju bolesti je potpuno prirodni nacin da se telo vrati u optimalnu ravnotezu koja treba da obezbedi pravilno i zdravo funkcionisanje organizma. Osnovna karakteristika makrobiotike je uvodjenje pravilne ishrane i zdravih zivotnih navika.
Koriscenje makrobioticke prakse u zastiti zivotne sredine, ishrani i nacinu zivljenja moze u velikoj meri svakom od nas pruziti kvalitetniji, zdraviji i duzi zivot. Makrobiotika se ne retko preporucuje za lecenje dijabetesa, raka, srcanih tegoba i mnogih drugih ozbiljnih bolesti.

Makrobioticka ishrana


Mnogi pobornici makrobiotike isticu da ishranu treba prilagoditi podneblju i klimatskim uslovima u kojima zivimo pa shodno tome navodimo makrobioticke namirnice koje se preporucuju za nasu umerenu klimu sa cetiri godisnja doba.
Makrobioticka ishrana kao prvo, podrazumeva unos namirnica u sledecim razmerama: 40-60% - intergalnih zitarica, 20-30% - povrca, 5-10% mahunarki i morkih algi, 5-10% supe, 5% ribe, zacina, napitaka, slatkisa.

Cela zrna zitarica

Ukoliko se opredelite za makrobioticki nacin ishrane u svoje obroke uvedite iskljucivo organski proizvedena cela zrna zitarica i to kukuruz, raz, heljda, psenica, zob, proso, jecam, smedji pirinac. Ove vrste zitarica se mogu upotrebljavati u kuvanom obliku, u sastavu testenina, hleba i na druge nacine gde se delimicno obradjuju.

Povrce

Lokalno i organski proizvedeno povrce koje moze biti bareno uz dodatak male kolicine nerafinisanog, hladno cedjenog ulja ili u svezem obliku kao salata.
Za svakodnevnu upotrebu: luk, persun, sargarepa, bundeva, kupus, kelj, brokoli, potocarka, maslacak, zelje, rotkva.
Za povremenu upotrebu (2-3 puta nedeljno): zelena salata, krastavac, celer, kopriva.
Za redju upotrebu: paradajz, plavi patlidzan, krompir, paprika, spanac, repa, tikvice.

Mahunarke

Za svakodnevnu upotrebu: leblebija, zeleno socivo, sojini proizvodi (tofu sir, fermentisana soja, meso od soje)
Za povremenu upotrebu: crveno socivo, soja, grasak, suseni grasak
[TABLE="align: right"]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Morske alge
Kombu, nori, arame, dulse, vakame, hidziki

Supe

Od povrca, morskih algi, zitarica, mahunarki.

Zacini

Nerafinisana morska so, miso, tamari sos od soje, sirce od pirinca, umebosi sirce.

Ulja

Za makrobioticku ishranu treba upotrebljavati nerafinisana ulja biljnog porekla.
Za svakodnevnu upotrebu: susamovo i kukuruzno ulje
Za povremenu upotrebu: maslinovo, suncokretovo i sojino ulje

Napici

Za svakodnevnu upotrebu: tradicionalni blagi cajevi i sveza izvorska voda.
Za povremenu upotrebu: kafa od zitarica, umebosi caj, sojino mleko, pivo, svezi sokovi od voca i povrca.
Riba
Makrobioticka ishrana ribu preporucuje za povremenu upotrebu i to u nasem slucaju: saran, pastrmka, haringa, ostrige.

Voce

Voce treba konzumirati samo povremeno i nikada u kombinaciji sa povrcem.
Svi mi koji zivimo u umerenoj klimi, trebamo izbegavati tropsko i suptropsko voce a umesto njega jesti voce sa nasih prostora kao sto su jabuke, kruske, jagode, kajsije, breskve, sljive, bobicasto voce...

Poslastice

Kada su poslastice u pitanju makrobiotika savetuje konzumaciju susenog voca, takodje sa nasih prostora.
- - -
Ukoliko se u preventivne svrhe budemo pridrzavali makrobiotickog nacina ishrane, osim gubitka viska kilograma, mozemo ocekivati normalizaciju svih vitalnih procesa u organizmu, povecanje psihofizickih sposobnosti i duzi zivotni vek.
Kada je u pitanju lecenje odredjenih vrsta bolesti neophodno je sagledati svakog pojedinca zasebno da bi mu se propisao poseban program makrobioticke ishrane.

Makrobioticke sugestije


- Jedite samo kada ste gladni.
- Dobro sazvacite hranu (najmanje 50 puta po zalogaju).
- Jedite uredno i opusteno uz osecaj zahvalnosti za hranu koju imate ispred sebe.
- Tecnost pijte umereno, samo kada ste zedni.
- Izbegavajte jesti najmanje 2 do 3 sata pre spavanja.
- Idite na spavanje pre ponoci.
- Koristite kozmetiku i proizvode za ciscenje koji su izradjeni od prirodnih, netoksicnih sastojaka.
- Koliko god je moguce, nosite pamucnu odecu, pogotovo donji ves. Izbegavajte nosenje sinteticke ili vunene odece direktno na kozu.
- Izbegavajte preterano nosenje nakita direktno na telu.
- Provedite sto vise vremena na otvorenom i u prirodi. Setajte po travi i budite neko vreme na suncu.
- Redovno vezbajte i odrzavajte dobru kondiciju.
- Imajte velike zelene biljke u kuci. One osvezavaju prostor i obezbedjuju kiseonik u vazduhu.
- Svakodnevno provetravajte zivotne prostorije, cak i u hladnim vremenskim uslovima.
- Ogranicite gledanje televizije i vreme provedeno za kompjuterom na razumne i minimalne mere.
- Smejte se i pevajte - sto vise!
Na kraju ne zaboravite izreku da je makrobiotika "umetnost produzenja zivota" zato budite umetnik.

Izvor: Priroda-leci-sve




 
Top