Liban - Švajcarska Bliskog istoka
Liban - Švajcarska Bliskog istoka
Liban je  bio omiljen među bogatašima Zapada, jer sve ono što bi neko poželeo na  malom prostoru bilo mu je tu na dohvatu - dole Mediteran sa neverovatnim  plažama i lancima hotela vrhunske klase - gore ponosne Liban planine  vrhova stalno okovanih snegom, vrhunsko vino, voće, muzika, noćni život  neverovatno otmene prestonice. Bejrutski Korniš podsećao je na mondensko  kansko šetalište Kroasetu sve do 1974. godine kada je započeo građanski  rat... 
 Autor: Dragan Milivojević 
 Izvor: Bankar
       Photo: Yoniw / Flickr
			Još kada su rani autori Biblije napuštali pustinju, naišli su na  šumski raj i vrtove, neverovatne izvore vode, zemlju u kojoj su „tekli  med i mleko“. 
 Sa ovom rečenicom skinutom sa turističkog sajta i  mapom u ruci taksijem rentiranim u Damasku za 100 dolara krećemo ka  Libanu, zemlji drevnih Feničana i njihovih dragulja, monumentima  nekadašnje helenske, rimske i vizantijske imperije. Svojevremeno je ova  arapska zemlja ponela naziv „Švajcarske Bliskog istoka“, a njen glavni  grad Bejrut nazivan je „Parizom Orijenta“. 
 Bejrutski Korniš  podsećao je na mondensko kansko šetalište Kroasetu sve do 1974. godine  kada je započeo građanski rat, koji je okončan 1990. godine, skoro  potpuno uništivši zemlju. 
 No, i pored kasnijih sukoba sa  Izraelom (poslednji napad je bio pre tri godine), a i sukobima zaraćenih  libanskih milicija, ova zemlja je nikla kao „feniks iz pepela“, a njena  prestonica ponovo počela da navlači ruho francuske Kroasete, pa ju je  prošle godine posetilo čak dva miliona turista iz svih krajeva sveta.  Blizina hezbolaha 
 Nakon prelaska granice Sirije i Libana,  pomalo se vraćamo u naše 90-e, jer su na svakom koraku dileri, koji na  arapskom nude i menjaju libansku funtu za američke dolare, evro. Niko ih  ne dira, iako je na granici more policije i vojske u maskirnim  uniformama. Na samom graničnom prelazu uzimate vizu, za 48 sati  besplatnu, tri dana 15 evra, a duže od toga - 30 evropskih novčanica. 
 Vođeni taksistom, Sirijcem Baselom, sa glavnog autoputa koji vodi ka  Bejrutu skrećemo ka plodnoj dolini Beka, a u vazduhu kao da se oseća  „miris baruta“. Tu u sedištu ove regije smestio se Balbek, naša  odrednica i sedište Hezbolaha. Za nama je ostao moderan autoput, a ovaj  lokalni vodi kroz naselja i ponekad se čini da će završiti u nekoj od  kuća. Sve deluje živopisno, nesvakidašnje, i ljudi i mesta koja spajaju  beskrajne plantaže jabuka, trešanja, jagoda, badema... 
 Tu su i  kukuruzna polja i kojekakvi zasadi voća i povrća kojim obiluje ova  plodna biblijska dolina kojom se stiže do jedne od najstarijih stalno  naseljenih naseobina na svetu – 5.000 godina starog Balbeka, u rimsko  doba zvanog „Grad sunca“. Doskora, kako saznajemo, ravnica je bila puna  marihuane i ostalih zasada droge, koje je libanska država iskorenila. 
 Naš vozač pokazuje očiglednu nelagodnost što smo bliže sedištu  Hezbolaha i uporno pričajući o čarima noćnog života Bejruta zapitkuje:  „Zašto Balbek? Ko još ide u Balbek!“ Ne obraćamo pažnju na njega, a  najzad prekida svoju tiradu da bi nam rekao: Hazari. Bacamo pogled i u  ravnici u daljini naziremo šatorsko naselje najraznolikijih boja. 
 Toliko nam je trebalo da pređemo iz Srbije da bi ovde, što bi neko  rekao u bespuću, saznali od Basela da lutajući junaci „Hazarskog  rečnika“ Milorada Pavića, isti oni kojima se u kontroverznom svetskom  bestseleru „Hazari vladaju svetom“, postoje i žive nadomak mesta gde je  rođen feničanski bog Bal. Kako izgledaju nismo videli, samo konje koji  su onako slobodno paradirali uz šatorsko naselje ispred koga na  udaljenosti od par stotina metara stoji savremeni bilbord i reklamira  neku od mobilnih telefonija Libana. Hram među dugim cevima 
  Ulazimo u Balbek. Put nas vodi pored monumentalne šiitske džamije iz  koje izlaze nakon molitve oficiri Hezbolaha. Zastajemo za momenat i oni  ljubazno pristaju da se fotografišemo, a sva nelagoda i neizvesnost koju  smo osećali padaju u trenu, kao prašina nakon uranjanja u svežu kupku.  Grad odaje siromaštvo, dosta dugih cevi, bunkera... Na sredini centralne  ulice kojom vozimo vijore se crne, zelene i žute zastave. 
  Poslednja, obeležje Hezbolaha, najljućeg protivnika Izraelaca. I onda  pred nama izranja istorija koja je ušla među svetska čuda, šest  granitnih monumentalnih stubova Jupiterovog hrama, najviši na planeti.  Nekada ih je bilo 20, a odavde su u doba Turskog carstva odneti i  ugrađeni direktno u Aja Sofiju. Čuje se ponovo taksista koji zapanjen i  zadivljen konstatuje: „A... zato Balbek!“ 
 Sa kartom po  bagatelnoj ceni krećemo za kustosom koji s ponosom objašnjava da ulazimo  u kompleks hramova očuvaniji čak i od atinskog Akropolja. Posvećeni su  Jupiteru, Bahusu, opasani sa 19 kolosalnih stubova visokih po 19 metara,  i Veneri. Izniču na mestu koje i danas čuva ostatke hrama drevne  Fenikije i njenog vrhunskog božanstva Bala. U Balbeku su za gradnju  korišćeni najveći kameni blokovi u istoriji arhitekture, dužine 25  metara. Megalopolis u zemlji kedrova 
 Krećemo ka Bejrutu kroz  Liban planine. Stanovnici uz more obilato koriste rajske blagodeti ovog  podneblja, pa kad im dosadi Mediteran za pola sata su u Faraja Mzar  Kfardebianu, mondenskom zimovalištu. Od Balbeka se smenjuju mesta  Kasara, Anjar poznata po čuvenim libanskim vinima, a zemlja kedrova  otvara za nas vidike ka moru i prestonici. Spuštajući se gledamo brda  ispresecana platoima sa velelepnim vilama, poneke sa kedrom u dvorištu,  drvetom koje je zaštitni znak ove zemlje i stoji i na državnom stegu  Libana. 
 Bejrut se svojom lepotom pružio skoro duž cele libanske  obale. Jer ako krenete na sever morskim autoputem ka Tripoliju  udaljenom 85 kilometara, naselja se neprekidno nižu, kao da je cela  obala srasla u jedan megalopolis. Bejrut ima nešto više od dva miliona  stanovnika i jedno od glavnih obeležja njegove današnjice je ubijeni  premijer Rafik Hariri, čije ime nose mnoge institucije. 
 Od  lokalnog stanovništva saznali smo da su zemlja i Bejrut doživeli procvat  pod njime, ali da je i on zgrnuo milione. Haririjev mauzolej je  neverovatno obezbeđen, a smešten je u samom centru odmah uz kolosalnu  džamiju Muhamed Al Amir koja pleni svojom zlatastom lepotom. U tom delu  je i grandiozni parlament, zgrada libanske vlade i niz svetskih banaka,  korporacija, hotela luks kategorije, butika sa najprestižnijim svetskim  brendovima. Ovo podneblje obiluje kamenom i poput džamije sve je u  bojama suvog zlata, a kuće starog Bejruta koje se ruše, ili su nestale  pod ratnim granatama, nikle su u svojim replikama. 
 Između njih  su arhitektonska atrakcija, soliteri koji paraju nebo. Milijarde se u  ovom delu Bejruta „valjaju“ poput onih na Menhetnu. Grad je čist, a kada  pogledate kako se ovde popločavaju ulice, sadi drveće sa specijalnim  sistemom za zalivanje, zastidite se napravljenog u Beogradu. U poratnom,  pomalo usporenom, Bejrutu se uveliko oseća uticaj Francuza, kao i u  ostalim mestima duž obale, tako da ćete ovde čuti „mersi“, a ne arapsko  „šukran“, kada vam se zahvaljuju. 
 Ova prestonica ima jedan  poseban, elegantni, mondenski šmek zapadnih metropola, ali bez  izgubljenog duha Orijenta i starih tradicija Arapa. Uopšte, način života  ovde predstavlja balans hrišćanstva i islama. Bejrut je jedan od  najraznolikijih gradova Bliskog istoka u pogledu religije i kulture, i  ovde se nalaze hrišćani, muslimani i Druzi. Ukoliko ugledate japija,  najpre će to biti hrišćanin, iako oni čine manji deo populacije. Večera  uz talase 
 Omiljeno mesto svih je Korniš šetalište i park, nešto  između već pomenute Kroasete i njujorškog Central parka. Ovde mladi  džogiraju, stari igraju popularnu igru tavli, tinejdžeri se kupaju,  poneko peca, zaljubljeni odlaze na stene, porodični ljudi uveče  parkiraju kola, iznose kamp stolice i sto i uz nargile piju kafu, čaj,  sokove... 
 Nikada nije dosadno, i sa malo i sa puno para, a  ekskluzive je na svakom koraku. Ponekad se ulice Daun tauna zatvaraju i  okružuje ih milicija, a to je signal da je uz džet set i neko od  političara na nekom gala prijemu. Za one sa malo skromnijim budžetom,  ako žele da probaju neverovatne morske čarolije libanske kuhinje  preporučujemo „Posejdon“. Dok ručate ili večerate uz talase koji ponekad  udaraju do prozora i čine događaj još uzbudljivijim, budite sigurni da  će na svaki mig ili pokret jedan od tridesetak besprekornih konobara  biti uz vas. 
 A ako imate baš malo para, krenite uzbrdo od  Korniša ka Hamri i u bilo kojoj od radnji će vam napraviti izvrstan  sendvič za evro do dva. Vlasnik jedne takve bakalnice, stari Muhamed,  čim smo progovorili rekao je: „O Jugoslavija, Tito.“ I on je nekada, kao  i mnogi stariji Libanci, protutnjao našim krajevima. 
 U Bejrutu  obavezno posetite neki od muzeja, a nezaobilazno Nacionalni u kome je  pohranjeno prastaro Feničansko pismo. Ukoliko je vreme za kupanje  Kornišem ćete stići do Golubijih stena ili Stena samoubica, iza kojih su  smeštene izvanredne gradske plaže. Tu neke ljubavi dobijaju tragičan  epilog. U letnjim mesecima prava zabava za turiste su lokalni momci koji  vešto savladavaju ambis skokom u talase Mediterana. Naravno, bogataši  direktno iz luksuznih hotela, podzemnim tunelima idu ispod Korniša do  mora, a sam državni vrh i svetska elita članovi su Jahting kluba i u tu  čaroliju luksuza običan smrtnik ne može da zaviri. Apartmani libanskih  milionera su poput onih u njujorškoj Park aveniji, veličine golf terena.  
 Ovaj biser Orijenta dalje otkrijte sami, kao i milioni drugih  koji dolaskom ostvaruju životni san, ali pre polaska proverite svoje  kartice, jer novac nećete moći da podignete na svakom bankomatu. Taksi  nije skup, a minibusevi će vas bagatelno za dolar i po, dva odvesti gde  god hoćete. Mi smo otišli do Harise ka severu, oko 26 kilometara od  Bejruta. Sa visova poput Isusa u Riju ovde dominira Gospa od Libana.  Doživljaj prolaska žičarom između višespratnica pa pravac u visove Žunje  načičkane vilama je nezaboravan. Iz restorana se kroz granje kedra i  raznih četinara pruža pogled na more i prelepe plaže sa palmama, hotel,  marine, primorska mesta srasla jedno uz drugo. 
 Put nas dalje  vodi obalskom magistralom u iskonski Biblos, nastanjen pretežno  moronitima, koji će vas tek osvojiti za sva vremena. U njemu ostaci  Fenikije, krstaša, starih hrišćanskih crkva i katedrala, a najveća je  maronitska Jovana baptiste. Najromantičnije je mesto uz more, sa malim  žalom, lukom načičkanom drvenim barkama sa čijeg mola ribari od rane  zore najavljuju svež ulov i prodaju. 
 Odmah iznad uz obalu su  restorani, a onda plaže sa novim vilama na jednoj i stari grad opasan  feničanskim bedemima na drugoj strani luke, sa ulicom koja načičkanim  drvenim vratima na radnjama podseća na „Ponte Vekio“ u Firenci. Iznad  mora poput ukletog zamka je krstaško utvrđenje, a iza njega veliki hotel  Edi sands rizort, vlasništvo jedne od žena iz multimilijarderske  porodice Ford. Udala se za prebogatog Arapina iz Biblosa i danas su  vlasnici više od trećine grada. 
 U Biblosu smo i njegovu staru i  noviju istoriju saznali od maronita Rašida - Ričarda Jazbeka vlasnika  dva restorana i knjižare. Slučajan susret pokazao je svu gostoljubivost  žitelja, ali kako oni sami kažu i svu ludost koju u sebi nose, pa smo  upoznali doktora sa imenom Tito. Lekari, dizajneri, inženjeri, vlasnici  radnji, turisti, svi se okupljaju tu radi razgovora, pića, pesme, kao u  nama bližim primorskim mestima i sve to sa pogledom na staru krstašku  luku. Do duboko u noć kod Rašida se proteže pesma uz zvuke leuta. Tu i  saznajemo da su svi manastiri u Libanu pravoslavni, jer su Arapi  shvatili da je teško nagoditi se sa katolicima. 
 Maroniti kažu  da su krstaši pohodili Jerusalim da bi razbili pravoslavlje i da je  njihovo postojanje svedočanstvo toga. Kod Rašida smo tradicionalnu  libansku večeru i piće za troje platili svega 11 dolara. U Bejrutu tako  jeftino nećete proći, a iznenađenje je da kod maronita ima i svinjetine i  slanine. Drevne ulice začaranog vremena nije ni čudo da leti opsedaju  turisti sa svih strana sveta. Ovde je otkriveno Feničansko pismo,  najveće arheološko nalazište fosila na svetu... 
 Liban nemojte  da napustite da ne posetite rezervat kedorova u visovima Šufa do koga se  stiže kada se iz Bejruta krene ka jugu, ka Sidonu i Tiru prepunim  zagonetaka feničanske, rimske i vizantijske civilizacije. Tamo vodi Via  Damor ili Put ljubavi, simbolično, kada se zna da je njime iz Rima  ostavivši pisca Albarta Moraviju i udavši se za vođu Druza Valida  Džumlata stigla spisateljica Karmen Ljara. Danas živi u palatama  Betadina. Taj dvorac je, kažu, mesto reinkarnacije Druza, koji su inače  zatvoreno, bogato islamitsko društvo, a njihovu svetu knjigu niko nikada  nije video. 
 Za svakog u Libanu ovi visovi koji podsećaju na  Švajcarsku su mesto ostvarenja „libanskog sna“. Čuveni Abu Musa dvorac  svedoči o snu siromašnog dečaka da postane bogat zbog čega biva ismejan i  batinan. On to uspeva i danas će vas lično provesti odajama dvorca u  kojima voštane figure, poput onih iz muzeja Madam Tiso, „pričaju“o  njegovom putu od siromaha do milionera. 
 I za kraj, znajte da su  jedan od simbola ove čarobne zemlje Orijenta - žene nadaleko čuvene po  svojoj lepoti.
Izvor: B92