Laos

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.979
28. 03. 2010 PRESS

PUT OKO SVETA - VIKTOR LAZIĆ

U zemlji milion slonova


Najveći srpski avanturista malim drvenim brodom stigao je i do Laosa, zemlje razorene vijetnamskim ratom, u kojoj komunisti i dalje drže sve konce u rukama, ali ne brane religiju i uvode sva pravila moderne ekonomije

1.jpg


Pratio sam vijuge reke Mekong i njenih pritoka ka severu. Vodeni putevi ovde su i dalje glavne saobraćajnice. U meandriranju Mekonga, nalik znatiželji, duž neobičnih ostrva reke koja više liči na okean života, mali drveni brod pratilo je jato ptica i družina veselih rečnih delfina. Tako sam stigao do Laosa, jedine zemlje jugoistočne Azije bez izlaza na more, ali sa rekom Mekong i njenim delfinima u „zemlji milion slonova", što je prevod imena prvobitne laoske države.

3.jpg


Centralni komitet Komunističke partije, zajedno sa Politbiroom, i dalje u Laosu drži sve konce u svojim rukama, u međuvremenu kao religiju prihvativši budizam i sva pravila moderne ekonomije. Ako me je komunizam, tj. njegovi predstavnici, ičim iznenadio, onda je to sposobnost da se preobuče i pretvori u gotovo bilo šta na ovom svetu.

Za vreme vijetnamskog rata, borbe su zavladale i Laosom. Niksonova doktrina ukratko bi se mogla sažeti u: „Ako nisi za nas, onda ćemo te sravniti sa zemljom". Tako su se Kambodža i Laos našli u ratnom vihoru, mada su njihove vođe svom snagom pokušale da ostanu neutralne u ratu koji će na kraju te susedne zemlje možda uništiti i više nego sam Vijetnam. Ho Ši Min je u ovim predelima napravio neviđeno moćnu logističku stazu snabdevanja i napadanja sa severa na jug, koja je bila glavna meta američkih bombardera.

4.jpg


Isprva tajno bombardovanje ove dve zemlje pretvorilo se u sistematsko uništavanje svega živog, uključujući i bilje i insekte. Na svom povratku u vojne baze na Tajlandu i u Sijamskom zalivu, Amerikanci su sve neizbačene bombe u Vijetnamu bacali na Laos i Kambodžu. Na kraju, besni zbog gubitaka, ovaj predeo gađali su napalm bombama i kojekakvim pesticidima kako bi sravnili sa zemljom zeleni pokrivač, šume koje su bile najbolji dom i prijatelj Vijetkonga. I zaista, Amerikanci su mnogo izgubili u ovom ratu, oko 58.000 vojnika. Vijetnam, Laos i Kambodžu ovaj rat je koštao mnogo miliona života, od kojih je većina stradala kao kolateralna šteta odluke iz Vašingtona.

5.jpg


Plantaže u džungli
Dobar čaj i jedna od najkvalitetnijih kafa na svetu
U veličanstvenoj preostaloj džungli, među vodopadima koji se bacaju sa planinskih vrhova i do 120 metara u dna klisura, danas se najviše uzgajaju čaj i jedna od najkvalitetnijih kafa na svetu. Upoznao sam ostarelog vlasnika jedne od poznatih plantaža. Njegov lik se nalazi na kesicama kafe i već odavno je simbol laoskog kvaliteta. Uz pomoć prevodioca, pitao sam ga šta je bio najveći problem sa osnivanjem tako velike farme. Odgovor je bio izričit i jezgrovit: „Najteže je bilo očistiti zemlju od američkih bombi."


Na sazvežđe tri bogate kulture, duge istorije i smirenih osmeha bačeno je skoro trinaest miliona tona bombi ili, u proseku, skoro 300 kilograma bombi po svakom čoveku, ženi i detetu koji ovde žive. Ostaci metala i čitave neeksplodirane bombe nalaze se svuda. Meštani udaljenih sela, gde je do rata metal bio prava retkost, zatrpani su otpadom. Koriste ga na najraznovrsnije načine. Video sam čamce koji su u stvari samo ovalni deo ogromne bombe, jeo sam priborom za jelo ručno napravljenim od gvožđa oborenog američkog aviona.
Iznajmio sam motor i krenuo u obilazak udaljenih sela. Osmesi na licima ljudi, koji često žive i sa manje od jednog dolara dnevno, najvredniji su suveniri koje sam pokupio. Svuda su me dočekivali i ispraćali uz reči dobrodošlice. Kuće su uglavnom od drveta, najčešće bambusa, pokatkad ispletene rukom kao najlepša narodna odeća. Deca uče u školama na poluotvorenom, tu su i oltari da posvedoče da i najstarije religije još vode neki svoj život.

6.jpg


Dosta udaljenih sela i dalje praktikuje animizam, verovanje u duhove prirode i predaka. U centralnom delu sela redovno se nalazi veliki oltar gde se izvode specijalni rituali i prinose žrtve kako bi se zadovoljili duhovi. Kuće se grade izdignute od zemlje kako bi bile sačuvane od poplava, koje su ovde redovna pojava. Kao stubove kuća neretko sam viđao i nizove čitavih bombi i raketa...
Nekada francuska kolonija, gradovi Laosa i dalje nose jak francuski kolonijalni pečat. Divna zdanja i prelepi hramovi krase ulice komunističkih vođa. Ruski kulturni centar u glavnom gradu već odavno organizuje tečajeve engleskog, mada prodavnice u centru i dalje prodaju slikovnice sa likovima Lenjina i Marksa. Crvene zastavice sa srpom i čekićem vijore se svuda, govoreći o prošlosti i sadašnjosti, ali i o vremenu koje dolazi na pomalo ekstravagantan način.


Viktor Lazić
 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.979
Neobično letovanje na Laosu - desetodnevni život po lokalnoj tradiciji

30. 05. 2011. 08:00h| Vestionline


Neobično letovanje na Laosu - desetodnevni život po lokalnoj tradiciji



Laos postaje sve popularnija turistička destinacija i najviše turista se opredeljuje za oblast Luang Namtu, prepoznatljivu po svojim gustim šumama, divljim životinjama i kulturnoj raznolikosti velikog broja etničkih grupa.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
4006.jpg

2917.jpg

8238.jpg

9729.jpg


Prema podacima lokalne turističke organizacije, prošle godine je ovaj deo Laosa posetilo 250.000 turista što je značajan porast u odnosu na 20.000, koliko ih je bilo 1999. godine, prenela je gencija Frans pres.

Nedavno su u severozapadnom delu ove države u jugoistočnoj Aziji Ujedinjene nacije pokrenule projekat "Nam Ha" s ciljem da se stvori jača veza između turista i lokalnog stanovništva, koje je svesno koliko je ta grana važna za njihovu državu.

Turisti, u grupama po osam, mogu odsesti u nekoj od kuća, upoznati se sa lokalnim običajima, tradicionalnim jelima i, uz pratnju jednog od članova domaćinstva, ići na ekskurziju po nacionalnom parku Nam Ha, čija je površina 554.000 ara.

"Iskustvo je neprocenjivo. Potpuno ste upućeni u svaki segment njihovog svakodnevnog života i imate osećaj kao da i vi živite tu“, rekao je 28-godišnji britanski turista Džo Park.

Da bi takva simbioza uspela, turisti su, s jedne strane, savetovani da poštuju lokalne običaje - da se izuvaju pri ulasku u kuću, poštuju sveta mesta i ne fotografišu bez dozvole, dok je lokalno stanovništvo, s druge strane, savetovano da izađe u susret gostima i poradi na svojoj higijeni.

"Nameravamo da i u drugim delovima Laosa pokrenemo ovakve projekte. To bi bio veliki preokret za državu koja je jedna od najsiromašnijih na svetu", izjavio je savetnik u Ujednjenim nacijama Stiven Ssipani.



 
Natrag
Top