I Gete voleo špagete

Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.981
„Забавников” историјски забавник

И ГЕТЕ ВОЛЕО
naslovj.jpg


Чувени немачки књижевник сматрао је макароне јелом без премца, док је Томазо Маринети, оснивач футуристичког покрета, пуцао на чинију пуну врелих шпагета, поручујући да их треба укинути

1.jpg
Ручно прављени резанци


Неко и даље каже резанци или макароне. То су сада већ старински изрази. Млађи се често опредељују за шатровачки, који им вероватно звучи духовитије: занцире (резанци) или – пашгете (од шпагете, италијанска реч за резанце која иначе потиче од речи spago, што значи узица или канап). Чини се, ипак, да се данас највећи број љубитеља тестенина опредељује за италијанску реч – pasta која подразумева све облике куване тестенине, од такозваних „флекица”, преко „звездица”, „машница”, „шкољки”, тортелина и равиола, све до дугих резанаца, односно шпагета.
Уколико би се гласало за најомиљеније јело на свету, „пашгете” би, ако не баш прво највероватније заузеле једно од три водећа места. Јасно је да су тога свесни и Италијани који га сматрају својим и врло су поносни на тај кулинарски специјалитет. Специјалитет постаје када се основи – куваном тесту – дода посебно припремљени сос. Какав желите. Од оног основног – маслиново уље, уз додатак парадајза и зачина – до најфинијих и најсложенијих, с павлаком, месом, шункама, бадемима, морским плодовима… и тако даље. Могућности, односно рецепата има такорећи безброј.

Нису Кинези баш све измислили!

Ако се одлучите да прелистате неки од новијих италијанских кувара, наићи ћете на недвосмислено оповргавање старе претпоставке да је ову чувену кулинарску баштину на Апенинско полуострво пренео славни венецијански морепловац Марко Поло (1254–1324). Италијански гастрономски стручњаци тврде да у томе нема истине. Па нису баш све измислили Кинези! Наравно, можда су се у товару Марка Пола по повратку из Кине заиста налазили и (пиринчани) резанци, али шпагета је у данашњој Италији било и пре! Још од времена римског историчара и граматичара Плинија Старијег (23–79). Он помиње тестенину од различитих житарица што се кува у млеку, а којој се потом додају шунка или мед.

2.jpg
Да ли су резанци били део товара Марка Пола?

Осим тога, у једном спису из 1154. године, некој врсти древног туристичког водича, арапски географ Ал-Идрин помиње „јело од брашна у дугачким тракама” које назива triyah и које се у то доба производило у Палерму, на Сицилији. И данас на Сицилији може да се наручи такозвана паста – tria bastarda.
Други важан документ потиче из 1244. године и то је нека врста рецепта у коме лекар који је у то време живео у граду Бергаму јамчи оздрављење оболелог човека, под условом да се више никако не храни куваним тестом! Четрдесетак година касније (1279), у званичном документу који је издао нотар Уголино Скарпа помиње се реч мацаронис. Реч је о опоруци извесног Понција Бастонеа који наследницима, између осталог, оставља и оставу пуну тих макарониса.
Корен ове речи филолози тумаче на два начина: или потиче од грчког израза macar, односно блажени (можда јело блажених?), или, пак, такође од грчке речи macaria, која је означавала супу са тестом од млевеног јечма. Недоумице око порекла речи трајале су до 18. века, када су у Напуљу као савршени израз за омиљено јело прихватили реч – макерони (maccheroni). Било је то издашно јело за сиромашне, али које уз маштовитост може да постане и врхунски кулинарски специјалитет.

3.jpg
Јохан Волфганг фон Гете – путник и гурман

Првих година 19. века на фотографијама с улица Напуља могу да се виде улични продавци, такозвани макеронари. Стоје иза великих лонаца који се пуше, чекајући купце. У почетку су му додавали само маслиново уље и мало бибера. Сир, само они који су могли да га приуште.

Без премца


Страствени поклоници пасте не могу да се наброје. Један од најславнијих био је немачки књижевник и научник Јохан Волфганг фон Гете (1749–1832). У дневницима овако је описао долазак у Агриђенто, на Сицилији:
„Будући да нема одговарајућих пансиона нити коначишта, једна узорна породица примила нас је у свој дом, стављајући нам на располагање спаваћу собу. Велика зелена врата деле нас и наш пртљаг од власника куће који су се у великој просторији дали на посао како би спремили макароне од најфинијег теста – најбељег и од најситнијег брашна. Ово тесто веома је скупоцено. Пошто добије облик цевчица, вешти девојачки прсти обавијају их и тако да се претварају у пужиће. Сели смо крај тих љупких створења, замолили смо их да нам објасне многобројна дела која ваља обавити пре него што макарони настану, те схватисмо да се то тесто прави од најбољег брашна и најтврђе пшенице коју називају ’’grano forte’’. Поред тога, потребно је имати и спретне руке. На то су нам, такође, изнели најукусније макароне, пожаливши се како нису у могућности да послуже оне најбоље каквоће, који се иначе могу наћи само у Ђирђентију, тачније, само у њиховој кући. Уз све ово, тестенина коју смо имали прилику да окусимо, учинила ми се да, по белини и финоћи укуса, нема премца…”

4.jpg
Ђирђенти, место где је Гете јео шпагете без премца

И следеће странице Гетеовог дневника испуњене су описом макарона и чинија пуних врелог маслиновог уља у које их Сицилијанци сипају, посебно у време поста, „јер тада имају најбољу прођу…”
Занимљиво је да резанце, односно шпагете богаташи нису јели све до 18. века. Не због тога што им је овај специјалитет био неукусан, већ због чињенице што им строга правила понашања за столом то нису дозвољавала. Јер, обичан народ куване резанце јео је – рукама. Управо је Наполитанац Ђенаро Спадачини, иначе дворанин краља Фердинанда II, изумео виљушке са само четири зупца. „Намотавање” и „набадање” шпагета , „пужића” и „шкољки” било је олакшано. Тако је паста ушла и међу племство.

5.jpg
„Доле шпагети”, викао је Маринети

Веровали или не, чак су и неки Италијани тврдили да не подносе шпагете! Читава прича око пасте страшно је нервирала Томаза Маринетија, италијанског уметника, оснивача футуристичког покрета. Тај стручњак за јавне испаде, почетком тридесетих година 20. века у чинију пуну врелих шпагета испалио је метак из пиштоља. Нервирао га је тај национални гастрономски симбол, те је узвикнуо:
„Сматрамо да је неопходно укидање пасташуте, бесмислене гастрономске религије Италијана!” Није прошло дуго од тог догађаја, а Маринети је „ухваћен” како у ресторану „прождире” управо – шпагете. Вест је обелодањена, на задовољство многобројних, а посебних поклоника тог јела.

Аутор: М. Огњановић
Извор: Политикин забавник


 
Always a lady
MODERATOR
Učlanjen(a)
25.08.2009
Poruka
38.981
Једемо, волимо, а можда не знамо

Једемо, волимо, а можда не знамо

СВАЧИЈИ
1.jpg

Приличан је број јела која могу да се похвале међународном славом, али нема много оних који крију толико тајни

2.jpg

Довољно је да покушамо да проникнемо у порекло имена и већ ћемо прилично да се заглавимо. Извесно је да је код нас та реч дошла из италијанског, али спорно је како је ушла у италијански. Етимолози упућују да је истог порекла као и реч шпага (покрет у балету) која се и код нас у појединим крајевима користи и у значењу конопац. Међутим, шпага је реч која је у италијански ушла из арапског, а ту долазимо до још једног великог питања: ко је измислио шпагете?

3.jpg


Тајна у лонцу


У игри су три теорије: Кинези, Арабљани и Италијани. Легенда каже да је шпагете у Италију донео Марко Поло после повратка из Кине 1295. године, али да је у питању само легенда имамо разлога да верујемо из неколико разлога. Најпре, 2005. године откривен је документ са Сицилије у коме се помињу вермичели (врста шпагета, мало дебљих од класичних) који потиче из 1180. године, дакле више од једног века пре доласка Марка Пола из Кине.
Други разлог за сумњу о утицају Марка Пола је што је овај славни светски путник био из Венеције, а први шпагети који се спомињу увек се везују за југ Италије, највише Сицилију и Напуљ. Постоје археолошки докази да су Кинези своју варијанту шпагета јели још пре 4000 година, али то не значи да ова врста јела није независно измишљена у Арабији или Италији.
Чак и кад говоримо о врстама сосова за шпагете, скоро да не постоји ниједан доказ за порекло било ког од њих, осим за и у Италији најомиљенији болоњезе (ragù bolognese) који се састоји од соса од парадајза, млевеног меса и зачина међу којима су најважнији босиљак и оригано (и у Далмацији и Црној Гори ово је најомиљенија верзија шпагета где их обично зову паста-шута или макарули).

4.jpg

И код нас готово да нема домаћице која не зна да их спреми

Ипак, постоје и бројне заблуде. На пример, без обзира на то у ком крају Италије се налазите, шпагети се за ручак једу искључиво као предјело и то највише сто грама по особи. Тек онда следи главно јело (обично нека врста меса с разним медитеранским сосовима). Користе се и као ужина, али никад као главно јело, што је случај и код нас и у готово целом свету.
Друга веома раширена заблуда је да Италијани на све врсте шпагета стављају пармезан. Истина је да има крајева где је пармезан доста заступљен уз поједине врсте теста, али највећи број Италијана не ставља пармезан у шпагете. Чак се и карбонара, која готово да не може без сира, по оригиналном рецепту прави с пекорином (овчијим сиром) а не пармезаном.
Такође, ако вас је неко учио да шпагете једете уз помоћ кашике и виљушке (што је доста добар изум јер некима је тако заиста лакше) уз образложење да се тако ради у Италији, и то је заблуда. Италијани све врсте пасте (осим лазања и канелона за које користе и ножеве) једу само виљушком. У појединим круговима, употреба кашике сматра се чак непристојном.
Исто тако, постоји брдо заблуда око саме припреме овог омиљеног јела. На пример, велики број људи мисли да шпагете после кувања треба ставити под хладну воду. Сваки Италијан би се пренеразио кад би то видео. То је нека врста богохуљења из два разлога. Прво, преливањем шпагета хладном водом они ће изгубити готово сав скроб који је веома важан састојак шпагета, а друго, шпагети увек морају да буду сервирани топли, чак врели. Уосталом, велики број сосова (аљо е олио, карбонара, песто...) сами по себи су хладни и због тога их треба брзо промешати са врелим шпагетима да се јело пред служење не охлади.

5.jpg

Постоји и раширена заблуда да шпагети, пошто се процеде из воде, наставе да се кувају па их зато треба прелити хладном водом да се не раскувају. Порекло ове заблуде није познато, али свако ко се иоле разуме у кулинарство или макар у термалне законе знаће да ово не може да буде истина, поготово зато што шпагети одмах после цеђења морају да се промешају са умаком.
За крај, треба напоменути да су шпагети, као уосталом и пица и лазање, данас саставни део балканске кухиње и готово да нема домаћице која не уме да их спреми. Захваљујући брзој и лакој припреми, поготово кад савладамо предрасуде и заблуде, готово да су заменили многа јела у нашим домаћинствима која су се на брзину спремала кад наиђу изненадни гости, као што су бројне врсте пита, пилава, попара и сличних „брзинских” јела за које увек имамо састојке у кући.

Аутор: П. Ћ.
Извор: Политикин забавник




 
Natrag
Top