Hrvatski jezik 1.dio

Cupidon
VIP
Učlanjen(a)
04.10.2009
Poruka
5.207
Hrvatski jezik 1.dio





HRVATSKI JEZIK
Hrvatski jezik nastavni je predmet koji je najopsežniji i najviše je povezan s ostalim predmetima u osnovnoj školi. Sva nastavna komunikacija ostvaruje se hrvatskim jezikom. Predmet je zastupljen od prvog do devetog razreda i ima četiri nastavna područja: hrvatski jezik, književnost, jezično izražavanje i medijska kultura.
Sadržaji svih nastavnih područja hrvatskoga jezika međusobno su povezani, nadopunjuju se i prožimaju prema načelu unutarpredemetnog povezivanja, a s drugim povezuju se po načelu međupredmetnog povezivanja.

CILJEVI
Osnovni je cilj nastave hrvatskog jezika osposobiti učenike za jezičnu komunikaciju koja će im omogućiti ovladavanje sadržajima svih nastavnih predmeta i uključivanje u stalno i učinkovito učenje. Nastava hrvatskog jezika uključuje ovladavanje standardnim jezikom, a ciljevi su mu:

  • osposobiti učenike za jezičnu komunikaciju koja im omogućuje ovladavanje sadržajima svih nastavnih predmeta i uključivanje u cjeloživotno učenje;
  • razvoj jezično-komunikacijskih sposobnosti pri govornoj i pisanoj uporabi jezika u svim funkcionalnim stilovima;
  • razvoj literarnih sposobnosti, čitateljskih interesa i kulture;
  • stvaranje zanimanja i potrebe za sadržajima medijske kulture, osvješćivanju važnosti znanja hrvatskoga jezika;
  • razvijanje poštovanja prema jeziku hrvatskoga naroda, njegovoj književnosti i kulturi (te prema jezicima, književnosti i kulturi Bošnjaka, Srba i nacionalnih manjina u BiH).
Nastava hrvatskog jezika omogućuje učenicima stjecanje znanja, sposobnosti, vrijednosti i navika koje pridonose njihovu cjelovitu osobnom razvoju kako bi kako bi ostvarili uspješan osobni život i bili aktivni članovi društva. Kako je struktura ovoga nastavnoga predmeta vrlo složena, potrebno je naglasiti da svako predmetno područje ravnopravno pridonosi osposobljavanju učenika za jezičnu komunikaciju u svim životnim situacijama. Komunikacija se ostvaruje primanjem i odašiljanjem poruka. Poruke moraju biti primjerene na razini jezično-komunikacijskih sposobnosti učenika

ZADAĆE

NASTAVNO PODRUČJE - HRVATSKI JEZIK

  • osposobljavanje učenika za uspješno snalaženje u svakodnevnim priopćajnim situacijama;
  • ovladavanje jezičnim sredstvima potrebnim za uspješnu komunikaciju;
  • osvješćivanje potrebe za jezičnim znanjem;
  • suzbijanje straha od jezika;
  • osvješćivanje razlika između standardnoga jezika i zavičajnih idioma;
  • postupno usvajanje hrvatskoga jezičnoga standarda.

NASTAVNO PODRUČJE - JEZIČNO IZRAŽAVANJE

  • razvoj sposobnosti izražavanja doživljaja, osjećaja, misli i stavova;
  • stvaranje navika uporabe pravogovornih (ortoepskih) i pravopisnih (ortografskih) normi;
  • ostvarivanje uspješne usmene i pismene komunikacije.

NASTAVNO PODRUČJE - KNJIŽEVNOST

  • spoznavanje i doživljavanje, tj. primanje (recepcija) književnih djela;
  • razvijanje osjetljivosti za književnu riječ;
  • razvijanje čitateljskih potreba;
  • stvaranje čitateljskih navika;
  • osposobljavanje za samostalno čitanje i primanje (recepciju) književnih djela.

NASTAVNO PODRUČJE - MEDIJSKA KULTURA

  • osposobljavanje za komunikaciju s medijima: kazalištem, filmom, radijem, tiskom, stripom, računalom;
  • primanje (recepcija) kazališne predstave, filma, radijske i tv emisije;
  • osposobljavanje za vrednovanje radijskih, televizijskih emisija te filmskih ostvarenja.

RAZREDNA NASTAVA


PRVI RAZRED

NASTAVNO PODRUČJE
PRIPREMNO RAZDOBLJE
Uočavanje govornih sposobnosti i razvijenosti govora.
Socijalizacija djeteta u novu sredinu.
Oslobađanje učenika za komunikaciju.

PRIPREMA I UVOD ZA UČENJE POČETNOG ČITANJA I PISANJA

NASTAVNO PODRUČJE
JEZIČNO IZRAŽAVANJE (SLUŠANJE, GOVORENJE I OPAŽANJE)

NASTAVNA CJELINA: JA U ŠKOLI
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Ja imam svoje ime
- I moji prijatelji imaju svoje ime,
- I moj-a učitelj/ica ima svoje ime,
- I moja škola ima svoje ime,
- Sve se na svijetu nekako zove.
Ključni pojmovi: ime, škola, učenik, učitelj/ica.
Obrazovna postignuća: upoznati svog učitelja/icu, prijatelja/icu, svoju školu i zapamtiti njihova imena; prihvaćanje pravila ponašanja u školi; znati imenovati članove svoje obitelji i razumjeti da se sve na svijetu nekako imenuje i ima svoje ime.
Prijedlozi za metodičku obradu: igre predstavljanja i upoznavanja pomoću kartica, na papiru učenici crtaju što ih predstavlja (što vole), predstaviti vlastiti rad i izmijeniti radove; igre predstavljanja pjevanjem.

2. Svi smo različiti i svi smo vrijedni poštovanja
- S obzirom na spol,
- S obzirom na dob,
- S obzirom na zdravlje,
- S obzirom na zanimanje,
- S obzirom na religijsku pripadnost,
- S obzirom na nacionalnu pripadnost.
Ključni pojmovi: međusobna različitost, jednaka vrijednost.
Obrazovna postignuća: poznavanje razlika među članovima svoje zajednice obzirom na spol, dob, zdravlje, religijsku i nacionalnu pripadnost, prihvaćanje drugih i drugačijih i graditi prema svima osjećaje poštovanja.
Prijedlozi za metodičku obradu: promatranje i razgovor na temelju vlastitih fotografija, kakav sam bio-la prije, kakav sam sada, te fotografije ljudi različitih po boji koži, uzrastu, izgledu, spolu itd.

3. Što čujemo?
- Zvukovi,
- Glasovi.
Ključni pojmovi: zvukovi i glasovi.
Obrazovna postignuća: zborno i pojedinačno izgovaranje glasova, samoglasnika (otvornika), prepoznavanje zvukova iz okoline (glasanje ljudi, životinja, šuškanje lišća, osluškivanje tišine, osluškivanje disanja, oponašanje ritma itd.).
Prijedlozi za metodičku obradu: igre pozornosti; vježbe slušanja;oponašanje ritma pljeskanjem; oponašanje zvukova iz okoline - igre pogađanja.

4. Što vidimo?
- Bića,
- Predmeti.
Ključni pojmovi: bića i predmeti.
Obrazovna postignuća: razvoj zapažanja i uočavanja bića i predmeta u svojoj zajednici, užoj i široj okolini.
Prijedlozi za metodičku obradu: igre razvrstavanja pločica sa slikama raznih živih bića i predmeta u određenu skupinu.

NASTAVNA CJELINA: (RE)KONSTRUKCIJA SMISLA PREPRIČAVANJEM
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Pričanje i prepričavanje
- Priče sa slikama - nadopunama,
- Prepričavanje uz pomoć pitanja,
- Samostalno prepričavanje (niz događaja u vremenskom i uzročno-posljedičnom slijedu).

2. Pričanje uz pomoć slika
- Pričanje uz pomoć pitanja;
- Samostalno pričanje.
Ključni pojmovi: pričanje, prepričavanje (z pomoć slika i pitanja), slikopriča.
Obrazovna postignuća: uočavati priče kao niz događaja uz pomoć sličica i pitanja, prepoznavati događaje i osobe na slici, nizu događaja dati oblik i jednostavno ispričati priču vlastitim riječima.
Prijedlozi za metodičku obradu: igra uz sliku i poticajna pitanja: pitaj me pa ću ti reći;pričanju priča ne ograničavati se na jedno čitanje (višekratno čitanje iste priče učiniti zabavnijim natjecanjem između skupina učenika u boljem nadopunjavanju pojmova prikazanih sličicama);pitanja postavljati što jednostavnije i konkretnije;pripovjediti što se dogodilo, pa onda - priča kao niz događaja;pričanje i razgovor uz pomoć slika: najprije prepoznati događaje i uspostaviti niz događaja;poticajnim zadacima poticati i potpomagati iskazivanje priče.

3. Što je dobro, a što nije dobro ponašanje
- Primjeri i razgovor.
Ključni pojmovi: dobro, loše, lijepo ružno (dječja svakodnevnica).
Obrazovna postignuća: osnovna pravila pristojnosti, dobrog i lošeg ponašanja u školi, užoj i široj zajednici.
Prijedlozi za metodičku obradu: dječji razgovor, postavljanje pitanja: što je dobro, a što nije;rad sa stripom koji priča o lijepom ponašanju i kulturnom ophođenju uz uporabu čarobnih riječi: molim, izvoli, hvala i oprosti.

4. Grafomotoričke vježbe
- Šaranje,
- Povlačenje crta/bez prostornog ograničenja – navikavanje na olovku.
Ključni pojmovi: šaranje i pisanje crta.
Obrazovna postignuća: ovladavanje rukom i razvoj fine motorike šake šaranjem i povlačenjem raznovrsnih crta.
Prijedlozi za metodičku obradu: pisanje crta u zraku;pisanje po pijesku; pisanje na školskoj ploči, proporcionalno smanjivanje prostora: polovina, četvrtina, osmina početnoga prostora.


NASTAVNA CJELINA: FAZA IMENOVANJA I CJELOVITOG PREPOZNAVANJA
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Ovo je slika pojma, na ovoj je slici (neki drugi pojam)
- Imenovanje bića,
- Imenovanje predmeta.
Ključni pojmovi: prepoznavanje pojmova bića i predmeta slikom.
Obrazovna postignuća: prepoznati i razumjeti pojmove koji se predstavljaju slikom i otkriti vezu između pojmova i njihova predstavljanja.
Prijedlozi za metodičku obradu: pokazivanje slika s prepoznavanjem pojmova na slici.

2. Ima još jedan način da se pojmovi imenuju, osim da ih predstavlja slika (on se sastoji od napisane riječi: gore je slika, a ovdje piše…), - bez čitanja
- Imenovanje bića,
- Imenovanje predmeta.
Ključni pojmovi: riječ, slika (faza imenovanja i cjelovitog prepoznavanja).
Obrazovna postignuća: učiti prepoznavati slike i napisane riječi s njezinim značenjem; prepoznavati riječi bez slike, te razumjeti da je predstavljanje pojmova slikom i riječju jednako valjano.
Prijedlozi za metodičku obradu: prepoznavanje napisane riječi bez slike (kuća, lopta, škola, mama, torba);prepoznavanje natpisa, npr. Coca - Cola.

3. Grafomotoričke vježbe
- Valjanje crta različitih duljina i debljina od plastelina,
- Razvoj fine motorike šake,
- Spajanje točaka crtama svih vrsta,
- Praćenje isprekidanih i blijedih crta.
Ključni pojmovi: crta, točka, isprekidana crta.
Obrazovna postignuća: crtama svih vrsta spajati zadane točke, praćenje postojećih crta.
Prijedlozi za metodičku obradu: morski valovi - valovita crta;krov - elementi slova A i V;pišemo crte - lijevo, desno, gore, dolje, koso prema gore, koso prema dolje;crte - krugovi;igre s plastelinom.


NASTAVNO PODRUČJE
POČETNO ČITANJE I PISANJE
JEZIK
NASTVANA CJELINA: RAZVIJANJE GLASOVNE OSJELJIVOSTI
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Početni glas
2. Zadnji glas
3. Glas u sredini
4. Slušanje, ponavljanje, učenje pjesmica u rimi
5. Igre rime
6. Kradljivac glasova
7. Nadodavanje glasova
8. Umetanje glasova
Ključni pojmovi: rima, glas, riječ, početak, kraj i sredina riječi.
Obrazovna postignuća: razvijanje glasovne osjetljivosti, prepoznavanje rime u odabranim pjesmama, zamjećivanje glasova na početku, u sredini i na kraju riječi i njegovo izgovaranje.
Prijedlozi za metodičku obradu: igre prepoznavanje rime u odabranim pjesmama;zborno izgovaranje s čitačem glasovni izgovor imena, predmeta i likova na pokazanim slikama;vježbe u prepoznavanju pozicije glasa (početak, sredina, kraj);zborna imenovanja da se djeca oslobode za aktivnost, ali i pomognu jedna drugima u razvijanju glasovne osjetljivosti.


NASTAVNA CJELINA: RASTAVLJANJE RIJEČI NA SLOGOVE
(Govorne vježbe - prepoznavanje)
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Dva glasa
2. Tri glasa
3. Četiri glasa
4. Dva sloga
5. Uvođenje pojma sloga
6. Četiri sloga
7. Rastavljanje duljih riječi na slogove
Ključni pojmovi: slog, glas, riječ.
Obrazovna postignuća: rastavljati riječi na slogove, prepoznati broj slogova u riječi.
Prijedlozi za metodičku obradu: igre prepoznavanja sloga u riječi;vježbe u prepoznavanju pozicije sloga u riječi;igre rastavljanja dugih riječi na glasove i slogove; igre nadodavanja i spuštanje slogova;Igre nastajanja riječi spajanjem slogova.


NASTAVNA CJELINA: ODNOS GLASA I SLOVA, GOVORA I PISMA
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Odnos slike i napisane riječi
2. Odnos govora i pisma
3. Odnos glasa i slova
4. Početno slovo i glas (onoga što je na slici i velika latinična slova)
S L O V A R I C A (Sva velika latinična slova na razini prepoznavanja)
Ključni pojmovi: glas - slovo, glas - čujem, govorim, slovo - vidim, pišem.
Obrazovna postignuća: razumjeti odnos glas - slovo, odnos slike i napisane riječi i odnos govora i pisma, upoznati da se isti glas može obilježiti nekim drugim znakom (pismom).
Prijedlozi za metodičku obradu: uz pomoć slika (igara sa slovima) povezati slova s početnim glasom u riječi pojma koji predstavljaju;vježbe prepoznavanja velikih tiskanih slova bez slike;rad, vježbe i igre s početnim glasom u riječi i istovjetnim slovom (velika);provjeravanje vještine čitanja slova.

5. Grafomotoričke vježbe
- Pisanje crta svih vrsta uz ograničenje između zadanih crta,
- Moja prva tiskana slova (I, O - samo velika).
Ključni pojmovi: velika tiskana slova: I i O.
Obrazovna postignuća: usvajanje i pisanje velikih latiničnih tiskanih slova I i O.
Prijedlozi za metodičku obradu: vježbe iscrtavanja različitih vrsta crta;pišemo crte - gore, dolje, crte, crtice i krugove;crtamo predmete koji u svom nazivu imaju slovo I,O;oblikujemo slova od plastelina;slažemo slova od lego kockica, pisanje slova: slijed povlačenja crta odozgor prema dolje, sljeva na desno.


NASTAVNA CJELINA: OD GLASA DO RIJEČI
(Ponavljanje i primjena u izgovaranju riječi)
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Rastavljanje riječi na slogove – sastavljanje slogova u riječ
2. Glas do glasa - riječ
3. Rastavljanje riječi na glasove i sastavljanje glasova u slog i slogova u riječ
4. Reci obrnuto
Ključni pojmovi: glas, riječ, slog.
Obrazovna postignuća: pravilno izgovarati sve glasove u riječima te izgovaranjem riječi i njezino raščlanjivanje na glasove; rastavljati riječi na slogove, slogovima izgovarati riječ i da obrnutim slijedom izrekne kraću riječ.
Prijedlozi za metodičku obradu: brojalicama učiti rastavljanje riječi na slogove;promatrajući se u zrcalu izgovarati glasove;korištenje obrnutog izgovora kombinirano koristeći riječi koje obrnutim izgovorom ne daju nikakvo značenje i one koje daju nove riječi;od kartončića sa slogovima slagati riječi, naglasak se stavlja na gradnju riječi pomoću slogova, i na posvješćivanje svakog glasa u riječi.

5. Grafomotoričke vježbe (pisanje velikih tiskanih slova A, U, E i ponavljanje pisanja
slova I i O)
Ključni pojmovi: velika tiskana slova A, U i E.
Obrazovna postignuća: pravilno pisanje slova i riječi velikim tiskanim slovima.
Prijedlozi za metodičku obradu: pisanje slova i poticaj za pisanje prve domaće zadaće: pisanje slova;oblikovanje slova plastelinom (glinamolom);građenje slova od sitnih lego kocaka;slaganje riječi od izgrađenih slova.

NASTAVNA CJELINA: PRJEVOĐENJE SLOVA U GLAS I GLASOVA U SLOVA
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Prve riječi – čitanje
Ključni pojmovi: početno čitanje.
Obrazovna postignuća: globalno osposobljavanje za slovkanje, slogovno čitanje i čitanje riječi.
Prijedlozi za metodičku obradu: početno slovkanje uz različite igre sa slovima i riječima, povezivanje;povezivanje pojedinih slova sa pripadnom sličicom i slaganje riječi od tih slova;vježbe i igre čitanja slogovnog izgovora riječi za ubrzavanje toga čitanja,vježbe slovkanja i izgovora igricom ili pjesmom;slaganje riječi od kartončića sa slogovima i slovima;slaganje slogova i riječi od slova izrađenih od kockica (lego);dopunjavanje riječi slovima koja nedostaju.

2. Grafomotoričke vježbe: Pisanje suglasnika (zatvornika): R, B, C, Ć, Č, - D, Đ, DŽ, - F, G, H, - J, K, L, LJ, - M, N, NJ, - O, P, R, S, Š, T, - V, Z, Ž, - samo velika tiskana slova
Ključni pojmovi: suglasnik (zatvornik), veliko tiskano slovo, slog, riječ.
Obrazovna postignuća: pisanje slova i riječi velikim tiskanim slovima.
Prijedlozi za metodičku obradu: vježbe pisanja suglasnika (zatvornika); svakim novim usvajanjem suglasnika (zatvornika) otvara se poticaj za pisanje novih riječi;čitanje kraćih riječi;pisanje kraćih riječi;građenje slova od lego kockica, plastelina, glinamola;slaganje riječi od izgrađenih slova.


NASTAVNO PODRUČJE
ZAVRŠNI CIKLUS POČETNOG ČITANJA I PISANJA

NASTAVNA CJELINA: POČETNO ČITANJE I PISANJE
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Od riječi rečenici - čitanje
Ključni pojmovi: čitanje slova, slog, riječ, rečenica.
Obrazovna postignuća: globalno čitanje riječi; glasovna analiza i sinteza riječi; analitičko-sintetičko čitanje kraćih rečenica.
Prijedlozi za metodičku obradu: jezične igre i vježbe otklanjanja pogrješaka i čitanja napamet;povezivati riječi neke pjesme uz ritmičku pratnju i glazbu.

2. Napisao sam svoje ime i prve riječi: mama, tata, baka, sestra, brat
- Pisanje prvih rečenica: Kiša pada. Trava raste. Ja volim svoju mamu.
Ključni pojmovi: pisanje prvih riječi i rečenica velikim tiskanim slovima; abeceda tiskanih slova; glasovna abeceda.
Obrazovna postignuća: pisanje slova, riječi i kraćih rečenica velikim tiskanim slovima.
Prijedlozi za metodičku obradu: izricanja i pisanja vlastitih rečenica i vlastitih misli uz poticajne slike i događaje;vježbe pisanja prvih riječi i rečenica;vježbe provjeravanja urednosti, čitkosti i ispravnosti pisanja slova, riječi i kraćih rečenica;vježba prepisivanja slova, riječi i kraćih rečenica.


NASTAVNO PODRUČJE
KNJIŽEVNOST
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Priča
Ključni pojmovi: priča.
Obrazovna postignuća: spoznati, doživjeti i iskazati doživljaj kratke priče stilski i sadržajno primjerene učeniku,samostalno i uz pitanja.
Prijedlozi za metodičku obradu: vježbe u pričanju priča: pričati jednostavne priče;nastaviti pričati već poznatu priču;povezati dvije poznate priče;poredati točnim redoslijedom slike koje predstavljaju glavne događaje u priči;uz pomoć slika ispričati ili prepričati priču.

2. Pjesma
Ključni pojmovi: pjesma.
Obrazovna postignuća: spoznati, doživjeti i iskazati svojim riječima doživljaj kratke pjesme, stilski i sadržajno primjerena učeniku.
Prijedlozi za metodičku obradu: povezivati riječi neke pjesme uz ritmičku pratnju i glazbu;igre uz ritmičku pratnju kraćih pjesama;igre smišljanja rime na zadane riječi;Lanac riječi koje se rimuju.

3. Književni tekstovi /Zajednička jezgra:
Balog, Zvonimir: Nevidljiva Iva, Pjesma sa šlagom
Hubijar Zehra, Zeko i djeca, Čudna sprava
Kapidžić, Nasiha, Baka čisti put
Letić – Fabri, Bosiljka, Jesen
Narodna priča, Zekina kućica
Parun, Vesna, Uspavanka za ježa
Paljetak, Luko, Gusjenica, Gramatička česma
Tartalja, Gvido, Koliko je težak san, Kratkotrajna škola
Vitez, Grigor, Prepelica
Izbor autora i književnih tekstova, primjerenih dječjoj dobi, na hrvatskom jeziku.

NASTAVNO PODRUČJE
MEDIJSKA KULTURA
TEME I OSNOVNI SADRŽAJI
1. Lutkarska predstava
Ključni pojmovi: lutkarska predstava.
Obrazovna postignuća: doživjeti lutkarsku predstavu kao poticaj.

2. Animirani film
Ključni pojmovi: Lutkarski ili crtani film.
Obrazovna postignuća: prepoznavanjekratkih lutkarskih i crtanih filmova koji su stilski i sadržajno primjereni djetetu.


DRUGI RAZRED

NASTAVNO PODRUČJE
POČETNO ČITANJE I PISANJE
TEME
1. Početno čitanje i pisanje - priprema
Ključni pojmovi:riječ, rečenica.
Obrazovna postignuća: globalno čitanje i otkrivanje smisla pročitanih skupova riječi i rečenica; zamjećivanje glasova na početku, u sredini i na kraju riječi; stvaranje rima na zadani poticaj; rastavljanje riječi na glasove/slova; rastavljanje rečenice na riječi.
Prijedlozi za metodičku obradu: smišljati jednostavne rečenice i rastavljati ih na riječi; prikazivati riječi karticama i slikama; sastavljati i čitati slikovne rečenice; zamijeniti mjesta sličicama u rečenici i otkriti nelogičnosti (zaključiti da treba poštivati red riječi u rečenici); igrati igru Na slovo, na slovo;izdvajati sličice s riječima koje imaju zadano slovo/glas na početku, u sredini ili na kraju riječi; smišljati rime na zadani poticaj; rastavljati riječi na slogove i sastavljati različite riječi od zadanih slogova; igre: Slovni domino, Glasovni lanac.

2. Svladavanje glasova i slova
Ključni pojmovi: slovo, čitanje.
Obrazovna postignuća: prepoznavanje v. i m. tiskanih slova (grafema) i povezivanje s glasom (fonemom); povezivanje glasova i slova u riječ; otkrivanje značenja riječi.
Prijedlozi za metodičku obradu: rastavljati riječi na glasove; sastavljati riječi od zadanih glasova; upoznati tiskana slova i povezati glasove sa slovima; povezati glasove i slova u cjelovitu riječ; sastavljati riječi od zadanih slogova, povezivati pročitanu riječ sa slikom; čitati rečenice i kraće tekstove; otkrivati smisao pročitanog teksta; razgovarati o pročitanom tekstu.

3. Početno čitanje i pisanje
Ključni pojmovi: globalno čitanje, analitičko-sintetičko čitanje, čitanje „slijevanjem“ slogova.
Obrazovna postignuća: globalno čitanje riječi; glasovna analiza i sinteza riječi; analitičko-sintetičko čitanje riječi i rečenica te kraćih tekstova; čitanje „slijevanjem“ riječi, rečenica i tekstova.
Prijedlozi za metodičku obradu: čitanje i obrada te ilustracija pročitanih tekstova; čitanje zadataka u udžbenicima, vježbenicama, nastavnim listićima…

4. Početno pisanje tiskanih slova (latinično pismo)
Ključni pojmovi: veliko i malo tiskano slovo, napisana riječ i rečenica, abeceda tiskanih slova, glasovna abeceda.
Obrazovna postignuća: pravilno pisanje slova, riječi i rečenica tiskanim slovima.
Prijedlozi za metodičku obradu: izvoditi grafomotoričke predvježbe za pisanje; najprije modelirati slova, potom ih pisati po zraku, a tek onda u pisanku; tražiti u slovima zajednički element; stvarati slikovne asocijacije sa slovima.

5. Početno pisanje pisanih slova (latinično pismo)
Ključni pojmovi: veliko i malo pisano slovo, abeceda pisanih slova.
Obrazovna postignuća: pravilno pisanje slova, riječi i rečenica pisanim slovima.
Prijedlozi za metodičku obradu: izvoditi grafomotoričke vježbe sa ključnim potezima potrebnim za pisanje pisanih slova; tražiti slikovne asocijacije sa slovima; oblikovati slova potezom iz ramena, iz lakta te iz šake i prstiju; povezivati pisana slova u riječ; pisati kraće rečenice.


NASTAVNO PODRUČJE
JEZIK
TEME
1. Glas, slovo, slog, riječ
Ključni pojmovi: glas, slovo, slog, riječ.
Obrazovna postignuća: razumjeti i razlikovati pojmove glas, slovo, slog, riječ.
Prijedlozi za metodičku obradu: izdvajati glasove na početku, u sredini i na kraju riječi; prebrojavati glasove; riječi u rečenici naglasiti pljeskom ili nekim drugim dogovorenim znakom.

2. Izgovor i pisanje glasova/slova
Ključni pojmovi: glas, slovo.
Obrazovna postignuća: pravilno izgovarati i pisati sve glasove u riječima, s osobitom pozornošću na one koje većina učenika teže zamjećuje i razlikuje(č-ć, lj-nj, dž-đ, skupine glasova ije-je).
Prijedlozi za metodičku obradu: uz prikladnu priču personificirano predstavljati pojedine glasove; uvježbavati izgovor i pisanje „kritičnih“ glasova/slova u najčešćim riječima; ustrajati na slušnom i vidnom pamćenju tih riječi.

3. Rečenica
Ključni pojmovi: rečenica.
Obrazovna postignuća: razumjeti pojam rečenice u komunikacijskim situacijama; samostalno izgovarati i napisati rečenicu; prepoznati prema intonaciji i interpunkciji te samostalno upotrebljavati izjavnu, upitnu i uskličnu rečenicu.
Prijedlozi za metodičku obradu: sastavljati rečenice prema slici ili poticajnoj riječi; igre u paru -prepoznaj moju rečenicu prema intonaciji; odgovori ili postavi pitanje.

4. Interpunkcija
Ključni pojmovi: kraj rečenice, točka, upitnik, uskličnik.
Obrazovna postignuća: označiti kraj izjavne rečenice točkom, upitne upitnikom i usklične uskličnikom.
Prijedlozi za metodičku obradu: prepoznavati izgovorene rečenice prema intonaciji i svrstavati ih u križaljke prema znaku (. , ?, !); igre u paru (Označi kraj moje rečenice).

5. Veliko početno slovo
Ključni pojmovi: veliko početno slovo, malo početno slovo.
Obrazovna postignuća: znati da se velikim početnim slovom uvijek piše početna riječ u rečenici i sva imena; primjenjivati pravilo o pisanju velikog slova na početku rečenice, u imenima i prezimenima ljudi, imenima životinja te u imenu mjesta u kojem učenik živi.
Prijedlozi za metodičku obradu: istaknuti bojom prvo slovo riječi koja se piše velikim slovom; izdvojiti imena napisana velikim početnim slovom.

6. Imenice
Ključni pojmovi: imenice, biće, stvar/predmet.
Obrazovna postignuća: povezati pojam imenice (riječi kojom imenujemo) s bićem ili stvari/predmetom (koje imenujemo); primjenjivati pravilo pisanja vlastitih imenica velikim početnim slovom.
Prijedlozi za metodičku obradu: igrati igre imenovanja bića i stvari; pronalaziti imenice u tekstovima.

7. Pisanje čestica ne i li
Ključni pojmovi: čestice ne i li.
Obrazovna postignuća: uočiti da se čestice ne i li pišu odvojeno od glagola (osim iznimaka); vježbati pravilo pisanja čestica ne i li.
Prijedlozi za metodičku obradu: sastavljati niječne i upitne rečenice od kartica sa odvojenim ne i li, koristeći različite materijale.
 
Natrag
Top